Moposportista saa ainakin vähän parempia nesteitä pkseudulta. Ja sieltä saa sellasia katu/rata-käyttöön tarkoitettuja myös.. Kannattaa käydä kysymässä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarruneste
Collapse
X
-
Originally posted by -Tate- View PostMoposportista saa ainakin vähän parempia nesteitä pkseudulta. Ja sieltä saa sellasia katu/rata-käyttöön tarkoitettuja myös.. Kannattaa käydä kysymässä.Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
-
Originally posted by Kilpuri View PostMotulin RBF 600:sta saa Motonetistä 11,90€ / 0,5l.
Hyvää tavaraa kisa/ratakäytössä!
Normaaliin tieliikenteeseen riittä mikä hyvänsä, kunhan ne vaan vaihtaa säännöllisesti!
Comment
-
-
Avain asiahan on se lämmönkesto:
PROPERTY DOT 4 DOT 5.1
Dry BP (F)@ 0.0% H2O 446 509
Wet BP (F)@ 3.7% H2O 311 356
lähde: http://www.stoptech.com/tech_info/wp...fluid_1a.shtml
446F = 230C
509F = 265C
311F = 155C
356F = 180C
Varmasti luvut vaihtelee merkeittäin hieman.
Motul RBF600:lle luvataan lämmönkestoa 312C.
Ts. Satunaiselle ratakuskille (ei pitkiä ajopätkiä putkeen) riittänee normit mehut, kunhan ne on tuoreet! Kun aina keväisin vaihtaa mehut autoonsa, niin tuskin on huolta, varsinkin jos ajaa muutaman hassun kierroksen rataa kerrallaan.Now: 525xd -09
Ex: 330d -07
Ex: 328i -96
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View Post
Mielestäni pumppaamisen lisäksi ainut järkevä keino vaihtaa jarrunesteet on esim. merkkihuollon käyttämä metodi, jossa ilmausruuvi avataan ja uutta jarrunestettä tuodaan 1,5 baarin paineella nestesäiliöön spesiaali-korkin, jossa on venttiili, kautta. Sitten kun uutta nestettä tulee ilmausruuveista käännetään ruuvi kiinni ja homma on valmis.
Viimeisen sadan jarrunesteen vaihdossa olen imaissut säiliön tyhjäksi siihen tarkoitetulla "imurilla".
-EDIT:Tämmönen.. Näin vanhaa nestettä ei tarvitse työntää järjestelmän läpi ja homma nopeutuu. Säiliöstä sihti pois ennen tätä. Pulputus pullo päälle työntämään uutta jarrunestettä.
Imurin letku joka nurkaan vuorollaan. Nesteen vaihtumista ei letkun läpi välttämättä havaitse , jos nesteet ovat sen 2 vuotta vanhoja mitä niiden vaihtoväli on. Kirkkaudesta ei muuten voi päätellä nesteen kuntoakaan , sen paljastaa vesipitoisuusmittari.
Joku kirjoitti ongelmista ilmaruuvin kanssa. Nesteen vaihto kahden vuoden välein ja unohtaa ylikiristää ilmaruuvit niin ongelmia ei tule. Ilmaruuvejakin saa onneksi uusia.
Originally posted by Ozzy #69# View PostPaljonkos tuonne e36:een menee jarrunestettä? Ajattelin käydä hakemassa uudet nesteet, joten kuinkahan monta tuollaista 0,5l purkkia täytyy varata.
Originally posted by Kilpuri View Post
Ts. Satunaiselle ratakuskille (ei pitkiä ajopätkiä putkeen) riittänee normit mehut, kunhan ne on tuoreet! Kun aina keväisin vaihtaa mehut autoonsa, niin tuskin on huolta, varsinkin jos ajaa muutaman hassun kierroksen rataa kerrallaan.)
Last edited by petrolhead; 27-05-2009, 16:36.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Tupla tai jotain , voi poistaa.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Wikipedia kertoo :
DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitäisi kuulemma koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti, ilmeisesti sprii/pirtu sopii puhdistukseen.
No, mutta itse vaihtelin tuossa pari kk sitten, aikaisemmin dot4 ollut sisällä luultavasti. Ja luiskaisin sisään dot 5.1 ABS nesut. Reippaasti imemällä jarrunesteen vaihtolaitteella, kun korjaamossa töissä olen. Poljin tuntuma pysynyt vähintäänkin samana ellei parempana. Ja hyvin jarruttaa.
Autohan on 325 e36 coupe -92------------------------------------------------
Entiset:
E61 535D M-sport 11/-05
E61 535D M-sport 12/-04
E46 330D Touring 11/-03
E36 325i Coupe 8/-92
E30 318i Coupe -89
Comment
-
-
Originally posted by Torppa View PostWikipedia kertoo :
DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitäisi kuulemma koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti, ilmeisesti sprii/pirtu sopii puhdistukseen.
No, mutta itse vaihtelin tuossa pari kk sitten, aikaisemmin dot4 ollut sisällä luultavasti. Ja luiskaisin sisään dot 5.1 ABS nesut. Reippaasti imemällä jarrunesteen vaihtolaitteella, kun korjaamossa töissä olen. Poljin tuntuma pysynyt vähintäänkin samana ellei parempana. Ja hyvin jarruttaa.
Autohan on 325 e36 coupe -92
Ja suosittelen myös tuollaista alipainelaitetta joka laitetaan vaan ilmausruuviin ja avataan ruuvia. Laite vetää nesteet säiliöstä ja suosittelen varaamaan sen 2kpl 0.5l pulloa.
Eka imetään nestesäiliö melkeen tyhjäksi, lisätään uutta ja imetään niin kauan että uutta alkaa tulla letkusta läpi.
Ite tykkään ainakin ajaa reilummin nestettä systeemin läpi, siksi tuo 2 pulloa.
Se jarrusylinteri renkaan päässä on kuitenkin viimeinen ketjussa missä ne nesteet vaihtuu ja ensimmäinen joka ottaa vanhoista nesteistä nokkiinsa. Parempi että varmasti vaihtuu.
Ja varsinkin siinä oikeassa takarenkaassa mistä aloitetaan, kestää melko pitkään ennenkuin uutta nestettä sinne tulee.Last edited by Supa; 27-05-2009, 17:47.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Meinasin laittaa jotain 5.1 tai Motulin RBF 600 kilpanestettä. Käykös toi motul kun sekin on dot4, vai pitääkö olla jotain nimenomaista luistonestonestettä?
Comment
-
-
Originally posted by nun6 View PostOnkos se suositus vai määräys? Varaosamyyjä (tarvikeliikkeessä) ei myyny mulle 5.1 nestettä just ton DTC:n takia, vaan näytti DOT4 purkkia jossa oli joku ESC -leima. Sanoi, ettei perinteistä nestettä saa laittaa.
Meinasin laittaa jotain 5.1 tai Motulin RBF 600 kilpanestettä. Käykös toi motul kun sekin on dot4, vai pitääkö olla jotain nimenomaista luistonestonestettä?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Onko kokemuksia tavallisen DOT4 ja tuon ATE SL.6 nesteen eroista? Siis lähinnä huomaako ABS:n toiminnassa eroja siinä miten nopeasti/terävästi ABS hakkaa?
Netistä löytyy pari juttua jossa erojen kerrotaan olleen suuria, mutta kaikkea mitä netissä lukee ei tietenkään pitä uskoa..
Tilasin tuota ATE SL.6 nestettä 5 litraa Saksasta, joten jossain vaiheessa tulee toki omiakin kokemuksia.
Comment
-
-
Tuli sitten lueskeltua tätäkin topiccia, kun katsoin tietoa jarrunesteistä.
Ite oon käyttäny jarrujen ilmaamiseen hyvinkin yksinkertaista paineilmasysteemiä:
Polkupyörän sisäkumi katkaistaan ja solmitaan toisesta päästä varmasti tiiviiksi.
Toinen pää venyy juurikin sopivasti jarrunestesäiliön korkin tilalle ja tähän vielä kiristän normaalin vesiletkuklemmarin kiristämään. Sitten vaan sopivasti painetta järjestelmään, että sisäkumi hieman paisuu ja ilmausruuvia auki, hyvänä norona tulee, eikä tartte pumpata poljinta.
Pumppaamalla ilmaamisessa on myös vaarana, jos nesteitä ei ole vaihdettu on ajan hammas voinut käydä tekemässä tuhojaan pääsylinterin liikeradan alueella, jossa poljin ei normaalisti käy. Sitten ilmatessa, kun tiiviste menee syöpyneen kohdan yli, se hajoaa ja jarrupoljin rupeaa valumaan liikennevaloissa hitaaasti pohjaan...
Comment
-
Comment