Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustasarjan muutoskatsastus EDIT:4-pyörämittaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zgiba
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 140
    • Nurmijärvi

    Alustasarjan muutoskatsastus EDIT:4-pyörämittaus?

    Eli tätäkin asiaa on kyllä jo puitu, mutta kun varmuutta ei ole...

    Auto on E36 325 coupe -94, jonka alle törkkäsin viime viikonlopuna Eibachin 50/30 madaltavan sarja ja nyt ois edessä toi katsastus. Mittasin autosta seuraavia lukemia ja kysyisin että onko ees menossa läpi :?:

    - maavaraa nyt ainaki löytyy ne vaaditut 80 mm
    - etusumareiden korkeus 225 mm (ja laki vaatii 250 mm)
    - ajovalojen korkeus noin 490 mm (...plus-miinus ja laki tahtois 500 mm)

    - etuvanteen keskiöstä lokasuojan kaareen 325 mm ja
    - takavanteen keskiöstä 310 mm...
    näihin liittyen löysin aiemmista topiceista joltakin mitat 300 mm ja 320 mm, joilla ei ollut mennyt kuulemma läpi :|

    Ja kannattaako noi sumarit peittää/teipata tai poistaa kokonaan katsastuksen ajaksi. Jollakulla varmaan kokemusta mitä kannattaa tehdä.

    Ja vielä neuvokaas hyviä paikkoja pk-seudulta, jossa kannattais tota käyttää, valtion konttori vai yksityinen :?:



    Hiukka edittiä....

    Eli tänään sain ikävää dataa noista mun pyöräkulmista :(

    Kuulemma kaikki kulmat persiillään, paitsi etu-casterit :!: Pikkusen vituttaa. Edestä auraukset säädettiin jo kuntoon, mutta sitten (kuulemma) takana auraussäätö ei onnistunu epäkeskopulttien puuttumisen takia, miten toi voi olla edes mahdollista :?:

    Niin ja sitten castereita ei kuulemma voi edes tässä autossa säätää ja cambersäädötkin joudutaan tekemään lekalla. Eteen oli tosin hankittavissa (kalliilla) camberia epäkeskolla säätävä iskarin yläpään laakeripesä.

    Joten ei nyt kyllä hyvältä näytä, koko madalluksesta on tulossa kallis paukku!

    Niin tarvitaanko sitä mittaustodistusta siinä muutoskatsastuksessa :?: Ilmeisesti näin on...
    BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
    -------------------------------
    BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98
  • Turbo Terminator
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 334
    • Villi Pohjola

    #2
    viimesyksynä tuli muistaakseni laki että kaikki 85 uudemmat autot täytyy muutoskatsastaa jos on madallusjouset. Mulla se katsastus maksoi n. 20euroa

    Comment

    • dre
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1805
      • Heinävesi

      #3
      Re: Alustasarjan muutoskatsastus

      Originally posted by Zgiba
      Eli tätäkin asiaa on kyllä jo puitu, mutta kun varmuutta ei ole...

      Auto on E36 325 coupe -94, jonka alle törkkäsin viime viikonlopuna Eibachin 50/30 madaltavan sarja ja nyt ois edessä toi katsastus. Mittasin autosta seuraavia lukemia ja kysyisin että onko ees menossa läpi :?:

      - maavaraa nyt ainaki löytyy ne vaaditut 80 mm
      - etusumareiden korkeus 225 mm (ja laki vaatii 250 mm)
      - ajovalojen korkeus noin 490 mm (...plus-miinus ja laki tahtois 500 mm)

      - etuvanteen keskiöstä lokasuojan kaareen 325 mm ja
      - takavanteen keskiöstä 310 mm...
      näihin liittyen löysin aiemmista topiceista joltakin mitat 300 mm ja 320 mm, joilla ei ollut mennyt kuulemma läpi :|

      Ja kannattaako noi sumarit peittää/teipata tai poistaa kokonaan katsastuksen ajaksi. Jollakulla varmaan kokemusta mitä kannattaa tehdä.

      Ja vielä neuvokaas hyviä paikkoja pk-seudulta, jossa kannattais tota käyttää, valtion konttori vai yksityinen :?:
      Miten sulla tommosia lukemia?

      Itsellä coupessa 60/40 alustasarja ja viime viikolla muutoskatsastin auton. Samalla myös renkaat. Äijä heitti vaan pari paskarinkiä konttorin takana, katsoi että renkaat mahtu pyörimään, mittas etäisyyden pyörän navasta lokarinkaareen. Ja tämmöstä tekstiä tuli paperiin:

      "Katsastuksessa merkitty vaihtoehtoinen rengaskoko edessä 215/40 R17, takana 235/40 R17. Autoon asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 320mm ja takana 340mm."

      Comment

      • Karhu
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 474
        • Kirkkonummi

        #4
        Re: Alustasarjan muutoskatsastus

        Originally posted by Zgiba
        Eli tätäkin asiaa on kyllä jo puitu, mutta kun varmuutta ei ole...

        Auto on E36 325 coupe -94, jonka alle törkkäsin viime viikonlopuna Eibachin 50/30 madaltavan sarja ja nyt ois edessä toi katsastus. Mittasin autosta seuraavia lukemia ja kysyisin että onko ees menossa läpi :?:

        - maavaraa nyt ainaki löytyy ne vaaditut 80 mm
        - etusumareiden korkeus 225 mm (ja laki vaatii 250 mm)
        - ajovalojen korkeus noin 490 mm (...plus-miinus ja laki tahtois 500 mm)

        - etuvanteen keskiöstä lokasuojan kaareen 325 mm ja
        - takavanteen keskiöstä 310 mm...
        näihin liittyen löysin aiemmista topiceista joltakin mitat 300 mm ja 320 mm, joilla ei ollut mennyt kuulemma läpi :|

        Ja kannattaako noi sumarit peittää/teipata tai poistaa kokonaan katsastuksen ajaksi. Jollakulla varmaan kokemusta mitä kannattaa tehdä.

        Ja vielä neuvokaas hyviä paikkoja pk-seudulta, jossa kannattais tota käyttää, valtion konttori vai yksityinen :?:
        Itselläni tuo sama setti alla ja nätisti meni läpi. Maavaraa 85mm, noita valojen korkeuksia itsekin jännitin mutta eihän se katsastussetä edes noita vilkaissutkaan - ainoastaan jousien tyyppinumerot ja rengaskotelot kiinnostivat. Nuo mittaluvut itselläni olivat edessä 330mm ja takana 305mm. Itse voin suositella Herttoniemen Autokatsastusta - loistava palvelu eikä samanlaista syynäämistä millimitan kanssa kuin monessa muussa paikassa. Maksaa vähän enemmän mutta köyhällä on varaa vain parhaaseen... (ei siis silleen tietenkään tuota siellä ollut tehty mutta muuten vaan) :wink:

        EDIT: niinjoo, maksoi kutakuinkin 42e
        Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          lakihan sanoo, että autoa ei saa madaltaa yli 51mm ja kuitekin vähintään 80mm on jäätävä maavaraa, muuten tolle kaaresta mittailuun ei oo mun tietääkseni mitään laki pohjaa mut helpompi mitata siitä muinakin vuosina. Mutta kuten tässäkin huomataan erot katastuskonttoreilla, ei voi mitään :roll:
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • juiceE36
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 73
            • Espoo

            #6
            Samaa tarinaa mulla, satsi tosin vain 40/20, katsari-äijä ajoi pari kiekkaa, mittas keskiöstä kaareen (lukuja en muista) paineli vähä nurkista ja totes et hyvä on, valoista ei puhuttu mitää. Sanoi että noi keskiön ja kaaren etäisyys mitataan siks että poliisilla on mahdollisuus tarkistaa tien päällä ettei autoa oo madallettu lisää katsastuksen jälkeen. Sitten se katteli vähä tyyppi-hyväksyntä papereita ja printtas uuden otteen jossa oli myös uus rengaskoko. Paikkana lännen autokatsastus Seinäjoella mut ei vaikuttane kysyjään mitenkään. Koko hoito tais maksaa 24e, tai sitte 42... :lol:
            e61 530da M-Sport & e36 325i

            Comment

            • Touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1310
              • Järvenpää

              #7
              Mulla on hyviä kokemuksia tuosta tattarisuon katsastuksesta. Viimeksi katsastussetä nosti auton ylös ja sanoi että onpas hyvännäköinen ja laski alas. Muutoskatsastin vanteet ja madallussarjan katsastuksen yhteydessä oli halvempi niin. Talvivanteet alla 16" ukko kysyi mitä tulee kesäksi alle sanoin 245/35/17" niin se merkkasi sen otteeseen.
              Madallussarjan mittasi navasta lokarinreunaan ja kysyi että mahtuuko renkaat hyvin pyörimään ja siitä sitten vain mitat otteeseen. Mutta on se kerran kyseisellä asemalla syynätty niin tarkkaan että etuvilkkujen E-hyväksynnän puuttuessa tuli hylsy. Eli kai se on ukosta kiinni. :shock:
              Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
              Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

              Comment

              • Zgiba
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 140
                • Nurmijärvi

                #8
                Niin oliko kenelläkään oman auton alustasarjaa katsastaneella tietoa tarvitaanko siinä oikeasti tota todistusta 4-pyörämittauksesta... :?:
                BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
                -------------------------------
                BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

                Comment

                • JariP
                  Newbiemmer
                  • Oct 2003
                  • 15
                  • Lahti

                  #9
                  Ei tarvita ellei alustasarjan tyypitys (TUV jne) papereissa sitä vaadita ja kulmat näyttää silmämääräisesti olevan kohdallaan ja symmetriset.Tästä linkistä löytyy virallista tekstiä asiasta http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php

                  Comment

                  • seidltuning
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1941
                    • Vantaa

                    #10
                    Kuulemma kaikki kulmat persiillään, paitsi etu-casterit Pikkusen vituttaa. Edestä auraukset säädettiin jo kuntoon, mutta sitten (kuulemma) takana auraussäätö ei onnistunu epäkeskopulttien puuttumisen takia, miten toi voi olla edes mahdollista

                    eikös aurausta saa takana säädettyä kun ottaa siitä tukivarren edestä kolme pulttia löysälle ni siinä on joku säätö :wink:
                    G30 530e Sedan
                    E30 325i Cabriolet

                    Comment

                    • Zgiba
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2003
                      • 140
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Joo, siellä alatukivarren ihan etupäässä pitäis olla sellainen epäkeskopultti, josta sitä säädetään, mutta kuulemma sellaista ei mulla muka ollut, aivan käsittämätöntä .

                      Mutta kaikki kulmat, jotka oli pielessä, oli noin 20 sekunnin luokkaa persiillään. Etucamberit olivat pahiten pielessä, noin minuutin luokkaa...
                      Noi kulmien merkinnätkin hiukan hämmästytti, sillä noi minuutithan ovat asteen kuudeskymmenesosia ja sekunnit edelleen näiden osia. Ihanko oikeesti muka voidaan mitata noin tarkkaan :?:

                      Tietenki jos jollaki ois selvyyttä vielä tuohonki et mitä noi oikeesti tarkoittaa. Tosiasia on että etucamberit ois hyvä saada kuntoon ihan renkaiden kulumistenki vuoksi, sillä ne oli kulunut sisäpinnoistaan noin 3 sentin matkalta jo ihan kaljuiksi :(. Nyt ne käännettiin siten että kuluneet pinnat ovat ulkosyrjällä...
                      BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
                      -------------------------------
                      BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

                      Comment

                      • Karhu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 474
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Originally posted by Zgiba
                        Niin oliko kenelläkään oman auton alustasarjaa katsastaneella tietoa tarvitaanko siinä oikeasti tota todistusta 4-pyörämittauksesta... :?:
                        Itseltäni halusivat ne paperit tuosta mittauksesta. Tiedä sitten...sama alustasetti kyseessä kuitenkin.
                        Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

                        Comment

                        • Zgiba
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2003
                          • 140
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Karhu
                          Originally posted by Zgiba
                          Niin oliko kenelläkään oman auton alustasarjaa katsastaneella tietoa tarvitaanko siinä oikeasti tota todistusta 4-pyörämittauksesta... :?:
                          Itseltäni halusivat ne paperit tuosta mittauksesta. Tiedä sitten...sama alustasetti kyseessä kuitenkin.
                          Minkä ikäinen autosi on? Entä olivatko sulla kuitenkin kaikki kulmat kunnossa?
                          BMW E30 320i 4d -86, BMW E30 316i 2d Bavaria -89, BMW E36 316i Compact -94, BMW E36 318i Sedan -90, MB W201 190 1.8 Sedan -91, BMW E36 325i Coupe -92, BMW E36 325i Coupe -94, BMW E36 325tds Touring -97, BMW E36 328i Coupe -95, MB W202 C180 1.8 Sedan -94, BMW E36 325tds Sedan -94, BMW E36 316i Compact -94 + Yamaha YZF 600R -98
                          -------------------------------
                          BMW E46 316i Sedan -02 + Yamaha XT 350 -98

                          Comment

                          • seidltuning
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 1941
                            • Vantaa

                            #14
                            ei siellä ole epäkeskopultteja vaan ne reiät on epäkeskot
                            G30 530e Sedan
                            E30 325i Cabriolet

                            Comment

                            • Calypsocoupe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 2932
                              • EFNU

                              #15
                              Kerroppas missä helvetin nyrkkipajassa olet käyttänyt sitä härveliä, eihän niillä ole hajuakaan siitä mitä ovat tekemässä, osaavat sitten muutkin varoa.

                              Takapään auraus on säädettävissä löysäämällä tukivarren etupään kiinnityksen kolme pulttia ja kääntelemällä pyörää.

                              Eteen on saatavissa BMW:ltä epäkeskopulttia tolpan ja navan ylempään kiinnitykseen jolla saa camperia säädettyä, toinen vaihtoehto on säädettävä yläpään kiinnitys (jolla saa sitten casteriakin muutettua).

                              Etupäähän saa lisää casteria sopivalla M3 tukivarren puslalla.
                              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎