jarrulevyyn jäi n 3mm. kyllähän se sielä kestää kun on koko ajan puristuksis..
jarrulevyhän on ihan eri juttu ku vanne,materiaali ihan toista luokkaa ku alumiini,niin ei jännitä murtuminen..
ei sillä että pitäisin vanteiden sorvausta parhaana vaihtoehtona,mutta kai (vanteesta riippuen) niistä uskalataa vähän ottaa..
toki en suosittele että niin paljon sorvaa mitä ne meikäläisen vanteet oli..
ja ne sorvatut vanteet oli ollu jo vuosi kausia ajossa ennenku mulle tuli, ja myidessä ilmoitin sorvauksesta,naamatusten vanteet myin ja ostaja oli tyytyväinen.
Oisit jättäny koko jarrulevyn pois...turhaan vauhtia jarruttamassa
jarrulevyyn jäi n 3mm. kyllähän se sielä kestää kun on koko ajan puristuksis..
jarrulevyhän on ihan eri juttu ku vanne,materiaali ihan toista luokkaa ku alumiini,niin ei jännitä murtuminen..
ei sillä että pitäisin vanteiden sorvausta parhaana vaihtoehtona,mutta kai (vanteesta riippuen) niistä uskalataa vähän ottaa..
toki en suosittele että niin paljon sorvaa mitä ne meikäläisen vanteet oli..
ja ne sorvatut vanteet oli ollu jo vuosi kausia ajossa ennenku mulle tuli, ja myidessä ilmoitin sorvauksesta,naamatusten vanteet myin ja ostaja oli tyytyväinen.
miksei voi sorvata jarrulevyä ohuemmaksi? niin minä ainaki tein.. takalevystä on sorvattu 4mm pois.. työn voi hoitaa vaikka joku kylä seppä, itelle työ maksoi kossupullon!
Kuinkas paljon siihen jarrulevyyn jäi materiaalia jos 4mm sorvasit pois? :think
ja ei itellä ole ollu ongelmia vanteiden sorvauksessakaan,yksistä 20 tuumasista oli sorvattu edestä 12mm ja takaa 10mm.. keskiös oli jäljellä vaan kartiot,takana 2mm enemmän.. toki jännitti vähä ajaa kyseisillä vanteilla muttei mitää ongelmaa ollu.. pyörän pultit vaan piti katkaista ku meni liian sisälle napaan..
Tossa nyt ei oo kyllä mitään vitun järkeä. Nimenomaan tommoset vanteet voi aiheuttaa hyvinkin vakavan onnettomuuden kovassakin vauhdissa ja jopa sivullisia ihmishenkiä voi mennä. Jos alumiinivanteessa on vain pultin kartio jäljellä niin se on ihan 100% varma että pultit tulee vanteen läpi ennemmin tai myöhemmin kun alumiini väsyy ja murtuu. Kai vielä myit kyseiset vanteet auton mukana kertomatta asiasta ostajalle?
miksei voi sorvata jarrulevyä ohuemmaksi? niin minä ainaki tein.. takalevystä on sorvattu 4mm pois.. työn voi hoitaa vaikka joku kylä seppä, itelle työ maksoi kossupullon!
jos sorvaus menee pieleen niin uudet takajarrulevyt on 50e pari..
itellä helpotti ainaki HUOMATTAVASTI kun pyöriä sai sen 4mm sisemmäksi.
ja ei itellä ole ollu ongelmia vanteiden sorvauksessakaan,yksistä 20 tuumasista oli sorvattu edestä 12mm ja takaa 10mm.. keskiös oli jäljellä vaan kartiot,takana 2mm enemmän.. toki jännitti vähä ajaa kyseisillä vanteilla muttei mitää ongelmaa ollu.. pyörän pultit vaan piti katkaista ku meni liian sisälle napaan..
Riippuu TÄYSIN vanteesta ja valmistajasta, ja siitä että tietää mitä tekee. Esim Compomotiven MO 25 ET:llä on tismalleen sama vanne kuin 20 ET:llä, kiinnityspinta on vain sorvattu 5 mm ohuemmaksi, siis tehtaan toimesta. Eli helppo homma laittaa sorviin ET20 vanne ja vetästä 5 mm pois pinnasta ja saada vanne 25 ET:llä. Ja huomata että meni vituiks, koska ET 20 vanteissa olikin tehdas upottanut pyöränpultin kartiot 5 mm syvempään
Eli jos välttämättä haluat sorvata sitä vannetta, niin parasta olis ensin verrata samanlaiseen vanteeseen jossa on se haluttu offset.
Niin....mutta tuskin kovin moni tietää minkälaisia lisäaineistuksia ja valmistustekniikoita kunkin tuotteen varmuuskerroin tukee.
Eli voi olla niin että saman valmistajan sama tuote, mutta eri ajalta on muuttunut seosrakenteeltaan niin että valmistaja on voinut käyttää ohuempia ainevahvuuksia ja tästä syystä tasopinnan vahvuudet voi muuttua.
esim.BBS:n 18" RC on painoltaan muuttunut vuosien saatossa lähes 1.5kg valmistustekniikan ja seosten muuttumisen myötä ja samalla myös ainevahvuudet ovat muuttuneet. "Sorvari" ei oikeasti voi tietää missä kulkee kriittinen raja missäkin kohtaa.
Kuitenkaan Oz tai BBS:kään ei kovin montaa ylimääräistä grammaa yhteenkään tuotteeseensa kyllä piruuttaan laita.
Riippuu TÄYSIN vanteesta ja valmistajasta, ja siitä että tietää mitä tekee. Esim Compomotiven MO 25 ET:llä on tismalleen sama vanne kuin 20 ET:llä, kiinnityspinta on vain sorvattu 5 mm ohuemmaksi, siis tehtaan toimesta. Eli helppo homma laittaa sorviin ET20 vanne ja vetästä 5 mm pois pinnasta ja saada vanne 25 ET:llä. Ja huomata että meni vituiks, koska ET 20 vanteissa olikin tehdas upottanut pyöränpultin kartiot 5 mm syvempään
Eli jos välttämättä haluat sorvata sitä vannetta, niin parasta olis ensin verrata samanlaiseen vanteeseen jossa on se haluttu offset.
Kun on nähnyt sorvatun takavanteen pettämisen vuoksi mäntymetsään suistuneen ja katkenneen romukasan....voi vain ihmetellä tuota sorvausintoa?
Kuinka moni menisi ohentelemaan olkavarsiaan tai tukivarsiaan?
Vannevalmistajat tuskin ihan piruuttaan lisäävät meteriaalia/painoa tuotteisiinsa. Valmistusmateriaalit ja tekniikathan vaihtelevat tuotteesta toiseen joten vanteen kiinnitystason vahvuus ei kerro yhtään mitään siitä minkälaisella varmuuskertoimella se on valettu.
Lisäksi, kyseinen "ansa" voi kiertää pitkälti yli kymmenenkin vuotta pikku hiljaa väsyen asiasta täysin tietämättömien autoissa...joten kysyisinkin kuka on vastuussa jos=kun vanne lopulta jossain kohtaa pettää?
Nimittäin sehän ei petä kaupunkinopeuksissa suoraan ajettaessa, vaan siinä kohtaa kun vanteeseen kohdistunut rasitus on suurimmillaan, eli kovavauhtisissa kaarteessa kun auto on porukkaa/lastia täynnä.
Se on sitten 100% varma että myös jengin kuski siirtyy alta sekunnin matkustajaksi.....
BTCF voisi ehdottomasti kieltää sivuillaan kaikenlaisten vannesorvausten neuvomisen.....vai kuinka moni ajaisi itse reilu parisen sataa Saksasan reissullaan Kasselin mäet alaspäin jonkun muun sorvailluilla vanteilla?
pitäis saada vähän lisää et:tä vanteisiin, kun tulee turhan ulos. millasilla laitteilla keskiöitä saa sorvattua ja mistä mahtaa löytyä? olisko jyväskylässä tai tampereella? aika reilusti näyttäis olevan varaa, kun on n.13mm varaa pultin kartion alareunaan. kuinkahan ohueksi uskaltaa laittaa, riittäisiköhän 8mm? azevin vanteessa oli 9-10mm.
Tollanen sorvatuilla vanteilla olevien autojen käyttö yleisessä liikenteessä on tosiaan yhtä viisasta, kun pikku pöhnissään huristelu... Vai mitä??
Leave a comment: