Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti vinossa....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vlehto
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 34
    • Siikajoki

    Ratti vinossa....

    Ajoin kannon reunaan ja ratti meni vinoon... onkohan jotain hajonnut... vai käytänkö vain nelipyöräsuuntauksessa?
    Last edited by vlehto; 23-09-2009, 16:22.
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Auto ylös ja tarkastelemaan vahinkoja?
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • vlehto
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 34
      • Siikajoki

      #3
      Originally posted by peltone View Post
      Auto ylös ja tarkastelemaan vahinkoja?
      Mitä kannattaisi katsoa...ja mistä kohtaa? ensimmäinen Bmw...

      Comment

      • -Mage-
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 295
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by vlehto View Post
        Mitä kannattaisi katsoa...ja mistä kohtaa? ensimmäinen Bmw...
        Ainakin:
        -Raidetangon päät
        -Kallistuksenvakaaja + vakaajantikut
        -Tukivarret

        Jos kerran ratti vinossa niin on varsin todennäköistä että raidetangonpäät on joko liikkuneet tai vaihtokuntoiset.

        Jos kerrot auton mallin niin joku saattaa osata antaa tarkempiakin ohjeita...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by -Mage- View Post
          Ainakin:
          -Raidetangon päät
          -Kallistuksenvakaaja + vakaajantikut
          -Tukivarret

          Jos kerran ratti vinossa niin on varsin todennäköistä että raidetangonpäät on joko liikkuneet tai vaihtokuntoiset.

          Jos kerrot auton mallin niin joku saattaa osata antaa tarkempiakin ohjeita...

          Ne raidetangonpäät EIVÄT liiku mihinkään, joten niissä ei vikaa ole. Kakkistuksenvakaaja+"vakaajatikut"/koiranluut eivät muöskään vaikuta pyöränkulmiin, joten nekin voi unohtaa.
          Jäljelle jää vääntynyt raidetanko tai alatukivarsi.
          Katsomalla vain tuskin kummenee, koska vääntymä todennäköisesti on vain millejä. Suuntaukselle siis ja vioittuneet osat vaihtoon.

          Comment

          • rasanttu
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 530
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Ne raidetangonpäät EIVÄT liiku mihinkään, joten niissä ei vikaa ole. Kakkistuksenvakaaja+"vakaajatikut"/koiranluut eivät muöskään vaikuta pyöränkulmiin, joten nekin voi unohtaa.
            Jäljelle jää vääntynyt raidetanko tai alatukivarsi.
            Katsomalla vain tuskin kummenee, koska vääntymä todennäköisesti on vain millejä. Suuntaukselle siis ja vioittuneet osat vaihtoon.
            Ootko tosiaan sitä mieltä että suuntaukset eivät ole voineet muuttua niin että ratti on jäänyt vinoon vaan siellä on väkisin joku osa mutkalla???

            Nimim. kokemuksia useasta autosta jotka täräytetty johonkin korokkeeseen ja aurauskulmat perseellään = ratti vinossa = säätö ja kunnossa.
            Freude am Fahren

            Comment

            • vlehto
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 34
              • Siikajoki

              #7
              Originally posted by -mage- View Post
              ainakin:
              -raidetangon Päät
              -kallistuksenvakaaja + Vakaajantikut
              -tukivarret

              Jos Kerran Ratti Vinossa Niin On Varsin Todennäköistä Että Raidetangonpäät On Joko Liikkuneet Tai Vaihtokuntoiset.

              Jos Kerrot Auton Mallin Niin Joku Saattaa Osata Antaa Tarkempiakin Ohjeita...
              Bmw E46
              Last edited by vlehto; 23-09-2009, 16:23.

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #8
                Originally posted by rasanttu View Post
                Ootko tosiaan sitä mieltä että suuntaukset eivät ole voineet muuttua niin että ratti on jäänyt vinoon vaan siellä on väkisin joku osa mutkalla???

                Nimim. kokemuksia useasta autosta jotka täräytetty johonkin korokkeeseen ja aurauskulmat perseellään = ratti vinossa = säätö ja kunnossa.
                Miten ne säädöt muuttuvat ellei joku väänny tai anna periksi?
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • vlehto
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 34
                  • Siikajoki

                  #9
                  Originally posted by NokiLeka View Post
                  Miten ne säädöt muuttuvat ellei joku väänny tai anna periksi?
                  Nopealla katsomisella ei näyttänyt et mikään olisi vääntynyt (silmämääräisesti)... ei murtumia... voipi olla et menee pelkillä säädöillä...

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Katsoppa ne varret joihin tulee raidetangon päät kiinni (osan nimi taitaa olla sektorivarsi). Antaa usein helposti periksi.
                    Kuinka kovaa sitä tuli kolautettua siihen kantoon?
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • metake
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 331
                      • Janakkala

                      #11
                      En tunne E46:sta mutta E30:sta pettää alatukivarsi samassa tilanteessa. Jos sulla on ratti vain hieman vinossa, niin tuskin silmämääräisesti edes huomaat vääntynyttä osaa, pyöränkulmien tarkastus kunnollisella laitteella kertoo jo paljon.

                      Tuollaista jälkeä tuli kun ajoin E30:n kantoon:

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Taitaa huomata jo auton vierestäkin katsoen
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • metake
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 331
                          • Janakkala

                          #13
                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Taitaa huomata jo auton vierestäkin katsoen
                          Juu

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Kasvoiko siinä kannossa vielä puu?

                            ...näkyy siivenreunasta levikekin kadonneen.
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Originally posted by rasanttu View Post
                              Ootko tosiaan sitä mieltä että suuntaukset eivät ole voineet muuttua niin että ratti on jäänyt vinoon vaan siellä on väkisin joku osa mutkalla???

                              Nimim. kokemuksia useasta autosta jotka täräytetty johonkin korokkeeseen ja aurauskulmat perseellään = ratti vinossa = säätö ja kunnossa.
                              Pyörien tuentaan kohdistuvat voimat/iskut kohdistuvat alatukivarsiin ja reaktiotankoihin, koska ne ovat kiinteitä ja liikkumattomia osia. Raidetangot puolestaan pääsevät liikkuman iskun voimasta lähes vapasti välittäen iskun suoraan toisen puolen pyörään (ainoastaan ratti vastustaa hieman), eikä ne tästä syystä yleensä väänny.

                              Kyllähän aurauskulmat saa säätämällä kuntoon, mutta pyörä sijaitsee silloinkin vielä väärässä paikassa. Rikkinäisten osien vaihto ja pyörien asennon tarkistus nelipyöräsuuntauksella on siis ainut vaihtohto, jolla tälläiset tapaukset korjataan.
                              Last edited by kaol; 22-09-2009, 18:25.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎