Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupalojen asennuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    Jarrupalojen asennuksesta

    Mikä hemmetti siinä on, että lähes kaikki tarvikepalat ovat liian paksuja ja siksi paskamaisia asentaa. Tänään vaihdoin aten palat is:ään ja taas joutui hiomaan takajarrupaloja, että ne sai paikoilleen. Mulla on käynyt pirun usein niin, että paloja on joutunut vähän ohentamaan, että ne on saanut paikoilleen. Ajattelin, että aten paloissa ei tätä vaivaa olisi, mutta toisin vaan kävi. Kai se on vaan pakko hakea seuraavat palat marmorilta... Ajattelin, että aten palat olisivat samat, kuin alkuperäiset, mutta näin ei taida olla... Viimeks kaverin e46:ssa joutu hiomaan etujarrupalojakin... Ne oli tosin jotkut tarvikepaskat. Ennen kuin joku viisastelee, että teen jotain päin persettä, niin kerrotaan, että jos ne palat saisi sinne rusikoitua paikoilleen, ei laikka mahtuisi enää niiden väliin.
  • Tuiske
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1441
    • Lempäälä

    #2
    Oon aika monet tarvikepalat asentanu ja aina on sopinut paikalleen kunhan vaan jarrumännän on painanut ihan sisään. Uuden levyn ja palojen kanssa välystä pitäis vielä olla jarrumäntä sisään painettuna karkeesti arvioituna millin verran.
    Corvette C4 LT4 TURBO
    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

    Comment

    • QUASIMODO
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2545
      • Pirkkala

      #3
      Saman asian kanssa painin muinoin..jarrumäntä pitää tosiaan painaa ihan pohjaan.Voi olla todella jäykkä.
      sigpic

      Comment

      • 328 e36
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 488
        • pori

        #4
        Originally posted by Juppe View Post
        Mikä hemmetti siinä on, että lähes kaikki tarvikepalat ovat liian paksuja ja siksi paskamaisia asentaa. Tänään vaihdoin aten palat is:ään ja taas joutui hiomaan takajarrupaloja, että ne sai paikoilleen. Mulla on käynyt pirun usein niin, että paloja on joutunut vähän ohentamaan, että ne on saanut paikoilleen. Ajattelin, että aten paloissa ei tätä vaivaa olisi, mutta toisin vaan kävi. Kai se on vaan pakko hakea seuraavat palat marmorilta... Ajattelin, että aten palat olisivat samat, kuin alkuperäiset, mutta näin ei taida olla... Viimeks kaverin e46:ssa joutu hiomaan etujarrupalojakin... Ne oli tosin jotkut tarvikepaskat. Ennen kuin joku viisastelee, että teen jotain päin persettä, niin kerrotaan, että jos ne palat saisi sinne rusikoitua paikoilleen, ei laikka mahtuisi enää niiden väliin.
        Viisastelemaan ei ole tarkoitus alkaa,mutta suurella todennäköisyydellä jotain olet tehnyt hommassa väärin.. Todennäköisesti ei ole vaan järrumäntiä puristettu täysin sisälle..
        Itsekin lukuisiin merkkeihin ja malleihin paloja vaihtanut ja aina on palat menneet paikoilleen,oli sitten alkuperäisosaa taikka tarviketta,kunhan vaan palat ovat oikeat olleet.
        e36 320 cabrio.
        e36 328 coupe.

        Comment

        • nykkösehajos
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 30
          • Fin

          #5
          Veikkaan,että asentajassa vikaa.

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            No niin pohjaan sen painoin kun meni. Mäntä liukui ihan kevyesti kun isoila knipexin papukaijoilla sitä painoin sisään. Sitten tuli seinä vastaan ja mäntä ei mennyt milliäkään syvemmälle. Oon myös ihan jarrumännän puristimella tehnyt tuon saman homman ja törmännyt samaan ongelmaan. Etupään laitto sujui tällä kertaa ihan normaalisti.

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Joissain autoissa on takasatuloissa käsijarrun säädön takia pyöritettävä mäntää, että se painuu kokonaan pohjaan.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Mutta is:ssä on se rumpusysteemi. Ei kai siinä tartte kiertää mäntää? Nissaneista on kyllä tuttu juttu toi männän pyörittely.

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3858
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Mutta is:ssä on se rumpusysteemi. Ei kai siinä tartte kiertää mäntää? Nissaneista on kyllä tuttu juttu toi männän pyörittely.
                  Ei tarvi ei.
                  BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 54*BMW

                  Comment

                  • mekstrm
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 836
                    • Vantaa

                    #10
                    Olisiko mahdollista, että olisi käynyt näin:
                    Paloja vaihtaessa on irroitettu satula carriereineen olka-akselista ja yritetty sitten pujottaa molemmat palat sinne satulaan...huonolla menestyksellä.
                    Nehän menevät paikalleen vain silloin kun otetaan liukutapit pois ja näin nostetaan satula pois palojen päältä. Carrieriä/satulanpidikettä ei tarvitse siis irroittaa.

                    Ajattelin vaan, kun kaikilla ei välttämättä löydy perustyökaluista sitä 7mm kuusiokoloa jonka homma vaatii.
                    Last edited by mekstrm; 20-02-2010, 22:47.
                    Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      No perkele. Olis semmonen kuusiokolo ollut pakissa. Etupäähän menivät kyllä ihan nätisti vaikkei liukutappeja irroittanutkaan... On näissäkin sentään jotain ranskalaista

                      Edit:
                      Se ei kyllä poista sitä tosiseikkaa, että hiotuillakin paloilla sitä satulaa sai ihan tosissaan sovitella levyn päälle. Rakoa ei jäänyt oikeastaan yhtään.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16486
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Juppe View Post
                        Edit:
                        Se ei kyllä poista sitä tosiseikkaa, että hiotuillakin paloilla sitä satulaa sai ihan tosissaan sovitella levyn päälle. Rakoa ei jäänyt oikeastaan yhtään.
                        Kyllä hommassa on nyt jotakin häikkää, ja tod. näk. häikkä löytyy siitä mikä työkaluja käyttää...

                        Comment

                        • Krynx
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 908
                          • á la Temmes

                          #13
                          Originally posted by Juppe View Post
                          No perkele. Olis semmonen kuusiokolo ollut pakissa. Etupäähän menivät kyllä ihan nätisti vaikkei liukutappeja irroittanutkaan... On näissäkin sentään jotain ranskalaista

                          Edit:
                          Se ei kyllä poista sitä tosiseikkaa, että hiotuillakin paloilla sitä satulaa sai ihan tosissaan sovitella levyn päälle. Rakoa ei jäänyt oikeastaan yhtään.
                          Et sitten koittanut jumpata sitä mäntää edestakaisin. Tahtoo suomen hienosti suolatuilla teillä käydä niin että se mäntä ei painu pohjaan ruosteen ja muun paskan takia ennen kuin sitä aikansa edestakaisin pumppaa ja painelee. Itselle kun vaihdoin uudet levyt ja palat eteen. jäi yli 1cm vajaaksi että olisi saanut satulan takaisin uusine paloineen paikalle. Mutta sitä kun aikansa verrytteli niin osat meni paikalleen kivuttomasti ja mitään hiomatta.
                          E39 525d -00
                          E39 523i-96
                          E30 316 -86

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by Krynx View Post
                            Et sitten koittanut jumpata sitä mäntää edestakaisin. Tahtoo suomen hienosti suolatuilla teillä käydä niin että se mäntä ei painu pohjaan ruosteen ja muun paskan takia ennen kuin sitä aikansa edestakaisin pumppaa ja painelee. Itselle kun vaihdoin uudet levyt ja palat eteen. jäi yli 1cm vajaaksi että olisi saanut satulan takaisin uusine paloineen paikalle. Mutta sitä kun aikansa verrytteli niin osat meni paikalleen kivuttomasti ja mitään hiomatta.
                            Tuosta esimerkiksi mainio työkalu jarrusatulan mäntien herkistelemiseen Biltemasta:

                            Tuotenro
                            19287

                            13,99 €
                            Last edited by Havis; 05-07-2011, 21:22.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #15
                              Tuollaisella työkalulla oon törmänny tähän samaan ongelmaan. En mä jaksanu vanhoja paskoja alkaa jumppaan sen enempää. Pohjaan menivät todella kevyesti, mutta voi olla, että ihan männän päässä oli jotain kökköö. Tiiviste oli kyllä painunut ihan kasaan ja mäntä näytti olevan pohjassa. Noh, uusitaan takasatulatkin seuraavan kerran. Noi ei kyllä näyttäneet edes olevan pahasti ruosteessa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎