Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupäivitystä(kö?) M3:seen + tyhmiä kysymyksiä(kö?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW M3 Coupe -93
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 283
    • Seinäjoki

    Jarrupäivitystä(kö?) M3:seen + tyhmiä kysymyksiä(kö?)

    Auto siis M3 Coupe 3.0 -93.

    Lähtötilanne viimme kesään: Zimmermannin rei'itetyt jarrulevyt ja ferrodo jarrupalat.

    Tulos kesän jäljeltä: Ahkeran radallakäymisen (4 päivää) jälkeen etujarrulevyt kierossa ja etupalat vinkuvat rasittavasti.

    Tuli tos sitte ostettua heräteostoksena Brembon 4-mäntäiset jarrusatulat ja palat eteen. Noi on tarkoitettu Seat Ibiza Cupra R:ään alunperin. Cupran levy on kooltaan 305x28 ja M3:sen 315x28 eli kohtuu hyvin pitäisi satulan istua. Vähän jää satula/pala vajaaksi alareunasta (olisko vajaa 5mm.).

    Pieni työ tulee noitten Brembojen asennuksessa kun pitää teettää jossain metallipajalla sovitteet satuloiden kiinnityksiin ja teettää uudet jarruletkut koska liittimet välillä Seat ja BMW todennäköisesti erillaiset. Samallahan sinne laittaas teräspunosjarruletkut. Nesteeksi tulee Aten Super Blue Racing.


    Sitten niihin tyhmiin(kö?) kysymyksiin:

    Miten käy nyt jarrutasapainon? Vakio satulassa on yksi iso mäntä ja noissa Bremboissa neljä vähän pienempää. Levykoko pysyy siis vakiona. Eikö nyt käy niin, että kun mäntien (Brembo) yhteenlaskettu tilavuus vaatii enemmän nestettä tekemään sama liikematkan kuin verrattuna vakio satulaan/mäntään, takajarrujen männät liikkuvat suuremman matkan kuin edessä. (sori sekava ja pitkä lause, mutta yrittäkää pysyä mukana) Nythän jarruista tulee takapainoisemmat kuin alunperin. Ei välttämättä ongelma vielä asfaltilla mutta jäällä arvaamattomat. Ja kyllä, autossa on ABS:sät muttei ne mitään auta pienillä jarrutuksilla jolloin edessä ei olisi vielä lukossa ja mutta takana yrittäis mennä lukkoon.

    Auto on madallettu ja jäykkä. Painon siirto pienempi kuin vakiossa.

    Tilannetta olisi helpompi miettiä jos noita Bremboja ei olisi muusta autosta "varastettu". Millä periaatteella toimii ihan M3:seen suunnitellut isojarrukitit? Siis esim. Brembon kitti M3:seen jossa satula kasvaa huomattavasti ja levykoko tyyliin 355mm, ja jätetään takapää vakioksi?


    Tollanenkin myynti-ilmoitus pisti silmään? Osaako kukaan kertoa onko kyseessä laadukaskin kitti vai joku halpa Brembokopio? Ja mitenhän tämän setin valmistaja on miettinyt jarrutasapainoa? Brembon kitti maksaa n. 2500€ mun autoon pelkästään eteen.

    Tokihan noilla paineensäätimillä voi kikkailla jarrubalanssin löytämiseen mutta siihen en sentään lähde. Auto tolpan ympärillä kun kokeillaan säätöjä kadulla

    Selailin tos guuglella Brembojen hakuja: Olivat Nissanfoorumilla laitelleet juuri näitä satuloita 200SX:sään ja käyttäneet juurikin M3:sen levyjä koneistamalla toiset jaot levylle. Joutuvat vain vaihtamaan jarrupääsylinterinkin mihin en myöskään haluisi ryhtyä..

    Huh, mitä ihmettelyä taas tää mun touhu. Vastauksia kiitos ihan rohkeesti vaan...
    Attached Files
    In memoriam:
    BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
    http://www.minunauto.com/?8813
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9990
    • KVLA

    #2
    Kirjoitit:"Vakio satulassa on yksi iso mäntä ja noissa Bremboissa neljä vähän pienempää. Levykoko pysyy siis vakiona. Eikö nyt käy niin, että kun mäntien (Brembo) yhteenlaskettu tilavuus vaatii enemmän nestettä tekemään sama liikematkan kuin verrattuna vakio satulaan/mäntään..."

    Tästä tulee helposti myös mieleen:Vaatii enemmin nestettä,suurempi/pidempi polkimen liike.Eikö?Jos tilavuuksissa on suuri ero,niin painuuko poljin liian syvälle?Vaatiiko kuitenkin isomman pääsylinterin.Teoriassa kyllä,käytännöstä ei tietoakaan.

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Voima (levyä puristava voima) = paine x pinta-ala. Jos oletetaan, että pääsylinteri pysyy samana, ja poljinta painetaan samalla voimalla, niin paine pysyy samana, eli vain pinta-ala muuttuu, eli tässä tapauksessa muuttuu jarrusatulassa olevien mäntien poikkileikkauksen pinta-ala.

      Brembon satuloissa on kaksi mäntää levyn molemmilla puolilla. Molempien samalla puolella olevien mäntien yhteenlaskettu poikkileikkauspinta-ala pitäisi olla suurempi, kuin alkuperäisen vastaa arvo, jotta Bremboista olisi jotain hyötyä.


      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by BMW M3 Coupe -93
        Auto siis M3 Coupe 3.0 -93.

        Pieni työ tulee noitten Brembojen asennuksessa kun pitää teettää jossain metallipajalla sovitteet satuloiden kiinnityksiin ja teettää uudet jarruletkut Sitten niihin tyhmiin(kö?) kysymyksiin:

        Miten käy nyt jarrutasapainon? Vakio satulassa on yksi iso mäntä ja noissa Bremboissa neljä vähän pienempää. Levykoko pysyy siis vakiona. Eikö nyt
        .
        Mitäs AKE sanoo:

        b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

        e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2758
          • Espoo, HML

          #5
          Olet kyllä hyvät Brembon satulat ostanut. Juuri tänään pyörittelin samanlaisia kädessä.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • BMW M3 Coupe -93
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 283
            • Seinäjoki

            #6
            Juuh kyllähän ne on aika miehekkään näköiset. Kivahan niitä on kädessä hypistellä pikku pöhönis niinku nyt...

            Aika mielenkiintoisen kysymyksen tai kysymykset heitin ilmaan.

            Mitä tulee katsastuksen, en aio näiden kans vääntämään mitään muutoskatsastusta. Jos kysytään katsastukses niin hölmönä siinä vieres vaan sanoa et eikö näin kovetus pirssis oo Brembot jo vakiona. Kattoo vaan et sovitepala on viimeistellyn näköinen eikä mikään maalattu tai ruosteinen. Rosterista hyvä tulis tai alumiinista. Teräspunosletkuista en oo varma mut väitän niitäkin aluksi kuuluvan Brembon sarjaan.. Mistä ne saa selville miltä näyttää vakiojarrut, varsinkaan kun levykokoa ei kasvateta..

            Ja juu tohon mäntien poikkipinta-alan suurenemiseen perustuu kait toi etujarrujen parantuminen mutta meneekö se nyt jarrubalanssin kustannuksella? Koska jarrupoljinta pitää painaa nyt etujarrujen osalta syvemmälle...

            Niitä paineensäätimiä saa toki olla jos niitä ei voi ajon aikana säätää mut ei oikeen kiinnostaisi.. Ja mistä mallista sais pääsylinterin joka menis heittämällä kii?
            Last edited by BMW M3 Coupe -93; 24-03-2006, 21:13.
            In memoriam:
            BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
            http://www.minunauto.com/?8813

            Comment

            • mortimer
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1079
              • Satulinna kaukomaan

              #7
              mittoja

              --------------
              Last edited by mortimer; 22-12-2012, 23:33.

              i3S -20
              E30M3 slotcar 1:32
              XKE FHC 1971
              Mgb Gt -66
              T6 -19
              E91 -08

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #8
                Originally posted by BMW M3 Coupe -93

                Ja juu tohon mäntien poikkipinta-alan suurenemiseen perustuu kait toi etujarrujen parantuminen mutta meneekö se nyt jarrubalanssin kustannuksella? Koska jarrupoljinta pitää painaa nyt etujarrujen osalta syvemmälle...
                No sitä mä tässä just ajoin takaa, että onko niissä Bremboissa se puristusvoima edes suurempi. Kaksi pientä vastaan yksi iso, siksi olis kiva tietää jotain mittoja. Onhan ne tietty hyvän näköiset.


                Comment

                • BMW M3 Coupe -93
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 283
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Bullitt
                  No sitä mä tässä just ajoin takaa, että onko niissä Bremboissa se puristusvoima edes suurempi. Kaksi pientä vastaan yksi iso, siksi olis kiva tietää jotain mittoja. Onhan ne tietty hyvän näköiset.
                  Niin ja kun niitä verrataan niin lasketaanko se sit 2 mäntää vastaan vakio yks vai neljä vastaan...?
                  In memoriam:
                  BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                  http://www.minunauto.com/?8813

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Vastavoimat katsos. Jos kaikki nelljä mäntää olis samalla puolella levyä, niin silloin laskettais kaikkien neljän männan pinta-alat, ja sitä kautta tietty voimat yhteen.


                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #11
                      Voima varmaan on isompi noilla satuloilla kun ennen, mutta jäi epäselväksi, että vaihdoitko satulat vain sen takia että levyt menee kieroksi? Zimmermaneissahan vika on jos ei kestä suorana kovempaa ajoa?
                      ...

                      Comment

                      • BMW M3 Coupe -93
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 283
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by reddewil
                        Voima varmaan on isompi noilla satuloilla kun ennen, mutta jäi epäselväksi, että vaihdoitko satulat vain sen takia että levyt menee kieroksi? Zimmermaneissahan vika on jos ei kestä suorana kovempaa ajoa?
                        Nälkä kasvaa syödessä nääs. Kovempia jarrutehoja samalla etsiskelen. Tuli ny vaan noi hankittua "halvalla". Mut jos ei näytä projekti onnaavan eli tuo esitetty yhdistelmä vain huonontaa jarruja, myyn satulat eteenpäin. Kyllä niille ottajia löytyy. Esim. VAG jampat ja jopa ralli/rata miähet. Entäs jos vaihtais etujarrulevyjen suhteen merkkiä OmniCompetitioniin? En vuosi sitten siitä ollu kiinnostunut ku siltä ei löydy takajarrulevyjä mulle ollenkaan...
                        In memoriam:
                        BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                        http://www.minunauto.com/?8813

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #13
                          jarrut

                          Toivottavasti ei käy niin että jarrut heikkenee, on meinaan vähän epäilys siitä....
                          esim. 850 nelimäntäisen puristimen puristusvoima on pienenpi kuin saman mallin yksimäntäisen puristimen...
                          Jarruteho on parempi vain siksi että se nelimäntäinen puristaa isompaa levyä, sama juttu 3,8 M5:n kohdalla.. Ja tääs swapissahan levy ei suurentunut??
                          Se selvinnee kun laskee mäntien poikkipinta-alan ja vertaa niitä keskenään.

                          Oletko myös huomioinut sen brembon vaatiman tilan vanteeseen nähden, muistaakseni ei ole hirveää väliä alkuperäisestä satulasta alkupäräisiin 17" vanteisiin. Ja taitaa se brembo olla ainakin 15mm enemmän ulospäin tuleva??
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Pelkkä jarrutehon kasvattaminen satulan mäntien pinta-alaa muuttamalla johtaa kyllä usein tuntuman heikkenemiseen. Olisi helppoa tehdä jarrut jotka nappais otan tuulilasiin kun hieman hipaisee poljinta, mutta ei niillä ajamaan pystyis. Lämmönkeston ja tuntuman puolesta nuo brembot lienevät paremmat, mutta mikäli jarrutasapaino menee huonoksi, tulee jarruista all show no go -tyyliset. Miksi ihmeessä sitä jarrutasapainon säädintä ei voi asentaa jos tähän kaikkeen muuhunkin olet valmis ryhtymään?

                            Levyissä ei ole vikaa jos ne kieroiksi menevät, kyse on vain siitä että ne ovat lämmenneet, tai paremminkin jäähtyneet epätasaisesti. Rata-ajossa ne saa omalla käytöksellä helposti kieroksi, ajamalla viimeiseen asti reikä päässä ja siitä suoraan varikolle parkkiin antaa varman tuomion levyille. Suorat levyt alle vaan ja jarrujen jäähdytystä parantamaan, sekä aina lopuksi jäähdyttelykierros ettei levy jäähdy epätasaisesti.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • M5 talviautona
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 242
                              • Kokkola

                              #15
                              Originally posted by mortimer
                              onko kenelläkään tiedossa ko. brembojen mäntien halkaisijoita. itselläni on myös seat-herkut hankittuna tulevaa takajarrupäivitystä varten, en vaan millään viitsisi purkaa uusia satuloita atomeiksi mittaamista varten.
                              Mitä kerran kävin liikkeessä hiplaamassa noita samoja satuloita niin muistaakseni männän halkasija oli n:38mm x 4?
                              ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                              325e 2,7 e30
                              318i e30
                              535ia e34
                              m5 e34
                              525 e34
                              316i e30
                              524td e28 = Ei savua ilman tulta
                              Viimesin bemari 316i e36
                              Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎