Announcement

Collapse
No announcement yet.

etupään iskarin laakeri e-34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuRi
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 147
    • Kotka

    etupään iskarin laakeri e-34

    Etupäässä kuskin puolella taitaa olla iskarin laakeri mennyt rikki. Ihmettelin kolinaa ja katsastuskaan ei löytänyt mitää vikaa alapuolen nivelistä, vaikka kuinka etsi. Kun ajaa "terävään" monttuun, niin jossain pyörän kohdalta kolahtaa.
    Jos se nyt on tuo laakeri mennyt, niin kuinka iso homma se on vaihtaa? Pitääkö purkaa paljon?
  • grandpa-look
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 531
    • Vaasa/Seinäjoki

    #2
    Originally posted by JuRi View Post
    Etupäässä kuskin puolella taitaa olla iskarin laakeri mennyt rikki. Ihmettelin kolinaa ja katsastuskaan ei löytänyt mitää vikaa alapuolen nivelistä, vaikka kuinka etsi. Kun ajaa "terävään" monttuun, niin jossain pyörän kohdalta kolahtaa.
    Jos se nyt on tuo laakeri mennyt, niin kuinka iso homma se on vaihtaa? Pitääkö purkaa paljon?
    Kai se laakerikin voi rikki mennä, mutta ehdottaisin ensin vaihtamaan koiranluut tai ainakin tsekkaamaan kunnolla. Aiheuttaa juuri ko. kolinaa ja 10 kertaa yleisempi ja halvempi "vika" tai ominaisuus

    Yläpäänlaakerin vaihtamiseen tarvitsee irroittaa koko tolppa.. tarvitset siis mm. jousipuristimet jousen irroittamiseen, sekä perustyökalut jolla otat iskarin tolpan alapäästä irti. Tietysti ennen tätä jarrusatula ja levy pois tieltä myös. Saa siihen ensikertalainen pari tuntia käytettyä ihmetellessä
    Nyt: E39 530d 2002 m-sport
    ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

    Comment

    • JuRi
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 147
      • Kotka

      #3
      Kiitti vastauksesta.

      Olen joutunut vaihtamaan alapäästä koiranluut ja raidetangot viime kesänä. Sen jälkeen auto katsastettiin ja kaikki oli ok, paitsi tuo kolahtaminen.

      Tutkittiin perusteellisesti katsastajan kanssa olisiko vika jossain alapään nivelessä, mutta ei sieltä mitään löytynyt. Joten kuvittelen vian olevan iskarin yläpään laakerissa.

      No se selviää vain kun ottaa iskarin irti.

      Comment

      • Alpina E34
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1122
        • Masku

        #4
        Emännän Touringissa on varmaan sama vika kun kaikki muut hilut on vaihdettu, paitsi yläpäät. Vänkärinpuoli kolahtaa silloin tällöin montuissa.
        E34 Lenz 536ds -89

        E34 osille tarve:
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

        Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
        Originally posted by T3
        BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
        'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

        Comment

        • M-Lead
          Bimmer Enthusiast
          • May 2007
          • 1500
          • Oulu

          #5
          Tätä topikkia lainatakseni, jos joku on perehtynyt aiheeseen. Onko E34:n orggis, m-tech ja M5:n yläpään laakereilla mitä eroja?

          Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

          Comment

          • Purtsi123
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1011
            • Kuopio

            #6
            Joko tuo laakerivika on selvinny?
            Voi hyvinki olla, että se laakeri on väljä ja siitä johtuu kolina. Ite epäilen että mulla on sama homma. Kaikki muut paikat tutkittu jo tarkaan. Ja juurikin sellasissa terävissä pienissä montuissa parhaiten kuuluu.

            Ja orkkis ja m-tech yläpään laakereilla ei pitäis olla eroa. Varmista vielä viisaammalta. Tieto perustuu autoni entisen omistajan luotettavaan lausuntoon, että autossani on m-tech/sport alusta ja tuossa ainakin on sama kun vakiossa.
            Last edited by Purtsi123; 18-11-2009, 11:31.
            E61 525xda -08

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Laakereita on erilaisia vuosimallin perusteella, vain oikea sopii autossa olevaan iskariin mutta mikä tahansa sopii koriin. Kukaanhan ei tiedä noista vanhoista enää että mikä versio siellä on paikallaan.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • nut
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1613
                • Vaasa/Kauhajoki

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Laakereita on erilaisia vuosimallin perusteella, vain oikea sopii autossa olevaan iskariin mutta mikä tahansa sopii koriin. Kukaanhan ei tiedä noista vanhoista enää että mikä versio siellä on paikallaan.
                Eikä ainoastaan vuosimallin vaan myös moottorikoon perusteella. Jostain foorumilta pitäis löytyä se yks topikki missä ne on kaikki puitu läpi.
                BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                Comment

                • Purtsi123
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1011
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Laakereita on erilaisia vuosimallin perusteella, vain oikea sopii autossa olevaan iskariin mutta mikä tahansa sopii koriin. Kukaanhan ei tiedä noista vanhoista enää että mikä versio siellä on paikallaan.
                  Niin tietysti vuosimallin perusteella, mutta onko niissä saman vuosimallisissa eroa? Ja onko muutenkaan muuta eroa, kun se reijän halkasija?

                  Ja mitä ite motonetistä ostin iskarit eteen niin siellä oli vaan moottori koon perusteella. Ja kyllähän nuo sopi suoraan.
                  E61 525xda -08

                  Comment

                  • M-Lead
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 1500
                    • Oulu

                    #10
                    Lainataan vähän topikkia ja FAQ osiosta kuvia iskarin yläpäistä.




                    Ton perusteella -2 ja -3 malleilla on päällekkäisyyksiä vuosimallien kanssa.

                    Tossa tota BMWfans.info:a selailin, niin antaa yläpäänlaakeria (http://bmwfans.info/parts/catalog/31331134096/) 518 - M5 3.6 malleihin, niin onko tuo nyt sitte -3?

                    ...sitten bmwfans.info antaa M5 3.8 koneisille ja 1995 540i sedaneille (euro manuaalivaihteiset) oman iskarin yläpäänlaakerin. http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...taching_parts/ niin mikä tuo noista on vai onko mikään?
                    Last edited by M-Lead; 18-06-2011, 17:19.

                    Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                    Comment

                    • ^T-T^
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 218
                      • Veteli

                      #11
                      Mulla omassa autossa sama homma, että pienessä terävässä montussa joku kolahtaa apparin etupäästä. Katsastuksesta meni kuitenkin läpi ja sitä katsastusmiehen kanssa etsittiin, mutta ei löytynyt ja sanoi vain, että koita etsiä jos satut löytämään ja tule sitten kertomaan missä oli vika. Vaihdoin koiranluut, kun eivät niin kalliit olleet, mutta vika ei ollut niissä. Tuttu puhui, kun sillä on e36 325 niin siinä on jokin pusla menossa, mutta aina mennyt katsastuksesta läpi kuitenkin ja samanlaista ääntä pitää.
                      Last edited by ^T-T^; 17-06-2012, 14:53.
                      Nyt:
                      E39 540i Oxfordgrun
                      MB Vito 112cdi '00
                      EX:
                      E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
                      Nissan Pick-Up 2,5d
                      E34 M5 Calypsorot
                      BMW 325i Coupe Mauritius Blau
                      BMW 525i m20b25 Luxorbeige
                      E34 525td Diamantschwarz

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎