Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden merkitys kiihtyvyyteen..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by tero_v View Post
    tossa pyhänä kokeilin autoni kulkua, tehdas lupaa 240km/h, mutta ei se 230km/h lujempaa menny mittarin mukaan, tiedä sitten mikä on ollu todellinen nopeus. oli tyyni keli ja rengastus on 8,5x18(235/40) & 10x18(265/35) että nämä pyörät vaikuttaa jo kulkuun.
    Siis toki ylileveyden aiheuttaman lisääntyneen vierintäkitkan lisääntymisen myötä, mutta ei mitenkään muuten.
    Tarkastellaampa kuitenkin tätä tapausta hieman.
    Eli tuo 265/35 takarenkaan vierintäkehä on originaalia hieman pienempi, joten välityksethän ko.autossa on originaalia tiheämmät. Todellinen kiihtyvyys tätä kautta on hieman parempi, todellisen huippunopeuden kustannuksella tietenkin.
    Nyt kun kuitenkin juuri takarenkaat ovat 205/65-15":sta orggista pienemmät,muutoshan ei näy itse mittarinopeudessa vaan heittoa tulee mittarinopeuden ja todellisen nopeuden suhteen. Tiheämmän välityksen vuoksi mittarinopeutta pitäisi kuitekin pystyä kelaamaan hieman enemmänkin kuin orggiskokoisella ja harvemman välityksen tuottavalla takarenkaalla.
    Eli, jos nyt käytännön mittarinopeusmuutoksia tapahtuu, johtuu ne käytännössä 99.99%:sti vierintäkitkan muutoksista. Todellinen nopeusmuutos taasen johtuu pienemmän vierintäkehän tuottamasta tiuhemmasta välityssuhteesta, jolloin huippunopeus laskee ja kiihtyvyys aavistuksen paranee.
    Voin kokemuksesta todeta että tuollainen 265 takarengasleveys suhteessa 225-235:een vie vierintäkitkan kasvun johdosta kutoskoneisista e39/e46 huipuista n.10-15kmh.
    Last edited by Hemi; 05-06-2007, 11:19.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7434
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Hemi View Post
      Siis toki ylileveyden aiheuttaman lisääntyneen vierintäkitkan lisääntymisen myötä, mutta ei mitenkään muuten.
      Kasvaahan ilmanvastuskin hiukan leveämmillä renkailla. Voi toki olla melko mitätön juttu.

      Originally posted by Hemi View Post
      Eli tuo 265/35 takarenkaan vierintäkehä on originaalia hieman pienempi, joten välityksethän ko.autossa on originaalia tiheämmät.
      Eikös 265/35R18 takana ja 235/40R18 edessä ole kuitenkin juuri oikea alkuperäiskoko 18" vanteille? Näin ainakin täällä:


      Voihan se tietysti olla pienempi kuin tuo 205/65R15, kuten on myös mun 255/40R17 alkuperäiskoko (takana).

      Mitä nyt itse testailin tällä 523i:llä viime kesänä niin oisko myös saanut suunnilleen 230 km/h mittariin, kun luvattu huippu on 228 eli mittarivirheen kanssa luulis saavan vähän enemmänkin. Silloin oli takana 235/45R17 kumit. Pienikin tuuli varmasti vaikuttaa tuohon huippuun riippuen onko myötäinen vai vastainen. Ja kohtapa nähdään sitten mitä ottaa alkuperäiskokoisin 255/40R17 takarenkain (ja myös GPS:n mukaan).
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Janssoni
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 371
        • Helsinki

        #18
        Painoista ja leveyksistä

        Kyllähän se vaikuttaa, paino vaikuttaa kiihtyvyyteen ja leveys huippuihin.. Paino lisää hitausmomenttia kiihtyvää liikettä vastaan, paino ei kuitenkaan vaikuta huippunopeuteen kiihtyvyyden ollessa vakio. Vierintäkitka joka seuraa ylileveistä renkaista madaltaa huippuja ( ei välttämättä jos rengastuksen vierintäkehä kasvaa ja huippunopeus on kierroksilla rajoitettu)

        Käytännön kokemuksina (VW Passat 1.8T)
        rengastus ------------------------paino/pyörä----- 0-100
        ETABETA tetsuit 225/35/19 ---------32,8 kg ---------8,1s
        Peltivanne 205/60/15----------------19,8 kg----------7,5
        Last edited by Janssoni; 05-06-2007, 16:33.
        .



        sigpic

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by Janssoni View Post
          Käytännön kokemuksina (VW Passat 1.8T)
          rengastus ------------------------paino/pyörä----- 0-100
          ETABETA tetsuit 225/35/19 ---------32,8 kg ---------8,1s
          Peltivanne 205/60/15----------------19,8 kg----------7,5
          Nyt täytyy sanoa, että on kohtuullisen painava setti tuo etabeta+kumi ja eikä kuitenkaan suurempi kuin 19"..
          Eikä kuitenkaan ton enempää pudonnut tuo aika.
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • ss900
            BTCF Member
            • Mar 2006
            • 104

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            Siis toki ylileveyden aiheuttaman lisääntyneen vierintäkitkan lisääntymisen myötä, mutta ei mitenkään muuten.
            Tarkastellaampa kuitenkin tätä tapausta hieman.
            Eli tuo 265/35 takarenkaan vierintäkehä on originaalia hieman pienempi, joten välityksethän ko.autossa on originaalia tiheämmät. Todellinen kiihtyvyys tätä kautta on hieman parempi, todellisen huippunopeuden kustannuksella tietenkin.
            Nyt kun kuitenkin juuri takarenkaat ovat 205/65-15":sta orggista pienemmät,muutoshan ei näy itse mittarinopeudessa vaan heittoa tulee mittarinopeuden ja todellisen nopeuden suhteen. Tiheämmän välityksen vuoksi mittarinopeutta pitäisi kuitekin pystyä kelaamaan hieman enemmänkin kuin orggiskokoisella ja harvemman välityksen tuottavalla takarenkaalla.
            Eli, jos nyt käytännön mittarinopeusmuutoksia tapahtuu, johtuu ne käytännössä 99.99%:sti vierintäkitkan muutoksista. Todellinen nopeusmuutos taasen johtuu pienemmän vierintäkehän tuottamasta tiuhemmasta välityssuhteesta, jolloin huippunopeus laskee ja kiihtyvyys aavistuksen paranee.
            Voin kokemuksesta todeta että tuollainen 265 takarengasleveys suhteessa 225-235:een vie vierintäkitkan kasvun johdosta kutoskoneisista e39/e46 huipuista n.10-15kmh.
            Ottaako kaikki E39:t mittarinopeutensa laatikosta? Muistelen joskus revitellessä ihmetelleeni, kun nopeusmittarin neula ei kohonnut mielestäni samassa suhteessa kuin vetävien pyörien suunnasta tuleva savu olettaisi. Mikäli mittarinopeus tulee esim jommankumman etupyörän nopeusanturilta, saadaan vielä pari lisäspekulaatiota.

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4074
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by ss900 View Post
              Ottaako kaikki E39:t mittarinopeutensa laatikosta? Muistelen joskus revitellessä ihmetelleeni, kun nopeusmittarin neula ei kohonnut mielestäni samassa suhteessa kuin vetävien pyörien suunnasta tuleva savu olettaisi. Mikäli mittarinopeus tulee esim jommankumman etupyörän nopeusanturilta, saadaan vielä pari lisäspekulaatiota.
              No mulla ei myöskään nouse viisari vaikka takarenkaat jauhaa tyhjää. Taitaa ottaa signaalin eturenkaista samasta kuin abs. Tämä oli vain veikkaus.. Eli jos renkaiden halkaisija muuttuu niin nopeuden näyttö muuttuu samaa tahtia.
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • Janssoni
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 371
                • Helsinki

                #22
                Ei puhuttukkaan mittarinopeudesta vaan todellisesta nopeudesta...
                .



                sigpic

                Comment

                • Lakeson
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 649
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Joku näppärä vois pyöräyttää/linkittää tänne kaikkien nähtäville kaavan, jolla sais aiheeseen faktaa. Kyllä taasen talvikiekoilla (17" -> 16") kulkee auto kevyemmin, vaikka molemmat sarjat ovat OEM-laatua.
                  Ei mopolla mahottomia..

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 924
                    • Sotkamo--Oulu

                    #24
                    Aika hankala kaikkia muuttujia kaavan muodossa varmaan ottaa huomioon. Pyörän hitausmassalla on merkitystä, mutta lisäksi vaikuttaa renkaan vierinvastus ja kovemmissa nopeuksissa ilmanvastus.

                    Esim. Uusimmassa tekniikan maailma talvirengastestissä näkyi ajolenkillä mitattuna renkaiden vierinvastuseroja. Huonoimman ja parhaimman ero kulutukseksi muutettuna 4,9%. Tämä on iso ero ja varmasti vaikuttaa ajoneuvon huippunopeuteenkin aika lailla.

                    Suurissa nopeuksissa ilmanvastus on merkitsevin tekijä. Alla hieman kaavaa, josta jokainen voi päätellä ajovastuksien suuruutta

                    Kokonaisajovastus F= Fr + Fi + Fn

                    Vierinvastus Fr = f *ajoneuvon paino(massa*painovoima) , missä f on renkaan vierinvastuskerroin

                    Ilmanvastus Fi = 0,5 * ilman tiheys * ajoneuvon ilmanvastuskerroin * auton suurin poikkipinta-ala ajosuuntaan nähden * ( ajoneuvon nopeus +/- tuuli) ^2

                    Nousuvastus Fn = ajoneuvon paino * sin(mäkikulma)


                    Näissä tekijöissä vierinvastuskerroin ja ajoneuvon ilmanvastus ovat renkaasta riippuvaisia. Renkaan ilmanvastus riippuu lähinnä sen leveydestä ja sen näkyvästä osasta eli madalletulla autolla renkaan ilmanvastus on hieman pienempi. Renkaan vierinvastus taas riippuu renkaan runkorakenteesta, renkaan kuluneisuudesta, tien pinnan laadusta yms.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #25
                      Jos tarkkoja ollaan niin pyörän hitausmomentti (kg·m²) vaikuttaa kiihtyvyyteen. Isompi hitausmassa = huonompi kiihtyvyys.

                      On siis eri asia kun pyörän massa, sillä asiaan hitausmomenttiin vaikuttaa kuinka kaukana massa sijaitsee pyörimisakselista.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Mitä siihen hitausmomenttiin tulee niin huonoimmassa tilanteessa (jolloin kaikki pyörivä massa olisi ulkokehällä), kilo lisää vanteeseen heikentäisi kiihtyvyyttä saman verran kuin kaksi kiloa takapenkille.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • dieseljussi
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 592
                          • Suomi

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Mitä siihen hitausmomenttiin tulee niin huonoimmassa tilanteessa (jolloin kaikki pyörivä massa olisi ulkokehällä), kilo lisää vanteeseen heikentäisi kiihtyvyyttä saman verran kuin kaksi kiloa takapenkille.
                          Pyörittelin hiukan vanhoja kaavoja ja sen perusteella täytyy allekirjoittaa tuo väite, eli kilo renkaassa on kaksi korissa.

                          Ympyrärenkaan hitausmomentti J = mr^2
                          Toisaalta pyörimisenergia E = 0.5Jw^2, missä w = kulmanopeus = nopeus/säde = v/r
                          Siis pyörimisenergia = 0.5 * mr^2 *(v^2 / r^2) = 0.5mv^2, eli täsmälleen sama kuin saman massan liike-energia samaa vauhtia mentäessä.

                          Renkaan keventäminen tuo kyllä bonuksena mukanaan muita hyötyjä, esim rengas seuraa paremmin tietä, on kevyempi kääntää, kyyti on parempi jne.

                          Ei tuosta kevyestä vanteesta/renkaasta ihan sateentekijäksi taida autokäytössä olla, mutta jotain hyötyä kuitenkin.

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 924
                            • Sotkamo--Oulu

                            #28
                            juu näinhän se näkyy menevän.

                            Tosin autossahan se hitausmassan r ei ole sieltä ulkokehältä.
                            Jos BMW on ilmoittanut esim. e39 koriselle autolleen kiihtyvyyden niillä vakio 15" aluilla, jotka on mielestäni todella kevyet ( arvioisin, että jollain merkkirenkaalla noin 15kg / pyörä), niin tuo r on pienempi kuin sitten esim. 18" replica aluilla, joille on punottu jokin painava rengas ( tämmönen painaa äkkiä reilusti 20kg / pyörä). Nyt siis sitä eroa tulee myös sen säteen kasvamisesta, joka toiseen potenssiin olevana vaikuttaa äkkiä todella paljon.

                            Eli käytännössä lienee niin, että 1kg pyörässä on 3-4kg takapenkillä. Ja jos tuota massaa tulee leveillä kesäläskeillä vaikka 25kg lisää sinne pyöriin niin sitten kiihdyttäessä se saattaa vastata 100kg kyydissä. Tuo sata kiloa on kuitenkin reilu 5% auton massasta ja kun F= ma niin teoriassa kiihtyvyys huononee samassa suhteessa.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #29
                              Originally posted by ockelbo4500 View Post
                              juu näinhän se näkyy menevän.

                              Tosin autossahan se hitausmassan r ei ole sieltä ulkokehältä.
                              Jos BMW on ilmoittanut esim. e39 koriselle autolleen kiihtyvyyden niillä vakio 15" aluilla, jotka on mielestäni todella kevyet ( arvioisin, että jollain merkkirenkaalla noin 15kg / pyörä), niin tuo r on pienempi kuin sitten esim. 18" replica aluilla, joille on punottu jokin painava rengas ( tämmönen painaa äkkiä reilusti 20kg / pyörä). Nyt siis sitä eroa tulee myös sen säteen kasvamisesta, joka toiseen potenssiin olevana vaikuttaa äkkiä todella paljon.

                              Eli käytännössä lienee niin, että 1kg pyörässä on 3-4kg takapenkillä. Ja jos tuota massaa tulee leveillä kesäläskeillä vaikka 25kg lisää sinne pyöriin niin sitten kiihdyttäessä se saattaa vastata 100kg kyydissä. Tuo sata kiloa on kuitenkin reilu 5% auton massasta ja kun F= ma niin teoriassa kiihtyvyys huononee samassa suhteessa.
                              Sen pyörän kehänopeus ei muutu miksikään oli sitten 15" tai 18" vanne.

                              -15" 15kg vanne jonka kaikki massa on ulkokehällä
                              -18" 15kg vanne jonka kaikki massa on ulkokehällä

                              Molempien liikemäärä tai liike-energia mitä haluat käyttää , on sama vaikkapa 100km/h vauhdissa.

                              Originally posted by dieseljussi View Post
                              Renkaan keventäminen tuo kyllä bonuksena mukanaan muita hyötyjä, esim rengas seuraa paremmin tietä, on kevyempi kääntää, kyyti on parempi jne.

                              Ei tuosta kevyestä vanteesta/renkaasta ihan sateentekijäksi taida autokäytössä olla, mutta jotain hyötyä kuitenkin.
                              Kyllä. Mulla on tällä hetkellä 4,7 kg/nurkka nuo vanteet kun ei kevyempiin ole varaa
                              Last edited by petrolhead; 20-10-2010, 23:30.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7434
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Sen pyörän kehänopeus ei muutu miksikään oli sitten 15" tai 18" vanne.

                                -15" 15kg vanne jonka kaikki massa on ulkokehällä
                                -18" 15kg vanne jonka kaikki massa on ulkokehällä

                                Molempien liikemäärä tai liike-energia mitä haluat käyttää , on sama vaikkapa 100km/h vauhdissa.
                                Olettaisin ockelbo4500:n tarkoittaneen sitä, että kun auton renkaassa kaikki massa ei ole ulkokehällä, vaan joissain muualla, niin 18" vanne + rengas -yhdistelmässä tämä massa on keskimäärin ulompana kuin fyysisesti samansäteisessä 15" vanne + rengas -yhdistelmässä ja tästä johtuen hitausmomentin laskennassa tarvittava massan jakautumista kuvaava näennäinen säde r on 18" vanteen tapauksessa suurempi kuin 15" vanteen tapauksessa. Eli tässä mielessä isompaan vannekokoon vaihdettaessa massan lisäksi kasvaa hitausmomenttiin vaikuttava sädekin, vaikka fyysinen halkaisija pysyykin samana.
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 20-10-2010, 23:19.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎