Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuntavakaus huonontui iskarin vaihdon jälk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Konu
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 140
    • HELSINKI

    #16
    Jatkakaa

    Originally posted by Hemi
    Olet joka suhteessa niin vitun väärässä että ei viitsi edes kommentoida...
    Kyllä noi perustelut mut vakuutti. Odotan mielenkiinnolla Hemin näkökohtia ko. asioista.

    Näistä keskusteluistahan sitä oppii vaikka mitä. Kunhan nyt sit vaan osais päättää et ketä uskoo
    Älä oo tommonen

    e61 525iA
    e36 320iA
    e39 540iA
    e34 518i

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3452
      • Janakkala

      #17
      Originally posted by Hemi
      Olet joka suhteessa niin vitun väärässä että ei viitsi edes kommentoida...
      Siis missä olen väärässä?


      -Mutta kertokaapa esimerkiksi uudehkoilla ja miksei vanhemmillakin Bemareilla ajavat mielipiteitänne, että miltä teistä tuntuisi seurata vierestä kun viette autonne pyöränkulmien tarkistukseen ja mahdolliseen säätöön, niin siinä sitten (koulutettu) mekaanikko toteaa kulmien olevan pielessä ja sen enempää ihmettelemättä tarttuu paineilma letkuun ja napsauttaa sen perään vingun kiini ja rupeaa työstämään reikiä soikeaksi, että saa kulmat kohdalleen... ja Avot valmista tuli auto ulos ja kassalle!
      -Jäisikö kukaan teistä miettimään, että mistä mahtoi johtua moinen kulmien pielessä oleminen???
      -jostainhan se johtuu, eihän tukivarsi itsestään pituutta muuta?
      Ja kyllä ne tehtaalta lähtiessä kunnossa ovat olleet...

      Ainoa kulma mitä voi BMW etu päässä säätää virallisesti on aurauskulma...
      (toki jostain vanhoista / erikois malleista saattaa poikkeuksia löytyä)
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Ei sitä autoa tarvitse kun laskea niin jo on kulmat perseellään. Sitten niitä pitää vinguttaa että saa kulmat taas kohdalleen.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Näin. Lisäksi vain n.40-50% uusistakaan autoista antaa täydellisesti vihreällä olevan kulmatositteen kun sellainen niistä otetaan. Tästä syystä moni uusi auto suunnataan ennen asiakkaalle luovuttamista.
          Toisaalta mikä on vaihtoehto? Sitten ajellaan autolla joka vetelee, jonka äärikäytös on hengenvaarallinen ja joka kuluttaa renkaansa "linttaan".
          Siis tokihan kaikki vialliset alustaosat vaihdetaan ehjiin ennen "vinguttamista", mutta esim.pienikin madallus ja kulmat ovat niin perseellään että ilman vinkua auto on oikeasti Suomen talvessa hengenvaarallinen.
          Spetken ei myöskään kannata MILLOINKAAN ostaa autoa AVK:lta, koska silloin on PAKKO saada kulmat 100% kuntoon jos kiesin aikoo rekisteröidä...
          Toisaalta, hyvinkin lähitulevaisuudessa katsastus alkaa vaatimaan täydellistä alustakulmatodistusta kaikista ajoneuvoista joiden alustarakenteita on muutettu. Eli tarkoittaa sitä että jos/kun alle vaihdetaan madallusjouset, pitää ne muutoskatsastaa ja toimittaa tehdasarvoissa oleva alustamittaustodistus. Ilman vinkua/säätöjen tekemistä ei tällöin yksikään
          e36:n omistaja madallettua kiesiään enään katsasta kuten ei tietenkään nytkään jos kiesi on ostettu siis AVK:lta. Itse asiassa sattumoisin toimitan tällä viikolla saitille kuvalliset ohjeet madalletun e36:n etupään säätämisestä ja säätöjen tekemisestä jotka voi sitten toimittaa mittauksia/säätöjä tekeville putiikeille jos eivät säätöä hallitse. mm.kolarikorjaustoiminnassa kyseinen säätötoimi on ihan...siis IHAN jokapäiväistä työtä johon ei todellakaan liity mitään mystiikkaa silloin kun homma tehdään oikein. Eli ei siellä autonkaan alustassa asu minkäänlaista "lampun henkeä" joka säätöjä tehdessä karkaa johonkin, vaan jos jokin on rikki, se korjataan....
          Last edited by Hemi; 23-04-2006, 23:32.

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #20
            Niin mä aloin kans miettimään, että eikös e34:sta tms. ole järkevä viedä kulmien säätöihin vaan kun on vaihdettu raidetangot? Muutenhan periaatteessa auraus ei voi muuttua ja muuta kuin aurausta ei voi säätää? Tietysti jos auto ei mene suoraan, niin sitten tarkastukseen...

            Itse ajattelin laittaa nyt ehkä h&R -45/10 mm jouset enkä aio mennä säätöihin(koska ei voi Cambereita ja hömppereitä säätää).
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • BMW 325I avo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 832
              • Tampere

              #21
              Hemille semmonen kyssäri, että kun tässä näitä viestejä lukeneena olen ymmärtänyt, että kaikkea voi säätää jopa omassa E30 mallissani, niin tekeekö joku virallinen paja näitä vinkusäätöjä vai pitääkö tämmöinen työ teettää Hemis Garagessa?

              Eli lyhyesti virsi kaunis, mihin Tampereen (lähi)seudulla voin viedä autoni, notta saan kulmat ja alustan säätöihin sekä edestä, että takaa?
              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3452
                • Janakkala

                #22
                Originally posted by Hemi
                Näin. Lisäksi vain n.40-50% uusistakaan autoista antaa täydellisesti vihreällä olevan kulmatositteen kun sellainen niistä otetaan. Tästä syystä moni uusi auto suunnataan ennen asiakkaalle luovuttamista.
                Toisaalta mikä on vaihtoehto? Sitten ajellaan autolla joka vetelee, jonka äärikäytös on hengenvaarallinen ja joka kuluttaa renkaansa "linttaan".
                Siis tokihan kaikki vialliset alustaosat vaihdetaan ehjiin ennen "vinguttamista", mutta esim.pienikin madallus ja kulmat ovat niin perseellään että ilman vinkua auto on oikeasti Suomen talvessa hengenvaarallinen.
                Spetken ei myöskään kannata MILLOINKAAN ostaa autoa AVK:lta, koska silloin on PAKKO saada kulmat 100% kuntoon jos kiesin aikoo rekisteröidä...
                Toisaalta, hyvinkin lähitulevaisuudessa katsastus alkaa vaatimaan täydellistä alustakulmatodistusta kaikista ajoneuvoista joiden alustarakenteita on muutettu. Eli tarkoittaa sitä että jos/kun alle vaihdetaan madallusjouset, pitää ne muutoskatsastaa ja toimittaa tehdasarvoissa oleva alustamittaustodistus. Ilman vinkua/säätöjen tekemistä ei tällöin yksikään
                e36:n omistaja madallettua kiesiään enään katsasta kuten ei tietenkään nytkään jos kiesi on ostettu siis AVK:lta. Itse asiassa sattumoisin toimitan tällä viikolla saitille kuvalliset ohjeet madalletun e36:n etupään säätämisestä ja säätöjen tekemisestä jotka voi sitten toimittaa mittauksia/säätöjä tekeville putiikeille jos eivät säätöä hallitse. mm.kolarikorjaustoiminnassa kyseinen säätötoimi on ihan...siis IHAN jokapäiväistä työtä johon ei todellakaan liity mitään mystiikkaa silloin kun homma tehdään oikein. Eli ei siellä autonkaan alustassa asu minkäänlaista "lampun henkeä" joka säätöjä tehdessä karkaa johonkin, vaan jos jokin on rikki, se korjataan....


                Vai että 40-50%??? mistäs tollainen tieto on peräisin, jonkin lehden tai tahon testi tulos vai?
                No tiedä häntä, että mitä kaikkia merkkejä tohon luetaan mutta itse pysyn näissä kertomuksissani / väitöksissäni vain BMW merkkisissä autoissa.
                Ja oman kokemukseni mukaan todella harvassa uudessa bmw:eessä on ollut kulmissa mitään moittimisen aihetta muistaakseni viimeisen palttiaralaa 3-4 vuoden aikana ei ole tullut kuin 2 valitustapausta ja niiläkin oli jo muutama kymppi tonni ajettu, no niihin säädettiin auraukset kohdilleen ja toiseen taisi tulla vielä uudet renkaat.
                En nyt siis ainakan menisi itse väittämään, että puolet autokannastamme on kulmat päin peetä suomen maahan tullessaan...
                -Ja tosta AVK hommasta sen veran, että tossa muutamien viime vuosien aikana on tullut hommattua (isäni kanssa) useita erimerkkisiä autoja jotka on saaneet pikku pusun suuntaan jos toiseen, ja kun ne on asiallisesti korjatu niin ei ole yhteenkään tarvinut mitään ihmeellisyyksiä vingutella.
                124 mersu - hirvikolari
                rellu 19 - hirvikolari
                405 pösö - katolleen vedetty
                Seat ibiza - vesivahinko (muijan autona parasta aikaa)
                citroen c3- nokka rutussa
                renault twingo - perä mällin saanut
                vanhoja sierroja - tusina tai kaks...
                siinä muutama esimerkki, en nyt kaikkia muista
                ja joka pelistä on tullut kulmamittaus pöytäkirja toimitettua katsastuskonttorille.
                Ja ei niiden kulmien tarvitse olla mitenkään 100% kohdallaan, vaan valmistaja on antanut tietyt toleranssit niihin.
                -Ja jos nyt teistä kuinka moni on oikeasti paneutunut BMW pyörän kulmien säätämiseen niin siihen liittyy monta asiaa mitkä pitää ottaa huomioon:
                Auto pitää kuormittaa oikein tarvittavilla lisäpainoilla, rengas paineet kohdalleen, tietysti nivelet/puslat yms kunnossa, ja sitten se tärkein asia:
                On olemassa eri alustoille omat ohjearvot esimerkkejä:
                -Vakio alustalla/jousilla
                -Ilmajousilla.
                -Madallus jousilla
                -Korotetulla jousituksilla (venäjälle / taksit)
                -M-sport alustale
                Ja jokaiselle näistä on omat ohjearvonsa!!!
                -Eikä näitä välttämättä löydy mistään venäjän piraatti sivuilta...
                Ei siis voida sanoa että kun siihen Biimeriin paiskataan kiini joku tuninki alusta(madallus) sarja, että kulmat menevät pieleen vaan silloin valitaan madallusjousilla olevat arvot ohjearvoiksi, ja sinä tehdas ON ottanut huomioon, että camber kulma muuttu enemmän negatiiviseksi (eli rengas kääntyy sisään päin yläpuolelta) ja näin siis ei ole mitään ongelmia minkään katsastuksen kanssa.
                Näitä ei kyllä välttämättä tiedosteta joka harakiri pajassa vaan kattotan vaan niitä vakio alusta kulmia, ja ihmetellään... eikä välttämättä edes ruveta lastaamaan tarvittavia lisäpainoja autoon...
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Sinulla nyt ei vain kerta kaikkiaan tunnu olevan aiheesta pienintäkään käsitystä, mutta onneksi mielipide selvästi on tullut valittua.
                  Et ole missään tapauksessa voinut olla milloinkaan edes kulmien mittaustilanteessa mukana koska muuten nuo ennakkokäsityksesi/kuvitelmasi ei voisi olla noin kerta kaikkisen vääriä kuin ne on. Tästä lienee täysin turha käydä edes keskustelua, mutta palataan aiheeseen kun elämäsi ensimmäisen kerran viet madalletun bemun alustakulmamittaukseen jolloin tiedät senkin mistä ja miten ne kulma-arvot millekkin madallukselle bemunkin kohdalla tulee.
                  Eli on ihan turha lähteä sinunkaan esitelmöimään miten/millaisilla tavoitearvoilla mitäkin kulmatodistusta lähdetään rakentamaa ja mihin toleranssialueelle mitäkin haetaan. Niin uskomattomalta kun se voi kuulostaa jos aiheesta ei mitään tiedä, niin ihan aikuisten oikeasti uudetkaan autot eivät mene 100% tehdastoleranssien sisään jos/kun niihin luovutushuollossa isketään mittalaitteet kiinni. Tämä nyt tosin johtuu pitkälti siitä että nykytoleranssialueet ovat niin ahtaat että parin kymmenesosamillin eläminen kiinnityspisteiden kiinnityksissä saa mitta-arvot vihreältä alueelta yli tai ali. Minä nyt kuitenkin olen jo kohta ammatikseni 20-vuotta ja useita SATOJA madallettuja ja kolaroituja autoja viisaampi ainakin tässä asiassa. Eli minun osaltani jätän tämän typerääkin typerämmän pikku kinastelun tähän ja sinä voit jatkaa puoltavilla, kiemurtelevilla, vetelevillä, renkaita syövillä ja äärikäytöksen ajo-ominaisuuksiltaan K-Kaupan lehtikottikärryjä muistuttavilla kinnereillä ajelua jotta se "lampun" henki ei siitä "lintasta" karkaa jos siihen rakennetaan säädettävät etupään alustarakenteet.
                  Muille totean että pyrn tällä viikolla saamaan aikaiseksi sen melko tyhjentävän artikkelin siitä kuinka ne e36:n kulmat saadaan rajujenkin madallusten jälkeen kohdalleen. Lupaan....siis LUPAAN että tämä työ palkitsee tekijänsä.

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3452
                    • Janakkala

                    #24
                    Joo tämä on vain ja ainoastaan minun mielipiteeni asiasta, en ole edes väittänyt vastaan etteikö mitä vaan missä vaan pystyisi säätämään, totta kai pystyy sehän on selvä (niin kuin jo tokassa postauksessani mainitsin)
                    mutta se on eri asia, että miten???
                    En tiedä, että missä noita olet laitellut sen 20 vuotta mutta sen tiedän sata varmaksi sanoa, että ei todellakaan ole BMW maahantuojan valtuutettu korjaustapa ruveta vingutteleen paikkoja. SE ON TOSI!!!
                    -Minä itse korjaan työssäni Bemarit vain ja ainoastaan maahantuojan valtuuttamalla tavalla, ja siitä tässä on kysymys.
                    Tossa "eteläsuomen" alueella oli yksi esimerkki (toivottavasti ei sinusta) parivuotta sitten:
                    Asiakas oli vienyt BMW autonsa MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMAAN BMW korjaamoon pyörän kulmien säätöön jossa oli sitten vingutettu perssoni tolpan yläpäästä ne kolme kiinitys reikää soikeaks, että saatiin camberia muutettua, no asiakas ei sitä hyväksynyt ja vei asian niin "korkealle" että tämä kyseinen BMW liike joutui tekemään todella mittavat remontit asian korjaamiseksi entiselleen.
                    Autoon vaihdettiin koko iskaritolpan ympärys pelti kehikko... Ei paha talo tais ottaa takkiin melko summan kyseisestä toimen piteestä.
                    Siitä voi jokainen miettiä itsekseen moista operaatiota...

                    Kyllä se minunkin tumpussani vinku pysyy ja omiin / tuttujen autoon teen tarvittaessa vaikka mitä mutta en virallisesti työ aikana.

                    -Toki jos sinä olet jossain pajalla duunissa niin senkus vinguttelet, mutta kysy nyt ainakin asiakkaalta varmuuden vuoksi...
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      ...minä en todellakaan vinguttele mitään tornien yläpäitä...

                      Comment

                      • Jarde
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 446
                        • Oulu

                        #26
                        Lisäpainoista

                        Originally posted by Spetke
                        Auto pitää kuormittaa oikein tarvittavilla lisäpainoilla...
                        Paljonko sinne noita painoja laitetaan ja minne? Mulla menee auto perjantaina suuntaukseen ei merkkiliikkeeseen, joten pitääkö ottaa pottusäkkejä mukaan?
                        E46 320d sedan vm-02
                        museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Ei, vaan mittalaitteen ohjelma ajaa kulmaohjelman kyllä kuormittamattomalle alustalle. Muistat ilmoittaa vain madalluksen noin suurinpiirtein jotta oikeat tavoitearvot saadaan kohdalleen. Kaikki muut tarvittavat mitta/ohjearvot löytyy automaattisesti kaikkine variaatioineen ihan mittalaitteen kovalevyltä kun autosi malli/tyyppitiedot sinne syötetään. Eli tämän spetken "spekuloinnin voit täydellisesti unohtaa koska sillä EI OLE mitään tekemistä nelipistesuuntauksen kanssa kuten tulet huomaamaan:

                          ..."Auto pitää kuormittaa oikein tarvittavilla lisäpainoilla, rengas paineet kohdalleen, tietysti nivelet/puslat yms kunnossa, ja sitten se tärkein asia:
                          On olemassa eri alustoille omat ohjearvot esimerkkejä:
                          -Vakio alustalla/jousilla
                          -Ilmajousilla.
                          -Madallus jousilla
                          -Korotetulla jousituksilla (venäjälle / taksit)
                          -M-sport alustale
                          Ja jokaiselle näistä on omat ohjearvonsa!!!
                          -Eikä näitä välttämättä löydy mistään venäjän piraatti sivuilta...
                          Ei siis voida sanoa että kun siihen Biimeriin paiskataan kiini joku tuninki alusta(madallus) sarja, että kulmat menevät pieleen vaan silloin valitaan madallusjousilla olevat arvot ohjearvoiksi, ja sinä tehdas ON ottanut huomioon, että camber kulma muuttu enemmän negatiiviseksi (eli rengas kääntyy sisään päin yläpuolelta) ja näin siis ei ole mitään ongelmia minkään katsastuksen kanssa.
                          Näitä ei kyllä välttämättä tiedosteta joka harakiri pajassa vaan kattotan vaan niitä vakio alusta kulmia, ja ihmetellään... eikä välttämättä edes ruveta lastaamaan tarvittavia lisäpainoja autoon"..........

                          Comment

                          • jappi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 206

                            #28
                            Originally posted by Jarde
                            Paljonko sinne noita painoja laitetaan ja minne? Mulla menee auto perjantaina suuntaukseen ei merkkiliikkeeseen, joten pitääkö ottaa pottusäkkejä mukaan?
                            Ainakin joissain merkkiliikkeissä käytetään vesikanistereita.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Systeemistä löytyy kyllä ohjelmat/arvot kuormittamattomalle alustalle.

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3452
                                • Janakkala

                                #30
                                Originally posted by Hemi
                                ...minä en todellakaan vinguttele mitään tornien yläpäitä...
                                Noooo... kerroppas sitten vaikka miten säädät etu camberin ja casterin vaikka nyt esim E46 ja vaikkapa E39 ???
                                -Vastausta odotellessa, eikä mitään vastaväittelyjä
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎