Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuntavakaus huonontui iskarin vaihdon jälk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arthur
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 74
    • Sipoo

    Suuntavakaus huonontui iskarin vaihdon jälk.

    Tere

    e32 -90 kysessä ja vaihdatin siihen etuiskarit ja samalla meni koiranluut uusiksi. Meneekö vaihdon yhteydessä jotkin rengaskulmat pieleen, koska sen jälkeen tuntuu, että autoa pitää ohjata kokoajan, että pääsee suoraan?

    t.arthur
  • Juho_P
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 313
    • p-pohjanmaa

    #2
    Eikös yleensä ole tapana kulmat tarkistaa/säätää kun vaihdetaan niveliä ym alustaan?

    Eli aika varma olen että auraukset muuttunu ja siksi hakee. Tai sitten rikkinäiset puslat voi joskus alkaa oireilla tavallaan "yhtäkkiä"
    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

    Comment

    • mcly
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 354

      #3
      Juurikin näin. Eli ne aurauskulmat pitää kattoo tai pitäisi katsoa kun ollaan koiranluut vaihdettu..

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #4
        Ja tässä kannattaa muistaa se, että alusta kannattaa laittaa mahdollisimman kerralla kuntoon, ettei kokoajan tarvi olla maksamassa 50 € kulmien säädöstä. Ebayn kautta saa eteen kaikki nivelet ja tukivarret pariin sataan ja sitten olisi kunnossa.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          siinäpä vasta tietäjä.

          Originally posted by mcly
          Juurikin näin. Eli ne aurauskulmat pitää kattoo tai pitäisi katsoa kun ollaan koiranluut vaihdettu..
          Mitäköhän helvettiä oikein höpiset????
          -Ja kun ei muuten varmasti muutu mikään kulma jos koiranluut eli kallistuksenvakaajan pystytangot uusii!!!
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Joo...ei tosiaan muutu kulmat pelkkien koiranluiden vaidon takia, mutta perssonien vaihdon vuoksi voi muuttua ja paljon. Kyse ei kuitenkaan ole mistään aurauskulmista, vaan se mikä muuttaa suuntavakavuutta on camber ja casterkulmat sekä erityisesti näiden symmetrisyys. Aurauskulmia saa säädellä senttitolkulla suuntaan jos toiseen ennenkuin perstuntumata vaikuttaa kesäkeleillä ajettavuuteen.

            Comment

            • Arthur
              Bimmer Rookie
              • Apr 2004
              • 74
              • Sipoo

              #7
              Camperit siis?

              ...jos oikein ymmärsin, niin pitäis siis tarkastuttaa camper ja caster kulmat?

              arthur

              Comment

              • Juho_P
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 313
                • p-pohjanmaa

                #8
                Siinäpä ne samalla tulee ku laitetaan laitteet kiinni autoon. Auraukset myös, mutta kaikkeahan ei välttämättä voi edes säätää. Kannattaa tietty kattoa ennen ku säätää just että on nivelet ja puslat kunnossa.
                pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kaikkea voi minkä tahansa kinnerin alustassa säätää, kun vain säädetään eikä ihmetellä!

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3452
                    • Janakkala

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Kaikkea voi minkä tahansa kinnerin alustassa säätää, kun vain säädetään eikä ihmetellä!
                    näin kyllä, mutta se on eri asia että miten ja onko siinä järkeä...
                    Tämän tapauksen kinnerissä ei pysty säätämään kun etupään aurausta, ja muut säädöt menevät patentti kikkailuksi...
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Mitä on "patenttikikkailu"? Onko siis parempi ajaa autolla jossa alustakulmat ovat jotain ihan muuta kuin mitä niiden pitäisi olla? Onko niin että mielummin jätetään "patenttikikkailut" tekemättä ja ruuvataan ne molemmat lastenistuimet kiinni autoon joka varsinkin ääritilanteissa Suomen talvessa voi käyttäytyä täysin ennakoimattomasti ja hallitsemattomasti samalla kun perheen "autovastaava" ei nyt vain ole lähtenyt mihinkään "petenttikikkailuun" vaikka tietää että alustakulmat ovat päin vittua. Jokin renkaan merkin valinta(ostettu turvallisuuden tunne) on kärpäsen paska valtameressä jos sitä verrataan alustakulmien vaikutukseen ääritilanteissa. Jos kulmat on pielessä, ne pitää säätää ja kaikki muu on törkeää välinpitämättömyyttä ja itsensä sekä lähimmäistensä vaarantamista.
                      Kaikista tuhansista nykyisistä AVK:n kautta kulkeneista vaurioituneista ajoneuvoista PITÄÄ toimittaa hyväksyttävä alustakulmamittaustodistus, joten pitääkö kiesi Suomessa ensi kolaroida lunastuskuntoon jotta kulmat on PAKKO laittaa kuntoon. Aika erikoinen näkökulma jos alustakulmien tehdasarvoihin saattaminen on näidenkin osalta "patenttikikkailua" samalla kun jotkut ihan ehdoin tahdoin HALUAVAT ajaa autolla jonka ajo-ominaisuudet vastaavat kottikärryjä?
                      Eli onko tosiaan niin että alustan tehdasarvoihin saattaminen on "patenttikikkailua"????

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3452
                        • Janakkala

                        #12
                        kikaillaan niin kauan että napsahtaa

                        Originally posted by Hemi
                        Mitä on "patenttikikkailu"? Onko siis parempi ajaa autolla jossa alustakulmat ovat jotain ihan muuta kuin mitä niiden pitäisi olla? Onko niin että mielummin jätetään "patenttikikkailut" tekemättä ja ruuvataan ne molemmat lastenistuimet kiinni autoon joka varsinkin ääritilanteissa Suomen talvessa voi käyttäytyä täysin ennakoimattomasti ja hallitsemattomasti samalla kun perheen "autovastaava" ei nyt vain ole lähtenyt mihinkään "petenttikikkailuun" vaikka tietää että alustakulmat ovat päin vittua. Jokin renkaan merkin valinta(ostettu turvallisuuden tunne) on kärpäsen paska valtameressä jos sitä verrataan alustakulmien vaikutukseen ääritilanteissa. Jos kulmat on pielessä, ne pitää säätää ja kaikki muu on törkeää välinpitämättömyyttä ja itsensä sekä lähimmäistensä vaarantamista.
                        Kaikista tuhansista nykyisistä AVK:n kautta kulkeneista vaurioituneista ajoneuvoista PITÄÄ toimittaa hyväksyttävä alustakulmamittaustodistus, joten pitääkö kiesi Suomessa ensi kolaroida lunastuskuntoon jotta kulmat on PAKKO laittaa kuntoon. Aika erikoinen näkökulma jos alustakulmien tehdasarvoihin saattaminen on näidenkin osalta "patenttikikkailua" samalla kun jotkut ihan ehdoin tahdoin HALUAVAT ajaa autolla jonka ajo-ominaisuudet vastaavat kottikärryjä?
                        Eli onko tosiaan niin että alustan tehdasarvoihin saattaminen on "patenttikikkailua"????


                        Empä ole vielä koskaan kuullut että joku olisi ajanut kolarin sen takia että auraus / camber / caster on millin tai 0,15 astetta pielessä ... ??? ...
                        -Mutta se nyt vain on TOSI kuin vesi että
                        tämän tapauksen kulkuneuvossa ei ole muita
                        VIRALLISIA kulmien säätö mahdollisuuksia kuin
                        säätää etupään aurausta!!!
                        -Ja mikäli esim camber tai caster kulma on huomattavasti
                        pielessä niin kyllä siinä vaiheessa asentajalla
                        jo pitäisi "hälyytys kellot" soida kun taulusta luetaan
                        täysin poskellaan olevat arvot??? -eikö???
                        -Mikäli Autoa EI OLE kolaroitu eli kori on suora ja alatukivarret,
                        reaktiotangot puslat ym pyörän ripustukseen liittyvät asiat ovat
                        kunnossa niin silloin myös pitäisi olla
                        Camber ja Caster kulma olla arvoissaan??? -eikö???
                        eli silloin EI tarvitse ruveta KIKKAILEMAAN
                        -vai tarviiko??? jos niin miksi???
                        Jos ne eivät ole ohje arvoissaan niin silloin on
                        jossakin vikaa, joka tarvitsee korjata asianmukaisin
                        konstein: esim vaihtamalla kuluneita osia uusiin!

                        -Patentti kikkailuilla tarkoitin lähinnä seuraavia asioita:
                        -iskunvaimentimien yläpäiden kiinitys pisteiden vinguttamista suuntaan jos toiseen.
                        -Alatukivarsien sisäpäiden kiinitys pisteiden muuttamista.
                        -Joidenkin autojen iskunvaimentimien/pyörän navan kiinitys pisteiden -vinguttamista soikeaksi (camber kulman muutosta) esim japsit, vag kulkuneuvot...
                        siinä muutama esimerkki,
                        mikäli moisiin operaatioihin tarvii ryhtyä kulmien saamiseksi kohdalleen niin silloin on jossakin vikaa!!!

                        -Joissain autoissa (esim eräissä bemareissa) saattaa olla iskun vaimentimien yläpäissä pikkuisen soikeat reiät, mutta ne on tehty vain ja ainoastaan
                        toleranssien korjaamiseen ei suinkaan astekaupalla säätämiseen.

                        Itselleni ei tulisi mieleenkään tarttua ensimmäiseksi vinkuun kun on kulmissa sanomista...
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          #13
                          tähänkö tämä keskustelu loppui??? -Halooooo!!!
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Olet joka suhteessa niin vitun väärässä että ei viitsi edes kommentoida...

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              #15
                              Argumentit kunnossa....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎