Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden halkaisijan vaikutus nopeusmittariin / kulutukseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 328
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 53

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Nyt ei kyllä ole ymmärretty lainkaan mistä näissä renkaiden profiilisuhteissa ja vannehalkaisijoissa on oikein kyse? Eli se renkaan halkaisija EI TODELLAKAAN muutu miksikään vaikka vanteen halkaisijaa kasvatettaisiinkin, koska renkaan profiilisuhde valitaan aina vanteen halkaisijan perusteella niin että alkuperäishalkaisija ei muutu..
    Toki alle voi kukin löydä niin ison traktorin renkaan kuin haluaa ja se esim.perssonien lautasten alle mahtuu, mutta silloin kun tässä nyt toimitaan oikein, niin renkaan ulkohalkaisija EI kasva vaikka vannekoko kasvaakin.
    Eli jos otetaan esim.e36 tai e46:n vakiorengas/vanne, niin silloinhan lähdetään 195/65-15":sta. Eli tämä 195/65-15" on se speksatun ulkohalkasijan antava lähtöyhdistelmä, eli ns.vakiovierintäkehä.
    Kun vannetta isonnetaan tuumalla, niin samalla LUONNOLLISESTI renkaan profiili madaltuu samassa suhteessa ja seuraava saman renkaan ulkohalkaisijan yhdistelmä on 205/55-16".
    Ja taas kun mennään vannekoossa tuuma isommaksi, ollaan yhdistelmässä 225/45-17" tai 205/50-17".....ja edelleenkin renkaan ulkohalkaisija on sama kuin orggis 196/65-15".
    Mennäämpä taas tuumalla vanteessa isommaksi ja nyt ollaan rengaskoossa
    225/40-18" ja sitten kun mennään tuohon 19":n vannekokoon, niin siihen OIKEA rengaskoko löytyy 225/35-19", joka siis on vieläkin tismalleen saman kokoinen kuin tuo orggis 195/65-15".
    Sitten kun alle kiepautetaan tuo 20" vanne, eikä renkaan ulkohalkaisijaa haluta kasvattaa ALKUPERÄISESTÄ VAKIOKOOSTA=vierintäkehä/halkaisija ei muutu, otetaan vanteen päälle rengas koossa 225/30-20"
    Toki e36:n tai e46:n alle voi joku yrittää sovittaa esim.700-sarjan vakiovierintäkehän rengasta 20"-vannehalkaisijalla, mutta ihan yhtä väärä valinta se on kuin pikkuvalmetin traktoripyörä.
    Eli, vielä kerran: Vanteen halkaisijan kasvattaminen EI MUUTA renkaan vierintäkehää eikä siis ajoneuvon kokonaisvälitystä, eikä siis myöskään mittarilukemaa. Myös kaikki muut vierintätätietoa tarvitsevat järjestelmät(abs,asc,esc,laatikko,moottori,ym), saavat näin ollen aivan oikeaa vierintätietoa, kun siis renkaan profiilisuhde on valittu oikein käytetyn ajoneuvon ja käytetyn vannekoon kanssa.
    Mikäli vierintäkehä kuitenkin muuttuu, on vika vain ja ainoastaan renkaan ostajan väärin valitsemasta tuotteesta. Ei mistään muusta.
    Kiitokset vastauksista. Näitä samoja asioita olen itsekin pohtinut mistä ketjussa on keskusteltu.



    195/65-15" halkaisija on 15*25,4+195*0,65*2=634,575mm
    225/35-19" halkaisija on 19*25,4+225*0,35*2=640,1mm,

    eli erotus on 6mm, eli ei siis mitään.
    Last edited by 328; 01-08-2007, 08:12. Reason: väärä laskentakaava

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7457
      • Oulu

      #17
      Originally posted by 328 View Post
      Siis matemaattisestihan:

      195/65-15" halkaisija on 15*25,4+195*0,65=507,75mm
      225/35-19" halkaisija on 19*25,4+225*0,35=561,35mm,
      Valitettavasti tuo matematiikka ei tässä oikein toimi, ja STRO-taulukosta löytyy ehkä enemmän totuutta vastaavat halkaisijat:



      195/65R15 = 635mm
      225/35R19 = 641mm

      Erotusta jää siis noin 6 mm lasketun 53,6 mm sijaan.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 01-08-2007, 07:33.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Valitettavasti tuo matematiikka ei tässä oikein toimi, ja STRO-taulukosta löytyy ehkä enemmän totuutta vastaavat halkaisijat:



        195/65R15 = 635mm
        225/35R19 = 641mm

        Erotusta jää siis noin 6 mm lasketun 53,6 mm sijaan.
        Petri ehti ensin, eli tosiaan laskennan voi tehdä "kotimatikalla" vaikka näin:

        (195 x 0,65=126,75 x 2=253,5) + (15 x 25,4=381) =381 + 253,5=634,5mm
        (225 x 0,35=78,75 x 2=157,5) + (19 x 25,4=482,6) =482,6 + 157,5=640,1mm
        Last edited by NokiLeka; 01-08-2007, 07:43.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • 328
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 53

          #19
          Originally posted by NokiLeka View Post
          Petri ehti ensin, eli tosiaan laskennan voi tehdä "kotimatikalla" vaikka näin:

          (195 x 0,65=126,75 x 2=253,5) + (15 x 25,4=381) =381 + 253,5=634,5mm
          (225 x 0,35=78,75 x 2=157,5) + (19 x 25,4=482,6) =482,6 + 157,5=640,1mm
          joo vituiks meni laskut. erotus on siis tosiaan olematon. Hyvä näin.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #20
            Voisin tähän samaan ketjuun kysäistä että voiko nopeusmittarin näyttämää korjata oikeaksi jos hankitaan toisella halkaisijalla olevat pyörät, ja jos voi niin miten?
            Ihan mielenkiinnosta, mistä 2000 luvun BMW ottaa lukeman nopeus/matkamittarin näytölle? Meneekö niissä vaijeri askiin vai kuinka?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #21
              Originally posted by petrolhead View Post
              Voisin tähän samaan ketjuun kysäistä että voiko nopeusmittarin näyttämää korjata oikeaksi jos hankitaan toisella halkaisijalla olevat pyörät, ja jos voi niin miten?
              Tuolla on aika hyvä laskuri, jolla näkee paljonko nopeusnäyttö muuttuu renkaan halkaisijan muuttuessa --> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

              Oma mittari näytti 225/45-17 renkailla n.3km/h liikaa, joka taitaa olla aika normaali mittarivirhe. Nyt alla on 235/35-19 ja mittarivirhe poistui lähes kokonaan. 225/35-19 renkailla olisi virhe pysynyt suurinpiirtein samana.

              Tuo on ehkä se helpoin tapa muuttaa sitä virhettä pienemmäksi, mutta ilmeisesti sitä mittaria voidaan kalibroida myös huoltoliikkeessä.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #22
                Originally posted by petrolhead View Post
                Voisin tähän samaan ketjuun kysäistä että voiko nopeusmittarin näyttämää korjata oikeaksi jos hankitaan toisella halkaisijalla olevat pyörät, ja jos voi niin miten?
                Ihan mielenkiinnosta, mistä 2000 luvun BMW ottaa lukeman nopeus/matkamittarin näytölle? Meneekö niissä vaijeri askiin vai kuinka?
                Nopeusmittarin voi kalibroida. Osassa ajotietokoneen piilovalikon kautta, osassa piuhan perästä ja lopuissa vaikka sitten neulaa siirtämällä tai muulla tavalla. BMW:llä on ollut 80-luvun alusta lähtien sähköinen nopeusmittari eikä vaijereita ole näkynyt. 80-luvun alussa nopeustieto otettiin vetopyörästöstä (hyvä keksintä aikoinaan, mittari ei näytä väärin vaikka vaihteiston/perän välityksiä muutetaan). Uudemmissa nopeustieto otetaan pyörien ABS-antureista.

                Comment

                • Cud
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 63

                  #23
                  Vaihdoin 16" vanteet 17" ja uusien renkaiden profiili on sen verran matalampi että mittari näyttää 5 km/h vähemmän ja tämä pitää paikkansa kun olen tarkistanut mittauspaikoilla. Samalla kulutusmittari näyttää enemmän kuin ennen ja ero vastaa aika hyvin renkaiden kokomuutosta. Eli vanhan renkaan ympärys on noin 4,5% isompi kuin uuden ja vastaavasti kulutusmittari näyttää matka-ajossa noin 5% enemmän kuin ennen. Ajoin lomareissulla 1400 km ja kulutus vastasi kulutusmittaria (328 kulutti 6.8L/100km kulutusmittarin mukaan) ja vaikuttaa siltä että se näytti liian optimistisiä arvoja ennen vaihtoa (parhaimmillaan 6.2L/100km ja samalla matkalla ja ajotyylillä saan nyt 6.5L/100km mikä vastaa noin 5% muutos).

                  Toi keskustelu että halkaisija ei muutu vaikka vannekoko muuttuu on lähinnä eri tapa ajatella asiaa ja se olisi varmaan mennyt paremmin perille jos olisi mainittu että pitää valita rengas niin ettei halkaisija muutu siitä mitä oli aikaisemmin. Itse valitsin rengaskoon ulkonäön perusteella ja niin että se samalla korjaisi sen että mittari näytti ~10 km/h liikaa, enää näyttää ~5 km/h liikaa.
                  Last edited by Cud; 01-08-2007, 10:25.

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #24
                    Originally posted by Cud View Post
                    Vaihdoin 16" vanteet 17" ja uusien renkaiden profiili on sen verran matalampi että mittari näyttää 5 km/h vähemmän ja tämä pitää paikkansa kun olen tarkistanut mittauspaikoilla. Samalla kulutusmittari näyttää enemmän kuin ennen ja ero vastaa aika hyvin renkaiden kokomuutosta. Eli vanhan renkaan ympärys on noin 4,5% isompi kuin uuden ja vastaavasti kulutusmittari näyttää matka-ajossa noin 5% enemmän kuin ennen. Ajoin lomareissulla 1400 km ja kulutus vastasi kulutusmittaria (328 kulutti 6.8L/100km kulutusmittarin mukaan) ja vaikuttaa siltä että se näytti liian optimistisiä arvoja ennen vaihtoa (parhaimmillaan 6.2L/100km ja samalla matkalla ja ajotyylillä saan nyt 6.5L/100km mikä vastaa noin 5% muutos).

                    Toi keskustelu että halkaisija ei muutu vaikka vannekoko muuttuu on lähinnä eri tapa ajatella asiaa ja se olisi varmaan mennyt paremmin perille jos olisi mainittu että pitää valita rengas niin ettei halkaisija muutu siitä mitä oli aikaisemmin. Itse valitsin rengaskoon ulkonäön perusteella ja niin että se samalla korjaisi sen että mittari näytti ~10 km/h liikaa, enää näyttää ~5 km/h liikaa.
                    Nyt multa meni joku pahasti yli...

                    Jos sulla vanhoilla renkailla mittari näytti ~10km/h liikaa ja vaihdoit tilalle uudet, pienemmällä kehällä olevat renkaat, niin mittarinhan pitäisi nyt näyttää vielä enemmän liikaa. Renkaan ulkohalkaisijaa kasvattamalla olisit saanut mittarinäyttöä tarkemmaksi.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by Cud View Post

                      Toi keskustelu että halkaisija ei muutu vaikka vannekoko muuttuu on lähinnä eri tapa ajatella asiaa ja se olisi varmaan mennyt paremmin perille jos olisi mainittu että pitää valita rengas niin ettei halkaisija muutu siitä mitä oli aikaisemmin. Itse valitsin rengaskoon ulkonäön perusteella ja niin että se samalla korjaisi sen että mittari näytti ~10 km/h liikaa, enää näyttää ~5 km/h liikaa.
                      Ei ole lainkaan kysymys eri tavasta ajatella tästä asiasta, vaan mikäli renkaan ulkohalkaisija tosiaan muuttuu kun vannekokoa on muutettu, on vain tullut ostettua väärän kokoiset renkaat.
                      Sitä varten näitä profiili ja kokoyhdistelmiä on niin paljon että kuluttaja voi kuhunkin automerkkiin+malliin löytää oikean kokoisen renkaan ulkohalkaisijan, vaikka vannekoko vaihteleekin.
                      Renkaan profiilisuhde siis määrittelee sen ulkohalkaisijan...EI VANNEKOKO.
                      Renkaan PROFIILISUHTEELLA voidaan siis myös toki vaikuttaa poikkeavasti mittaränäyttämään suhteessa todelliseen ajonopeuteen. Tästä käytännön esimerkki:
                      e39:ssä 225/35-19" antaa 80kmh mittarinäyttämällä -7kmh todellisen nopeuden. 235/35-19"(ns.vakiokoko) -3kmh ja 245/35-19"(lievä ylikokohalkaisija) puolestaan +1kmh todellisen nopeuden.
                      Eli tässä kohdin pelkkä leveyden muutos muutti profiilisuhdetta niin, että renkaan kun halkaisija kasvoi, muuttui myös välityssuhteet ja samalla myös todellinen ajonopeus tuon verran.
                      Laitettaessa alle 275/30-19"(leveys kasvoi, mutta myös profiili matalini), oltiin taas samassa 205/65-15" vakiohalkaisijassa kuin mihin mittarinäyttämä oli speksattu ja todellinen ajonopeus -3kmh suhteessa mittarinäyttämään.
                      On kuitenkin hyvä muistaa että nämä normit ja todellisuus tuon todellisen ulkohalkaisijan suhteen ovat muutaman millin häilyviä. Lähimpänä mitattua totuutta/keskiarvoa olen itse havainnut olevan Michelin:in rengasesitteen taulukuoiden. Myös rengaspaineet muuttavat eri renkaita/malleja hieman eri lailla, samoin kuin keskipakovoimatkin...siis silloin kun aletaan halkomaan hiuksia.

                      ps. 265/30-19" antaa muuten tehtaan jäljiltä kalibroituna e46:ssa 2mm pinnasta menettäneellä 712 Kumholla ja 100kmh nopeudessa 0.2kmh tarkkuudella täydellisesti oikean mittarinäyttämän suhteessa todellisuuteen.

                      Comment

                      • Cud
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 63

                        #26
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ei ole lainkaan kysymys eri tavasta ajatella tästä asiasta, vaan mikäli renkaan ulkohalkaisija tosiaan muuttuu kun vannekokoa on muutettu, on vain tullut ostettua väärän kokoiset renkaat.
                        On kyseessä eri tavasta ajatella koska minkä ihmeen takia olisi pakko ostaa renkaat jonka ulkohalkaisia on sama kuin aijemmin? Ymmärrän jos mittari näytti vanhoilla oikein, tai että edelliset olivat muuten oikea halkaisija mutta minun tapauksessa näin ei ollut ja jouduin siksi ostamaan renkaat jonka ulkohalkaisija oli eri kuin ennen.

                        Comment

                        • Cock
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 752
                          • Tsadi

                          #27
                          Originally posted by Cud View Post
                          On kyseessä eri tavasta ajatella koska minkä ihmeen takia olisi pakko ostaa renkaat jonka ulkohalkaisia on sama kuin aijemmin? Ymmärrän jos mittari näytti vanhoilla oikein, tai että edelliset olivat muuten oikea halkaisija mutta minun tapauksessa näin ei ollut ja jouduin siksi ostamaan renkaat jonka ulkohalkaisija oli eri kuin ennen.
                          No esimerkiksi sen takia olisi hyvä ostaa lähelle orkkiskokoa olevat koska nykyautoissa esimerkiksi uudemmat bmw:t joissa on jos jonkinnäköistä asc:tä, dsc:tä aabeeässää ym. sekoaa vehkeet jos renkaan vierintäkehä muuttuu liikaa. vanhemmissa autoissa vierintäkehän muutos pienempään päin aiheuttaa mm. koneen kierroksien muuttumista esimerkiksi sataa ajettaessa 2500rpm -> 3000 rpm. Miksi helvetissä pitää pilata auto "alikokoisilla" renkailla ? Vai onko pääasia että optiikka on kunnossa vaikka kaikki muu on perseellään :think ?
                          540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                          Audi A6 C7 S-Line ABT

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #28
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Nyt ei kyllä ole ymmärretty lainkaan mistä näissä renkaiden profiilisuhteissa ja vannehalkaisijoissa on oikein kyse? Eli se renkaan halkaisija EI TODELLAKAAN muutu miksikään vaikka vanteen halkaisijaa kasvatettaisiinkin, koska renkaan profiilisuhde valitaan aina vanteen halkaisijan perusteella niin että alkuperäishalkaisija ei muutu..
                            Kyllä minä siis ymmärrän, että pyrkimyksenä on säilyttää alkuperäinen halkaisija. Lauseesi oli vain viestissäsi rakennettu sen verran huolimattomasti, että oli pakko viilata sen pilkkua. Etenkin kun muutos 15" -> 20" on niin suuri, että voi olla vaikea kompensoida sitä renkaiden muutoksella, etenkin jos lähtökohta on jo vaikkapa 50-sarjan rengas.

                            Nythän tuossa yllä sama asia on sanottu selkeämmin.

                            Itsellä on alla 17" kesävanteet ja renkaat kokoa 215/40 (halkaisija 603mm) jotka on halkaisijaltaan juuri sopivat. Tuon linkkini kokolaskurilla hain sitten autoon sopivia 15" talvirenkaita ja päädyin kokoon 185/60/15 (603mm). Auton alkuperäisrengastus on 195/55/15 (595mm), mutta säästin huomattavasti ottamalla tuon ensin mainitsemani koon talvitassut siihen.
                            Last edited by Tenox; 01-08-2007, 15:38.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by Tenox View Post
                              Kyllä minä siis ymmärrän, että pyrkimyksenä on säilyttää alkuperäinen halkaisija. Lauseesi oli vain viestissäsi rakennettu sen verran huolimattomasti, että oli pakko viilata sen pilkkua. Etenkin kun muutos 15" -> 20" on niin suuri, että voi olla vaikea kompensoida sitä renkaiden muutoksella, etenkin jos lähtökohta on jo vaikkapa 50-sarjan rengas.

                              Nythän tuossa yllä sama asia on sanottu selkeämmin.

                              Itsellä on alla 17" kesävanteet ja renkaat kokoa 215/40 (halkaisija 603mm) jotka on halkaisijaltaan juuri sopivat. Tuon linkkini kokolaskurilla hain sitten autoon sopivia 15" talvirenkaita ja päädyin kokoon 185/60/15 (603mm). Auton alkuperäisrengastus on 195/55/15 (595mm), mutta säästin huomattavasti ottamalla tuon ensin mainitsemani koon talvitassut siihen.
                              Kyllä vielä 20" vannehalkaisijaan löytyy identtinen ulkohalkaisia lähes kaikkiin 15" speksivierintäkehiin, joten sen vuoksi ei ole mitään syytä poiketa orggisvierintäkehästä.

                              Nuo sinun ilmoittamasi rengaskoot ovat kuitenkin jotain muuta kuin mitkä pitäisi missään BMW:ssä olla alla?

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10088
                                • KVLA

                                #30
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Kyllä vielä 20" vannehalkaisijaan löytyy identtinen ulkohalkaisia lähes kaikkiin 15" speksivierintäkehiin, joten sen vuoksi ei ole mitään syytä poiketa orggisvierintäkehästä.

                                Nuo sinun ilmoittamasi rengaskoot ovat kuitenkin jotain muuta kuin mitkä pitäisi missään BMW:ssä olla alla?
                                Katsoppas Hemi mitä Tenox:n "viivan" alla lukee:

                                "3x EX BMW nyt alla riisi."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎