Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käsijarrun teho 1.0kN - hylätty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeK
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 65
    • Itä-Suomi

    #16
    Juurikin näin, eli yhteenlaskettu jarruvoima...

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #17
      Mikähän siihen muuten on syynä, ettei käsijarrua tehdä niiden varsinaisten levyjarrujen yhteyteen? Tietäähän sen ettei sellainen pappatunturin jarruja vastaava rumpu pienine söpöine kenkineen voi pitää, ellei sitten joka vuosi laita uusia palikoita. Bemareissa ja mersuissa ainakin enemmän sääntö kuin poikkeus ettei se käkkäri pidä autoa jyrkemmässä mäessä paikallaan, poislukien ehkä ne mallit missä on takana käyttöjarrunakin rummut.

      Onhan käsijarrun rakentaminen levyjarrunkin yhteyteen mahdollista, miksi niin ei tehdä?
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Meisseli View Post
        Onhan käsijarrun rakentaminen levyjarrunkin yhteyteen mahdollista, miksi niin ei tehdä?
        Onneksi ei bemareissa... japseissa ja muissa halpisautoissa käytetään vaijerilla mekaanisesti satulan mäntää ja koko pa..ka on aina jumissa... ja satula menee uusiksi sen jälkeen.

        Aiheeseen... oikein säädetty käkkäri jopa E39:ssä on tarpeeksi pitävä jyrkässäkin mäessä... ja nimenomaan oikein, eli vaijerit löysälle, meisselillä säädöt rummun sisältä kohdalleen ja sitten vasta lähetään kiristämään vaijereita. Toisella napsulla kahvassa kun on 800 N jarrudynon mittarissa, käsijarru pitää todella hyvin normaalissa käytössä eikä laahaa kuitenkaan kahva alhaalla. Takakonttiin pitäisi laittaa kunnolla painoa, että estettäisiin tuo pyörien lukkiutuminen dynolla ja todelliset voimat saataisiin esiin.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Valkman View Post
          Onneksi ei bemareissa... japseissa ja muissa halpisautoissa käytetään vaijerilla mekaanisesti satulan mäntää ja koko pa..ka on aina jumissa... ja satula menee uusiksi sen jälkeen.

          Aiheeseen... oikein säädetty käkkäri jopa E39:ssä on tarpeeksi pitävä jyrkässäkin mäessä... ja nimenomaan oikein, eli vaijerit löysälle, meisselillä säädöt rummun sisältä kohdalleen ja sitten vasta lähetään kiristämään vaijereita. Toisella napsulla kahvassa kun on 800 N jarrudynon mittarissa, käsijarru pitää todella hyvin normaalissa käytössä eikä laahaa kuitenkaan kahva alhaalla. Takakonttiin pitäisi laittaa kunnolla painoa, että estettäisiin tuo pyörien lukkiutuminen dynolla ja todelliset voimat saataisiin esiin.
          Second that!

          Omaani vaihdoin pelkät jarrulevyt ja samalla pelkästään puhdistin ja herkistelin käsijarrun osat. Käsijarrun perussäätö rummun sisältä. Lopullisen vaijerisäädön tein katsastuksen yhteydessä dynamometrillä. Molemmilla pyörillä kirkkaasti ~2 kN, ilman havaittavaa jarruvoimaa 1. napsulla.

          Ja tuollaisia katsastusvaatimusten edellyttämiä 16 prosentin nousulla olevia mäkiä on Suomessa todella paljon.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 931
            • Espoo

            #20
            Ei tuon E39:n käsijarrun niin onneton pitäisi olla. Edellisellä katsastuskerralla tuli kummaltakin puolelta 2,5kN (=5kN!) ja nyt eilen toinen puoli oli tippunut 2,0 kN:ään. Liekö joku osa tiensä päässä(?).:think Itse tosin käytän käsijarrua aina; en jätä pelkän a-askin varaan koskaan.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • marko.m
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 333
              • Keminmaa

              #21
              Katsastuksesta läpi ja käsijarrun voimat 0,7kN ja 2,1kN. Eroa oli 67% (sallittu ero 70%) :think Nämä arvot sain pelkällä vaierien kiristyksellä. Kiristystä ennen käsijarru oli täysin tehoton. Pitää kuitenki löysätä vaierit ja kiristää rummuista kuntoon ennen kuin palautusjouset väsyvät.
              316i e46 -04.
              Ex. 525i e34 -91

              Comment

              • 535SD
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 1068
                • Lahti

                #22
                Eilen katsastin oman e46 niin 2.0/1.8 näytti dyno
                Olleita ja menneitä
                1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                Comment

                • VNT
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1410
                  • Tuusula

                  #23
                  Vanhoissa jarrukengissä oli reilusti pintaa, olivat vain todella lasittuneet ja kaukana rummun kehästä. Kenkien hionta ja säätö, teho tämän jälkeen n. 2kN/2kN. Läpi meni katsastuksesta.
                  -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                  Comment

                  • mutis
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2007
                    • 76
                    • Åbo Kickel

                    #24
                    Kävin eilen konttorilla ja papereissa seisoo
                    Seisontajarru vasemmalla 1,6kN
                    Seisontajarru oikealla 1,0kN
                    ja läpi meni siis, tosin huomautuksella huonosta pidosta.

                    Olin juuri aiemmin säätänyt kässäriä kun ei se pitänyt autoa paikallaan edes tasaisella. Verrattuna joihinkin ohjeisiin mihin olin törmännyt, säädin jarrun aivan limiitille, eli jarru löysänä just pyöri renkaat. Neljännellä kahvan pykälällä tarkotus oli saada handuin pyörittämällä lukkoon. Sainkin sen näin säädettyä.

                    Kuitenkin se ei sitten konttorilla tahtonut pitää. Inssi repi kahvaa nuoruuden innolla joten se loppujen lopuksi jotain pitikin ja läpi meni. Mutta kyllä kässärin osalta näyttäis olevan ens kesälomalle projektia.
                    E34 525

                    Comment

                    • jani-78
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2005
                      • 72
                      • Kemijärvi city

                      #25
                      Kemijärvellä riittää 1.0, ja hyväksi kehu. ihan suomisyntyinen oli hän
                      jooooooo

                      Comment

                      • 535SD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1068
                        • Lahti

                        #26
                        Originally posted by jani-78 View Post
                        Kemijärvellä riittää 1.0, ja hyväksi kehu. ihan suomisyntyinen oli hän
                        no sielä jos jonkimmoista pommia katsastaneena en ihmettele yhtään. heinonen ei turhista napise. vai vieläkö se on siel hommissa?
                        Olleita ja menneitä
                        1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                        Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7395
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by E39-530A View Post
                          Itse tosin käytän käsijarrua aina; en jätä pelkän a-askin varaan koskaan.
                          Näin minäkin teen, mutta silti tehot kai hiipuu vuosien myötä vaikka säätäisikin.

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Ja tuollaisia katsastusvaatimusten edellyttämiä 16 prosentin nousulla olevia mäkiä on Suomessa todella paljon.
                          Ranskassa oli kesälomalla ajellessa tosi jyrkkiä mäkiä, mutta hyvin pysyi auto paikallaan vaikka tehot ei silloinkaan olleet sellaiset että edes soralla saisi renkaita lukkoon.

                          Originally posted by VNT View Post
                          Vanhoissa jarrukengissä oli reilusti pintaa, olivat vain todella lasittuneet ja kaukana rummun kehästä. Kenkien hionta ja säätö, teho tämän jälkeen n. 2kN/2kN. Läpi meni katsastuksesta.
                          Tarttis kai tehdä tuo homma joskus.

                          Tänään katsastuksessa tehoa löytyi 1,1 + 1,1 kN, joten läpi meni mutta ei sais tuosta enää kuulemma tehot laskea. Viimevuonna pomppas käsijarrusta kun toisella puolella ei ollut ollenkaan jarrut kotona kiitos löysän vaijerin. Melko summamutikassa noita rumpujen säätöjä pariin otteeseen olen virittänyt ja näytti siis osuneen täysin balanssiin, mutta tehoa vain on huonosti.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 01-02-2008, 21:30.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Haukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 1366
                            • Valkeala

                            #28
                            No eihän ne inssit edes vedä siitä kahvasta kunnolla... Itte ku vetäis nii sais 2x enemmän tehoa jarruihin. Ainaki mulla ku oon käynny, nii vetää sen verran että johku kiloo nousee tehot ja sitte jättää kesken.

                            Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎