Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    Originally posted by 325E View Post
    Olen niputtamassa E60 530D LCI 2008 takapäätä johon vaihdoin kaikki osat. Ongelma oli , että tuulella takapää ohjasi ihan kuin olisi ollut väljää.
    Auton alusta on Sportti iskarit ja jouset ja normi renkaat kesä 17" 225. Olen joskus lukenut kun kirjoitat takapään arvoista isoimmille vanteille jne. mitkä Camper arvot ja auraukset suosittelet, olen ymmärtänyt Camperin pitäisi käsitykseni mukaan olla mahdollisimman pieni 1.25" ja voiko se olla pienempi jotta rengas olisi mahdollisimman pystyssä. Toin vastauksia koska ensi viikon alussa vien auton kulmisen säätöön. Toki muutkin voivat vastata kaikki hyvät neuvot on nyt tarpeen.
    Takapää pitää kuitenkin aina suhteuttaa etupäähän, eli mikään takapään arvo itsessään ei ole oikea tai väärä.
    Tarkoitan että etu ja takapään välillä pitää ehdottomasti olla vähintään aste eroa, mielummin aavistus päälle.
    Eli jos etupäässä nyt huitelee asteessa, ei taakse missään tapauksessa kannata laittaa sitä -1.25”-astetta, vaan silloin mennään takapäässä jo pariin asteeseen.
    Koko homma siis lähtee etupäästä ja jos/kun sinulla on 17” rengaskoko niin edessä saisi olla -0.20”-0.35 ja jos tämä onnistuu, taakse se -1.30-1.40”-astetta.
    Monet 17” kokoluokat toimivat vielä isommallakin negatiivisella camberilla, mutta nyt kun emme tiedä renkaan merkkiä/mallia/kantavuutta, niin em.arvoilla ollaan kuitenkin jo ”turvassa”.

    Etu ja takapää pitää sis olla balanssissa suhteessa toisiinsa, tai muutoin ajokäytös voi olla kuin Rapalan uinti vedessä ja autoa täytyy ”paimentaa” koko ajan, vaikka ei suoranaisesti vetelisikkään.
    Äärikäytös voi myös muuttua huomattavastikkin siitä minkälaiseksi tehdas on sen alunperin mm.ajonhallintaa rakentaessaan suunnitellut, jolloin myös tätä kautta se asteen nyrkkisääntö etu ja takapään välillä pitää pitää mielessä.
    17” renkaalla ei kuitenkaan lähdetä ajatuksesta ”mahdollisimman pystyssä” varsinkaan ison vierintäkehän e60:ssä, vaan silloin valitaan ne toleranssialueen keskivaiheilla olevat arvot.
    Kun alla on 19”-20” rengas, silloin laitetaan ”mahdollisimman pystyyn”.

    Comment

    • kye
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 320
      • Forssa

      #47
      Kuinkas tälläinen... auto on siis E61 LCI 525d, vakio alustalla. Alusta on kaikin puolin tikissä. Nivelet, puslat yms. Renkaatkin 17" tältä kesää, nyt n 5tkm ajettu, ei oo kulmia hukkunut. Suunnattukin on.
      Takana on camberit n. 1,40. Etucamberit on postiviitisella n. 0,05-0,10. Etuperssoneissä ne ohjuritapit paikallaan. Auraukset toleranssien keskivaiheilla
      Auto on hiukann paimennettava. Ei vetelyä urissa, mutta ei tule sellaista tuntua, että mentäis kuin kiskoilla. Pitäisikö tuolle pappa-alustalle ja papparenkaille laittaa aavistus negatiivistä camberia etupäähän. Ehkä luokkaa 0.20?

      Joo elikkäs renkaat on Good Yearin effi performancet 225/50/17 . En oo paineita isommin ronaillut. Muistaakseni laitoin 2,6 eteen ja 3.0 taakse sen jälkeen kun renkaat laitettiin alle.

      Niin ja ihan omalta pihalta verrokkina E60 530d, aavistuksen matalampi alausta, sporttialustan vakaajat. Sama rengaskoko Misukkana Primarcy, paistettu -08, (lähes) sakkorenkaat, meteli nyt tietysti kauhea mutta ei se nyt tähän kuulu. Tässä camberi takana n. 1.30 ja edessä n. 0.20-0.30 negatiivistä, auraukset toleranssin keskellä. Tämä on junamainen. Ainoo että pitää ajaa mielummin yli 100km/h kuin alle. Pienemmillä nopeuksilla 60-100 on hyvä mutta parempi tuolla 100-150km/h alueella.
      Last edited by kye; 01-08-2015, 23:06. Reason: rengastus
      - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
      - N42/46 jakopäät
      - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

      tied. 0407247465

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10075
        • KVLA

        #48
        Ihan mielenkiinnosta minkä merkkiset renkaat ja millä paineilla ajelet?

        No sieltähän se "editin kautta" tietoa tulikin...
        Last edited by Heguli 31; 02-08-2015, 09:45.

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1227
          • LAHTI

          #49
          Vielä aurauksesta paljoinko etu ja taka?

          Kiitokset selventävästä vastauksesta ja vielä jäi kysymys , että paljonko on aurauksien arvot edessä ja takana?

          Originally posted by Hemi View Post
          Takapää pitää kuitenkin aina suhteuttaa etupäähän, eli mikään takapään arvo itsessään ei ole oikea tai väärä.
          Tarkoitan että etu ja takapään välillä pitää ehdottomasti olla vähintään aste eroa, mielummin aavistus päälle.
          Eli jos etupäässä nyt huitelee asteessa, ei taakse missään tapauksessa kannata laittaa sitä -1.25”-astetta, vaan silloin mennään takapäässä jo pariin asteeseen.
          Koko homma siis lähtee etupäästä ja jos/kun sinulla on 17” rengaskoko niin edessä saisi olla -0.20”-0.35 ja jos tämä onnistuu, taakse se -1.30-1.40”-astetta.
          Monet 17” kokoluokat toimivat vielä isommallakin negatiivisella camberilla, mutta nyt kun emme tiedä renkaan merkkiä/mallia/kantavuutta, niin em.arvoilla ollaan kuitenkin jo ”turvassa”.

          Etu ja takapää pitää sis olla balanssissa suhteessa toisiinsa, tai muutoin ajokäytös voi olla kuin Rapalan uinti vedessä ja autoa täytyy ”paimentaa” koko ajan, vaikka ei suoranaisesti vetelisikkään.
          Äärikäytös voi myös muuttua huomattavastikkin siitä minkälaiseksi tehdas on sen alunperin mm.ajonhallintaa rakentaessaan suunnitellut, jolloin myös tätä kautta se asteen nyrkkisääntö etu ja takapään välillä pitää pitää mielessä.
          17” renkaalla ei kuitenkaan lähdetä ajatuksesta ”mahdollisimman pystyssä” varsinkaan ison vierintäkehän e60:ssä, vaan silloin valitaan ne toleranssialueen keskivaiheilla olevat arvot.
          Kun alla on 19”-20” rengas, silloin laitetaan ”mahdollisimman pystyyn”.

          Comment

          • Juhani88
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 75
            • Pyhtää

            #50
            Mitä pitäisi olla säädetyt auraus arvot edessä ja takana E61:ssä`? Tällä hetkellä kokonais haritus edessä ja takana on 0.2. Camberia edessä -0.5 ja takana -1.9. Alustana -50mm jouset ja perä säädetty melkolailla samaan tasoon keulankanssa. Vanteet 19" .

            Suosituksia Kymenlaaksossa tai porvoossa minne kannattaa viedä suunnattavaksi?
            BMW E61 535dA M-Sport

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Originally posted by Juhani88 View Post
              Mitä pitäisi olla säädetyt auraus arvot edessä ja takana E61:ssä`? Tällä hetkellä kokonais haritus edessä ja takana on 0.2. Camberia edessä -0.5 ja takana -1.9. Alustana -50mm jouset ja perä säädetty melkolailla samaan tasoon keulankanssa. Vanteet 19" .

              Suosituksia Kymenlaaksossa tai porvoossa minne kannattaa viedä suunnattavaksi?
              Yksi aste on 60-minuuttia, joten nuo antamasi arvot ei oikein aukea?

              Tehtaan toleranssialue mahdollistaa ainkakin edessä myös harituksen, joten se ei ole ongelma varsinkaan 19” pyörillä(paras ja suuntavakain ajettavuus 19” pyörällä löytyy itse asiassa usein lievän harituksen puolelta).
              Jos ajettuvuudessa on nyt ongelmia, se johtuu camberarvoista?
              Last edited by Hemi; 02-05-2016, 15:13.

              Comment

              • Juhani88
                Bimmer Rookie
                • Dec 2015
                • 75
                • Pyhtää

                #52
                Originally posted by Hemi View Post
                Yksi aste on 60-minuuttia, joten nuo antamasi arvot ei oikein aukea?

                Tehtaan toleranssialue mahdollistaa ainkakin edessä myös harituksen, joten se ei ole ongelma varsinkaan 19” pyörillä(paras ja suuntavakain ajettavuus 19” pyörällä löytyy itse asiassa usein lievän harituksen puolelta).
                Jos ajettuvuudessa on nyt ongelmia, se johtuu camberarvoista?
                Ajettavuus oikeestaan ihan hyvä, mutta aavistuksen täristää rattia ja viettää jonkin verran oikealle. Väljää ei ole alustassa ja renkaat ja vanteet suorat + tasapainossa. Voisko toi etupään camber ero vaikuttaa siihen oikealle viettämiseen ja täristämiseen?
                BMW E61 535dA M-Sport

                Comment

                • Kojontti
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2014
                  • 204
                  • Puolanka

                  #53
                  Originally posted by Juhani88 View Post
                  Ajettavuus oikeestaan ihan hyvä, mutta aavistuksen täristää rattia ja viettää jonkin verran oikealle. Väljää ei ole alustassa ja renkaat ja vanteet suorat + tasapainossa. Voisko toi etupään camber ero vaikuttaa siihen oikealle viettämiseen ja täristämiseen?
                  Jarrujen lievä jumiminen ainakin tekee kumpaakin.
                  ex-E46 330 XD

                  Comment

                  • Juhani88
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 75
                    • Pyhtää

                    #54
                    Originally posted by Kojontti View Post
                    Jarrujen lievä jumiminen ainakin tekee kumpaakin.
                    Täytyykin katella jarrut läpi.

                    Tossa vielä toi suuntaus lappu
                    BMW E61 535dA M-Sport

                    Comment

                    • ohhoh
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2014
                      • 191
                      • .

                      #55
                      Originally posted by Juhani88 View Post
                      Täytyykin katella jarrut läpi.

                      Tossa vielä toi suuntaus lappu
                      Eihän tuota mitään suunnattu ole

                      Comment

                      • Juhani88
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2015
                        • 75
                        • Pyhtää

                        #56
                        Originally posted by ohhoh View Post
                        Eihän tuota mitään suunnattu ole
                        Olen iteki samaa mieltä ja auto kävi jo toistamiseen tuolla... Väitti kyllä että takana oli ollu camberia - 3 astetta ja auraus säätö jumissa. Sen tiedän että etupään camberia ei ole säädetty mutta haritusta ilmeisesti saatu kuitenkin pienemmäksi. Takasin en autoa sinne enää vie vaan pulju vaihtuu toiseen kuhan löydän hyvän paikan tästä kymenlaaksosta tai porvoosta
                        BMW E61 535dA M-Sport

                        Comment

                        • William
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2015
                          • 44
                          • Lohja

                          #57
                          Originally posted by Juhani88 View Post
                          Täytyykin katella jarrut läpi.

                          Tossa vielä toi suuntaus lappu
                          Casteria ei ole mitattu eikä säädetty, muuten sulla on ohjauskulmat lapun mukaan valmistajan ohjearvojen sisällä, vaikkakin mitään ei ole säädetty, ei edes takapään camberia.
                          Etucamberissa olisin ite ton 0.6 astetta eron toiseen pyörään säätänyt.

                          Caster säädöistä mietityttää miksi ei ole otettu mittaa?
                          -93 E36 325i Stocker coupe ”ihana”
                          -10 BMW X5 e70 35d
                          -89 BMW E30 340i M60B40 2D malachite green
                          -01 BMW E46 touring M50B30 turbo projekti oxford GR
                          -89 BMW E34 sedan 535i diamond black
                          -12 VW Scirocco TSI
                          -00 Audi A6 2.7 RSX bi-turbo tornado red
                          -93 VW Caravelle retkipötkö
                          -EX E46 "332i" coupe Imolarot II S54B32

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16486
                            • Asikkala

                            #58
                            Eihän tuossa lapussa ole haritusta kummassakaan päässä, ja takana auraus 0,2 + 0,1 = 0,2 ?? Arvojen yksiköitähän tässä ei ole... Paja ja tekijä sentään näkyy.

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              #59
                              millähän noi mittaukset oikein on tehty? kyllä mulla ainakin lapuissa mitä oon saanut on lukenut asteet ja minuutit, tuostahan ei ota tolkkua että mitä arvoja noi on.

                              Vaihda säätöpaikkaa...

                              tuosta oikeat arvot: http://workshop-manuals.com/bmw/5_se...rt_suspension/
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • Juhani88
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2015
                                • 75
                                • Pyhtää

                                #60
                                Originally posted by BeamR View Post
                                millähän noi mittaukset oikein on tehty? kyllä mulla ainakin lapuissa mitä oon saanut on lukenut asteet ja minuutit, tuostahan ei ota tolkkua että mitä arvoja noi on.

                                Vaihda säätöpaikkaa...

                                tuosta oikeat arvot: http://workshop-manuals.com/bmw/5_se...rt_suspension/
                                Kiitos linkistä. Paikka vaihtuu satavarmasti
                                BMW E61 535dA M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎