Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raideleveyden kasvattamisen vaikutus kääntövierinsäteeseen (E36, McPherson)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #31
    Originally posted by jr66 View Post
    Jurgen ei nyt tarkoita et-lukemaa, ja Jurgen: asia on juuri niinkuin ajatteletkin sen olevan.
    Kyllä. BTW, sama juttu tapahtuu caster-jättämälle.
    Last edited by petrolhead; 30-10-2012, 12:10.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • maverick999
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 919
      • Rauma

      #32
      Aivan, ulkohalkaisijasta puhuttiin eikä renkaan leveydestä. Se kyllä vaikuttaa ratin keskittämiseen, scrub radiukseen, nopeus- ja matkamittariin, sekä profiilista riippuen joustoon =) Mutta mitenkä paljon mihinkin, on eri asia...
      Respect your elders

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by maverick999 View Post
        Jotain teoriaa jos kiinnostaa:

        Kääntövierinsädettä on luultavasti käytetty ohjaustehostamattomissa autoissa parkkipaikkapyörittelyn kevittämiseen, koska rengas ei "nirhaa" itsensä ympäri niin paljoa, vaan vierii pienen vipuvarren päässä...

        Tämä scrub radius (tai oikeastaan kääntöakselille kohtisuora etäisyys renkaan ja tien kosketuspinnasta) vaikuttaa myös ohjaukseen jarrutettaessa eturenkaiden ollessa eri kitkaisilla pinnoilla. Tällöin syntyy tehokkaammin jarruttavan pyörän kautta ohjausmomentti tämän saman vipuvarren kautta. Tässä tilanteessa negatiivinen scrub radius auttaa pitämään autoa suorassa (hyvä) , ja positiivinen pyrkii taittamaan ohjausta pitävämpään suuntaan (eli niin, että auto pyrkii pyörähtämään) (paha).
        Mikä helvetin kääntövierinsäde, ennenaikaan puhuttiin olkapoikkeamasta. Ja em. olkapoikkeamaa ei ole ohjausta keventämässä, päinvastoin se nimenomaan tekee ohjauksesta raskaan paikallaan pyöritettäessä vaan siinä on ohjaustuntuman a ja o alustarakentamisessa. Perinteinen alusta omaa aina positiivista olkapoikkeamaa ja bemareissa sitä on yleensä ihan reilusti vakiona.

        Positiivinen olkapoikkeama ja etuveto vaan tuottaa vedon mukaan helvetisti vetelyä ohjaukseen joten etuvetojen yleistymisen myötä VW aikanaan toi kuvioihin negativiisen olkapoikkeaman joka tuo normi perusautoilijalle hiukan turvallisuuden tunnetta ajamiseen kun ohjaus ei anna palautetta siitä mitä renkaiden alla tapahtuu.

        Eli siis se oleelinen mitä casterilla ja positiivisella olkapoikkeamalla haetaan on että ohjaus keskittää aina tehokkaasti auton kulkusuuntaan. Eli kun perä irtoaa ohjaus pyörii nätisti luiston suuntaan ja kuskin tarvii lähinnä pyöritellä kättä mukana. Nollapoikkeamalla ja varsinkin negatiivisella ohjauksen keskitys vaatii hirveästi casteria eikä ohjausta saa silti keskittämään yhtä tarkasti haluttuun suuntaan, eli tuon itsekeskityksen voi rakentaa neutraaliksi, ali- tai ylikorjaavaksi positiivisen olkapoikkeman kanssa, negatiivisella siitä tulee väkisin aika epämääräinen ja korjaus jää vaihtelemaan kääntökulman ja luistokulman mukaan.

        Comment

        • maverick999
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 919
          • Rauma

          #34
          Originally posted by naukkis View Post
          Mikä helvetin kääntövierinsäde, ennenaikaan puhuttiin olkapoikkeamasta. Ja em. olkapoikkeamaa ei ole ohjausta keventämässä, päinvastoin se nimenomaan tekee ohjauksesta raskaan paikallaan pyöritettäessä vaan siinä on ohjaustuntuman a ja o alustarakentamisessa. Perinteinen alusta omaa aina positiivista olkapoikkeamaa ja bemareissa sitä on yleensä ihan reilusti vakiona.
          On sillä monta nimeä, kääntövierinsäde, olkapoikkeama, scrub radius jne... Yksistään se keventää paikallaan kääntöä TEORIASSA, casteriin yhdistettynä tekee taas tietysti raskaammaksi. Vaikuttaa paremmin ja huonommin vetotavasta ja tuennasta riippuen jne jne, oikeassa olet
          Last edited by maverick999; 18-12-2012, 20:39.
          Respect your elders

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎