Announcement

Collapse
No announcement yet.

vanteiden sorvaus?

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    vanteiden sorvaus?

    pitäis saada vähän lisää et:tä vanteisiin, kun tulee turhan ulos. millasilla laitteilla keskiöitä saa sorvattua ja mistä mahtaa löytyä? olisko jyväskylässä tai tampereella? aika reilusti näyttäis olevan varaa, kun on n.13mm varaa pultin kartion alareunaan. kuinkahan ohueksi uskaltaa laittaa, riittäisiköhän 8mm? azevin vanteessa oli 9-10mm.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    Jos paikan löydät viittikkö laittaa paikan nimen ylös ja hinnan...
    Kiitos
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10076
      • KVLA

      #3
      Vaikka näyttäisikin paksulle,niin sorvausvaraa on yleensä vain 1-3mm.Valmistusmitoissahan nuo vanteet on rasitus- ja murtokokeen läpäissyt.Ja jos kyseessä olisi jokin "Kiinanpojan tinapyörä",niin niistä ei kannata sorvata mitään pois.Laatuvanteissa on yleensä hieman varaa höylätä.Tuo 5mm:ä olisi mielestäni kyllä jo uhkarohkeaa.

      Comment

      • Jaska.T
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1520
        • TaNpere

        #4
        Itse olen monistakin vanteista käynyt keskiöstä sorvauttaan tavaraa pois kun on raapinut kiinni kaariin liian rajusti. vähimmillään tavaraa on jäänyt 6mm pultinreiän suoraa osaa mitattuna ja silloin autona oli Nissan Cedric eli painoa löyty ja kesti omassa käytössäkin vuosia. Ja ihan normi sorvissa nuo muutokset aina tehtiin eli eiköhän nuo onnistu metallipajassa josta vain löytyy sorvi ja sille käyttäjä.

        G30 530e Msport
        -------------------------------------------------
        F30 330e Msport
        E60 525d Msport LCI
        E39 530d Touring
        Ex E46 320i coupé
        Ex AC Schnitzer S5 3.0d
        Ex ALPINA B6
        Ex E34 525i Touring
        Ex E36 328i Coupe
        Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
        Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
        Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
        Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
        Never Drive Faster Than
        Your GuardianAngel Can Fly

        Comment

        • pablo
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 732
          • Pirkanmaa

          #5
          Sunilalle pirkkalaan..Siellä käytin omiakin..

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #6
            ja vanteethan on oz futura eli ei mitään tina-alumiinia
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • QUASIMODO
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2545
              • Pirkkala

              #7
              Paljonko uskaltaa sorvata ET:tä isommaksi,jos vanne Brock B1?
              Mitä ongelmia tästä voi seurata?
              ..ei taida olla laillista?
              sigpic

              Comment

              • -Kimble-
                Bimmer Rookie
                • Dec 2008
                • 30
                • Zaivaskaila

                #8
                Originally posted by bemu2000 View Post
                pitäis saada vähän lisää et:tä vanteisiin, kun tulee turhan ulos. millasilla laitteilla keskiöitä saa sorvattua ja mistä mahtaa löytyä? olisko jyväskylässä tai tampereella? aika reilusti näyttäis olevan varaa, kun on n.13mm varaa pultin kartion alareunaan. kuinkahan ohueksi uskaltaa laittaa, riittäisiköhän 8mm? azevin vanteessa oli 9-10mm.
                Tollanen sorvatuilla vanteilla olevien autojen käyttö yleisessä liikenteessä on tosiaan yhtä viisasta, kun pikku pöhnissään huristelu... Vai mitä??

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kun on nähnyt sorvatun takavanteen pettämisen vuoksi mäntymetsään suistuneen ja katkenneen romukasan....voi vain ihmetellä tuota sorvausintoa?
                  Kuinka moni menisi ohentelemaan olkavarsiaan tai tukivarsiaan?
                  Vannevalmistajat tuskin ihan piruuttaan lisäävät meteriaalia/painoa tuotteisiinsa. Valmistusmateriaalit ja tekniikathan vaihtelevat tuotteesta toiseen joten vanteen kiinnitystason vahvuus ei kerro yhtään mitään siitä minkälaisella varmuuskertoimella se on valettu.
                  Lisäksi, kyseinen "ansa" voi kiertää pitkälti yli kymmenenkin vuotta pikku hiljaa väsyen asiasta täysin tietämättömien autoissa...joten kysyisinkin kuka on vastuussa jos=kun vanne lopulta jossain kohtaa pettää?
                  Nimittäin sehän ei petä kaupunkinopeuksissa suoraan ajettaessa, vaan siinä kohtaa kun vanteeseen kohdistunut rasitus on suurimmillaan, eli kovavauhtisissa kaarteessa kun auto on porukkaa/lastia täynnä.
                  Se on sitten 100% varma että myös jengin kuski siirtyy alta sekunnin matkustajaksi.....
                  BTCF voisi ehdottomasti kieltää sivuillaan kaikenlaisten vannesorvausten neuvomisen.....vai kuinka moni ajaisi itse reilu parisen sataa Saksasan reissullaan Kasselin mäet alaspäin jonkun muun sorvailluilla vanteilla?

                  Comment

                  • metake
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 331
                    • Janakkala

                    #10
                    Riippuu TÄYSIN vanteesta ja valmistajasta, ja siitä että tietää mitä tekee. Esim Compomotiven MO 25 ET:llä on tismalleen sama vanne kuin 20 ET:llä, kiinnityspinta on vain sorvattu 5 mm ohuemmaksi, siis tehtaan toimesta. Eli helppo homma laittaa sorviin ET20 vanne ja vetästä 5 mm pois pinnasta ja saada vanne 25 ET:llä. Ja huomata että meni vituiks, koska ET 20 vanteissa olikin tehdas upottanut pyöränpultin kartiot 5 mm syvempään

                    Eli jos välttämättä haluat sorvata sitä vannetta, niin parasta olis ensin verrata samanlaiseen vanteeseen jossa on se haluttu offset.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by metake View Post
                      Riippuu TÄYSIN vanteesta ja valmistajasta, ja siitä että tietää mitä tekee. Esim Compomotiven MO 25 ET:llä on tismalleen sama vanne kuin 20 ET:llä, kiinnityspinta on vain sorvattu 5 mm ohuemmaksi, siis tehtaan toimesta. Eli helppo homma laittaa sorviin ET20 vanne ja vetästä 5 mm pois pinnasta ja saada vanne 25 ET:llä. Ja huomata että meni vituiks, koska ET 20 vanteissa olikin tehdas upottanut pyöränpultin kartiot 5 mm syvempään

                      Eli jos välttämättä haluat sorvata sitä vannetta, niin parasta olis ensin verrata samanlaiseen vanteeseen jossa on se haluttu offset.
                      Niin....mutta tuskin kovin moni tietää minkälaisia lisäaineistuksia ja valmistustekniikoita kunkin tuotteen varmuuskerroin tukee.
                      Eli voi olla niin että saman valmistajan sama tuote, mutta eri ajalta on muuttunut seosrakenteeltaan niin että valmistaja on voinut käyttää ohuempia ainevahvuuksia ja tästä syystä tasopinnan vahvuudet voi muuttua.
                      esim.BBS:n 18" RC on painoltaan muuttunut vuosien saatossa lähes 1.5kg valmistustekniikan ja seosten muuttumisen myötä ja samalla myös ainevahvuudet ovat muuttuneet. "Sorvari" ei oikeasti voi tietää missä kulkee kriittinen raja missäkin kohtaa.
                      Kuitenkaan Oz tai BBS:kään ei kovin montaa ylimääräistä grammaa yhteenkään tuotteeseensa kyllä piruuttaan laita.
                      Last edited by Hemi; 07-04-2009, 11:23.

                      Comment

                      • QUASIMODO
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 2545
                        • Pirkkala

                        #12
                        Ehkä täytyy vain turvautua kaarien pokkaukseen...
                        sigpic

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by QUASIMODO View Post
                          Ehkä täytyy vain turvautua kaarien pokkaukseen...
                          Suosittelen EHDOTTOMASTI tätä vaihtoehtoa.

                          Comment

                          • matt1
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 113
                            • Virrat

                            #14
                            miksei voi sorvata jarrulevyä ohuemmaksi? niin minä ainaki tein.. takalevystä on sorvattu 4mm pois.. työn voi hoitaa vaikka joku kylä seppä, itelle työ maksoi kossupullon!

                            jos sorvaus menee pieleen niin uudet takajarrulevyt on 50e pari..
                            itellä helpotti ainaki HUOMATTAVASTI kun pyöriä sai sen 4mm sisemmäksi.

                            ja ei itellä ole ollu ongelmia vanteiden sorvauksessakaan,yksistä 20 tuumasista oli sorvattu edestä 12mm ja takaa 10mm.. keskiös oli jäljellä vaan kartiot,takana 2mm enemmän.. toki jännitti vähä ajaa kyseisillä vanteilla muttei mitää ongelmaa ollu.. pyörän pultit vaan piti katkaista ku meni liian sisälle napaan..
                            -325i cabrio -88 tupla turbo
                            -735i e65

                            ex:2x316 e30 4x320i e30, 320i turbo e30, 323i e30, 323i turbo e30, 9x325i e30, 525i e34, 3x535i e34, 2x///M5 e34,3x316i e36,318i e36,2x 320i e36 3x318is e36, 8x 325i e36,325i cabriolet e36,///M3 e36, 320d e46, 330d e46, 740i e38

                            sigpic

                            Comment

                            • Tuiske
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 1441
                              • Lempäälä

                              #15
                              Originally posted by matt1 View Post
                              miksei voi sorvata jarrulevyä ohuemmaksi? niin minä ainaki tein.. takalevystä on sorvattu 4mm pois.. työn voi hoitaa vaikka joku kylä seppä, itelle työ maksoi kossupullon!
                              Kuinkas paljon siihen jarrulevyyn jäi materiaalia jos 4mm sorvasit pois? :think

                              Originally posted by matt1 View Post
                              ja ei itellä ole ollu ongelmia vanteiden sorvauksessakaan,yksistä 20 tuumasista oli sorvattu edestä 12mm ja takaa 10mm.. keskiös oli jäljellä vaan kartiot,takana 2mm enemmän.. toki jännitti vähä ajaa kyseisillä vanteilla muttei mitää ongelmaa ollu.. pyörän pultit vaan piti katkaista ku meni liian sisälle napaan..
                              Tossa nyt ei oo kyllä mitään vitun järkeä. Nimenomaan tommoset vanteet voi aiheuttaa hyvinkin vakavan onnettomuuden kovassakin vauhdissa ja jopa sivullisia ihmishenkiä voi mennä. Jos alumiinivanteessa on vain pultin kartio jäljellä niin se on ihan 100% varma että pultit tulee vanteen läpi ennemmin tai myöhemmin kun alumiini väsyy ja murtuu. Kai vielä myit kyseiset vanteet auton mukana kertomatta asiasta ostajalle?
                              Corvette C4 LT4 TURBO
                              Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎