Originally posted by tero_v
View Post
Tarkastellaampa kuitenkin tätä tapausta hieman.
Eli tuo 265/35 takarenkaan vierintäkehä on originaalia hieman pienempi, joten välityksethän ko.autossa on originaalia tiheämmät. Todellinen kiihtyvyys tätä kautta on hieman parempi, todellisen huippunopeuden kustannuksella tietenkin.
Nyt kun kuitenkin juuri takarenkaat ovat 205/65-15":sta orggista pienemmät,muutoshan ei näy itse mittarinopeudessa vaan heittoa tulee mittarinopeuden ja todellisen nopeuden suhteen. Tiheämmän välityksen vuoksi mittarinopeutta pitäisi kuitekin pystyä kelaamaan hieman enemmänkin kuin orggiskokoisella ja harvemman välityksen tuottavalla takarenkaalla.
Eli, jos nyt käytännön mittarinopeusmuutoksia tapahtuu, johtuu ne käytännössä 99.99%:sti vierintäkitkan muutoksista. Todellinen nopeusmuutos taasen johtuu pienemmän vierintäkehän tuottamasta tiuhemmasta välityssuhteesta, jolloin huippunopeus laskee ja kiihtyvyys aavistuksen paranee.
Voin kokemuksesta todeta että tuollainen 265 takarengasleveys suhteessa 225-235:een vie vierintäkitkan kasvun johdosta kutoskoneisista e39/e46 huipuista n.10-15kmh.
Comment