Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sekarengastus ja neliveto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 196

    Sekarengastus ja neliveto

    Autossa (320iA neliveto) nyt sattuneesta syystä edessä 225/40 r18 ja takana 245/40 r18. Eli vierintäkehä hieman eri kokoinen. Mietin ensinäkin haittaako tuo pieni kokoero nelivedon toimintaa? Toiseksi eturenkaat ovat sen verran kuluneet että voisin vaihtaa ne ensihätään. Luulisin että 225/45 r18 olisi vierintäkehältään lähimpänä noita takarenkaita? Vai onko parempia ehdotuksia?
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by hjpl View Post
    Autossa (320iA neliveto) nyt sattuneesta syystä edessä 225/40 r18 ja takana 245/40 r18. Eli vierintäkehä hieman eri kokoinen. Mietin ensinäkin haittaako tuo pieni kokoero nelivedon toimintaa? Toiseksi eturenkaat ovat sen verran kuluneet että voisin vaihtaa ne ensihätään. Luulisin että 225/45 r18 olisi vierintäkehältään lähimpänä noita takarenkaita? Vai onko parempia ehdotuksia?
    Ne on noi nelivedon osat sen verran heppoista tekoa että räjähtelevät ihan ilmankin vierintäkehän eroja, joten..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6193
      • Helsinki

      #3
      jos jotain 1% luokkaa ero, niin ok. Näin olen kuullut ja lukenut, eli ei voi sanoa 100% oikeaksi
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 578
        • Uusimaa

        #4
        0% ero olisi silti paras varsinkin äffän jakolaatikolle.

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2200
          • Vantaa

          #5
          2mm ero kulutuspinnassa hyväksyttävää tehtaan ohjeen mukaan. Nuo sinulla alla olevat rikkoo kyllä jakolaatikon melko nopeaa. 225/45 ja 255/40 olisi oikea yhdistelmä. Mikä korimalli kyseessä?
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • hjpl
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 196

            #6
            F31 korimalli kyseessä. Laitan nyt nuo 225/45 r18 eteen ensi alkuun. Näillä ero noihin takana oleviin 245/40 r18 renkaisiin olisi tuon 1% vierintäkehän osalta. Taitaa tosiaan tuo 255/40 olla se oikea koko mutta ei millään viitsisi vaihtaa kun nuo takarenkaat näyttävät olevan viime kesältä.
            F31 320iA xdrive Msport -13
            F10 520dA -15

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2200
              • Vantaa

              #7
              No se saattaa olla halvempi vaihtoehto uusia ne taka renkaatkin kun jakolaatikko. Ainakin jos yhtään jyrinää tai nykimistä tuntuu niin takarenkaan vaihtoon myös. Renkaat tulee olla myös samaa merkkiä ja mallia. Eri valmistajien välillä koko eroja.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16448
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by VilleP View Post
                2mm ero kulutuspinnassa hyväksyttävää tehtaan ohjeen mukaan. Nuo sinulla alla olevat rikkoo kyllä jakolaatikon melko nopeaa. 225/45 ja 255/40 olisi oikea yhdistelmä. Mikä korimalli kyseessä?
                2 mm kulutuspinnasa eli halkaisijassa 4mm joka on 0,61 % renkaan 660 mm halkaisijasta.

                Comment

                • hjpl
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2007
                  • 196

                  #9
                  En tiedä pitäisiköhän tuota 1% toleranssi laskea kuitenkin renkaan ympärysmitta eikä halkaisijasta. Ympärysmitta on 3.14 kertainen eli 0.6% ero halkaisijasta on 2% ero ympärysmitassa.

                  Niin tai näin ostan 225/45 ja 255/40 yhdistelmän nyt sitten vaikka se kirpaiseekin. Toivottavasti vältän sitten jakolaatikon ongelmat.
                  F31 320iA xdrive Msport -13
                  F10 520dA -15

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2712
                    • Tampere

                    #10
                    Renkaiden vierintäkehien erolla ja siten pyörimisnopeudella on merkitystä. Jakolaatikko kuorimittuu "normaalia" enemmän aina kun etu- ja taka-askeleiden välillä ja niiden kesken on eroa pyörimisnopeudessa, oli se sitten 0,2 %, 2 %, tai mitä tahansa. Auton valmistaja tarjoaa nimellisen "toleranssirajan", muttei se kuitenkaan jakolaatikon kulumisen osalta muuta tilannetta mihinkään, vaan auttaa kuluttajaa välttämään pahimmat ylilyönnit. Enemmän ajettu on enemmän ajettu, myö jakolaatikon osalta.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16448
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by hjpl View Post
                      En tiedä pitäisiköhän tuota 1% toleranssi laskea kuitenkin renkaan ympärysmitta eikä halkaisijasta. Ympärysmitta on 3.14 kertainen eli 0.6% ero halkaisijasta on 2% ero ympärysmitassa.

                      Niin tai näin ostan 225/45 ja 255/40 yhdistelmän nyt sitten vaikka se kirpaiseekin. Toivottavasti vältän sitten jakolaatikon ongelmat.
                      Ei sitä 0,6 prosenttia piillä kerrota, se on ja pysyy eli myös ympärysmitassa on sama 0,6 ero. Halk. 660 ympärys on 2072,4. Halk. 664 eli 2 mm enemmän pintaa x2 eli 4 mm. ympärys on 2 084,96.

                      Etkä vältä jakolaatikko-ongelmaa koska bmw.

                      Comment

                      • hjpl
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 196

                        #12
                        Sori. Oikeassa olet. Ero kasvaa 3.14 kertaiseksi mutta % pysyy tietty samana.

                        No renkaat on autossa nyt alla. Ehkä ei jakolaatikon ongelmia voi kokonaan välttää mutta renkaiden ei enää pitäisi aiheuttaa niitä
                        F31 320iA xdrive Msport -13
                        F10 520dA -15

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 3816
                          • Finnland

                          #13
                          Eikö se kehän maksimi-ero ole jotain 2%. Eli sitä ei saisi ylittää? Eihän ne täysin samankokoisia monesti muutenkaan ole leveämmät renkaat takana. Eikä se ilmanpainekaan muutenkaan ole etu-ja taka-akselille sitten sama. Mutta en lähtisi tuota radikaalimpiin eroihin, voi tulla ongelmaa.
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16448
                            • Asikkala

                            #14
                            Mainittu 1%, 2% ja 2 mm pintaa sallittuina eroina, tietääkö kukaan totuutta ?

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2200
                              • Vantaa

                              #15
                              2mm mainittu tehtaan korjausoppaissa. Tuo prosentti luku ei ole missään dokumenteissä tullut itselläni vastaan. Ainoastaan Esson baarin puheissa. Toki muuttujia on tosiaan useita, pyöränkulmat, paine yms, että meneekö uudet samankokoiset kumitkaan tuohon 2mm toleranssiin? Voi olla että siinä on varoja jonkin verran.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎