pitäis saada vähän lisää et:tä vanteisiin, kun tulee turhan ulos. millasilla laitteilla keskiöitä saa sorvattua ja mistä mahtaa löytyä? olisko jyväskylässä tai tampereella? aika reilusti näyttäis olevan varaa, kun on n.13mm varaa pultin kartion alareunaan. kuinkahan ohueksi uskaltaa laittaa, riittäisiköhän 8mm? azevin vanteessa oli 9-10mm.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
vanteiden sorvaus?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Vaikka näyttäisikin paksulle,niin sorvausvaraa on yleensä vain 1-3mm.Valmistusmitoissahan nuo vanteet on rasitus- ja murtokokeen läpäissyt.Ja jos kyseessä olisi jokin "Kiinanpojan tinapyörä",niin niistä ei kannata sorvata mitään pois.Laatuvanteissa on yleensä hieman varaa höylätä.Tuo 5mm:ä olisi mielestäni kyllä jo uhkarohkeaa.
Comment
-
-
Itse olen monistakin vanteista käynyt keskiöstä sorvauttaan tavaraa pois kun on raapinut kiinni kaariin liian rajusti. vähimmillään tavaraa on jäänyt 6mm pultinreiän suoraa osaa mitattuna ja silloin autona oli Nissan Cedric eli painoa löyty ja kesti omassa käytössäkin vuosia. Ja ihan normi sorvissa nuo muutokset aina tehtiin eli eiköhän nuo onnistu metallipajassa josta vain löytyy sorvi ja sille käyttäjä.
G30 530e Msport
-------------------------------------------------
F30 330e Msport
E60 525d Msport LCI
E39 530d Touring
Ex E46 320i coupé
Ex AC Schnitzer S5 3.0d
Ex ALPINA B6
Ex E34 525i Touring
Ex E36 328i Coupe
Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
Never Drive Faster Than
Your GuardianAngel Can Fly
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postpitäis saada vähän lisää et:tä vanteisiin, kun tulee turhan ulos. millasilla laitteilla keskiöitä saa sorvattua ja mistä mahtaa löytyä? olisko jyväskylässä tai tampereella? aika reilusti näyttäis olevan varaa, kun on n.13mm varaa pultin kartion alareunaan. kuinkahan ohueksi uskaltaa laittaa, riittäisiköhän 8mm? azevin vanteessa oli 9-10mm.
Comment
-
-
Kun on nähnyt sorvatun takavanteen pettämisen vuoksi mäntymetsään suistuneen ja katkenneen romukasan....voi vain ihmetellä tuota sorvausintoa?
Kuinka moni menisi ohentelemaan olkavarsiaan tai tukivarsiaan?
Vannevalmistajat tuskin ihan piruuttaan lisäävät meteriaalia/painoa tuotteisiinsa. Valmistusmateriaalit ja tekniikathan vaihtelevat tuotteesta toiseen joten vanteen kiinnitystason vahvuus ei kerro yhtään mitään siitä minkälaisella varmuuskertoimella se on valettu.
Lisäksi, kyseinen "ansa" voi kiertää pitkälti yli kymmenenkin vuotta pikku hiljaa väsyen asiasta täysin tietämättömien autoissa...joten kysyisinkin kuka on vastuussa jos=kun vanne lopulta jossain kohtaa pettää?
Nimittäin sehän ei petä kaupunkinopeuksissa suoraan ajettaessa, vaan siinä kohtaa kun vanteeseen kohdistunut rasitus on suurimmillaan, eli kovavauhtisissa kaarteessa kun auto on porukkaa/lastia täynnä.
Se on sitten 100% varma että myös jengin kuski siirtyy alta sekunnin matkustajaksi.....
BTCF voisi ehdottomasti kieltää sivuillaan kaikenlaisten vannesorvausten neuvomisen.....vai kuinka moni ajaisi itse reilu parisen sataa Saksasan reissullaan Kasselin mäet alaspäin jonkun muun sorvailluilla vanteilla?
Comment
-
-
Riippuu TÄYSIN vanteesta ja valmistajasta, ja siitä että tietää mitä tekee. Esim Compomotiven MO 25 ET:llä on tismalleen sama vanne kuin 20 ET:llä, kiinnityspinta on vain sorvattu 5 mm ohuemmaksi, siis tehtaan toimesta. Eli helppo homma laittaa sorviin ET20 vanne ja vetästä 5 mm pois pinnasta ja saada vanne 25 ET:llä. Ja huomata että meni vituiks, koska ET 20 vanteissa olikin tehdas upottanut pyöränpultin kartiot 5 mm syvempään
Eli jos välttämättä haluat sorvata sitä vannetta, niin parasta olis ensin verrata samanlaiseen vanteeseen jossa on se haluttu offset.
Comment
-
-
Originally posted by metake View PostRiippuu TÄYSIN vanteesta ja valmistajasta, ja siitä että tietää mitä tekee. Esim Compomotiven MO 25 ET:llä on tismalleen sama vanne kuin 20 ET:llä, kiinnityspinta on vain sorvattu 5 mm ohuemmaksi, siis tehtaan toimesta. Eli helppo homma laittaa sorviin ET20 vanne ja vetästä 5 mm pois pinnasta ja saada vanne 25 ET:llä. Ja huomata että meni vituiks, koska ET 20 vanteissa olikin tehdas upottanut pyöränpultin kartiot 5 mm syvempään
Eli jos välttämättä haluat sorvata sitä vannetta, niin parasta olis ensin verrata samanlaiseen vanteeseen jossa on se haluttu offset.
Eli voi olla niin että saman valmistajan sama tuote, mutta eri ajalta on muuttunut seosrakenteeltaan niin että valmistaja on voinut käyttää ohuempia ainevahvuuksia ja tästä syystä tasopinnan vahvuudet voi muuttua.
esim.BBS:n 18" RC on painoltaan muuttunut vuosien saatossa lähes 1.5kg valmistustekniikan ja seosten muuttumisen myötä ja samalla myös ainevahvuudet ovat muuttuneet. "Sorvari" ei oikeasti voi tietää missä kulkee kriittinen raja missäkin kohtaa.
Kuitenkaan Oz tai BBS:kään ei kovin montaa ylimääräistä grammaa yhteenkään tuotteeseensa kyllä piruuttaan laita.Last edited by Hemi; 07-04-2009, 11:23.
Comment
-
-
miksei voi sorvata jarrulevyä ohuemmaksi? niin minä ainaki tein.. takalevystä on sorvattu 4mm pois.. työn voi hoitaa vaikka joku kylä seppä, itelle työ maksoi kossupullon!
jos sorvaus menee pieleen niin uudet takajarrulevyt on 50e pari..
itellä helpotti ainaki HUOMATTAVASTI kun pyöriä sai sen 4mm sisemmäksi.
ja ei itellä ole ollu ongelmia vanteiden sorvauksessakaan,yksistä 20 tuumasista oli sorvattu edestä 12mm ja takaa 10mm.. keskiös oli jäljellä vaan kartiot,takana 2mm enemmän.. toki jännitti vähä ajaa kyseisillä vanteilla muttei mitää ongelmaa ollu.. pyörän pultit vaan piti katkaista ku meni liian sisälle napaan..-325i cabrio -88 tupla turbo
-735i e65
ex:2x316 e30 4x320i e30, 320i turbo e30, 323i e30, 323i turbo e30, 9x325i e30, 525i e34, 3x535i e34, 2x///M5 e34,3x316i e36,318i e36,2x 320i e36 3x318is e36, 8x 325i e36,325i cabriolet e36,///M3 e36, 320d e46, 330d e46, 740i e38
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by matt1 View Postmiksei voi sorvata jarrulevyä ohuemmaksi? niin minä ainaki tein.. takalevystä on sorvattu 4mm pois.. työn voi hoitaa vaikka joku kylä seppä, itelle työ maksoi kossupullon!
Originally posted by matt1 View Postja ei itellä ole ollu ongelmia vanteiden sorvauksessakaan,yksistä 20 tuumasista oli sorvattu edestä 12mm ja takaa 10mm.. keskiös oli jäljellä vaan kartiot,takana 2mm enemmän.. toki jännitti vähä ajaa kyseisillä vanteilla muttei mitää ongelmaa ollu.. pyörän pultit vaan piti katkaista ku meni liian sisälle napaan..Nimenomaan tommoset vanteet voi aiheuttaa hyvinkin vakavan onnettomuuden kovassakin vauhdissa ja jopa sivullisia ihmishenkiä voi mennä. Jos alumiinivanteessa on vain pultin kartio jäljellä niin se on ihan 100% varma että pultit tulee vanteen läpi ennemmin tai myöhemmin kun alumiini väsyy ja murtuu. Kai vielä myit kyseiset vanteet auton mukana kertomatta asiasta ostajalle?
Corvette C4 LT4 TURBO
Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i
Comment
-
Comment