Announcement

Collapse
No announcement yet.

Camberit ja Casterit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    Camberit ja Casterit

    Tahtoisin pientä selvennystä pariin asiaan

    Autoni oli "4-pyöräsuuntauksessa" jossa säädettiin Camber/Caster tai siis ei säädetty. Eli lähes kaikki etupään ja takapään ko. arvot on vielä punaisella, arvot ovat muuttuneet hieman tosin lähdöstä, mutta merkityksettömästi.

    Eli pystyykö ko. kulmia säätämään e39:stä "normaalisti" ... tai kuuluuko se normaaliin nelipyöräsuuntaaukseen.

    Jatkokysymys että miten pahaa tekee ajettavuudelle, ja ennen kaikkea mistä johtuu, kun Caster on esim edessä n. reilu 5 astetta 5-35 minuuttia kun tavoite on 6°28.... no etuakselin camber oli kunnossa, taka-akselin camber oli ja on vasemmalla pielessä noin asteen verran.
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • Radon
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 463
    • Suomi-Finland

    #2
    Originally posted by Alfredson View Post
    Tahtoisin pientä selvennystä pariin asiaan

    Autoni oli "4-pyöräsuuntauksessa" jossa säädettiin Camber/Caster tai siis ei säädetty. Eli lähes kaikki etupään ja takapään ko. arvot on vielä punaisella, arvot ovat muuttuneet hieman tosin lähdöstä, mutta merkityksettömästi.

    Eli pystyykö ko. kulmia säätämään e39:stä "normaalisti" ... tai kuuluuko se normaaliin nelipyöräsuuntaaukseen.

    Jatkokysymys että miten pahaa tekee ajettavuudelle, ja ennen kaikkea mistä johtuu, kun Caster on esim edessä n. reilu 5 astetta 5-35 minuuttia kun tavoite on 6°28.... no etuakselin camber oli kunnossa, taka-akselin camber oli ja on vasemmalla pielessä noin asteen verran.
    Omasta mielestä noista etupään arvoista ei kannata huolestua, caster kun vaikuttaa lähinnä mutka ajettavuuteen ja niille ei tehdas säätöjä taida ollakaan, mutta tuo takapään camber kyllä tulisi säätää kohdilleen ja sieltä pitäisi kyllä ihan säädötkin tuohon löytyä. Oliko auraukset kunnossa?

    Comment

    • Matula
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1706

      #3
      Originally posted by Alfredson View Post
      Autoni oli "4-pyöräsuuntauksessa" jossa säädettiin Camber/Caster tai siis ei säädetty. Eli lähes kaikki etupään ja takapään ko. arvot on vielä punaisella, arvot ovat muuttuneet hieman tosin lähdöstä, mutta merkityksettömästi.

      Eli pystyykö ko. kulmia säätämään e39:stä "normaalisti" ... tai kuuluuko se normaaliin nelipyöräsuuntaaukseen.
      Siis pyöränkulmia ei säädetty ollenkaan? Auto takaisin säätöpaikkaan ja työ uusiksi, eihän tuosta reissusta ollut mitään hyötyä. Sinun ei tarvitse hyväksyä tekemätöntä työtä tehdyksi saatika sitten maksaa.

      Takaa voi säätää kaikki kulmat ja edessä on hyvin rajalliset mutta riittävät säädöt.

      Ryhtiä noihin korjaamoreissuihin.

      Comment

      • Ville86
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 397
        • Lapua

        #4
        onkos e36 millaset säädöt camber/caster?
        -LapuaConnection-

        E30 320 cabriolet -91
        E46 320d touring -05
        E36 316 sedan -92
        ex:
        E36 325 cabriolet -94
        E39 520 touring -98
        E39 528 sedan -97
        E36 325 coupe -94


        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7061
          • Turenki

          #5
          Originally posted by Ville86 View Post
          onkos e36 millaset säädöt camber/caster?
          Takana camber. Ja kohta tulee joku sanomaan että kaiken pystyy säätään, mutta missään liikkeessä ei tosiaan aleta tekemään virityksiä/muokkaamaan, jos autossa ei ole säätöä mistä säätää niin piste, silloin sille ei voi mitään jos ja kun joku kulma on vituillaan. Huomenna odottelee töissä Corvette C5 pukilla kulmien säätöä, joka vitun kulmalle on säätö..
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • Ville86
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 397
            • Lapua

            #6
            Originally posted by Peltsii View Post
            Takana camber. Ja kohta tulee joku sanomaan että kaiken pystyy säätään, mutta missään liikkeessä ei tosiaan aleta tekemään virityksiä/muokkaamaan, jos autossa ei ole säätöä mistä säätää niin piste, silloin sille ei voi mitään jos ja kun joku kulma on vituillaan. Huomenna odottelee töissä Corvette C5 pukilla kulmien säätöä, joka vitun kulmalle on säätö..

            no joo tuttu tunne..tulostan tän ja näytän taas yhdelle tutulle joka väittää juuri noin piti oikeen mielenkiinnosta laittaa tähä toi kysymys et saa tulostaa
            -LapuaConnection-

            E30 320 cabriolet -91
            E46 320d touring -05
            E36 316 sedan -92
            ex:
            E36 325 cabriolet -94
            E39 520 touring -98
            E39 528 sedan -97
            E36 325 coupe -94


            Comment

            • Alfredson
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2007
              • 463
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Matula View Post
              Siis pyöränkulmia ei säädetty ollenkaan? Auto takaisin säätöpaikkaan ja työ uusiksi, eihän tuosta reissusta ollut mitään hyötyä. Sinun ei tarvitse hyväksyä tekemätöntä työtä tehdyksi saatika sitten maksaa.

              Takaa voi säätää kaikki kulmat ja edessä on hyvin rajalliset mutta riittävät säädöt.

              Ryhtiä noihin korjaamoreissuihin.
              Niin, eikai tuola säädetty kuin sitten auraukset. Virheen hokasin vasta myöhemmin kun lappu oli piilotettu autoon ja oli KIIRE kun eivät voineet edes soittaa koska valmista vaikka lupasivat

              En taida jaksaa valittaa koska auto mene omien töppäilyjen ja hosumisien vuoksi uudestaan pyöränkulmien säätöön, tosin ehkä voisi yrittää jos saa uusintayrityksellä sen niiden piikkiin.
              Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

              Comment

              • Alfredson
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 463
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Radon View Post
                Omasta mielestä noista etupään arvoista ei kannata huolestua, caster kun vaikuttaa lähinnä mutka ajettavuuteen ja niille ei tehdas säätöjä taida ollakaan, mutta tuo takapään camber kyllä tulisi säätää kohdilleen ja sieltä pitäisi kyllä ihan säädötkin tuohon löytyä. Oliko auraukset kunnossa?
                Auraukset oli perseellään ja nyt on kunnossa. Mutta vaikka casterille ei olisi säätöjä niin täytyisihän se olla kohdillaan eli jossain vikaa.

                No vikaahan on. Kun luulin alustan olevan vihdoinkin väljätön niin reaktiotankojen puslat muljahti ketuilleen ja menee vartta vaihtoon. Voiko tämä vaikuttaa camberiin/casteriin?
                Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  #9
                  Originally posted by Alfredson View Post
                  Auraukset oli perseellään ja nyt on kunnossa. Mutta vaikka casterille ei olisi säätöjä niin täytyisihän se olla kohdillaan eli jossain vikaa.

                  No vikaahan on. Kun luulin alustan olevan vihdoinkin väljätön niin reaktiotankojen puslat muljahti ketuilleen ja menee vartta vaihtoon. Voiko tämä vaikuttaa camberiin/casteriin?

                  Voi, eikä kulmia saa säätää jos jossain nivelessä/puslassa on pienikin välys, ne kokeillaan aina ensiksi Mutta kyllä ne ilman vikaakin on UUSISSAKIN autoissa hyvin usein vähän pielessä, caster varsinkin.. Jolla nyt sinällää ei ole MITÄÄN merkitystä jos se ei ole montaa astetta pielessä
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • Alfredson
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 463
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Voi, eikä kulmia saa säätää jos jossain nivelessä/puslassa on pienikin välys, ne kokeillaan aina ensiksi Mutta kyllä ne ilman vikaakin on UUSISSAKIN autoissa hyvin usein vähän pielessä, caster varsinkin.. Jolla nyt sinällää ei ole MITÄÄN merkitystä jos se ei ole montaa astetta pielessä
                    Okei hyvä tietää. Etuakselin camberhan mulla on kunnossa. Taka-akselin ei, tuonne ei reaktiotangot taida vaikuttaa :-D Noin asteen verranhan tuo etupään Caster on pielessä

                    Takapäästä en sitten tiedä mikä sielä on pielessä kun vasen on pielessä, oikealta puolelta kuului kuivilla keleillä narinaa (narinaheloista?) mutta sekin on kaikonnut. Onko sitten vikaa vai vaan kuivunut. Katsotaan sitä keväämmällä.

                    Nin ja tuosta välyksistä. Olin juuri vaihtanut uusia varsia ja 10kk sitten reaktiotankojen puslat ja kun katsastusmieskään ei mitään löytänyt niin oletin värkkien olevan kunnossa. Ihan turhaa hosumista kyllä, kun jarrutkin täristävät. No oppirahoja.
                    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Peltsii View Post
                      Takana camber. Ja kohta tulee joku sanomaan että kaiken pystyy säätään, mutta missään liikkeessä ei tosiaan aleta tekemään virityksiä/muokkaamaan, jos autossa ei ole säätöä mistä säätää niin piste, silloin sille ei voi mitään jos ja kun joku kulma on vituillaan....:
                      Takana myös auraus.
                      Tuota....pääseekö siitä autosta jokin lampun henki, tai sielu karkuun jo kulmat laitetaankin kuntoon? Onko säätöjen tekeminen sellaista "virettelyä" josta tuo kinnerin sielu taivaaseen vilahtaa? Eli on siis perusteltua ja ehdottomasti turvallisempaa ajella autolla jossa pyöränkulmat ovat perseellään ja ajo-ominaisuudet ihan jotain muuta kuin mitä pitäisi olla, kuin ihan yksinkertaisesti laittaa ne kuntoon????

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Alfredson View Post
                        Jatkokysymys että miten pahaa tekee ajettavuudelle, ja ennen kaikkea mistä johtuu, kun Caster on esim edessä n. reilu 5 astetta 5-35 minuuttia kun tavoite on 6°28....
                        Etupään casterilla ei ole käytännön merkitystä, kunhan ollaan "sfäärissä" ja ne on eri puolilla mahdollisemman symmetriset. Casterithan on heti ns."pielessä" jos/kun autoa esim.madalletaan/madalletaan epäsuhdasti.
                        Camber on se mikä autoa kuljettaa+suuntaa silloin kun muut ovat edes hehtaarilla.

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Takana myös auraus.
                          Tuota....pääseekö siitä autosta jokin lampun henki, tai sielu karkuun jo kulmat laitetaankin kuntoon? Onko säätöjen tekeminen sellaista "virettelyä" josta tuo kinnerin sielu taivaaseen vilahtaa? Eli on siis perusteltua ja ehdottomasti turvallisempaa ajella autolla jossa pyöränkulmat ovat perseellään ja ajo-ominaisuudet ihan jotain muuta kuin mitä pitäisi olla, kuin ihan yksinkertaisesti laittaa ne kuntoon????

                          Ei varmasti, mutta meinaakko että, kun joku asiakas tuo autonsa suuntaukseen, jossa ei yksinkertaisesti ole tehtaan jäljiltä muita säätömahdollisuuksia kuin esim. taka auraus ja etu auraus, niin me aletaan sinne tekeen jotain vitun omia säätöjä cambereille? Herää jo
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • takatuuppari
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 202
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Ei varmasti, mutta meinaakko että, kun joku asiakas tuo autonsa suuntaukseen, jossa ei yksinkertaisesti ole tehtaan jäljiltä muita säätömahdollisuuksia kuin esim. taka auraus ja etu auraus, niin me aletaan sinne tekeen jotain vitun omia säätöjä cambereille? Herää jo
                            Lähes poikkeuksetta korjaamoiden työ ohjauskulmien säädöstä on 4-piste mittaus ja etuaurauksen säätö. Kaikki muut, esim. taka-aurauksen tai camberin säädöt ovat lisätöitä joista kannattaa mainita että haluu niille jotain tehtävän.
                            Caster säätö mahdollisuutta harvassa autossa autossa on, poislukien urheiluautot. Madalletuissa autoissa menee usein camberit ohjearvojen ulkopuolelle, varsinkin takapää. Bmw:stä takacamberia pystyy säätämään, mutta säädöt usein loppuvat kesken
                            Heute: 2020 330e 2003 Z4
                            EX:2015 M235i 2012 M135i, 2013 F30 335i M-Sport,
                            2008 E92 M3, 2009 E90 325i M-Sport,
                            2002 E46 M3 Evolve'd, 1988 E30 320i
                            2001 E39 525i M-Sport, 1999 E46 318i

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16489
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by takatuuppari View Post
                              Bmw:stä takacamberia pystyy säätämään, mutta säädöt usein loppuvat kesken
                              Vähän huonoa se on esim. e21, e30, e34...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎