Juurikin näin, eli yhteenlaskettu jarruvoima...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Käsijarrun teho 1.0kN - hylätty!
Collapse
X
-
Mikähän siihen muuten on syynä, ettei käsijarrua tehdä niiden varsinaisten levyjarrujen yhteyteen? Tietäähän sen ettei sellainen pappatunturin jarruja vastaava rumpu pienine söpöine kenkineen voi pitää, ellei sitten joka vuosi laita uusia palikoita. Bemareissa ja mersuissa ainakin enemmän sääntö kuin poikkeus ettei se käkkäri pidä autoa jyrkemmässä mäessä paikallaan, poislukien ehkä ne mallit missä on takana käyttöjarrunakin rummut.
Onhan käsijarrun rakentaminen levyjarrunkin yhteyteen mahdollista, miksi niin ei tehdä?Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Originally posted by Meisseli View PostOnhan käsijarrun rakentaminen levyjarrunkin yhteyteen mahdollista, miksi niin ei tehdä?
Aiheeseen... oikein säädetty käkkäri jopa E39:ssä on tarpeeksi pitävä jyrkässäkin mäessä... ja nimenomaan oikein, eli vaijerit löysälle, meisselillä säädöt rummun sisältä kohdalleen ja sitten vasta lähetään kiristämään vaijereita. Toisella napsulla kahvassa kun on 800 N jarrudynon mittarissa, käsijarru pitää todella hyvin normaalissa käytössä eikä laahaa kuitenkaan kahva alhaalla. Takakonttiin pitäisi laittaa kunnolla painoa, että estettäisiin tuo pyörien lukkiutuminen dynolla ja todelliset voimat saataisiin esiin.
Comment
-
-
Originally posted by Valkman View PostOnneksi ei bemareissa... japseissa ja muissa halpisautoissa käytetään vaijerilla mekaanisesti satulan mäntää ja koko pa..ka on aina jumissa... ja satula menee uusiksi sen jälkeen.
Aiheeseen... oikein säädetty käkkäri jopa E39:ssä on tarpeeksi pitävä jyrkässäkin mäessä... ja nimenomaan oikein, eli vaijerit löysälle, meisselillä säädöt rummun sisältä kohdalleen ja sitten vasta lähetään kiristämään vaijereita. Toisella napsulla kahvassa kun on 800 N jarrudynon mittarissa, käsijarru pitää todella hyvin normaalissa käytössä eikä laahaa kuitenkaan kahva alhaalla. Takakonttiin pitäisi laittaa kunnolla painoa, että estettäisiin tuo pyörien lukkiutuminen dynolla ja todelliset voimat saataisiin esiin.
Omaani vaihdoin pelkät jarrulevyt ja samalla pelkästään puhdistin ja herkistelin käsijarrun osat. Käsijarrun perussäätö rummun sisältä. Lopullisen vaijerisäädön tein katsastuksen yhteydessä dynamometrillä. Molemmilla pyörillä kirkkaasti ~2 kN, ilman havaittavaa jarruvoimaa 1. napsulla.
Ja tuollaisia katsastusvaatimusten edellyttämiä 16 prosentin nousulla olevia mäkiä on Suomessa todella paljon.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Ei tuon E39:n käsijarrun niin onneton pitäisi olla. Edellisellä katsastuskerralla tuli kummaltakin puolelta 2,5kN (=5kN!) ja nyt eilen toinen puoli oli tippunut 2,0 kN:ään. Liekö joku osa tiensä päässä(?).:think Itse tosin käytän käsijarrua aina; en jätä pelkän a-askin varaan koskaan.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Katsastuksesta läpi ja käsijarrun voimat 0,7kN ja 2,1kN. Eroa oli 67% (sallittu ero 70%) :think Nämä arvot sain pelkällä vaierien kiristyksellä. Kiristystä ennen käsijarru oli täysin tehoton. Pitää kuitenki löysätä vaierit ja kiristää rummuista kuntoon ennen kuin palautusjouset väsyvät.316i e46 -04.
Ex. 525i e34 -91
Comment
-
-
Kävin eilen konttorilla ja papereissa seisoo
Seisontajarru vasemmalla 1,6kN
Seisontajarru oikealla 1,0kN
ja läpi meni siis, tosin huomautuksella huonosta pidosta.
Olin juuri aiemmin säätänyt kässäriä kun ei se pitänyt autoa paikallaan edes tasaisella. Verrattuna joihinkin ohjeisiin mihin olin törmännyt, säädin jarrun aivan limiitille, eli jarru löysänä just pyöri renkaat. Neljännellä kahvan pykälällä tarkotus oli saada handuin pyörittämällä lukkoon. Sainkin sen näin säädettyä.
Kuitenkin se ei sitten konttorilla tahtonut pitää. Inssi repi kahvaa nuoruuden innolla joten se loppujen lopuksi jotain pitikin ja läpi meni. Mutta kyllä kässärin osalta näyttäis olevan ens kesälomalle projektia.E34 525
Comment
-
-
Originally posted by jani-78 View PostKemijärvellä riittää 1.0, ja hyväksi kehu. ihan suomisyntyinen oli hänOlleita ja menneitä
1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)
Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla
Comment
-
-
Originally posted by E39-530A View PostItse tosin käytän käsijarrua aina; en jätä pelkän a-askin varaan koskaan.
Originally posted by Clavurion View PostJa tuollaisia katsastusvaatimusten edellyttämiä 16 prosentin nousulla olevia mäkiä on Suomessa todella paljon.
Originally posted by VNT View PostVanhoissa jarrukengissä oli reilusti pintaa, olivat vain todella lasittuneet ja kaukana rummun kehästä. Kenkien hionta ja säätö, teho tämän jälkeen n. 2kN/2kN. Läpi meni katsastuksesta.
Tänään katsastuksessa tehoa löytyi 1,1 + 1,1 kN, joten läpi meni mutta ei sais tuosta enää kuulemma tehot laskea. Viimevuonna pomppas käsijarrusta kun toisella puolella ei ollut ollenkaan jarrut kotona kiitos löysän vaijerin. Melko summamutikassa noita rumpujen säätöjä pariin otteeseen olen virittänyt ja näytti siis osuneen täysin balanssiin, mutta tehoa vain on huonosti.Last edited by Petri.Kekkonen; 01-02-2008, 21:30.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
No eihän ne inssit edes vedä siitä kahvasta kunnolla... Itte ku vetäis nii sais 2x enemmän tehoa jarruihin. Ainaki mulla ku oon käynny, nii vetää sen verran että johku kiloo nousee tehot ja sitte jättää kesken.
Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i
Comment
-
Comment