Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys&reaktiotangon sisemmät kumit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sixpack
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 5
    • Ilmajoki

    Uraherkkyys&reaktiotangon sisemmät kumit?

    Onko näillä paljon tekemistä toistensa kanssa? Kysymyksessä 525TDS-91. Urat ja tuulikin vievät tätä kyseistä yksilöä mielellään suuntaan jos toiseenkin. Alusta käyty useaan otteeseen läpi. Ja pienetkin väljyydet on poistettu. Reaktiotangon sisemmät kumit antavat hieman periksi etupyörästä vääntämällä. Eräs asentaja kertoi, että niiden kuuluukin tehdä niin, ja ovat ns. mukavuuskumit! Mutta itse epäilen että ne antavat periksi tien urissa painavan auton alla, ja muuttavat auton suuntaa selvästi. Onko kellään kokemusta kumien vaihdosta, tarvike vai orggis? Ja oliko vaikutusta uraherkkyyteen? Mistä muusta uraherkkyys voisi johtua? Mitkä vakiokokoiset renkaat toimii parhaiten e34:ssa?
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    "Carman":illa on varmaan jotain kommentoitaavaa nohin reaktiotankojen pusliin ja uraherkkyyteen E34 TDS:ssä, kun ei meinannut enää ojien välissä pysyä :lol: Jos se on vaan vaihtanut nuo uudet tangot puslineen, mutta ei ne puslat saa siellä heilua kun rengasta vääntelee. Omaan vahdoin vaihdoin uudet reaktiotangot 740/750 puslin, mutta samalla vaihtui paljon muutakin joten pelkkien tankojen ja puslien vaihdosta tullutta hyötyä on vaikea kommentoida.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Carman
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 676
      • Vilppula

      #3
      Keskiviikkona vaihdellaan tankoja...
      Tosiaan jos on yhtään leveämmät kumit ja väljyyttä puslissa ja nivelissä niin kyllä löytyy jokainen ura mitä tiessä suinkin on :?
      Ja tuuli kans heittelee ihan kivasti...

      Vaihdoin sitten alle vakiokokoiset renkaat (205/65/15) niin aika hyvä ajaa, toki vähän sellainen levoton tuntuma on niilläkin.

      Keskiviikkona sitten tietää mitä nuo uudet tangot vaikuttaa, voin laittaa sitten kommenttia tännekin.

      Ehdottomasti alkuperäistä osaa bemariin, KL-varaosat myy aika sopivaan hintaan alkup. tavaraa. Monesti tarvikeosa on kalliimpi :wink:

      Comment

      • Sixpack
        Newbiemmer
        • May 2004
        • 5
        • Ilmajoki

        #4
        Vai sopii 7-sarjan puslat-mielenkiintoista, varmaan E32:n? Pitää kai kokeilla. En ole tankoja/puslia vielä vaihdellut. Pyörä antaa kuitenkin voimakkaasti väännettäessä vähän periksi, vaikka kaveri pitää ratista kiinni. Ja se periksi anto näyttäisi johtuvan niistä reaktiotangon sisemmistä kumeista! Taitaa E34 olla oikeasti vähän levoton ajettava Suomen teillä, vaikka alusta olisi kuinka timmissä tahansa. Tuntuu, että kiesi on tehty vähän paremmille teille. Kyllä mun vehje menee suoraan ohjailematta hyväpintaisella tiellä ja tyynellä ilmalla. Ajelin aikaisemmin 8vuotta E30:llä. Ja se oli mielestäni parempi ajettava. Kyllä sitäkin vähän urat ja tuuli kuljetteli, mutta ei niin pahasti. Ohjaustuntumakin on E30:ssä on aivan omaa luokkaansa.

        Laita nyt vielä kommettia, kun saat tangot vaihdettua ja koeajot suoritettua!

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by Sixpack
          Vai sopii 7-sarjan puslat-mielenkiintoista, varmaan E32:n? Pitää kai kokeilla.
          E32 740/750:n pusla BMW osa#31 12 1 136 607, press in E34:n reaktiotankoon. Suosittu upgrade E34:ssa, ovh. KL:ssä 43€/kpl.

          Originally posted by Sixpack
          En ole tankoja/puslia vielä vaihdellut. Pyörä antaa kuitenkin voimakkaasti väännettäessä vähän periksi, vaikka kaveri pitää ratista kiinni. Ja se periksi anto näyttäisi johtuvan niistä reaktiotangon sisemmistä kumeista!
          Ainakin puslat menee vaihtoon, pallonivelet jää yleensä ehjiksi jollei ne ole päässyt kuivumaan.

          Originally posted by Sixpack
          Taitaa E34 olla oikeasti vähän levoton ajettava Suomen teillä, vaikka alusta olisi kuinka timmissä tahansa.
          Ei pidä paikkaansa...enää :lol:
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Carman
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2002
            • 676
            • Vilppula

            #6
            No nyt on tangot puslineen vaihdettu!

            On taas kuin uudella autolla ajais, ei mitään kolinoita eikä tärinöitä.
            Myöskään urat ei heittele. Kulkee suoraan ilman käsiä uraisellakin tiellä.

            Alkaa olla ajettavuus mallissaan, kaikki iskarit ja jouset on vaihdettu eikä nivelissäkään/puslissa ole enää välyksiä.
            Tämä E34 on kunnossa ollessaan aivan ehdottomasti huippu-auto ajaa :wink:

            Mitä nyt pari kertaa olen E39:llä ajanut, niin ei se nyt sen ihmeellisempi ole kuin tämäkään!

            Comment

            • Sixpack
              Newbiemmer
              • May 2004
              • 5
              • Ilmajoki

              #7
              Maaahtavaa...
              Ei kun puslia tilaamaan...

              Kiitti ja kolme tattista

              Comment

              • Sickness
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 1923
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Carman
                No nyt on tangot puslineen vaihdettu!

                On taas kuin uudella autolla ajais, ei mitään kolinoita eikä tärinöitä.
                Myöskään urat ei heittele. Kulkee suoraan ilman käsiä uraisellakin tiellä.

                Alkaa olla ajettavuus mallissaan, kaikki iskarit ja jouset on vaihdettu eikä nivelissäkään/puslissa ole enää välyksiä.
                Tämä E34 on kunnossa ollessaan aivan ehdottomasti huippu-auto ajaa :wink:

                Mitä nyt pari kertaa olen E39:llä ajanut, niin ei se nyt sen ihmeellisempi ole kuin tämäkään!
                Paljonko upposi pätäkkää koko hommaan?
                E39 520iA -02

                Comment

                • Carman
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2002
                  • 676
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Sickness
                  Originally posted by Carman
                  No nyt on tangot puslineen vaihdettu!

                  On taas kuin uudella autolla ajais, ei mitään kolinoita eikä tärinöitä.
                  Myöskään urat ei heittele. Kulkee suoraan ilman käsiä uraisellakin tiellä.

                  Alkaa olla ajettavuus mallissaan, kaikki iskarit ja jouset on vaihdettu eikä nivelissäkään/puslissa ole enää välyksiä.
                  Tämä E34 on kunnossa ollessaan aivan ehdottomasti huippu-auto ajaa :wink:

                  Mitä nyt pari kertaa olen E39:llä ajanut, niin ei se nyt sen ihmeellisempi ole kuin tämäkään!
                  Paljonko upposi pätäkkää koko hommaan?
                  Joku 600€ nakkihan tuo oli kaikkine iskareineen itse laitettuna :wink:
                  Nyt on alla 235/45/17 renkaat, eikä isommatkaan urat heiluttele...

                  Comment

                  • KingOnTheRoad
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 573
                    • Kemijärvi

                    #10
                    sama vika puistattaa omaa e34:ää

                    Tervehdys! Oma e34 535i aj.260tkm. kans alkanut vaeltamaan älyttömästi nyt jo suuntaan jos toiseen ja kevyesti jarruttaessa puoltaa oikealle voimakkaasti. Alkaa usko loppumaan tuon vehkeen kanssa
                    onko normaalia että reaktiotangon puslat kevyesti renkaaseen potkaisemalla antavat periksi n.2-4cm ETU-TAKA suunnassa? onko e34 oikeasti noin paska auto ajaa? vai mikä vittu tuossa minun autossa on ettei sitä saa kulkemaan ikinä suoraan vaikka vaihtaa periaatteessa kaikki alustan osat kerralla? pitää ostaa vissiin jotkut 145/90-13" renkaat ja vanteet

                    Viime syksynä(5000km ajettu)vaihdetut osat:

                    EDESTÄ:
                    -Alatukivarret puslineen(FEBI/BILSTEIN)
                    -Reaktiotangot puslineen (Motonet tukivarsi/525i pusla Lemförder)
                    -Koiranluut (Lemförder)
                    -Uudet levyt+Palat(KL-osista alkuperäislaadun)
                    -Apusimpukan hela (Lemförder)
                    -Raidetanko keski, ulommat ja uudet päät 4kpl (Lemförder)

                    TAKAA:
                    -Isot apurungon puslat(lemförder)
                    -Takatukivarren niveltangot(lemförder)
                    -Uudet levyt+palat (KL-osista alkuperäislaadun)

                    SEKÄ:
                    -kaikki puslan pultit kiritty auton ollessa renkaillaan.
                    -Auraukset säädätetty
                    -Simpukkaa kiritty, rattiakseli tiukattu
                    -uudet renkaat+vanteet (edessä 8,5"x17,235/45-17Nankang NS-2. Takana 10"x17", 255/40-17Nankang NS-2)
                    -alusta koni sport-kit -50/-20 (n.1,5v vanha)
                    E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                    E36 328i coupe -95 "UXI"
                    Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                    Yamaha yz250 -02

                    Comment

                    • Radon
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 463
                      • Suomi-Finland

                      #11
                      Eipä kuulu noin paljoa kyllä antaa periksi. Antaako siellä periksi nuo reaktiotangon puslat vai mikä? ei muutakun tutkimaan tilannetta

                      Comment

                      • Harzzza
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 218
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by KingOnTheRoad View Post
                        Tervehdys! Oma e34 535i aj.260tkm. kans alkanut vaeltamaan älyttömästi nyt jo suuntaan jos toiseen ja kevyesti jarruttaessa puoltaa oikealle voimakkaasti. Alkaa usko loppumaan tuon vehkeen kanssa
                        onko normaalia että reaktiotangon puslat kevyesti renkaaseen potkaisemalla antavat periksi n.2-4cm ETU-TAKA suunnassa? onko e34 oikeasti noin paska auto ajaa? vai mikä vittu tuossa minun autossa on ettei sitä saa kulkemaan ikinä suoraan vaikka vaihtaa periaatteessa kaikki alustan osat kerralla? pitää ostaa vissiin jotkut 145/90-13" renkaat ja vanteet

                        Viime syksynä(5000km ajettu)vaihdetut osat:

                        EDESTÄ:
                        -Alatukivarret puslineen(FEBI/BILSTEIN)
                        -Reaktiotangot puslineen (Motonet tukivarsi/525i pusla Lemförder)
                        -Koiranluut (Lemförder)
                        -Uudet levyt+Palat(KL-osista alkuperäislaadun)
                        -Apusimpukan hela (Lemförder)
                        -Raidetanko keski, ulommat ja uudet päät 4kpl (Lemförder)

                        TAKAA:
                        -Isot apurungon puslat(lemförder)
                        -Takatukivarren niveltangot(lemförder)
                        -Uudet levyt+palat (KL-osista alkuperäislaadun)

                        SEKÄ:
                        -kaikki puslan pultit kiritty auton ollessa renkaillaan.
                        -Auraukset säädätetty
                        -Simpukkaa kiritty, rattiakseli tiukattu
                        -uudet renkaat+vanteet (edessä 8,5"x17,235/45-17Nankang NS-2. Takana 10"x17", 255/40-17Nankang NS-2)
                        -alusta koni sport-kit -50/-20 (n.1,5v vanha)


                        Joo älä huoli, noi motonetin reaktiotangot määkin erehdyin vaihtamaan... Niissä on vissiin vaahtokumia se pusla, se sen sisempi osahan olikin kovaa muovia... ei menny mullakaan kun vajaa puol vuotta ja vetelät ovat.
                        Eli ihan p*skaa kamaa...
                        Tilasinkin powerflexit siihen, oottavat kun ehtis vaan vaihtaan paikalleen.
                        Saatampa ottaa alatukivarsiinkin viä semmoset, niitä en oo viä iteltä vaihtanu. Silti tuntuu että simpukkakin ois syytä kiristää josko se paljo auttaa. Onhan se vähän herkkä kärry luikerteleen ellei kaikki paikat oo tiptop. Outo ajaa välillä muita tuoreempia autoja kun ne oikeesti on suuntavakaita. Ehkä siks että alustassa on vähemmän osia, ja ovat yleensä pirun paljo kevyempiä. Toi malmikasa kulkee mielellää omia reittejään. Varmaan renkaillakin vaikutusta kulkuun, sen verran outoa toi vaeltelu tuppaa oleen ?

                        Comment

                        • KingOnTheRoad
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 573
                          • Kemijärvi

                          #13
                          reaktiotangot

                          Originally posted by Radon View Post
                          Eipä kuulu noin paljoa kyllä antaa periksi. Antaako siellä periksi nuo reaktiotangon puslat vai mikä? ei muutakun tutkimaan tilannetta
                          Reaktiotangon puslat juurikin, kaveri potkaisi ja näki selvästi että puslassa jo liikkui varsi n.0,5cm helposti
                          Tilasin tänään e32 750i:n Lemförder puslat tuohon reaktiotankoon ja huomenna saa selville kun laitan nuo paikalleen että auttaako.. Maalaisjärjen mukaan pitäisi kyllä auttaa sillä jos rengas/renkaat pääsee noin paljon kääntymään niin ei ihme ettei kulje suoraan. Ja luulisi samalla korjaantuvan se, että jos tuulee/tie kallistaa johonkin niin pitää rattia kääntää melkein 1/4kierrosta vastaan että kulkee suoraan. Sama homma muita autoja ajaessa tullut itselle mieleen, että miten tämä voi kulkea näin suoraan vaeltelematta:think Jos ei nuo 750:n puslat auta niin teen jääkiekoista puslat niihin vanhoihin puslan kehiin ja keskiholkille
                          E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                          E36 328i coupe -95 "UXI"
                          Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                          Yamaha yz250 -02

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1995
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by KingOnTheRoad View Post
                            Reaktiotangon puslat juurikin, kaveri potkaisi ja näki selvästi että puslassa jo liikkui varsi n.0,5cm helposti
                            Tilasin tänään e32 750i:n Lemförder puslat tuohon reaktiotankoon ja huomenna saa selville kun laitan nuo paikalleen että auttaako.. Maalaisjärjen mukaan pitäisi kyllä auttaa sillä jos rengas/renkaat pääsee noin paljon kääntymään niin ei ihme ettei kulje suoraan. Ja luulisi samalla korjaantuvan se, että jos tuulee/tie kallistaa johonkin niin pitää rattia kääntää melkein 1/4kierrosta vastaan että kulkee suoraan. Sama homma muita autoja ajaessa tullut itselle mieleen, että miten tämä voi kulkea näin suoraan vaeltelematta:think Jos ei nuo 750:n puslat auta niin teen jääkiekoista puslat niihin vanhoihin puslan kehiin ja keskiholkille
                            No, auttoikos 750:n puslat vetelyyn ?

                            Comment

                            • jannel
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 283

                              #15
                              Kannattaa koittaa kiriä rattiakselin alapäästä tuota (numero 1, 32mm) mutteria: http://www.realoem.com/bmw/showparts...47&hg=32&fg=30
                              Omassa ruuhessa oli löystynyt ja kulki omia polkujaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎