Originally posted by jr66
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Raideleveyden kasvattamisen vaikutus kääntövierinsäteeseen (E36, McPherson)
Collapse
X
-
Last edited by petrolhead; 30-10-2012, 12:10.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
-
-
Originally posted by maverick999 View PostJotain teoriaa jos kiinnostaa:
Kääntövierinsädettä on luultavasti käytetty ohjaustehostamattomissa autoissa parkkipaikkapyörittelyn kevittämiseen, koska rengas ei "nirhaa" itsensä ympäri niin paljoa, vaan vierii pienen vipuvarren päässä...
Tämä scrub radius (tai oikeastaan kääntöakselille kohtisuora etäisyys renkaan ja tien kosketuspinnasta) vaikuttaa myös ohjaukseen jarrutettaessa eturenkaiden ollessa eri kitkaisilla pinnoilla. Tällöin syntyy tehokkaammin jarruttavan pyörän kautta ohjausmomentti tämän saman vipuvarren kautta. Tässä tilanteessa negatiivinen scrub radius auttaa pitämään autoa suorassa (hyvä) , ja positiivinen pyrkii taittamaan ohjausta pitävämpään suuntaan (eli niin, että auto pyrkii pyörähtämään) (paha).
Positiivinen olkapoikkeama ja etuveto vaan tuottaa vedon mukaan helvetisti vetelyä ohjaukseen joten etuvetojen yleistymisen myötä VW aikanaan toi kuvioihin negativiisen olkapoikkeaman joka tuo normi perusautoilijalle hiukan turvallisuuden tunnetta ajamiseen kun ohjaus ei anna palautetta siitä mitä renkaiden alla tapahtuu.
Eli siis se oleelinen mitä casterilla ja positiivisella olkapoikkeamalla haetaan on että ohjaus keskittää aina tehokkaasti auton kulkusuuntaan. Eli kun perä irtoaa ohjaus pyörii nätisti luiston suuntaan ja kuskin tarvii lähinnä pyöritellä kättä mukana. Nollapoikkeamalla ja varsinkin negatiivisella ohjauksen keskitys vaatii hirveästi casteria eikä ohjausta saa silti keskittämään yhtä tarkasti haluttuun suuntaan, eli tuon itsekeskityksen voi rakentaa neutraaliksi, ali- tai ylikorjaavaksi positiivisen olkapoikkeman kanssa, negatiivisella siitä tulee väkisin aika epämääräinen ja korjaus jää vaihtelemaan kääntökulman ja luistokulman mukaan.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostMikä helvetin kääntövierinsäde, ennenaikaan puhuttiin olkapoikkeamasta. Ja em. olkapoikkeamaa ei ole ohjausta keventämässä, päinvastoin se nimenomaan tekee ohjauksesta raskaan paikallaan pyöritettäessä vaan siinä on ohjaustuntuman a ja o alustarakentamisessa. Perinteinen alusta omaa aina positiivista olkapoikkeamaa ja bemareissa sitä on yleensä ihan reilusti vakiona.Last edited by maverick999; 18-12-2012, 20:39.Respect your elders
Comment
-
Comment