Announcement

Collapse
No announcement yet.

uniball nivelten laillisuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emfaiv
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 84
    • alajärvi

    uniball nivelten laillisuus?

    tämä on pohdituttanut ja söörtsillä en löytänyt kys. asiasta juttua. onko jollain tietoa, että onko sallitut tieliikenne käytössä?
    lähti ku neekeri savimajasta!
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Ovat jos a) tehdastekoiset osat b) osien riittävä lujuus voidaan muulla tavalla todistaa.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • S.Kaulaote
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1579
      • Woikkaalla

      #3
      Originally posted by Tzeimi View Post
      Ovat jos a) tehdastekoiset osat b) osien riittävä lujuus voidaan muulla tavalla todistaa.
      Eli mikä luokitellaan tehdastekosiksi? Meinaan lähinnä jos Esim. nelilinkkejä duunaa ni kelpaako vaan esim. ainestodistukset ja hitsarilla paperit kondiksessa vai tarviiko ihan jotkuu valmistajan leimat..?
      Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

      -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
      -Mitsubishi "runkkari"

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #4
        Originally posted by S.Kaulaote View Post
        Eli mikä luokitellaan tehdastekosiksi? Meinaan lähinnä jos Esim. nelilinkkejä duunaa ni kelpaako vaan esim. ainestodistukset ja hitsarilla paperit kondiksessa vai tarviiko ihan jotkuu valmistajan leimat..?
        Valmistajan leimat (ja paperi) on paras ja varmin tapa. Muussa tapauksessa toimivuus on pystyttävä todistamaan eli käytännössä työn jälki (osat viimeistelemättöminä - riippuu katsurista kylläkin) ja lujuuslaskelmat (ammaihmisen laskemina yllätys) tai... muulla luotettavalla tavalla
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Uniballeja pitäisi varmaan voidellakin välillä. Millä ja miten usein? Minun tapauksessa kyseessä on vain iskarin yläpäät eli ei välttämättä paskaannu/kuivu niin äkkiä.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            Kyllä niihin pöly löytää tiensä. Mulla oli joskus coilit autossa ja eipä niillä tarvinnut ajaa kuin päivä, niin jo oli pölyä yläpäiden nivelten pinnalla. Veikkaan, että voitelu vaan pahentaa asiaa.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11086
              • Oulu

              #7
              Laillisuudesta en tiiä, mutta perus käyttöautoon ei ehkä paras mahdollinen idea ole perus suojaamattomat uniball nivelet. Voin vaan kuvitella miten huonossa hapessa esim, kuvan nivel on kun kaikki kura ja paska lentää tohon päälle:


              Ratapelit sit tietenkin ihan erikseen.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Juppe View Post
                Kyllä niihin pöly löytää tiensä. Mulla oli joskus coilit autossa ja eipä niillä tarvinnut ajaa kuin päivä, niin jo oli pölyä yläpäiden nivelten pinnalla. Veikkaan, että voitelu vaan pahentaa asiaa.
                Kun otin ensi askeleitani rata-autoiluun, yksi huoltokohde oli nivelten voitelu. Vaikka muuten "oppi-isältänii" fiksuja neuvoja sainkin, tuo oli kyllä niin väärin kuin olla ja voi. Tiukat unibalit pitää nimenomaan pitää puhtaina ja kuivina. joku spray-vaselini (jota siis ahkerasti sumuttelin) oli pahinta mitä voi tehdä = rasva sitoi kaiken pölyn itseensä = siitä muodostui hiontatahnaa = tahna meni pallon joko osaan = kallin nivel entinen alta aikayksikön

                Noihin on olemassa kumisia suojia (jossakin muistan nähneeni). Pari tiimiä ruikutti (käsittääkseni) elastista muovia, olisiko haavanspray:tä tms. Se muodostaa kalvon tuon nivelen ympärille. Ei pöhkö idea ollenkaan. Veikkaan vaan, että ei ole kovin pitkäikäinen.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Kyllä niihin pöly löytää tiensä. Mulla oli joskus coilit autossa ja eipä niillä tarvinnut ajaa kuin päivä, niin jo oli pölyä yläpäiden nivelten pinnalla. Veikkaan, että voitelu vaan pahentaa asiaa.
                  Originally posted by jaki View Post
                  Kun otin ensi askeleitani rata-autoiluun, yksi huoltokohde oli nivelten voitelu. Vaikka muuten "oppi-isältänii" fiksuja neuvoja sainkin, tuo oli kyllä niin väärin kuin olla ja voi. Tiukat unibalit pitää nimenomaan pitää puhtaina ja kuivina. joku spray-vaselini (jota siis ahkerasti sumuttelin) oli pahinta mitä voi tehdä = rasva sitoi kaiken pölyn itseensä = siitä muodostui hiontatahnaa = tahna meni pallon joko osaan = kallin nivel entinen alta aikayksikön

                  Noihin on olemassa kumisia suojia (jossakin muistan nähneeni). Pari tiimiä ruikutti (käsittääkseni) elastista muovia, olisiko haavanspray:tä tms. Se muodostaa kalvon tuon nivelen ympärille. Ei pöhkö idea ollenkaan. Veikkaan vaan, että ei ole kovin pitkäikäinen.
                  OK. ajattelin jos noihin yläpäihin olisi pistänyt jotain melko paksua vaseliinia, josko sen läpi ei tunkeutuisi kaikki hippuset nivelen pintaan. Mutta jos sanotte että ei pidä mitään laittaa niin mikäpä siinä sitten. Miten nuo sitten voitelematta pysyy kunnossa.:think
                  Jos mulla olisi tukivarsissa uniballeja niin varmasti laittaisin nivelen suojakumitkin.


                  Tuon näköiseen saisi vedettyä jonkun sinkilän tai vaikka nippusiteet niin nivel olisi suojattu käytännössä.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • k-mikko
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 39

                    #10
                    Kyllä se uniball yllättävän hyvin kestää paskan.. duunissa on noissa koneitten lisälaitteissa vaikka kuinka paljo uniballeja ja kirjaimellisesti uivat kaikessa paskassa.. silti vaan rupee kiiltävä uniball näkymään ekana Ja ei niitä tarvi edes vuoden välein vaihtaa, rasitus uniballin kokoon nähden ~tuplat mitä henkilöautokäytössä..

                    Edit: ja noissa kokeiltu vaikka mitä helvetin kikkareita hj-lantikan raidetangoista lähtien.. paras vaihtoehto näistä uniball

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Joku on joskus tehnyt näin:



                      Uutta vaseliinia kun pursuttelee aina silloin tällöin niin se ajaa lian ulos nivelestä.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by k-mikko View Post
                        Kyllä se uniball yllättävän hyvin kestää paskan.. duunissa on noissa koneitten lisälaitteissa vaikka kuinka paljo uniballeja ja kirjaimellisesti uivat kaikessa paskassa.. silti vaan rupee kiiltävä uniball näkymään ekana Ja ei niitä tarvi edes vuoden välein vaihtaa, rasitus uniballin kokoon nähden ~tuplat mitä henkilöautokäytöss
                        Oppitunti uniballeista :
                        1. on olemassa palloniveliä yleiskäyttöön, jotka ovat todella kestäviä, mutta joissa on jo uutena joku satkun välys. Ajan kanssa tuo välys ei hirveästi kasva
                        Noiden hinta on myös aika inhimillinen
                        2. uniballit, joissa ei ole yhtään välystä ja, jotka ovat uutena (ja käytössäkin) todella jäykkiä. Joskus käsivoimin ei meinaa saada liikkumaan yhtään. Nämä ovat niitä, joita laitetaan kilpa-autoihin. Esimerkkejä ja hintoja voi katsella vaikka tuolta:
                        Motorsport bearings and rod ends from Raceparts. Our bearings and rod ends include imperial and metric rod ends, spherical bearings and rod end accessories.


                        Eihän nuo nyt kalliita ole 30 - 150 eur kpl, mutta kun esim F3:ssa niitä on yli 50 (viisikymmentä), itku ei usein ollut kaukana, kun taas joku oli vähän väljä

                        Veikkaan, että kukaan, joka ei ole tuollaisella jäykällä alustalla ajanut, ei tajua kuinka pieni välys tekee ajamisesta lähes mahdotonta. Jos Bemarin ensin vahvikehitsaa kunnolla, vetää kaaret kaikkiin tukivarsin kiinnityspisteisiin, laittaa metalliholkeilla apurungot kiinni ja slicksit alle kera keveiden vanteiden, pääsee jo vähän jyvälle. Sen jälkeen kukaan täysjärkinen ei tuollaisella aja metriäkään kadulla enää, tai sitten on kyllä rahoissaan.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Mistä muualta porukat on hommannu noita välyksettömiä uniballeja? Tarve olis mahdollisesti pian pelkille uniball laakereille(ilman vartta siis) kokoluokassa 40-50mm.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎