Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarruneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    #16
    Originally posted by arska84 View Post
    Pöllit ton Matti leffasta

    Asiasta jarrunesteisiin. Miten ton saa helpommiten tyhjäksi? avatakko vaan joka kulmasta ilmausruuvit ja pumppaamaan? Entäs kun järjestelmä on tyhjä, aletaanko ilmaamaan ristiin esim etu oikea ja sitten taka vasen?
    Yllämainitusta topicista:

    Työskentelyjärjestys:
    1. Imetään/pumpataan vanha neste pois
    2. Lisätään uusi neste, tässä vaiheessa säiliön voi laittaa ihan täyteen
    3. Ilmataan jarrut
    3.1. Oikea takapyörä
    3.2. Vasen takapyörä
    3.3. Oikea etupyörä
    3.4. Vasen etupyörä
    3.5. Kytkimen apusylinteri
    4. Täytetään jarrunestesäiliö MAX-merkkiin asti
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • arska84
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1356
      • Seinäjoki

      #17
      Originally posted by Carbonfiber View Post
      Yllämainitusta topicista:

      Työskentelyjärjestys:
      1. Imetään/pumpataan vanha neste pois
      2. Lisätään uusi neste, tässä vaiheessa säiliön voi laittaa ihan täyteen
      3. Ilmataan jarrut
      3.1. Oikea takapyörä
      3.2. Vasen takapyörä
      3.3. Oikea etupyörä
      3.4. Vasen etupyörä
      3.5. Kytkimen apusylinteri
      4. Täytetään jarrunestesäiliö MAX-merkkiin asti

      Kuinkas toi kytkimen apusylinteri ilmataan?
      BMW PREMIUM

      BMW E46 318

      Comment

      • Jesper
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1448

        #18
        Originally posted by arska84 View Post
        Kuinkas toi kytkimen apusylinteri ilmataan?
        Sylinterin kyljessä on ilmausruuvi jos en väärin muista.
        Vaatii kyllä auton alle ryömimisen...

        Comment

        • Kilpuri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 831
          • Tampere

          #19
          Siellä on ilmausruuvi, kuten jarrusatuloissakin (osa 15):



          Ilmaus kuten jarruillakin. Tosin tarttee käyttää kytkinpoljinta, etkä jarrua...
          Now: 525xd -09
          Ex: 330d -07
          Ex: 328i -96

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #20
            Originally posted by arska84 View Post
            Kuinkas toi kytkimen apusylinteri ilmataan?
            Ihan samalla lailla kun jarrutkin, poljinta pumppaamalla.

            En ymmärrä miksi pitää alkaa säätämään jollain injektioruiskuilla. Ilmausruuvi vaan auki ja pumpataan niin kauan kunnes ruuvista tulee kirkasta nestettä ulos. Samalla pitää huolehtia, ettei jarrunestesäiliö pääse tyhjäksi. Näin käydään kaikki ilmauskohteet läpi jo mainitussa järjestyksessä, eli aloittaen jarrunestesäliöstä katsoen kaiummaisesta nurkasta.

            Comment

            • Kilpuri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 831
              • Tampere

              #21
              Semmosella isolla pumppusysteemillä homman tekee noin kymmenessä sekunnissa. Pumppaaminen/ilmaaminen on paljon pidempi kestoinen homma.

              Itse käytin tänään tällaista: http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/37_204iso.jpg, mistä tuo sisusosa oli poistettu. Kolme horausta ja säiliö käytännössä tyhjä. Ihan tyhjäksihän sitä ei kannata horia, ettei pääse ilmaa putkiin. Toi härveli Biltemassa 1,5€...
              Last edited by Kilpuri; 17-05-2007, 22:24.
              Now: 525xd -09
              Ex: 330d -07
              Ex: 328i -96

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #22
                Originally posted by Kilpuri View Post
                Semmosella isolla pumppusysteemillä homman tekee noin kymmenessä sekunnissa. Pumppaaminen/ilmaaminen on paljon pidempi kestoinen homma.

                Itse käytin tänään tällaista: http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/37_204iso.jpg, mistä tuo sisusosa oli poistettu. Kolme horausta ja säiliö käytännössä tyhjä. Ihan tyhjäksihän sitä ei kannata horia, ettei pääse ilmaa putkiin. Toi härveli Biltemassa 1,5€...
                Tolla vaihtaa 10:ssä sekunnissa nesteet siitä säiliöstä, mutta putkissa ja sylintereissä pysyy vanhat vettyneet jarrunesteet, jotka alkavat tiukassa tilanteessa kiehumaan ja lisäksi ruostuttavat paikat.

                Se jarrunestehän ei pahemmin kierrä ja sitä kautta sekoitu järjestelmässä vaan lähinnä liikkuu edestakaisin putkistossa, jolloin uusi ja vanha neste eivät kunnolla sekoitu.

                Mielestäni pumppaamisen lisäksi ainut järkevä keino vaihtaa jarrunesteet on esim. merkkihuollon käyttämä metodi, jossa ilmausruuvi avataan ja uutta jarrunestettä tuodaan 1,5 baarin paineella nestesäiliöön spesiaali-korkin, jossa on venttiili, kautta. Sitten kun uutta nestettä tulee ilmausruuveista käännetään ruuvi kiinni ja homma on valmis.

                Comment

                • Kilpuri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 831
                  • Tampere

                  #23
                  Itsellä kun ei ole tällaista speciaalikorkkia, niin tarttee soveltaa.

                  Kun säiliö on imetty lähes tyhjäksi sillä "vakuumipumpulla" se täytetään uudella nesteellä ja aletaan ilmaamaan / pumppaamaan satula kerrallaan. Näin säiliöstä pääsee 95%:sti uutta nestettä putkiin / mäntiin. Ja kun neste vajenee, niin lisätään uutta nestettä...

                  Yksinkertaistettuna: Uusi neste ajaa vanhan edellään pulloon / pois systeemistä.

                  Näin ei tartte pumpata sitä n. 3dl vanhaa mehua pois säiliöstä.
                  Last edited by Kilpuri; 17-05-2007, 22:45.
                  Now: 525xd -09
                  Ex: 330d -07
                  Ex: 328i -96

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #24
                    Originally posted by Kilpuri View Post
                    Itsellä kun ei ole tällaista speciaalikorkkia, niin tarttee soveltaa.

                    Kun säiliö on lähes tyhjä se täytetään uudella nesteellä ja aletaan ilmaamaan / pumppaamaan. Näin säiliöstä pääsee 95%:sti uutta nestettä putkiin / mäntiin. Ja kun neste vajenee, niin lisätään uutta nestettä...

                    Yksinkertaistettuna: Uusi neste ajaa vanhan edellään pulloon pois systeemistä.

                    Näin ei tartte pumpata sitä n. 3dl vanhaa mehua pois säiliöstä.
                    Okei, eli kumminkin pumppaillaan/ilmaillaan. Sain aiemmasta viestistä käsityksen, että et ilmailisi ollenkaan jarruja. Näinkin on kuulemma joissain huolloissa toimittu..

                    Ao. kuvan vekottimella (Biltemasta) tuo 3 dl tulee muutamalla jarrupolkimen polkaisulla, eikä tarvitse ilmaruuveja välissä käännellä kiinni:

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #25
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      En ymmärrä miksi pitää alkaa säätämään jollain injektioruiskuilla.
                      Tällä koitetaan saada mahdollisimman vähäksi nestesäiliössä lilluva paska, katsokaapa piruuttaan joskus sellaisen auton j-neste säiliöön, josta ei ole ihan vähään aikaan nesteitä vaihdettu,aika paljon siellä sakkaa on, eikä se sieltä säiliöstä kaikki mene uuden nesteen mukana lävitse.Samalla tempulla saadaan uuteen nesteeseen sekoittuva vanha, vetinen neste minimoitua, merkityksellistäkö? ehkäpä?

                      Jos olet laiska niin nuo nesteet kyllä ilmattomaan autoon vaihtaa yksin ilman noita apulaitteitakin, pitkä letku vaan nippaan kiinni, se pulloon, jossa on nestettä pohjalla, 1 nippa kerrallaan auki ja 5-10 rauhallista polkaisua, nestepinnan tarkistus/täyttö ja 5-10 rauhallista polkaisua, nippa kiinni ja seuraava pyörä, ei YLEENSÄ ime ilmoja tuolla menetelmällä, kokeilut omalla vastuulla, mulla on toiminut satoja kertoja.
                      Olli.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #26
                        Mainittakoon, että DSC:llä varustettuihin autoihin BMW:n oma suositus on matalan viskositeetin DOT4, esim. ATE SL.6. Pienellä viskositeetilla ilmeisesti haetaan DSC:n nopeampaa reagointikykyä.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #27
                          Originally posted by Rocla View Post
                          Tällä koitetaan saada mahdollisimman vähäksi nestesäiliössä lilluva paska, katsokaapa piruuttaan joskus sellaisen auton j-neste säiliöön, josta ei ole ihan vähään aikaan nesteitä vaihdettu,aika paljon siellä sakkaa on, eikä se sieltä säiliöstä kaikki mene uuden nesteen mukana lävitse.Samalla tempulla saadaan uuteen nesteeseen sekoittuva vanha, vetinen neste minimoitua, merkityksellistäkö? ehkäpä?
                          Eikös ne sakat jää BMW:n jarrunestesäiliöstä löytyvään "sakkakuppiin"?

                          Eli tuosta osa 5:

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #28
                            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                            Eikös ne sakat jää BMW:n jarrunestesäiliöstä löytyvään "sakkakuppiin"?

                            Eli tuosta osa 5:

                            Pitäisi jäädä, käytännössä eivät jää.
                            Olli.

                            Comment

                            • masi300
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 262
                              • Pori

                              #29
                              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                              Eikös ne sakat jää BMW:n jarrunestesäiliöstä löytyvään "sakkakuppiin"?
                              No sen huomaa siitä kun se neste alkaa olemaan enemmän ruskeeta kuin keltaista...:think eikä ne sakkakupit estä kuin isoittamat roskat joita ei, tai kyllä niitä pääsee jos päästää
                              - Muutamia riisejä
                              - Muutamia saksalaisia
                              - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
                              - Ex E30 320i -84

                              Comment

                              • SledgeHammer82
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1651
                                • Pk-seutu

                                #30
                                Originally posted by masi300 View Post
                                No sen huomaa siitä kun se neste alkaa olemaan enemmän ruskeeta kuin keltaista...:think eikä ne sakkakupit estä kuin isoittamat roskat joita ei, tai kyllä niitä pääsee jos päästää
                                Vaihtaa nesteet kahden vuoden välein niin ei ole ongelmia sakkojen kanssa ja pysyy jarrujärjestelmäkin iskussa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎