Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liekkirenkaat vs. metallitiiviste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PPmotor
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 725
    • E-Pohjanmaa

    #31
    Originally posted by Patriot View Post
    Pääsikö nakuttamaan?
    Maltilliset ennakot ja ei merkkejä nakutuksesta..
    Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
    Ex: 325i Turbo Drift, jne..
    Power2Drift Team

    Comment

    • Jasu
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 2110
      • Tampere / Isojoki

      #32
      Originally posted by c0200325 View Post
      Jälkikiristystä ei tehty. Millaisiahan kiristysmomentteja pinnapulteilla on käytetty.
      M30 ARP:n rasvalla 100-110nm.
      Volvo S80 V8
      Mercedes C250d
      M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

      Comment

      • PPmotor
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 725
        • E-Pohjanmaa

        #33
        Originally posted by Jasu View Post
        M30 ARP:n rasvalla 100-110nm.
        OK. Kokeillaas vielä kerran tolla ja sitte jos ei pidä niin liekkirenkaiden tekoon..
        Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
        Ex: 325i Turbo Drift, jne..
        Power2Drift Team

        Comment

        • Laksu89
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 86
          • yka/tampere

          #34
          Oisko kenelläkään tietoa minkälaiseen momenttiin m51d25 kannenpultit kannattais vetää? Ja kyseessä ois 3-kerroksinen metalli tiiviste! Semmonen vielä että kannattaako laittaa nippuun vakioilla(10,9) kannenpulteilla vai kannattaisko laittaa kovemmat pultit:think

          Comment

          • Jaska T
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 215
            • Pyhäsalmi

            #35
            Originally posted by Laksu89 View Post
            Oisko kenelläkään tietoa minkälaiseen momenttiin m51d25 kannenpultit kannattais vetää? Ja kyseessä ois 3-kerroksinen metalli tiiviste! Semmonen vielä että kannattaako laittaa nippuun vakioilla(10,9) kannenpulteilla vai kannattaisko laittaa kovemmat pultit:think
            Itse vedin ~130nm samaisella tiivisteellä ja kannattaa jälkikiristellä parikin kertaa sekä laittaa reilusti tiivistemassaa jakopäänkopan kohdalle. Siis itsellä 12.9 pinnapultit joissa yläpään kierrenousu sama kuin lohkossa.

            Comment

            • Laksu89
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 86
              • yka/tampere

              #36
              Originally posted by Jaska T View Post
              Itse vedin ~130nm samaisella tiivisteellä ja kannattaa jälkikiristellä parikin kertaa sekä laittaa reilusti tiivistemassaa jakopäänkopan kohdalle. Siis itsellä 12.9 pinnapultit joissa yläpään kierrenousu sama kuin lohkossa.
              Pitää vissiin rueta sorvaileen nuita kovempi pultteja kun niitä ei tunnu muuten saavan!! Minkälaista tiiviste liimaa oletta käyttäny kyseiseen hommaan??

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #37
                Kovat pultit on ihan paskoja, niillä ei saa kuin sutta aikaiseksi. ARPitkaan ei ole ns. kovat, ja noi 12.9 kilopultit napsuu vaan poikki ja paikat hajoaa.

                Tärkeintä on saada ensinnäkin tasainen kiristys. Se ei onnistu millään muulla kuin kiristämällä pultit myötörajalle oikealla tavalla. 12.9 pultin myötöraja on niin lähellä murtorajaa, että se napsahtaa poikki siinä kohtaa.

                Toinen asia on kontrolloida lämpölaajenemisen aiheuttamaa puristusta, jos on kovat pultit antaa kansi ja pahvi periksi, painuvat kasaan ja taas saa jälkikiristellä. Jossain vaiheessa sitten antautuu jokin osa yhtälöstä. Kovat pultit vakiopahvilla aiheuttaa sen, että ekassa kunnon kuumenemisessa se kannentiiviste lysähtää hirveässä puristuksessa ja sitten se onkin löysässä -> palaa.

                Metallitiiviste kestää kovempaa puristusta lysähtämättä, mutta kovilla pulteilla ei sekään tule olemaan ikuinen. Paras olis pari milliä isommalla kierteellä oleva oikein tehty pultti ja venyttäis sen. Sitten ei tartte olla jatkuvasti liiman kanssa sohimassa ja kiristelemässä. Massapahvilla sitten venyvät vakiopultit, kestää kyllä oikeasti paljon kunhan kone ei rupea naulaamaan.

                Leikkaamalla tehty kierre ei ihmeitä kestä, ei siis kannata ruveta sorvailemaan.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Laksu89
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 86
                  • yka/tampere

                  #38
                  Mistähän tämmösiä "oikeen tehtyjä" pultteja olisi mahdollista saada? Kuulostaa ainakin aika kalliilta mitähän kovuutta/materiaalia ne olis!? Oisko sittenkin vakio(10,9) pultit paremmat mitä kovat 12,9 pultit??:think

                  Comment

                  • Jaska T
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 215
                    • Pyhäsalmi

                    #39
                    Originally posted by Laksu89 View Post
                    Mistähän tämmösiä "oikeen tehtyjä" pultteja olisi mahdollista saada? Kuulostaa ainakin aika kalliilta mitähän kovuutta/materiaalia ne olis!? Oisko sittenkin vakio(10,9) pultit paremmat mitä kovat 12,9 pultit??:think
                    Itsekin aikanaan pähkäilin pultti asiaa konetta kasatessa ja otin yhteytta ARP:iin, ohessa viesti minkä sain, mutta kasasin kuitenkin kovilla pulteilla ja vielä ei ole ongelmia ollut.

                    Näitä tehodieselitä on niputettu aika paljon 12.9 pulteilla, joten polttaisin ruutini mieluumin muuhun kuin tähän pulttiasiaan.



                    Sorry for my late reply. I have been away from my office. I've received a reply from technical regarding a stud that might fit your BMW.

                    Reply:
                    "There is one stud that –may- work. It is actually the stud that we use for the Chrysler 5.7 Hemi. It measures 6.115” (155mm), with 1.200” (30mm) of M12x1.5 thread, and 1” of M12x1.25 thread. The stud’s shank is set to pitch diameter, or .442”. The part number is AU6.115-1B and the nut that could be used is AUN12-1.
                    I figure that this stud will work dimensionally, as I think that we could use 30mm of the thread available in the block. If we add that 30mm to the 110mm for the head thickness, along with 20mm of additional length above the head for a nut and washer, we get about 145-150mm for a stud length, which is 6.1-6.2” long. The only fly in the ointment would be if he had forgotten to include a counter bore above the thread in the block".
                    You can order the parts from any of our distributors attached.
                    Kind regards,
                    Nigel.
                    European Operations
                    ARP Automotive Racing Products
                    Fax/Tel U.K. Office: +44 (0)1204 667747
                    GSM Mobile: +44 (0)7795 347104
                    E-mail: [email protected]
                    Web-site: www.arp-bolts.com

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎