Originally posted by 325E
View Post
Tarkoitan että etu ja takapään välillä pitää ehdottomasti olla vähintään aste eroa, mielummin aavistus päälle.
Eli jos etupäässä nyt huitelee asteessa, ei taakse missään tapauksessa kannata laittaa sitä -1.25”-astetta, vaan silloin mennään takapäässä jo pariin asteeseen.
Koko homma siis lähtee etupäästä ja jos/kun sinulla on 17” rengaskoko niin edessä saisi olla -0.20”-0.35 ja jos tämä onnistuu, taakse se -1.30-1.40”-astetta.
Monet 17” kokoluokat toimivat vielä isommallakin negatiivisella camberilla, mutta nyt kun emme tiedä renkaan merkkiä/mallia/kantavuutta, niin em.arvoilla ollaan kuitenkin jo ”turvassa”.
Etu ja takapää pitää sis olla balanssissa suhteessa toisiinsa, tai muutoin ajokäytös voi olla kuin Rapalan uinti vedessä ja autoa täytyy ”paimentaa” koko ajan, vaikka ei suoranaisesti vetelisikkään.
Äärikäytös voi myös muuttua huomattavastikkin siitä minkälaiseksi tehdas on sen alunperin mm.ajonhallintaa rakentaessaan suunnitellut, jolloin myös tätä kautta se asteen nyrkkisääntö etu ja takapään välillä pitää pitää mielessä.
17” renkaalla ei kuitenkaan lähdetä ajatuksesta ”mahdollisimman pystyssä” varsinkaan ison vierintäkehän e60:ssä, vaan silloin valitaan ne toleranssialueen keskivaiheilla olevat arvot.
Kun alla on 19”-20” rengas, silloin laitetaan ”mahdollisimman pystyyn”.
Comment