Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alttu
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 519
    • Nummela

    #16
    Kulmat kohillaan

    Nyt on sitten kolmannen ja viimeisen kerran kulmat säädetty ja vaikuttaa hyvälle. Joulun aikaan tuli n.3000tkm ajettua viturallaan oleville kulmilla ja meno oli aika villiä verrattuna mitä nyt säädön jälkeen. Ei vetele ei yhtään!
    Suurin vetelyn aiheuttaja varmasti oli takapää, oikea aurasi ja vasen haritti Kuvasta vielä näkyy paremmin nuo arvot.
    Last edited by alttu; 12-03-2017, 12:17.
    F15 30d ///M-SPORT
    Ex.
    F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

    Comment

    • maverick999
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 919
      • Rauma

      #17
      Kummallista, että molempien akselien camber-kulmien perusteella auton pitäis vetää vähän oikeelle, varsinkin kun tiet ovat kallellaan oikealle. Luulisi mieluummin säätävän camberit vähän "keskiviivalle" päin...
      Respect your elders

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by maverick999 View Post
        Kummallista, että molempien akselien camber-kulmien perusteella auton pitäis vetää vähän oikeelle, varsinkin kun tiet ovat kallellaan oikealle. Luulisi mieluummin säätävän camberit vähän "keskiviivalle" päin...
        Siis mitä...???

        Comment

        • maverick999
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 919
          • Rauma

          #19
          Originally posted by Hemi View Post
          Siis mitä...???
          Camber aiheuttaa hyrrävoiman välityksellä ohjaukseen. Toispuoleinen camber kampeaa ohjausta. Sama, kun moottoripyörällä kantatessa.

          Jos camber kampeaa keskivallia kohti, sen pitäisi kompensioda tiestä johtuva puoltaminen. Näin kaunista teoriaa lukee oppikirjoissa, mutta tiedä sitten onko missään 4-pyöräsäädöissä moista huomioitu, eikä luultavasti edes autonvalmistaja ole sitä huomioinut...
          Respect your elders

          Comment

          • Gustaff
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 132

            #20
            Maverick on oikeassa.
            Helpoiten tämän asian ehkä ymmärtää, jos ajattelee että pyöräyttää rengasta (vanteella olevaa) hallin lattialla menemään.
            Rengas kääntyy aina vanteen ulkokehän suuntaan, jos siis ET-luku on positiivinen niinkuin yleensä.
            Tämä siksi, että rengas on kallellaan eli siinä on "camberia" ulkokehän puolelle vanteen painopisteen takia.
            Renkaan halkaisija tai ympärysmitta on pienempi painavammalla puolella tai sillä puolella johon camber "nojaa", koska kumissa on joustoa.
            Itse aina pyrin juurikin siihen, että camber "osoittaa" mieluummin aavistuksen vasemmalle.
            Niissä autoissa joissa camberia ei voi säätää, niin aurauksellakin/ tai jos säädettävä alusta niin ajokorkeudella voi kompensoida tätä, jos camber sattuu olemaan "väärään suuntaan".
            Usein asiakkaat valittavat juurikin oikealle vetoa, vaikka kulmat olisivatkin tasan ohjearvojen keskellä.
            Normi henkilöautoissa harvoin pieniä kulmien heittoja huomaa, mutta mitä jäykempi/lyhytliikkeisempi alusta/rengas on niin sitä herkemmin kaikki vaikuttaa.

            Ja vielä lisäyksenä, että jos jossain alustan puslassa tai nivelessä on vähänkin väljää tai eroa oikean ja vasemman kesken, niin suuntausraporttien numeroiden tuijottaminen on aivan turhaa.
            Last edited by Gustaff; 31-10-2012, 16:48. Reason: Lisäys.

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              #21
              ..just, mitä jos/kun ohitellaan niin kulmathan ovat tällöin totaalisen pielessä ja auto seikkailee miten lystää vasemmalla kaistalla?
              Tai hiekkatiellä jossa kallistukset voivat olla ihan mitä lysää.
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • maverick999
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 919
                • Rauma

                #22
                Originally posted by Dani View Post
                ..just, mitä jos/kun ohitellaan niin kulmathan ovat tällöin totaalisen pielessä ja auto seikkailee miten lystää vasemmalla kaistalla?
                Tai hiekkatiellä jossa kallistukset voivat olla ihan mitä lysää.
                Ei kai vaikutus niin järjettömän suuri camberissa ole, että lapasesta lähtisi. Paljon enempi vaikuttaa auraus. Hiekkatietkin yleensä viettää ulospäin, paitsi kurveissa.
                Respect your elders

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  #23
                  Onhan tuo nyt ihan älytön teoria joka tapauksessa :think
                  ..onneks ei autovalmistajat ole tohon mennyt!
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • maverick999
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 919
                    • Rauma

                    #24
                    Originally posted by Dani View Post
                    Onhan tuo nyt ihan älytön teoria joka tapauksessa :think
                    ..onneks ei autovalmistajat ole tohon mennyt!
                    Nii, paha sanoa, tämä älytön teoria on ainakin peräisin saksalaisesta ATZ:n kokoamasta Chassis hadbookista vuodelta 2011.
                    Last edited by maverick999; 03-11-2012, 18:41.
                    Respect your elders

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Originally posted by maverick999 View Post
                      Kummallista, että molempien akselien camber-kulmien perusteella auton pitäis vetää vähän oikeelle, varsinkin kun tiet ovat kallellaan oikealle. Luulisi mieluummin säätävän camberit vähän "keskiviivalle" päin...
                      Originally posted by maverick999 View Post
                      Camber aiheuttaa hyrrävoiman välityksellä ohjaukseen. Toispuoleinen camber kampeaa ohjausta. Sama, kun moottoripyörällä kantatessa.

                      Jos camber kampeaa keskivallia kohti, sen pitäisi kompensioda tiestä johtuva puoltaminen. Näin kaunista teoriaa lukee oppikirjoissa, mutta tiedä sitten onko missään 4-pyöräsäädöissä moista huomioitu, eikä luultavasti edes autonvalmistaja ole sitä huomioinut...
                      Okei.
                      Minulta on jäänyt tuo kirja lukematta, mutta aivan kauhean monet kulmat olen mitannut ja säätänyt.
                      En ole milloinkaan törmännyt tuollaiseen ilmiöön enkä nähnyt yksiäkään valmistajan ohjearvoja jotka ei olisi symmetriset vas/oik. Eikä noi vakioalustalla ja pyörillä olevat tavan ropposet ole niin kranttuja camberille.
                      Monia muita juttuja taas suuntaajat unohtaa tai sivuuttaa kokonaan kun noita lappuja kattelee (-mitä jengi laittaa foorumille).
                      Originally posted by Gustaff View Post
                      Maverick on oikeassa.
                      Helpoiten tämän asian ehkä ymmärtää, jos ajattelee että pyöräyttää rengasta (vanteella olevaa) hallin lattialla menemään.
                      Rengas kääntyy aina vanteen ulkokehän suuntaan, jos siis ET-luku on positiivinen niinkuin yleensä.
                      Tämä siksi, että rengas on kallellaan eli siinä on "camberia" ulkokehän puolelle vanteen painopisteen takia.
                      Renkaan halkaisija tai ympärysmitta on pienempi painavammalla puolella tai sillä puolella johon camber "nojaa", koska kumissa on joustoa.
                      Itse aina pyrin juurikin siihen, että camber "osoittaa" mieluummin aavistuksen vasemmalle.
                      Niissä autoissa joissa camberia ei voi säätää, niin aurauksellakin/ tai jos säädettävä alusta niin ajokorkeudella voi kompensoida tätä, jos camber sattuu olemaan "väärään suuntaan".
                      Usein asiakkaat valittavat juurikin oikealle vetoa, vaikka kulmat olisivatkin tasan ohjearvojen keskellä.
                      Normi henkilöautoissa harvoin pieniä kulmien heittoja huomaa, mutta mitä jäykempi/lyhytliikkeisempi alusta/rengas on niin sitä herkemmin kaikki vaikuttaa.

                      Ja vielä lisäyksenä, että jos jossain alustan puslassa tai nivelessä on vähänkin väljää tai eroa oikean ja vasemman kesken, niin suuntausraporttien numeroiden tuijottaminen on aivan turhaa.
                      Joo joo. Tuokin on mennyt minulta ohi.
                      Last edited by petrolhead; 11-11-2012, 12:48.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #26
                        Trollejahan nämä sankarit

                        Katsokaa peikot joskus kun ajelette että mihin suuntaan mm. nämä tiet kallistelevat vaikkapa moottoritiellä kun loiva motarimutka kaartaa vasemmalle...kallistuko se mutka silloin oikealle vai vasemmalle?


                        Aivan oikein, vasemmalle
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • maverick999
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 919
                          • Rauma

                          #27
                          Originally posted by Dani View Post
                          Trollejahan nämä sankarit

                          Katsokaa peikot joskus kun ajelette että mihin suuntaan mm. nämä tiet kallistelevat vaikkapa moottoritiellä kun loiva motarimutka kaartaa vasemmalle...kallistuko se mutka silloin oikealle vai vasemmalle?


                          Aivan oikein, vasemmalle
                          Mutkissahan tiet kallistelee kyllä, mutta silloin autoonkin vaikuttaa vähän eri voimat kuin suoraan ajettaessa, ja kuten jo sanottu, tuskinpa autonvalmistajat näihin teoriakoukeroihin ovat resurssejaan tuhlanneet niinkuin Petrolhead sanoi.
                          Last edited by maverick999; 16-11-2012, 22:26.
                          Respect your elders

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #28
                            Annetaan olla vaa, mutta alunperin ihmettelin miksi tätä piti sotkea kaikenmaailman hyrrävoimateorioita ja prätkillä jos jostain kirjasta jotain on lukennut..
                            Mutta joo, ei tää niin vakavaa ole, kukin laittaa miten laittaa camberinsa, pääasia että rengastus kuluu tasaisesti ja auto kulkee urissa suoraan.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              #29
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              En ole milloinkaan törmännyt tuollaiseen ilmiöön enkä nähnyt yksiäkään valmistajan ohjearvoja jotka ei olisi symmetriset vas/oik.



                              Minä olen, muistaakseni 90 luvun Impala SS, tai jokin muu jenkki.. Camberit ja casterit erilaiset vas/oikea
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #30
                                Originally posted by Dani View Post
                                Mutta joo, ei tää niin vakavaa ole, kukin laittaa miten laittaa camberinsa, pääasia että rengastus kuluu tasaisesti ja auto kulkee urissa suoraan.
                                Vähän OT. Mun mielestä urissa ajaminen on ajovirhe.

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Minä olen, muistaakseni 90 luvun Impala SS, tai jokin muu jenkki.. Camberit ja casterit erilaiset vas/oikea
                                Niin no sinä ootki alan mies ja minä vaan turaan välillä noita.
                                Mutta perkule. Aina sitä oppii sitten uutta!

                                -Jarno
                                Last edited by petrolhead; 13-11-2012, 18:27.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎