Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuntavakaus huonontui iskarin vaihdon jälk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    #31
    Originally posted by Jarde
    Paljonko sinne noita painoja laitetaan ja minne? Mulla menee auto perjantaina suuntaukseen ei merkkiliikkeeseen, joten pitääkö ottaa pottusäkkejä mukaan?
    E39 siitä katteleepi:

    kuormitus ohjeet:
    [/IMG]



    vakioalustalla:
    [/IMG]



    madalletulla alustalla:
    [/IMG]
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • jmn78
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 117
      • uusimaa

      #32
      Originally posted by Hemi
      Mitä on "patenttikikkailu"? Onko siis parempi ajaa autolla jossa alustakulmat ovat jotain ihan muuta kuin mitä niiden pitäisi olla? Onko niin että mielummin jätetään "patenttikikkailut" tekemättä ja ruuvataan ne molemmat lastenistuimet kiinni autoon joka varsinkin ääritilanteissa Suomen talvessa voi käyttäytyä täysin ennakoimattomasti ja hallitsemattomasti samalla kun perheen "autovastaava" ei nyt vain ole lähtenyt mihinkään "petenttikikkailuun" vaikka tietää että alustakulmat ovat päin vittua. Jokin renkaan merkin valinta(ostettu turvallisuuden tunne) on kärpäsen paska valtameressä jos sitä verrataan alustakulmien vaikutukseen ääritilanteissa. Jos kulmat on pielessä, ne pitää säätää ja kaikki muu on törkeää välinpitämättömyyttä ja itsensä sekä lähimmäistensä vaarantamista.
      Kaikista tuhansista nykyisistä AVK:n kautta kulkeneista vaurioituneista ajoneuvoista PITÄÄ toimittaa hyväksyttävä alustakulmamittaustodistus, joten pitääkö kiesi Suomessa ensi kolaroida lunastuskuntoon jotta kulmat on PAKKO laittaa kuntoon. Aika erikoinen näkökulma jos alustakulmien tehdasarvoihin saattaminen on näidenkin osalta "patenttikikkailua" samalla kun jotkut ihan ehdoin tahdoin HALUAVAT ajaa autolla jonka ajo-ominaisuudet vastaavat kottikärryjä?
      Eli onko tosiaan niin että alustan tehdasarvoihin saattaminen on "patenttikikkailua"????
      Ja vitut. Leimasin viikko sitten kevyen pusun takapäähään saaneen "avk auton" ILMAN KULMATODISTUSTA. Olen säätänyt varmaan 100 kulmat bemareihin ja vaikka edestä camber ja caster jäävät usein esim madallussarjan asennuksen jälkeen pieleen, niin autot on vakaita ajaa ja TURVALLISIA. Ja sitäpaitsi laki määrää ettei tukivarsiin/autoihin saa tehdä itse mitään omia säädettäviä tukivarsia. Käyt säädättämässä kulmat NIILTÄ OSIN KUN MAHDOLLISTA SÄÄTÄÄ ja autosi on taas kunnossa. Mitään viriviri höpöhöpö säädettäviä tukivarsia/iskarin yläpäitä ei tarvita normiautossa eikä niitä saa itse tehdä.
      Vain suunnaton tietämättömyys voi johtaa täydelliseen ymmärtämättömyyteen!!!!!!

      Comment

      • jmn78
        Bimmer Rookie
        • Oct 2003
        • 117
        • uusimaa

        #33
        Originally posted by Hemi
        Systeemistä löytyy kyllä ohjelmat/arvot kuormittamattomalle alustalle.
        Itse olen käyttänyt noin 10 erilaista kulmakonetta ja kaikissa on joutunut bemariin heittelemään lisäpainoja sisään, Nimeä yksikin laite jossa on kovalevylla arvot bemariin niin ettei sitä tarvitse kuormittaa niin harkitsen sellaisen ostoa korjaamolleni. Ja jos suuret camberit ovat "HENGENVAARALLISET" NIIN ET TAIDA OLLA NÄHNYT IKINÄ kilpa-autoja, joihin nimen omaan säädetään suuret camperit parempien ajo-ominaisuuksien saamiseksi.
        Last edited by jmn78; 26-04-2006, 21:20.
        Vain suunnaton tietämättömyys voi johtaa täydelliseen ymmärtämättömyyteen!!!!!!

        Comment

        • BMW 325I avo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 832
          • Tampere

          #34
          Originally posted by jmn78
          kilpa-autoja, joihin nimen omaan säädetään suuret camperit parempien ajo-ominaisuuksien saamiseksi.
          Mites nämä kisa-autot toimisi, jos kilparata oli niin urainen kuin vain suomen tiet voi olla?
          // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35

            http://www.beissbarth.com/Tech_e.htm Eli saahan niitä säkkejä kyytiin heitellä, mutta itse olen aina ilmankin pärjännyt. Toisaalta mitäpä spetke ja knit.niitä on sinne e36:ssa nostelemassakaan jos kerran etupäätä ei voi eikä kannatakkaan säätää(=siis ajo-ominaisuudet vai paranee mitä kauemmaksi tehdasarvoista mennään???)...huh huh mitä "tuubaa"...


            ....Vain suunnaton tietämättömyys voi johtaa täydelliseen ymmärtämättömyyteen!!!!!! ....niinpä, niin....
            Last edited by Hemi; 26-04-2006, 23:35.

            Comment

            • -Tk-
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 388
              • Jyväskylä

              #36
              Kun tuosta E36 etupään camber säädöstä on ollut niin usein juttua ja se ohemmalla pultilla korjaus on mainittu niin löytyypä bemarilta ihan virallinenkin osa tuohon camber säätöön. CAMBER CORRECTION BOLT 07119900587

              325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #37
                Originally posted by BMW 325I avo
                Mites nämä kisa-autot toimisi, jos kilparata oli niin urainen kuin vain suomen tiet voi olla?
                Puhumattakaan vaihtelevista kitkaolosuhteista. Jos formulat ajaisivat jäärataa maantiekäyttöön hyväksytyillä talvirenkailla, niin pyöränkulmat olisivat hiukan erillaisia kuin slicseillä...

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #38
                  Minä vaihdoin Hemin ohjeiden mukaan eteen iskaritolppien ja navan kiinnityksen ylimmät pultit ohuempiin ja lujempiin, jolloin eturenkaat voitiin kammeta 40 mm etupäästä madalletussa autossa pystysuorempaan ja camberarvot "vihreälle". Autoa on helpompi käännellä hitaissa vauhdeissa ja uraisilla teillä satunnaiseen tempoilu jarrutuksissa loppui. Kyllä minä ainakin uskon 100% tähän vingutteluun ja pulttien vaihteluun. Renkaat on kulunu tasaisesti ja auton käytös eri ajotilanteissa muuttui selvästi parempaan päin. Talvellakin käytös oli johdonmukaista ja ennakoitavissa olevaa. Olen siis pystynyt suorittamaan vertailua, koska olen ajanut samalla autolla samoilla renkailla (sekä kesä- että talvi-) säädöt "punaisella" ja "vihreällä".
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Näinhän se todellakin on. Tässä kohdin ei tosiaan tarvitse olla mikään "kultaperse" huomatakseen eron säädetyn ja säätämättömän alustan välillä. Parhaiten=konkreettisimmin sen toki huomaa talvisessa jäärataharjoittelussa miten auton äärikäyttäytyminen muuttuu aivan uskomattoman paljon näennäisen pienistäkin muutoksista. e36 bemun kohdalla pääsääntöisesti ongelmat käytännössä ovat vieläkin suuremmat johtuen parista asiasta. Eli, koska e36:n madallukset ovat käytännössä ns."epäsuhtia" jolloin etupään pudotukset ovat vähintään x2 suurempia kuin takapään madallukset, muuttuu myös etupään camberkulmat suhteellisesti enemmän.
                    Tämä kun yhdistetään siihen että kun e36:n takapäässä on vielä säädöt mm.cambersäätöjen tekemiseen, niin käy että etupään kulmat ovat rajusti positiiviset ja takapää kutakuinkin ohjearvoissa. Tämä taas tekee ko.autosta rajusti yliohjaavan, eli ns."perä lähtee alta" todella ennakoimattomasti=varoittamatta ääritilanteissa(äkillisissä väistöissä,talvisissa ohituksissa/kaistanvaihdoissa,jne,jne). Eli auto käyttäytyy niin että ensiksi puskee, puskee....ja saman tien kylki edellä/pyörähtää ilman varoitusta ja ilman että varoituksetta syntyneelle luistolle voisi enään tehdä mitään. Talvinen "parkkipaikka sladittelu" toki onnistuu jollain lailla vieläkin, mutta eron valtavassa hallittavuuden erossa huomaa kun ottaa 30min jäärata-aikaa ennen ja jälkeen säädön.
                    Tämän jälkeen ei kukaan ole 100% varmuudella enään sitä mieltä etteikö
                    e36:kin kulmat pidä olla kunnossa. Väitän että aika monta esim.e30:llä ajettua Tuulilasin "kuukauden shokkia" olisi vältetty mikäli näitä: "eisaasäätääkuneiolesäätöjämiehiä" olisi tässä maassa muutama vähemmän.
                    No, kuten tiedämme e36:ssakin tehdas on kyllä ajatellut kuluttajaa rakentamalla hienot/täydelliset säädöt takapäähän, joten siiinä kohdin on ajateltu että on parempi toki säätää kuin olla säätämättä. Monessa muussa merkissä myös etupäähän on rakennettu ainakin kohtuullisen täydelliset säädöt joten säätötarvetta ilmeisesti on vain näissä merkeissä?
                    Toisaalta, myös e36:kin(kuten kaikkiin muihinkin automerkkeihin) myydään etupäähän epäkeskopuslia, säätöpultteja, säätövarsia, säätökiinnikkeitä,ym.ym. joilla "säätämättömiksi" tuomitut kulmat voidaan säätää. Jos siis kynnyskysymys onkin siinä että pitää käydä tilaamassa jonkun muun "vinkuttamia"=säädöllisiä osia jotta säädöt voidaan tehdä, niin toki tämä hänelle sallittakoon.
                    Se että kuvitellaan asian olevan niin, että jos tehdas nyt johonkin automerkkiin ei ole sattunut rakentamaan jotakin säätöä, tarkoittaa se sitä että mm.madalluksen seurauksena pielessä olevia kulmia ei voi...EIKÄ SAA säätää paikalleen(..."muuttuu jopa paremmaksi"...????), ollaan jo niin lähellä niin suurta typeryyttä että mahdolliset seuraukset tällä kohdin ovat jo selvästi hyväksytymmät. Eli näin rikollinen ajatustapa ihan oikeasti ansaitsee tulla jonain päivänä palkituksi....Tosin toivon vain hartaasti että nämä "rata-autoilijat" eivät satu minun tai minun perheenjäsenieni eteen kylki edellä Suomen talvisella päätiellä.

                    Comment

                    • kolkaksviis
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2006
                      • 161

                      #40
                      Missä täällä lahen seudulla saa nuo säädöt kuntoon??

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3452
                        • Janakkala

                        #41
                        --- HEMI ---
                        Originally posted by Spetke
                        Noooo... kerroppas sitten vaikka miten säädät etu camberin ja casterin vaikka nyt esim E46 ja vaikkapa E39 ???
                        -Vastausta odotellessa, eikä mitään vastaväittelyjä

                        E-D-E-L-L-E-E-N T-Ä-H-Ä-N V-A-S-T-A-U-S-T-A O-D-O-T-E-L-L-E-S-S-A

                        Antaa nyt kuulua vaan ja lopetetaan se e36 jauhaminen !!!!!!!!!!11

                        H-E-M-I-I-I-I-I-I- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          ....nii`in...mietippä sinä sitä...?
                          Vihjeeksi kuitenkin että myös näistä on KAIKKI tullut säädettyä...

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3452
                            • Janakkala

                            #43
                            Originally posted by Spetke
                            --- HEMI ---



                            E-D-E-L-L-E-E-N T-Ä-H-Ä-N V-A-S-T-A-U-S-T-A O-D-O-T-E-L-L-E-S-S-A

                            Antaa nyt kuulua vaan ja lopetetaan se e36 jauhaminen !!!!!!!!!!11

                            H-E-M-I-I-I-I-I-I- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

                            No kakista nyt vaan ulos!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • Jarde
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 446
                              • Oulu

                              #44
                              Caster

                              Kiinnostais kyllä tietää saako tuota casteria kovin helpolla säätöihin! Kävin juuri suuntauksessa ja muuten olis kunnossa paitsi tuo caster edessä. Autossa(malli sigussa) on m-sport iskarit ja h&r 40/15 jouset.
                              Casterit oli noin 4*50' ja 5*50' eli noin asteen heitto puolien välillä. Onko tuo kuinka persiillään?
                              E46 320d sedan vm-02
                              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                e46:sta saa casterin säädettyä kuten e36:kin: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=65150

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎