Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raideleveyden kasvattamisen vaikutus kääntövierinsäteeseen (E36, McPherson)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L P
    BTCF Member
    • Oct 2010
    • 145
    • Helsinki

    Raideleveyden kasvattamisen vaikutus kääntövierinsäteeseen (E36, McPherson)

    Terrrrrrrrve!

    Jos joku esimerkiksi tuommosen E36:n etuakseliston raideleveyttä kasvattaisi niin, että kääntövierinsäde menisi pahasti positiivisen puolelle, niin missä vaiheessa sen korjaamiseen riittäisi pelkästään etutolpan yläpään siirto sisemmäksi (lisää camberia) ? Osaako joku jonkun fiksun kaavan millä tuon camberin lisäämisen vaikutuksen tuohon kääntövierinsäteeseen saisi laskettua sekä kaavan jolla pystyisi laskea raideleveyden vaikutuksen suhteessa kääntövierinsäteeseen. Tai siis tarkemmin ottaen, olisiko jollakin tiedossa kyseiset mitat E36:sta millä em. seikat saisi laskettua tai edes jotain arvoja, joilla sais edes sinnepäin?

    -Lauri

    Edit: Selkeytin tuota kysymystä
    Last edited by L P; 23-10-2012, 23:05.
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2035
    • Riihimäki

    #2
    Kysymys ei ole ihan selvä vieläkään. Tarkoitatko raidelevyden kasvattamista tyyliin spacerilla tai pienen ET:n vanteella ilman muita muutoksia?

    Minun mielestä camberin lisääminen tolpan yläpäätä siirtämällä ei vaikuta scrub radiukseen mitenkään. Jos tolpan alapäästä säätäisi positiivisen camberin suuntaan olisi sillä scrub radiusta pienentävä vaikutus (editoin tähän vielä että en kyllä ole varma tästä vaikutuksesta ilman tarkempaa tarkastelua). Camberin voisi sitten kompensoida siirtämällä yläpäätä sisäänpäin.

    Sori, ei ole kaavoja mutta ota ruutupaperia ja matikan kirja trigonometrian kohdalta

    Parempi olisi levitää raideväliä pidentämällä alatukivartta tai siirtämällä kiinnityspisteitä mutta näitä hommia usein rajoittaa kaikenlaiset säännöt ja määräykset.
    Last edited by racing02; 24-10-2012, 08:02.

    Comment

    • L P
      BTCF Member
      • Oct 2010
      • 145
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by racing02 View Post
      Kysymys ei ole ihan selvä vieläkään. Tarkoitatko raidelevyden kasvattamista tyyliin spacerilla tai pienen ET:n vanteella ilman muita muutoksia?

      Minun mielestä camberin lisääminen tolpan yläpäätä siirtämällä ei vaikuta scrub radiukseen mitenkään. Jos tolpan alapäästä säätäisi positiivisen camberin suuntaan olisi sillä scrub radiusta pienentävä vaikutus (editoin tähän vielä että en kyllä ole varma tästä vaikutuksesta ilman tarkempaa tarkastelua). Camberin voisi sitten kompensoida siirtämällä yläpäätä sisäänpäin.

      Sori, ei ole kaavoja mutta ota ruutupaperia ja matikan kirja trigonometrian kohdalta

      Parempi olisi levitää raideväliä pidentämällä alatukivartta tai siirtämällä kiinnityspisteitä mutta näitä hommia usein rajoittaa kaikenlaiset säännöt ja määräykset.
      Moro,

      Joo vanteen ET:llä eli renkaan keskikohta joutaa ulospäin. -> Kääntövierinsäteen a-mitta positiiviseksi (haluisin sen lähelle nollaa). Runkopalkkeja en ala muuttamaan, jotta näyttäisi vielä E30:lta tuo runko.

      Camberin lisäämisen pitäisi tuohon kääntövierinsäteeseen vaikuttaa, koska sehän on alatukivarren kääntöpisteen ja tolpan leikkauspiste verrattuna renkaan keskikohtaan.

      Onkohan nyt niin, että joudun muuttamaan tuota koko olka-akselin sijoitusta leveämmäksi ts. joudun muuttamaan iskarintolpan yläpään sekä alatukivarren sisemmän kiinnityskohdan saman verran ulospäin, jotta geometriat pysyisi oikeana. Yritin vaan vähän välttää tätä ja koittaa löytää jonkun vippaskonstin tähän. Jos noita lähden muuttamaan, niin sitten ei auta kuin tehdä uusi apurunko/tukivarret ja samaan vaivaan suunnittelee koko etuakseliston geometriat uusiksi. Ja tätä varten pitäisi digitoida koneelle olka-akselin, tukivarren ja apurungon jotta pääsisi muuttamaan alustaosien komponentit tietotekniseen muotoon.

      Edit X2: Mihinkään kilpaluokkaan en tätä varmaan saa luokiteltua kun pilareita pätkitty yms. Peltoauto siis kyseessä.
      Last edited by L P; 24-10-2012, 14:58.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16450
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by L P View Post
        mutta tieliikennekäyttöön toivoisin tämän saavan.
        :think

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Tarkoitatko kääntövierintäsäteellä nyt scrub radiusta?
          Miksi raideleveyttä edessä pitää kasvattaa?

          Olis mielenkiintoinen tietää mitä rakennat ja mihin niinkuin pyritään. Ilmeisesti E30 kori ja E36 tolpat siinä?

          Omassa kioskissa (E30) en ole täysin vielä hylännyt ajatusta käyttää E46 tukivarsia joilla raideleveys kasvaisi pari senttiä(?) per puoli.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2035
            • Riihimäki

            #6
            Minustakin pieni positiivinen scrub radius on hyvä tavoite. Siksi leventäminen ET:llä on huono asia.

            "Camberin lisäämisen pitäisi tuohon kääntövierinsäteeseen vaikuttaa, koska sehän on alatukivarren kääntöpisteen ja tolpan leikkauspiste verrattuna renkaan keskikohtaan."

            Oletkohan ymmärtänyt määritelmän oikein. Minä ymmärrän asia jokseenkin niin että kyseessä on joustintuen kääntöakselin ts. yläpään ja alapallon välinen linja jota jatketaan maahan asti, ja renkaan keskilinjan välinen etäisyys maanpinnassa. Nyt jos siirrät yläpäätä sisäänpäin nämä molemmat linjat kääntyy samanverran eli keskinäinen etäisyys ei muutu. Alatukivarrella eikä iskaritolpan asennolla sinänsä ei ole tekemistä scrub radiuksen kanssa vaan sen määrittelee nivelpisteiden sijainti renkaan keskilinjaan nähden.

            EDIT. mullekin tuo suomenkielinen käännös on hämärä, mutta oletin että puhutaan scrub radiuksesta.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by racing02 View Post
              Minustakin pieni positiivinen scrub radius on hyvä tavoite. Siksi leventäminen ET:llä on huono asia.

              "Camberin lisäämisen pitäisi tuohon kääntövierinsäteeseen vaikuttaa, koska sehän on alatukivarren kääntöpisteen ja tolpan leikkauspiste verrattuna renkaan keskikohtaan."

              Oletkohan ymmärtänyt määritelmän oikein. Minä ymmärrän asia jokseenkin niin että kyseessä on joustintuen kääntöakselin ts. yläpään ja alapallon välinen linja jota jatketaan maahan asti, ja renkaan keskilinjan välinen etäisyys maanpinnassa. Nyt jos siirrät yläpäätä sisäänpäin nämä molemmat linjat kääntyy samanverran eli keskinäinen etäisyys ei muutu. Alatukivarrella eikä iskaritolpan asennolla sinänsä ei ole tekemistä scrub radiuksen kanssa vaan sen määrittelee nivelpisteiden sijainti renkaan keskilinjaan nähden.

              EDIT. mullekin tuo suomenkielinen käännös on hämärä, mutta oletin että puhutaan scrub radiuksesta.
              Noin se juuri menee.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • L P
                BTCF Member
                • Oct 2010
                • 145
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Tarkoitatko kääntövierintäsäteellä nyt scrub radiusta?
                Miksi raideleveyttä edessä pitää kasvattaa?

                Olis mielenkiintoinen tietää mitä rakennat ja mihin niinkuin pyritään. Ilmeisesti E30 kori ja E36 tolpat siinä?

                Omassa kioskissa (E30) en ole täysin vielä hylännyt ajatusta käyttää E46 tukivarsia joilla raideleveys kasvaisi pari senttiä(?) per puoli.
                Kääntövierinsäteen a-mitta = scrub radius arvo.

                Rakennan E30:n E36:n akseleilla. Profiiliputki/putkirunko + E30:n katto + pilarit. Runko muistuttaa ulkoisesti hyvin paljon E30 runkoa. Silmällä ei välttämättä huomaa eroa. Raideleveys kasvaa, koska auton leveys kasvaa yli 200mm.

                Comment

                • L P
                  BTCF Member
                  • Oct 2010
                  • 145
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by racing02 View Post
                  Minustakin pieni positiivinen scrub radius on hyvä tavoite. Siksi leventäminen ET:llä on huono asia.

                  "Camberin lisäämisen pitäisi tuohon kääntövierinsäteeseen vaikuttaa, koska sehän on alatukivarren kääntöpisteen ja tolpan leikkauspiste verrattuna renkaan keskikohtaan."

                  Oletkohan ymmärtänyt määritelmän oikein. Minä ymmärrän asia jokseenkin niin että kyseessä on joustintuen kääntöakselin ts. yläpään ja alapallon välinen linja jota jatketaan maahan asti, ja renkaan keskilinjan välinen etäisyys maanpinnassa. Nyt jos siirrät yläpäätä sisäänpäin nämä molemmat linjat kääntyy samanverran eli keskinäinen etäisyys ei muutu. Alatukivarrella eikä iskaritolpan asennolla sinänsä ei ole tekemistä scrub radiuksen kanssa vaan sen määrittelee nivelpisteiden sijainti renkaan keskilinjaan nähden.

                  EDIT. mullekin tuo suomenkielinen käännös on hämärä, mutta oletin että puhutaan scrub radiuksesta.
                  No jumankautta, tuohan oli tyhjentävästi selitetty. En huomioinut tuota renkaan kallistuman vaikutusta ollenkaan. Kiitos tästä. Ts. ainoa keino korjata pieleen mennyt scrub radius on koko olka-akselin siirto ulommaksi? Taitaa tuon E36:n scrubradius olla tehtaaltakin lähtiessä jo ihan hitusen positiivinen? Lienee sitä pienentämättä aika äkkipikainen menijä jos jättää koko asian huomioimatta ja vain raideleveyttä lisää?

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2035
                    • Riihimäki

                    #10
                    En tiedä onko suuremmastakaan scrub radiuksesta pahasti haittaa ajettavuudelle jos ohjausvoimilla ei ole merkitystä. Tiedän nopeita autoja radalla missä on huomattavan suuri scrub radius. Kun se yhdistetään agressiiviseen casteriin ja nopeaan ohjausvälitykseen kasvaa vaadittava kääntövoima rajusti. Vaatii ehdottomasti tehostimen ohjaukseen. Pieni ET jo sinänsä iskee käsille epämukavasti töyssyissä.

                    Itse yrittänyt minimoida ohjausvoimia kun ei ole tehostinta.

                    Comment

                    • L P
                      BTCF Member
                      • Oct 2010
                      • 145
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by racing02 View Post
                      En tiedä onko suuremmastakaan scrub radiuksesta pahasti haittaa ajettavuudelle jos ohjausvoimilla ei ole merkitystä. Tiedän nopeita autoja radalla missä on huomattavan suuri scrub radius. Kun se yhdistetään agressiiviseen casteriin ja nopeaan ohjausvälitykseen kasvaa vaadittava kääntövoima rajusti. Vaatii ehdottomasti tehostimen ohjaukseen. Pieni ET jo sinänsä iskee käsille epämukavasti töyssyissä.

                      Itse yrittänyt minimoida ohjausvoimia kun ei ole tehostinta.
                      Joo en tiedä minäkään onko, mutta just noista ohjausvoimista oon lukenut juttua ja jokapuolella on aika pitkälti sanottu, että pitäisi saada lähellä sitä nollaa. Perus vehkeissä taitaa vähän negatiivisen puolella yleensä olla nuo. Yritän vaan tässä saada kaikki mahdolliset ongelmat poistettua ennen kuin lyön homman piirrustusten osalta lukkoon. Myöhemmässä vaiheessahan voi sitten esimerkiksi sen apurungon/tukivarret korvata omalla versiolla, mutta siinäkin tapauksessa tuo iskarintolpan sijainti pitäisi saada päätettyä mihin se nyt kannattaisi sijoittaa.

                      Edit: Autoon tulee ohjaustehostin E36:sta.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16450
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by L P View Post

                        Profiiliputki/putkirunko + E30:n katto + pilarit. Runko muistuttaa ulkoisesti hyvin paljon E30 runkoa. Silmällä ei välttämättä huomaa eroa. Raideleveys kasvaa, koska auton leveys kasvaa yli 200mm.
                        Ja suomessa pitäisi saada kilpiin ?

                        Comment

                        • L P
                          BTCF Member
                          • Oct 2010
                          • 145
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ja suomessa pitäisi saada kilpiin ?
                          Ei nyt keskustella tästä täällä. Peltoauto tästä tulee. Kilpihomma oli vitsi.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16450
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by L P View Post
                            Ei nyt keskustella tästä täällä. Peltoauto tästä tulee. Kilpihomma oli vitsi.
                            Melkoinen vaivannäkö peltoautoon...

                            Comment

                            • L P
                              BTCF Member
                              • Oct 2010
                              • 145
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Melkoinen vaivannäkö peltoautoon...
                              Ihan oppimismielessä teen tätä. Tein aikanaan erään formula-auton rungon tällä samaisella CAD-ohjelmalla ja harjotellessani aloitin E30:n rungon siirtämisen 3D-muotoon. Samalla otin vanhasta E36:sta pohjasta palat irti että sain E36:n tarkat alustan kiinnityspisteet digitoitua piirrustuksiini. Nyt on piirrustukset valmiit etuakseliston hienosäätöä lukuunottamatta ja mahdollisuus runko kasata. Se mihin käyttötarkotukseen auto tulee on rehellisesti sanottuna vielä auki. Jos jollakin on ideoita missä kilpaluokassa tälläsellä saa ajaa niin kertokoon ihmeessä.

                              Edit: Mutta tää keskustelu on kyllä aivan offtopic.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎