Announcement

Collapse
No announcement yet.

Levikepalat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #31
    Originally posted by J-Poika View Post
    paitsi jos oot ostanu jottiin kiinalaiset joissa ei ehkä ole lujuusluokitus "aivan" samalla tasolla
    Mites se vaikuttaa asiaan minkä kovuiset ruuvit on ? Sama pääsääntö pätee eli 12mm matkalla tarvii olla kierrettä 12 mm paksussa ruuvissa. M12 8.8 kovuisella on tietysti toinen kiristysmomentti kuin M12 10.9 ruuvilla.

    EDIT: Kuka vittu nyt ruuvaisi pyöriä kiinni pehmeemmillä / arveluttavan laatuisilla ruuveilla muutenkaan ?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #32
      No jos on pultattava spaceri niin niissähän on kierrereiät pyöränpulteille ja kait spacerin näköisen lätkän voi valmistaa oikeastaan mistä tahansa aineesta, siitä ehkä oli kysymys..?


      Originally posted by alttu View Post
      Sai työmatka mukavan käänteen tänään kun takarengas irtosi! Valoista ripeämmän kiihdytyksen jälkeen kuului pasaus takapäästä jonka jälkeen alkoi jäätävä jurnutus joka koveni ja koveni, levikkeelle parkkiin ja kas kummaa, navan ja vanteen välissä 1cm välystä. Onneksi pultit oli sen verran kiinni että rengas pysyi kaaren sisällä eikä sen suurempaa vahinkoa tullu. Vannetta joutuu käyttämään koneessa, vaikuttaisi kieroutuneen.

      Eli kiihdytyksen johdosta spacerista oli keskitysrengas murtunut irti. Kyseessä siis FK:n 10mm keskittävät palat.
      Onneksi sattui nyt pienissä nopeuksissa ja yksin liikenteessä eikä huomenna vknloppu reissulla perhe kyydissä!

      Onko muilla vastaavia kokemuksia spacereistä?
      Omalta osaltani nämä spaceri-leikit on kyllä nähty!

      EDIT: niin jäi se vielä sanomatta että pulttien kireys tarkastettu ajoittain...
      Mutta tämähän ei ole mitenkään mahdollista jos spaceri on pohjassa asti eikä kanna mistään ja pultit on varmasti kireällä. Elikkä asennuksessa olis saanu olla himpan verran huolellisempi.
      Last edited by Thuppu; 01-10-2011, 20:12.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • alttu
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 519
        • Nummela

        #33
        Originally posted by Thuppu View Post
        Mutta tämähän ei ole mitenkään mahdollista jos spaceri on pohjassa asti eikä kanna mistään ja pultit on varmasti kireällä. Elikkä asennuksessa olis saanu olla himpan verran huolellisempi.

        mutta selitys siihen lienee tässä...

        Originally posted by _nixu_ View Post
        Eikös juuri noissa e9x ole ongelmia noiden kanssa. Napa jotenkin erilainen tms niin jää kantamaan ja murtuu. Bemu2000 tuosta jossain ketjussa kirjoitteli.
        ja itsekin tuolla aiemmin kirjoitin, pulttien kireyttä varmiteltu ajoittain...
        F15 30d ///M-SPORT
        Ex.
        F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

        Comment

        • Messier
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 631
          • Savo

          #34
          Originally posted by petrolhead View Post
          EDIT: Kuka vittu nyt ruuvaisi pyöriä kiinni pehmeemmillä / arveluttavan laatuisilla ruuveilla muutenkaan ?
          Samat kaverit jotka ruuvaa alessiota ja lensoja, tai ne jotka ei vaan ymmärrä ja saavat rengasliikkeestä hienot kiiltävät pultit.
          G05 X5 45e
          KM9 ///M1000XR

          Ex:
          F10 ///M5
          K49 S1000XR
          E90 ///M3
          E46 ///M3

          Comment

          • Messier
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 631
            • Savo

            #35
            Originally posted by alttu View Post
            mutta selitys siihen lienee tässä...



            ja itsekin tuolla aiemmin kirjoitin, pulttien kireyttä varmiteltu ajoittain...
            Tod. näköisesti spaceri pohjannut navan huuleen, ja kiristyksillä se sitten pikkuhiljaa murrettu. H&R spacereissa on ainakin ISOT huomiot että 10mm palat voivat pohjata. 15mm tuskin kun niissä enempi tilaa. Joten tarkkuutta asennukseen.

            Hyväkään osa ei toimi jos on väärin asennettu.
            G05 X5 45e
            KM9 ///M1000XR

            Ex:
            F10 ///M5
            K49 S1000XR
            E90 ///M3
            E46 ///M3

            Comment

            • ///THe
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 841
              • Espoo

              #36
              Originally posted by Messier View Post
              Tod. näköisesti spaceri pohjannut navan huuleen, ja kiristyksillä se sitten pikkuhiljaa murrettu. H&R spacereissa on ainakin ISOT huomiot että 10mm palat voivat pohjata. 15mm tuskin kun niissä enempi tilaa. Joten tarkkuutta asennukseen.

              Hyväkään osa ei toimi jos on väärin asennettu.
              Itselläni piti laikata navan huullosta pari milliä, jotta FK 10mm spaceri uppos navalle kunnolla. Uskoisin , että juurikin käynyt näin, että spaceri pohjaa huullokseen ja sen vuoksi murtunut. Ja kun huullos murtunut, niin spaceri pääsi pohjaan ja pultit luonnollisesti löysällä.
              X5 F15 ///Msport
              CRX 2gen +25psi

              Comment

              • alttu
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 519
                • Nummela

                #37
                Originally posted by Messier View Post
                Tod. näköisesti spaceri pohjannut navan huuleen, ja kiristyksillä se sitten pikkuhiljaa murrettu. H&R spacereissa on ainakin ISOT huomiot että 10mm palat voivat pohjata. 15mm tuskin kun niissä enempi tilaa. Joten tarkkuutta asennukseen.

                Hyväkään osa ei toimi jos on väärin asennettu.
                Ja sama lopputulos jos kiristyksiä ei tee, kun nuo spacerit tuppaa löystymään... Oli miten oli, hengenvaarallisia vehkeitä, eikä syyttä ole katukäytössä kiellettyjä. Itse sain opin kantapään kautta, harmillisinta niiden käytössä on se että vaarantaa myös muiden tiellä liikkujien hengen.
                F15 30d ///M-SPORT
                Ex.
                F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #38
                  Originally posted by Messier View Post
                  Samat kaverit jotka ruuvaa alessiota ja lensoja, tai ne jotka ei vaan ymmärrä ja saavat rengasliikkeestä hienot kiiltävät pultit.
                  Totta sekin. Eipä se oo aina ammattilaisillekkaan selvää, miksi esim alustassa on leveelaippanen 10.9 pultti ja miksi sitä ei saa vaihtaa kilopulttiin.

                  Yllättävän harvoin kuulee että autosta on fillari lentänyt kun kattoo tota viritysten kirjoa mitä jannuilla on.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Messier
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 631
                    • Savo

                    #39
                    Originally posted by alttu View Post
                    Ja sama lopputulos jos kiristyksiä ei tee, kun nuo spacerit tuppaa löystymään... Oli miten oli, hengenvaarallisia vehkeitä, eikä syyttä ole katukäytössä kiellettyjä. Itse sain opin kantapään kautta, harmillisinta niiden käytössä on se että vaarantaa myös muiden tiellä liikkujien hengen.
                    Oikeanlainen osa oikein asennettuna toimii varmasti.
                    Se että irto spacerit on suomessa kielletty ei tee niistä hengenvaarallisia.
                    G05 X5 45e
                    KM9 ///M1000XR

                    Ex:
                    F10 ///M5
                    K49 S1000XR
                    E90 ///M3
                    E46 ///M3

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎