Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steptronic moottorijarrutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Kyllä tuo kuulostaa ihan normaalilta, eikä ainakaan tossa 530d:ssä moottorijarru todellakaan ole sellainen että "tulisi kiire painaa jarrua" Pakkohan sen on vapaalle päästää, menis kierrokset muuten liian alas, eikä bensaa voi jarruttaa tyhjäkäynnille asti ilman syöttöä.

    Niin, ja tuo oppiminen vaikuttaa muuten todella paljon tuohonkin. 1000km matka-ajoreissu vakkari päällä ja kaupungissa loota on ihan erilainen kuin 200km kaupunkirässimisen jäljiltä...
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Zuppe
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 60
      • Ireland

      #17
      Mulla -96 523 steppi ei katkaise bensan syöttöä, kun kierrokset ovat jossain 1300 kieppeillä. Rullailee siis "tyhjäkäynnillä" eteenpäin (kulutus 2-4 välillä). Varmaan löytyis tuostakin speksi mikä on tarkka kierrosluku, jos jaksaisi kaivaa.

      Taajamissa huomaa erityisesti kun kierrokset ovat muutenkin matalat. Kun kierroksia on tarpeeksi bensan syöttö katkeaa normaalisti.

      Comment

      • pav
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 178
        • Varkaus

        #18
        Itellä 528iA, ja moottorijarrutus ei oikein toimi alle 50 vauhdissa.
        Siitä ylitse, esim jos menee alamäkeen, niin painaa hiukkasen jarrua ja vapauttaa sen niin kone ottaa moottorijarrutuksen käyttöön. En ole ihan varma vaihtaako ihan pienemmällekin.
        Mutta silti jos vauhti sitten tippuu alle 50 km/h niin moottorijarrutus vapautuu.

        Omia empiirisiä kokemuksia, voi olla mututuntemustakin :think

        Comment

        • BMW528i-84
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 35
          • Helsinki / Tapanila

          #19
          Originally posted by kuukankorpi View Post
          Nostetaanpas tämä.Eli ongelmana on se että steppi kyllä rupeaa jarruttamaan moottorilla kun nostaa jalankaasulta mutta ei jarruta kuin hetken aikaa jolloin lyö ikään kuin vapaalle.Ja kulutusmittarikin pomppaa nollasta samalla hetkellä.Pirssi on 728i vm.96.
          Mun -97 728iA toimii täysin samoin. Tähän on ihan looginen selitys.
          Nykyaikaisessa moottorissa ei polttoainetalous parane enää polttoaineen syöttöä katkaisemalla, koska moottorin lämpötila laskee alle optimi palamislämpötilan. Toisinsanoen: Saavutettu hyöty menetetään, kun palotilan lämpötilaa jouidutaan nostamaan "rikkaalla" seoksella. Vanhanmallisella polttoaineenohjauksella (esim -84 528 L-jetronic ilman lambdaa = epätarkka polttoaineen syöttö) toimii tuo tyhjäkäynille asti kestävä moottorijarrutus polttoainetta säästävänä ominaisuutena, toisin sama nykäys (vauhdin "lisääntyminen" moottorijarrutuksen lopussa) tuntuu siinäkin.
          Näin ainakin teoriassa.
          728i 6/-97, 518A -78 ikuisuusprojekti,
          taas volkkari
          ex:
          528i 4/84. Tämä projekti löysi uuden jatkajan.
          520/528i -77, 525 -74, 1502 *2, volkkareita

          Comment

          • kuukankorpi
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 634

            #20
            Originally posted by BMW528i-84 View Post
            Mun -97 728iA toimii täysin samoin. Tähän on ihan looginen selitys.
            Nykyaikaisessa moottorissa ei polttoainetalous parane enää polttoaineen syöttöä katkaisemalla, koska moottorin lämpötila laskee alle optimi palamislämpötilan. Toisinsanoen: Saavutettu hyöty menetetään, kun palotilan lämpötilaa jouidutaan nostamaan "rikkaalla" seoksella. Vanhanmallisella polttoaineenohjauksella (esim -84 528 L-jetronic ilman lambdaa = epätarkka polttoaineen syöttö) toimii tuo tyhjäkäynille asti kestävä moottorijarrutus polttoainetta säästävänä ominaisuutena, toisin sama nykäys (vauhdin "lisääntyminen" moottorijarrutuksen lopussa) tuntuu siinäkin.
            Näin ainakin teoriassa.
            Asia selvä,yritetään tottua ko.ominaisuuteen.Jos akun kengat irroittaa,niin nollautuuko laatikon muisti ja missä ajassa?Ja onko siitä mitään hyötyä?

            Comment

            • heijani
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 220
              • Turku

              #21
              Originally posted by jykä View Post
              kulutusmittari jäi osoittamaan n. 2 l/100km nollan sijasta. Jossain varmaan jotain vikaa, kaasuläpän asentotunnistin tuli mieleen.?. Auto kävi kyllä tasaisesti tyhjäkäyntiä ja laatikkokin vaihtoi sulavasti. Kellään ollut samanlaista "vikaa"?
              Omassa e39:ssä jää tuo kulutusmittari kanssa osoittamaan 2l/100km paikalla seistessä. Kaikki kuitenkin tuntuisi toimivan täysin normaalisti, esim. tyhjäkäynti on tasan 500 eikä heilu mihinkään. Olisiko tähän jollain ratkaisua?

              Tuohon steppiin olen itse ollut varsin tyytyväinen, mitä nyt puolitoista viikkoa on kerennyt totutteleen. Useampi tasa-arvoinen risteys kun on peräkkäin niin hyvin huomaa, että tuo moottorijarrutus katkeaa kun nopeus tippuu tiettyyn pisteeseen. Kovemmissa vauhdeissa jarruttaa kyllä selkeesti.
              BMW e61 525dA 2006
              ex BMW e39 530dT 2000
              ex Volvo V70 2.4T AWD :think
              ex BMW e39 540iA sedan 1999
              ex BMW e28 520i Bavaria 1987
              ex BMW e46 316i sedan 2000

              Comment

              • Rise
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 213
                • Jyväskylä

                #22
                Nostetaanpas vanhaa... Oma 523a TU tekee myös tuota, että taajama -ja kaupunkiajossa (noin alle 60-70 nopeuksissa) kulutusmittari näyttää 2-4l. Sen olen myös todennut, että tuosta moottorijarrutuksesta se on jotenkin johtuvaa, koska esim. stepillä tarpeeksi pienellä vaihteella ilman kaasua näyttää nollaa myös kaupungissa.

                Vuoden olen auton omistanut ja jotenkin muistuisi että se ei noin kuitenkaan tehnyt silloin ostaessa (voi olla että pätkii) ja täälläkin porukalla erilaisia kokemuksia.

                Kysyisinkin, että onko joku saanut muutosta suuntaan tai toiseen esim. laatikon nollaamalla? Eli voiko tuo laatikko oppia tuollaista käyttäytymistä suuntaan tai toiseen, jos esim. suurin osa ajosta kaupungissa?
                Ex
                F11 530d m-sport
                E46 325i cabriolet m-sport
                E39 540iA m-sport
                E39 523iA
                E46 316i

                Comment

                • JoSa
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 155
                  • Pyhäjärvi

                  #23
                  Ainakin oma 530d moottorijarruttaa aina kun jalan nostaa kaasulta ja melko hiljaseen vauhtiin saakka. isolla vaihteella kun rupee hiljentämään ja vauhti tarpeeksi tippuu niin vaihtaa vain pienemmälle vaihteelle ja taas tippuu kulutusmittari nollaan.

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    #24
                    Kokeiles ottaa luistonesto pois päältä, vierintäkehät ei täsmää jos auttaa.


                    Originally posted by Rise View Post
                    Nostetaanpas vanhaa... Oma 523a TU tekee myös tuota, että taajama -ja kaupunkiajossa (noin alle 60-70 nopeuksissa) kulutusmittari näyttää 2-4l. Sen olen myös todennut, että tuosta moottorijarrutuksesta se on jotenkin johtuvaa, koska esim. stepillä tarpeeksi pienellä vaihteella ilman kaasua näyttää nollaa myös kaupungissa.

                    Vuoden olen auton omistanut ja jotenkin muistuisi että se ei noin kuitenkaan tehnyt silloin ostaessa (voi olla että pätkii) ja täälläkin porukalla erilaisia kokemuksia.

                    Kysyisinkin, että onko joku saanut muutosta suuntaan tai toiseen esim. laatikon nollaamalla? Eli voiko tuo laatikko oppia tuollaista käyttäytymistä suuntaan tai toiseen, jos esim. suurin osa ajosta kaupungissa?
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • TFV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 3080
                      • Nurmijärvi

                      #25
                      Käyttää jalkaa jarrulla, niin ymmärtää laatikkokin, että himmaillaan.
                      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎