Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden halkaisijan vaikutus nopeusmittariin / kulutukseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by Cud View Post
    On kyseessä eri tavasta ajatella koska minkä ihmeen takia olisi pakko ostaa renkaat jonka ulkohalkaisia on sama kuin aijemmin? Ymmärrän jos mittari näytti vanhoilla oikein, tai että edelliset olivat muuten oikea halkaisija mutta minun tapauksessa näin ei ollut ja jouduin siksi ostamaan renkaat jonka ulkohalkaisija oli eri kuin ennen.
    Siis toki kukin saa laittaa alle mitkkä tahansa kottikärryn tai traktorinpyörät ihan vapaasti, mutta se ajattelutapa että vannehalkaisijan kasvaessa myös renkaan ulkohalkaisija kasvaa, on väärä. Näin siis tapahtuu VAIN mikäli alle laitetaan VÄÄRÄN KOKOINEN rengas profiilisuhteeltaan.
    Ulkonäkö on toki yksi seikka joka puoltaa tuota orggis ulkohalkaisijaa, mutta kuten Cock tuossa jo totesikin niin abs, asc, esc, automaattiaskit, moottori, ym. nykyelektroniikka vaatii hyvinkin lähelle tuota ns.speksivierintäkehää= oikeaa renkaan ulkohalkaisijaa. Toki usein tulee vastaan myös fyysiset rajoitteet, eli ensimmäisenä jousilautanen johon väärin valittu rengas sitten käy lopulta kiinni. BMW:ssä ei kovin helpolla, mutta monessa muussa automerkissä/mallissa pelivarat ovat vain joitain millejä.
    Kovin vähän kuitenkin on käytännön syitä miksi oikeasti pitäisi orggiksesta/speksatusta renkaan ulkohalkaisijasta=vierintäkehästä poiketa ainakaan vain vanteen halkasijan kasvattamisen takia?

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Nuo sinun ilmoittamasi rengaskoot ovat kuitenkin jotain muuta kuin mitkä pitäisi missään BMW:ssä olla alla?
      Juu.. Toi ota kun et muuta saa tai jotain sinnepäin. Se ei kuitenkaan ole mielestäni tässä asiassa oleellista.

      EDIT: Selvyydeksi, olen kanssasi tasan samaa mieltä. Mielestäni esitit asian vain heikosti ensimmäisellä kerralla. Ei sen ihmeempää.
      Last edited by Tenox; 02-08-2007, 01:02.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1495
        • Ilvola

        #33
        Kalibrointi?

        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
        Nopeusmittarin voi kalibroida. Osassa ajotietokoneen piilovalikon kautta, osassa piuhan perästä ja lopuissa vaikka sitten neulaa siirtämällä tai muulla tavalla. BMW:llä on ollut 80-luvun alusta lähtien sähköinen nopeusmittari eikä vaijereita ole näkynyt. 80-luvun alussa nopeustieto otettiin vetopyörästöstä (hyvä keksintä aikoinaan, mittari ei näytä väärin vaikka vaihteiston/perän välityksiä muutetaan). Uudemmissa nopeustieto otetaan pyörien ABS-antureista.
        Miten kalibrointi tehdään malleittain?
        Vaikuttaako kalibrointi samalla matkamittariin? Noissahan on pieni ero lainsäädännöstä johtuen ja tietenkin km-korvaukset olisi hyvä saada max.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #34
          Originally posted by tsbmw View Post
          Miten kalibrointi tehdään malleittain?
          Vaikuttaako kalibrointi samalla matkamittariin? Noissahan on pieni ero lainsäädännöstä johtuen ja tietenkin km-korvaukset olisi hyvä saada max.
          Uudempiin ilmeisesti jotenkin ohjelmallisesti:



          Ja wanhoihin siten, että pidetään kapeakärkisillä pihdeillä mittarin akselista kiinni ja käännetään viisaria haluttuun suuntaan (ei vaikuta matkamittariin).
          Last edited by SledgeHammer82; 02-08-2007, 01:25.

          Comment

          • takatyöntö
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 25

            #35
            Originally posted by Cock View Post
            No esimerkiksi sen takia olisi hyvä ostaa lähelle orkkiskokoa olevat koska nykyautoissa esimerkiksi uudemmat bmw:t joissa on jos jonkinnäköistä asc:tä, dsc:tä aabeeässää ym. sekoaa vehkeet jos renkaan vierintäkehä muuttuu liikaa.
            :think
            Selitäppä tyhmemmällekkin miten ne vehkeet sekoaa jos vierintäkehää muutetaan!?!? Käsittääkseni kyseiset elektroniikat on suunniteltu toimimaan nopeuksissa 0-max km/h, tälle nopeusvaihtelulle käsittääkseni alkuperäinen rengaskokokin pyörii joskus hiukan eri nopeuksilla.
            Nuo anturit mittaa kyllä renkaan pyörimisnopeutta, mutta ohjausjärjestelmä on kiinnostunut vain eroista eri renkaiden välillä(yksinkertaistettuna).

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #36
              Originally posted by 328 View Post
              Kiitokset vastauksista. Näitä samoja asioita olen itsekin pohtinut mistä ketjussa on keskusteltu.



              195/65-15" halkaisija on 15*25,4+195*0,65*2=634,575mm
              225/35-19" halkaisija on 19*25,4+225*0,35*2=640,1mm,

              eli erotus on 6mm, eli ei siis mitään.
              Alle prosentin virhe tulee noilla halkaisijoilla.
              Retard Member

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎