Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteen ET:n suurennus??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

    #16
    Originally posted by jussi_r View Post
    Minun mielestä on omituista, että jostain airbag-valojen ohitusohjeista saa bannia foorumilta ja samanaikaisesti sallitaan keskustelua vanteiden heikentämisestä.:think

    Vanteiden lujuuden heikentäminen kun nyt on yksi typerimmistä asioista mitä autolleen voi tehdä. Ne valmistajat kun kuitenkin ovat todennäköisesti lujuuslaskelmansa tehneet, ja tähdänneet jo valmiiksi keveyteen ja materiaalin säästämiseen. Toki, jokin poikkeus varmaan löytyy, mutta pääsääntönä kuitenkin näin.
    Tässä olet kyllä oikeassa...

    ...mutta toi ei ole mitään kvanttifysiikkaa ja täysin tapauskohtaista.

    Olen nähnyt jopa vanteita joissa on sama valuaihio kolmella eri offsetillä. Esim. vanha 4x100 BBS RA vaatii melkein 50mm pultit koska kiinnitystasoon niin korkea. Tällaisesta vanteesta voisi sorvata melkein 20mm offsetia isommaksi.
    Toisaalta taas monet "tehdastekoiset" uudet kiinasta tulleet vanteet ovat jo uutena niin hurjan näköisiä ettei sellaisia kehtaisi alle laittaa sellaisenaankaan. Puhumattakaan materiaaleista...

    Pääpiirteittäin pitää kuitenkin sanoa, jos et ole varma etkä tiedä mitä teet niin älä sorvaa..
    www.nenifab.com

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #17
      Originally posted by jussi_r View Post
      Minun mielestä on omituista, että jostain airbag-valojen ohitusohjeista saa bannia foorumilta ja samanaikaisesti sallitaan keskustelua vanteiden heikentämisestä.:think

      Vanteiden lujuuden heikentäminen kun nyt on yksi typerimmistä asioista mitä autolleen voi tehdä. Ne valmistajat kun kuitenkin ovat todennäköisesti lujuuslaskelmansa tehneet, ja tähdänneet jo valmiiksi keveyteen ja materiaalin säästämiseen. Toki, jokin poikkeus varmaan löytyy, mutta pääsääntönä kuitenkin näin.
      Kysyjä tiesi jo vamiiksi mikä on konsti vanteiden muuttamiseen. Jumbo huomautti että riippuu siitä paljonko kiekossa on kartionpohjan ja napapinnan väli. Minä komppasin tätä ja huomautin että kukaan ei tule kysyjälle takaamaan paljonko turvallinen minimimitta on , vaan se jää artistin vastuulle.

      Olen nähnyt tarvikevanteita joissa on tuota väliä aivan pirusti. Itsellä on hyllyssä muokkaamattomat vanteet joista katsoin kauhulla että miten vähän tohon onkaan BBS:n pojat jättänyt vahvuutta (teräksiset irtokartiot tosin että se muuttaa taas asiaa). Niitä nyt ei tarviikkaan napapinnasta höylätä mut pisti silloin silmään.

      Lujuuden heikentämisestä. Materiaalitekniikkaa en ole opiskellut päivääkään mutta ymmärrän sen verran että aineen poistamisesta ei välttämättä seuraa rakenteen heikentyminen. Riippuuhan se nyt perkele mistä sitä ottaa.

      Tämä on vähän samanlainen juttu kuin jos joku kysyy että onko laikkajouset hyvät/turvalliset? Foorumilla en ketään neuvoisi sellaisia laittamaan koska en tiedä millainen tuningKeijo ohjeita lukee. Sitte taas jos osaa tehdä ne ( ymmärtää vähän jotain niiden päälle) niin ne on aivan yhtä hyvät kuin mitkä tahansa vieterit.

      Originally posted by Mörökölli View Post
      Pääpiirteittäin pitää kuitenkin sanoa, jos et ole varma etkä tiedä mitä teet niin älä sorvaa..
      +1.

      Tämä homma kuuluu sarjaan "jos tarvii kysyä neuvoa , et tiedä tarpeeksi että voisit turvallisesti toteuttaa"
      Jos tossa nyt oli mitään järkeä
      Last edited by petrolhead; 06-11-2010, 14:04.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #18
        Originally posted by petrolhead View Post
        Kysyjä tiesi jo vamiiksi

        Jumbo huomautti että

        Minä komppasin tätä ja
        En mä sua kritisoinut tästä keskustelusta, vaan ihan yleisesti olen sitä mieltä että tästä aiheesta ei tulisi foorumilta löytyä hakemallakaan mitään tietoa.

        Originally posted by petrolhead View Post

        Lujuuden heikentämisestä. Materiaalitekniikkaa en ole opiskellut päivääkään mutta ymmärrän sen verran että aineen poistamisesta ei välttämättä seuraa rakenteen heikentyminen.
        No, minä olen. Sen perusteella en lähtisi missään nimessä kertoilemaan laittomasta(?) vanteiden sorvailusta mitään millekään foorumeille. Näet ennen pitkää joku tuuning-tero sorvailee itselleen soppelit vanteet, jotka tietää heikennetyiksi, mutta kun itse ajelee niillä vain lähitienoilla rauhallisesti ei asia vaivaa. Rahapula iskee, ja kohta ne samat vanteet on jonkun juuri kortin saaneen autossa, jolla mennään kahtasataa pomppuista kantatietä ja loput saatetaan lukea aamun lehdistä.

        Originally posted by petrolhead View Post

        Tämä homma kuuluu sarjaan "jos tarvii kysyä neuvoa , et tiedä tarpeeksi että voisit turvallisesti toteuttaa"
        Jos tossa nyt oli mitään järkeä
        Juurikin näin.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • alttu
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 519
          • Nummela

          #19
          Originally posted by bemu2000 View Post
          suosittelen laittaan kapeammat kumit, jos nuo vanteet haluat pitää.
          Nyt jo todellakin venytetty 235 9,5" vanteelle
          F15 30d ///M-SPORT
          Ex.
          F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

          Comment

          • alttu
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 519
            • Nummela

            #20
            Kiitti vinkeistä

            Ei hätää...tämä "tuuning-keijo" päätyi tuohon kaarien pokkaukseen asiasta aikaisemmin hieman tietämättömänä
            Gûnther look on ja pysyy ensikesänäkin, perä tonttiin ja vanne näkyy edelleen sivupeilistä

            Jokainen voi nyt ajella ilman pelkoa perseessä tuulilasiin lentävästä BBS:stä ja kaikenlisäks replicasta

            Kiitti vinkestä, niistähän oli kuin olikin apua
            F15 30d ///M-SPORT
            Ex.
            F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              #21
              Hyvä että päädyit tähän ratkaisuun, paljon turvallisempi se on kaaria bokata hitusen ulommas kun alkaa vanteita sorvaamaan, muutenkin vmäisempi myydä tommosia sorvattuja vanteita myöhemmin eteenpäin, puhumattakaan siitä jos seuraavalle omistajalle sattuis jotain mikä johtui vanteista
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #22
                Originally posted by alttu View Post
                Nyt jo todellakin venytetty 235 9,5" vanteelle
                siis onko nuo ollut autossa jo alla? 235/35-19 kumi ET20 vanteella ei kyllä todellakaan ota kaarii kiinni, jos kaikki on autossa vaan kunnossa. :think
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • alttu
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 519
                  • Nummela

                  #23
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  siis onko nuo ollut autossa jo alla? 235/35-19 kumi ET20 vanteella ei kyllä todellakaan ota kaarii kiinni, jos kaikki on autossa vaan kunnossa. :think
                  Ei otakkaan mutta tarkotus olis ens kesäks tiputtaa takapäätä 30mm ja mahdollisesti hieman leventää rengastusta. Edellisellä omistajalla oli ko. vanne+255 rengas+30mm madallus ja raapi!
                  F15 30d ///M-SPORT
                  Ex.
                  F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Kun tässä topikissa muutkin ihmettelee homman vaarallisuutta niin minäkin sitten :

                    En pidä erityisen turvallisena noita virityksiä joissa kumi raapii koriin niin että alla on "tyres made by no-one". Itseasiassa pidän niitä vitun vaarallisina. Tekisi mieli sanoa paljon enemmän aiheesta mutta tiedän että jo tämä saa herneen monelle nenään.

                    -Jarno Ojalehto
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • micke_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1154
                      • Lojo

                      #25
                      Voihan se toki olla vaarallista mutta yleensä kuitenkin kyse niin pienestä kaariin hipsimisestä ettei mielestäni ole mitään vaaraa, eihän ne niin kovin nappaa kiinni kaariin että tuntuisi mitenkään.
                      Haluaisin toki kuulla lisää jos vaan Jarno kerrot, mitään herneitä en ole vetänyt. Jos vaikka tulisi jotain mitä en ole itse yhtään miettinyt:think

                      -Mikael
                      E24 ///M635CSI
                      E61 520d LCI
                      Ex: E30 1006hv/1161nm
                      ig: m1ckee_

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Originally posted by micke_ View Post
                        Voihan se toki olla vaarallista mutta yleensä kuitenkin kyse niin pienestä kaariin hipsimisestä ettei mielestäni ole mitään vaaraa, eihän ne niin kovin nappaa kiinni kaariin että tuntuisi mitenkään.
                        Haluaisin toki kuulla lisää jos vaan Jarno kerrot, mitään herneitä en ole vetänyt. Jos vaikka tulisi jotain mitä en ole itse yhtään miettinyt:think

                        -Mikael
                        Ihan samalla periaatteella kuin mitä edellä keskusteltiin vanteen heikentymisestä. Renkaan kyljestä poistuu materiaalia (OK , siellä on reunavaijeri ja teräsvyö sisällä). Mutta , jos renkaaseen kohdistuu sellanen luokkaa tuhansia g:tä oleva keskipakovoima moottoritienopeudessa , jonka renkaan kylki joutuu kestämään , soisin siellä olevan kaiken tallessa/ehjänä.

                        Joskus olen nähnyt noita "ihan pikkusen raapii" autoja edelläni mutkatiellä miiteissä. Se on pikkasen uhkarohkean näköistä menoa kun sinistä savua pöllähtää kumin ja kaaren välistä mutkissa/pienissä töyssyissä. Pistää miettimään milloin se sirppikaari leikkaa punokset esiin. Seuraamuksia voi kukin miettiä, kun tuo tapahtuu mutkassa ja tietysti sille enemmän kuormaa kantavalle ulkokurvin puoleiselle kumille. Kumin kyljessä ei saa olla murtumia , leikkautumia tai muita vaurioita vaan se on vaihdettava. Kylkeähän ei saa paikata/korjata. Ksenonvaloja ja tummennuskalvoja kyllä kytätään muttei näitä.
                        Last edited by petrolhead; 07-11-2010, 14:52.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • alttu
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 519
                          • Nummela

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Renkaan kyljestä poistuu materiaalia (OK , siellä on reunavaijeri ja teräsvyö sisällä). Mutta , jos renkaaseen kohdistuu sellanen luokkaa tuhansia g:tä oleva keskipakovoima moottoritienopeudessa

                          Joskus olen nähnyt noita "ihan pikkusen raapii" autoja edelläni mutkatiellä miiteissä. Se on pikkasen uhkarohkean näköistä menoa kun sinistä savua pöllähtää kumin ja kaaren välistä mutkissa/pienissä töyssyissä.

                          Tähän juuri hainkin apua ettei edellämainittua vahinkoa pääse käymään ja sen seuraamuksia
                          F15 30d ///M-SPORT
                          Ex.
                          F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #28
                            Originally posted by alttu View Post
                            Tähän juuri hainkin apua ettei edellämainittua vahinkoa pääse käymään ja sen seuraamuksia

                            anna vaan olla nuo 235 kumit, niin ei taatusti raavi kaariin, vaikka otat jouset kokonaan pois. menee varmaan vielä 5mm spacerikin. 255 kumeilla saattaa ottaa jo tosiaan vähän kiinni madallettuna. mulla oli 265/30 kumit 9,5" ET25 vanteella, niin vakiokorkuisena ei ottanut kiinni, eikä 20mm madalluksella tavallisessa ajossa ilman kuoraa, mutta enemmän kun oli kuormaa kyydissä, niin alkoi ottaa kaareen kiinni.

                            muutenkin tuo E9x kaarien mankelointi on vähän niin ja näin, kun sisälokari ei enää pysy siellä pokkauksen takana mihin se kuuluu. kaikki paska lentää sinne sisälokarin taakse.
                            Last edited by bemu2000; 07-11-2010, 23:33.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎