Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raideleveyden kasvattamisen vaikutus kääntövierinsäteeseen (E36, McPherson)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2035
    • Riihimäki

    #16
    Takavetoisissa autoissa scrub radius on tyypillisesti jonkinverran positiivinen. Vanhemmissa reilummin kuin tuoreemmissa. Etuvedoissa taas useimmiten negatiivinen. Tämä näkyy suoraan vanteiden ET:ssä. Etuvetovanne = suuri positiivinen ET.

    Mulla olisi sellainen fiilis että jos scrub radius pysyy alle 50mm en enempää murehtisi jos tehostin on tulossa. 100mm levitys per puoli pelkällä vanteella tekisi sitä 100mm lisää mikä kuulostaa hurjalta - en lähtisi kokeilemaan. Teet vaan peltoautoosi suosiolla tukivarret uusiksi

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #17
      Originally posted by racing02 View Post
      Takavetoisissa autoissa scrub radius on tyypillisesti jonkinverran positiivinen. Vanhemmissa reilummin kuin tuoreemmissa. Etuvedoissa taas useimmiten negatiivinen. Tämä näkyy suoraan vanteiden ET:ssä. Etuvetovanne = suuri positiivinen ET.

      Mulla olisi sellainen fiilis että jos scrub radius pysyy alle 50mm en enempää murehtisi jos tehostin on tulossa. 100mm levitys per puoli pelkällä vanteella tekisi sitä 100mm lisää mikä kuulostaa hurjalta - en lähtisi kokeilemaan. Teet vaan peltoautoosi suosiolla tukivarret uusiksi
      ..Tai pistää E46 tukivarret. Ja /tai siirtää sisemmän pallonivelen reikää etukelkassa. Ei mitään rakettitiedettä sekään.


      Eikä nyt pilata mielenkiintoista topikkia jauhamalla mitä saa kilpiin ja mitä ei.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • L P
        BTCF Member
        • Oct 2010
        • 145
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by petrolhead View Post
        ..Tai pistää E46 tukivarret. Ja /tai siirtää sisemmän pallonivelen reikää etukelkassa. Ei mitään rakettitiedettä sekään.


        Eikä nyt pilata mielenkiintoista topikkia jauhamalla mitä saa kilpiin ja mitä ei.
        Nyt oot asian ytimessä! Ne E46:n tukivarret on pitkittäin saman pituset kun E36? Paljos siinä leveydessä on tarkalleenottaen eroa? Onkohan joku mitannut?

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by L P View Post
          Nyt oot asian ytimessä! Ne E46:n tukivarret on pitkittäin saman pituset kun E36? Paljos siinä leveydessä on tarkalleenottaen eroa? Onkohan joku mitannut?
          Olen mitannut ja unohtanutkin jo miten ne meni. Hommaat joltakulta E46:n romutukivarren ja mallaat päällekkäin kolmekympin varren kanssa. Matka pallosta palloon oli pari senttiä (??) pidempi ja L-kulma oli erilainen kait.

          -Jarno
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2035
            • Riihimäki

            #20
            Minäkin olen mitannut. Mitat löytyy tästä keskustelusta. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=164619

            Ainut vaan että kuvat on jo hävinneet joten en tiedä mikä on mikäkin mitta. Sen voi varmaan päätellä jos e36:n tukivarsi mihin vertaa.

            Comment

            • L P
              BTCF Member
              • Oct 2010
              • 145
              • Helsinki

              #21
              Jees, kiitoksia. Aika pieni tuo ero noissa kuitenkin loppuenlopuksi. Taitaapi vaan olla niin, että jos noita tukivarsia kerran alkaa uusiksi väsätä, niin samalla vaivalla melkein hankkii 3D-kynällä mittaamalla kaikista alustakomponentaista mitat ja etenkin nivelten paikat, syöttää arvot johonkin alustaohjelmaan (esim. SusProg3D) ja säätää alustageometriat millilleen haluamikseen. Sitten olis samalla kaikki E36:n alustakomponentit 3D-muodossa koneella. Onkohan noita 3D-tiedostoja valmiiksi jossain? Muistan joskus etsineeni, mutta löytäny yhtään mitään. Pohjapiirrustukset kelpais kans jos joltain löytyy! Jarrulevyistä ei tartti, niistä löytyy tarvikehinnastosta piirrustukset.
              Last edited by L P; 25-10-2012, 23:17.

              Comment

              • maverick999
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 919
                • Rauma

                #22
                Jotain teoriaa jos kiinnostaa:

                Kääntövierinsädettä on luultavasti käytetty ohjaustehostamattomissa autoissa parkkipaikkapyörittelyn kevittämiseen, koska rengas ei "nirhaa" itsensä ympäri niin paljoa, vaan vierii pienen vipuvarren päässä...

                Tämä scrub radius (tai oikeastaan kääntöakselille kohtisuora etäisyys renkaan ja tien kosketuspinnasta) vaikuttaa myös ohjaukseen jarrutettaessa eturenkaiden ollessa eri kitkaisilla pinnoilla. Tällöin syntyy tehokkaammin jarruttavan pyörän kautta ohjausmomentti tämän saman vipuvarren kautta. Tässä tilanteessa negatiivinen scrub radius auttaa pitämään autoa suorassa (hyvä) , ja positiivinen pyrkii taittamaan ohjausta pitävämpään suuntaan (eli niin, että auto pyrkii pyörähtämään) (paha).

                Kaarreajossa scrub radius vaikuttaa ulkorenkaalla olevan (painonsiirrosta johtuvan) suuremman massan aiheuttaessa suuremman vierintävastuksen ulkorenkaalle. Vaikutus on samantapainen, kuin erikitkaisessa jarrutuksessa. (Positiivinen scrub radius lisää keskitysvoimaa, ja negatiivinen vähentää). Tietysti suurin kaarteessa ohjausta keskittävä voima aiheutuu casterjättämästä, mutta tämä scrub radius vaikuttaa myös jonkin verran...

                "Tolpan" kääntäminen sisäänpäin tai alapallon tuominen ulospäin muuttaa scrub radiusta, koska silloin kääntöakseli (tolpan yläpään ja alapallon välinen kuvitteellinen akseli) taittuu suuremmalle kulmalle.

                Nolla scrub radius eli "zero point steering" suodattaa tien pomput parhaiten.
                Last edited by maverick999; 28-10-2012, 19:46.
                Respect your elders

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #23
                  Ymmärtäisin tuohon scrub radiukseen vaikuttavan myös pyörän halkaisijan, suurempi negatiiviseen, pienempi positiiviseen suuntaan :think

                  ...miten paljon, sitä en osaa sanoa...
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • maverick999
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 919
                    • Rauma

                    #24
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Ymmärtäisin tuohon scrub radiukseen vaikuttavan myös pyörän halkaisijan, suurempi negatiiviseen, pienempi positiiviseen suuntaan :think

                    ...miten paljon, sitä en osaa sanoa...
                    Siis vanteen ET-luku, kyllä vaikuttaa juuri millimetrimääränsä verran.
                    Respect your elders

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #25
                      Originally posted by maverick999 View Post
                      Siis vanteen ET-luku, kyllä vaikuttaa juuri millimetrimääränsä verran.
                      Ei vaan renkaan ulkohalkaisian, scrub radiushan perustuu niiden, joustintuen kääntöakselin ja pyörän maatakoskettavan keskipisteen välisiin eroihin. Renkaan suurentuessa, vanteen ET:n pysyessä samana, se joustintuen kääntöakseli "siirtyy" ulospäin renkaaseen verrattuna.

                      Vai olenkohan ihan pihalla :think



                      Tuosta kuvastahan sitä voi kuvitella...
                      Last edited by Jürgen_; 29-10-2012, 17:28.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • maverick999
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 919
                        • Rauma

                        #26
                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        Ei vaan renkaan ulkohalkaisian, scrub radiushan perustuu niiden, joustintuen kääntöakselin ja pyörän maatakoskettavan keskipisteen välisiin eroihin. Renkaan suurentuessa, vanteen ET:n pysyessä samana, se joustintuen kääntöakseli "siirtyy" ulospäin renkaaseen verrattuna.

                        Vai olenkohan ihan pihalla :think



                        Tuosta kuvastahan sitä voi kuvitella...
                        Jos ET muuttuu, muuttuu scrub radius, koska renkaan keskikohta siirtyy ET:n verran.
                        Respect your elders

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16450
                          • Asikkala

                          #27
                          Originally posted by maverick999 View Post
                          Jos ET muuttuu, muuttuu scrub radius, koska renkaan keskikohta siirtyy ET:n verran.
                          Jurgen ei nyt tarkoita et-lukemaa, ja Jurgen: asia on juuri niinkuin ajatteletkin sen olevan.

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #28
                            Eli renkaan ympärysmittaa muuttamalla saa pientä hienosäätöä aikaan :think Mutta saako niin paljon että sillä on mitään käytännön merkitystä?
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16450
                              • Asikkala

                              #29
                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Eli renkaan ympärysmittaa muuttamalla saa pientä hienosäätöä aikaan :think Mutta saako niin paljon että sillä on mitään käytännön merkitystä?
                              Ei, piirrä vaikka 1:1 kokoisena paperille.

                              Comment

                              • Jürgen_
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2008
                                • 2707
                                • Mylsä

                                #30
                                Sitä vähän ajattelinkin

                                Kiitos tästä varmistuksesta
                                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎