Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d 7/04 ahdon ohjausvika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    530d 7/04 ahdon ohjausvika

    BMW:n omat diganoosiohjelmat eivät lue moottorinohjausta (edc16) ollenkaan.. Boschin testeri kertoo vian olevan ahtopaineen kontrolloinnissa. Kone on vikatilassa, vaikea liikkua.

    Kävi mielessä kokeilla toisen ahtimen ohjausservoa alkuperäisen vieressä, josko poistuisi vikatilasta. Onko kenelläkään tämän lukijoista myydä/vuokrata servollista ahdinta tai pelkää servoa pikaisesti?

    Voiko tuota pwm-signaalin "eheyttä" mitata muulla kuin oskilloskoopilla?
    ---
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    inpalla pääsee lukemaan kokonaisen vikakoodilistan, joka sanoo heti nollauksien jälkeenkin DDE:lla olevan seuraavat viat:
    12 DME/DDE OKAY 2 Error stored•
    4477 44•
    4203 48•

    Mutta kun yritän lukea DDE:ta, se kertoo että "virhesignaali" tms. Eli en pääse tulkkaamaan koodeja tarkemmin.

    VNT:n servo liikkuu virtoja katkaistaessa hienosti, eli vika ei olekaan välttämättä siellä..
    ---

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Nyt kun miljoona vikakoodia on nollattu ja nuo ylläolevat ovat enää jäljellä, auto toimii melko normaalisti siihen asti kunnes kaasun laittaa pohjaan (kickdowniin asti). Sen jälkeen se alkaa hyytymään kunnes kaasun taas nostaa ja ajaa rauhallisemmin.
      ---

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Yksinpuhelu jatkuu:

        Boschin testerin ja inpan tuloksen vertailuna koodit selvisivät:
        4477 Älykäs akkutunnistin, Ei tiedonsiirtoa (datajohto).
        4203 Hehkutusrele, ei tiedonsiirtoa (datajohto).

        Nämä siis aktiivisina koko ajan, tulevat heti takaisin kun ne nollaa. Kun käy ajamassa ja yrittää kiihdyttää voimakkaammin, tulee edellisten seuraan myös:
        3F57 ahtopainesäädin- sähköinen/mekaaninen vika
        4222 hehku sylinteri 2 katkos
        4252 hehku sylinteri 5 katkos
        4262 hehku sylinteri 6 katkos
        4687 kaasuläpänsäädin- sähköinen/mekaaninen vika
        3F77 ahtopainesäädin- epälooginen signaali
        4191 ahtopainesäädin oikosulku maihin
        4530 ahtopaineen säätö- ahtopaine liian alhainen

        Akkujännitettäkin mittailin, se pysyi 14 nurkilla sekä rauhallisessa ajossa että kiihdytyksissä.

        inpalla kun yrittää dde:hen niin tulee ilmoitus:
        Group file : D_MOTOR.
        SYS-0012: IDENTIFICATION ERROR.
        Program will be stopped!
        Last edited by -Tapi; 19-03-2009, 12:12.
        ---

        Comment

        • FastDsl
          Bimmer Rookie
          • Apr 2003
          • 178
          • nollayhdeksän

          #5
          MAP anturi antaa väärää/huonoa signaalia??? Meneekö limp modeen? Entä se kuuluisa MAF, ootko katsonut arvoja?
          Musta 335i E91 N55
          Musta 520d F11
          Musta 535d E60
          Musta 320d E91
          Musta 330d E46

          Comment

          • Pekuz
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 687
            • Pirkanmaa

            #6
            Ohjainlaitteiden koteloon on voinut päästä kosteutta?
            Tai ohjainlaitteella oleva liitin on vain muutenvaan hapettunut?
            Itse törmännyt pariin Bmw:hen ja meseen joissa tullut uskomattomia vikakoodeja ja ollut edellä kuvailtu vika.
            ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

            Comment

            • jsr85
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 1375
              • Oulainen

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Nyt kun miljoona vikakoodia on nollattu ja nuo ylläolevat ovat enää jäljellä, auto toimii melko normaalisti siihen asti kunnes kaasun laittaa pohjaan (kickdowniin asti). Sen jälkeen se alkaa hyytymään kunnes kaasun taas nostaa ja ajaa rauhallisemmin.
              Oireet aikalailla samat kun kaverin 530d.ssä jossa oli ahtopaine anturi paskana... Nätissä ajossa ei mitään poikkeavaa mut heti täyskaasu kiihdytyksestä vikatilaan.

              -Janne
              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Moottorinohjauksen liittimet tuli jo aiemmin tutkittua, niissä ei ollut yhtään hapettumaa.

                Ahtopaineanturi (map) on erittäin karstassa. Sen piuhan irrotus aiheuttaa vikakoodin mutta se häviää kun piuhan laittaa takaisin kiinni.

                "Kaasuläppä" eli se ennen EGR:ää oleva saasteläppä vaikuttaa asiaan. Otin läpältä ohjauspiuhan irti ja nyt auto vetää ainakin kylmänä.. Jatkoa seuraa..
                ---

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Yksinpuhelu jatkuu:
                  Sinun tapauksessa tuo yksinpuhelu tuottaa harvinaisen pätevää materiaalia myöhemmin vastaavien ongelmien kanssa painiville, joten toivottavasti jaksat kirjoitella.

                  Comment

                  • FastDsl
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2003
                    • 178
                    • nollayhdeksän

                    #10
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Moottorinohjauksen liittimet tuli jo aiemmin tutkittua, niissä ei ollut yhtään hapettumaa.

                    Ahtopaineanturi (map) on erittäin karstassa. Sen piuhan irrotus aiheuttaa vikakoodin mutta se häviää kun piuhan laittaa takaisin kiinni.

                    "Kaasuläppä" eli se ennen EGR:ää oleva saasteläppä vaikuttaa asiaan. Otin läpältä ohjauspiuhan irti ja nyt auto vetää ainakin kylmänä.. Jatkoa seuraa..
                    Voihan se MAP silti antaa väärää arvoa, vaikka se nyt reagoikin piuhan irroitukseen. Se kuitenkin mittaa painetta "mekaanisesti". Pystytkö loggaamaan MAPpia.
                    Musta 335i E91 N55
                    Musta 520d F11
                    Musta 535d E60
                    Musta 320d E91
                    Musta 330d E46

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Originally posted by FastDsl View Post
                      VPystytkö loggaamaan MAPpia.
                      En.. Isoin ongelma tässä vianselvityksessä on etten saa inpalla moottorinohjaukseen yhteyttä. Boschin testeri saa vikakoodit mutta sitä ei voi ottaa ajoon mukaan
                      ---

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Auto toimi noin 15 km OK kunnes taas tehot katosivat. Vikakoodit ennallaan. Laitoin "saasteläpän" takaisin kiinni, ei vaikutusta.

                        Akkulaturissa koko viime yön mutta silti nyt käynnistyy vaivalloisesti.
                        ---

                        Comment

                        • jms1601
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 338
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Auto toimi noin 15 km OK kunnes taas tehot katosivat. Vikakoodit ennallaan. Laitoin "saasteläpän" takaisin kiinni, ei vaikutusta.

                          Akkulaturissa koko viime yön mutta silti nyt käynnistyy vaivalloisesti.
                          En oikein ymmärrä kaikkea mitä kirjooitat, mutta itsellä oli sellainen vika autossa että kylmänä toimi ok ja tehoja oli. Mutta, kun auto lämpesi niin tehot katosivat kokonaan eli löi ns. suojelumoodin käyttöön. Vika oli lopulta se että turbossa siivekkeet jäivät jumiin kun se lämpesi ja kun paineet nousivat ilmeisesti liikkaa niin löi päällensä jonkinlaisen suojelumoodin ettei koko saha levennyt. Korjaantui turbon vaihdolla.

                          Tiedä sitten liittyykö mitenkään tähän sun ongelmaan muttaa tulipahan kerrottua oman autoni vika joka oli aikanaan päällä.
                          530e G30 M-Sport -21
                          ***********************
                          Ex Audi A6 allroad -17
                          Ex X5 xd30 M-Sport -14
                          Ex 530dA F11 M-Sport -11
                          Ex E61 530xD M-Sport -08
                          Ex 530DAT E61
                          Ex E39 M-Sport

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Originally posted by jms1601 View Post
                            Tiedä sitten liittyykö mitenkään tähän sun ongelmaan muttaa tulipahan kerrottua oman autoni vika joka oli aikanaan päällä.
                            Aika moni auton parissa puuhaillut on veikannut samaa. Uuden turbon laittaisin jos se olisi halvempi testaustapa.. Harmittaa kun en saa luettua moottorinohjausta, joka kyllä ilmiantaisi viallisen ahtimen kun livedataa lukisi.

                            Uuden ahtimen vaihto on kyllä jo aika lähellä.
                            ---

                            Comment

                            • jms1601
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 338
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Aika moni auton parissa puuhaillut on veikannut samaa. Uuden turbon laittaisin jos se olisi halvempi testaustapa.. Harmittaa kun en saa luettua moottorinohjausta, joka kyllä ilmiantaisi viallisen ahtimen kun livedataa lukisi.

                              Uuden ahtimen vaihto on kyllä jo aika lähellä.
                              Paljonko pirssilläsi on rullailtu? Kyllähän se vituttaa suoraansanoen vaihtaa noin kallis osa, mutta minkäs teet
                              530e G30 M-Sport -21
                              ***********************
                              Ex Audi A6 allroad -17
                              Ex X5 xd30 M-Sport -14
                              Ex 530dA F11 M-Sport -11
                              Ex E61 530xD M-Sport -08
                              Ex 530DAT E61
                              Ex E39 M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎