Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avaimen patterin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anntti
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2009
    • 237
    • Seinäjoki

    #46
    Oikein paljon kiitoksia näistä!
    ex. E90 320d 'M-sport LCI'

    Comment

    • Bimist
      Newbiemmer
      • Apr 2012
      • 20
      • Kuopio

      #47
      Originally posted by Remolux View Post
      muillaki ollu onkelmia..
      itellä ei salmiakki avain.. purin tänään yhen avaimista ja sielt löyty vl2020 akku. puolasta löyty samanlaisia akkuja mut saako suomesta, tietääkö joku?
      saako avaimen kaukolukituksen toimimaan normaalisti akun vaihdon jälkeen?
      ei muutes lähteny käyntiin " puolikkaalla " avaimella eli vaatii toisenkin puolikkaan jossa on piirilevy + akku, yritin startata kaks kertaa eikä tapahtunu mmitään paitti virrat tuli kyl kaikkiin mut ei startannu.. hain toisen avaimen ja läks samantien, tosin busines soitin ei o inahtanutkaan sen jälkeen, mikä helvetti siihen tuli??
      Mainostellaan nyt, kun tekee mieli mainostaa, kun saa hyvää palvelua. Tampereella ko. Panasonic VL2020 ladattavan akun voi ostaa liikkeestä nimeltään Elektori, Sammonkadulla. Myyjä kysyy otatko pystymallin vai vaakamallin. Ota kumpi vaan. Joudut kuitenkin repimään akkuun juotetut "risut irti". Ne ei mahdu olemaan avaimen sisällä.

      Ja tässä vielä oma tarinani akun vaihdosta kokonaisuudessaan. Auto on 525i -02. Toinen salmiakkiavain meni aika nopeasti auton ostettuani mykäksi. Avain jäi vaimolle, koska ajelee harvemmin. Oma avain alkoi temppuilemaan myöhemmin. Kantomatka lyheni lyhenemistään, kunnes avain ei oikeastaan toiminut enää lainkaan. Ja jouduin lukosta kääntämällä ovet avaamaan. Kauko-ohjauksella toimiva lukitus kun on nimenomaan ollut ostetun auton vaatimuslistalla ja köyhä kun on niin ei oikein houkutellut uusien avaimien osto.

      Youtube:sta löytyi hyvä video missä näytetään akun vaihto. Terävä mattopuukko uppoaa kohtuullisen hyvin avaimen saumaan. Puukotus kannattaa aloittaa avaimenlenkkipäästä, koska siellä ei ole mitään hajoavaa, jos terä lipsahtaa liian syvälle avaimen sisään. Rauhallisesti riittävää voimaa käyttäen avaimen saa halkaistua kohtuullisen nopeastikin. Kärkipihdeillä saa kiskottua irti piirilevystä lähtevät johtimet, jotka on juotettu akkuun kiinni. *NAPS* ja *NAPS*. Sitten laitoin uuden akun samoin päin vanhan paikalle. Koska en kolvia omista, en juottanut uutta akkua kiinni. Johtimesta tulee väkisinkin "jousimaiset" jotka luultavasti pysyvät kontaktissa akkuun, kun niitä joutuu juotosta avatessa vääntelemään.

      2-komponenttiliimalla liimasin puoliskot takaisin toisiinsa. Ja tein teipistä muotin, jottei päälle tuleva Encyckoledia turhaan paina nappuloita.

      Toiselle avaimelle presiis sama homma.

      Seuraavana päivänä koodaus: Tätä en enää muista miten menee tarkalleen, mutta tais olla tossa jossain aikasemmassa postauksessa kuvailtu. Toiselle avaimelle koodaus kuitenkin heti perään, että toimivat molemmat.

      Muutaman kuukauden nyt on toiminut avaimet. Elikkäs kai onnistunut korjaus.
      Akut maksoi jotain 2x8€=16€.

      Comment

      • Römpsä
        BTCF Member
        • Jun 2010
        • 821
        • Jyväskylä

        #48
        Pakko kysyä että tietääköhän kukaan keski-suomen (jyväskylän) alueella näitä kavereita ketkä tekee akun vaihtoja ? Netistä kyllä löysin että suomestakin akkuja saa,mutta jos sais vaan viiä johonkin ja joku vaihtaisi akun niin olisi jees !
        Bmw F11 520dA Touring -12
        EX:Bmw E61 530dA -04
        EX:Volkswagen Passat 2.0tdi 4-Motion -07
        EX:BMW E46 320d Touring -04
        EX:Bmw E39 525iA Touring -02
        EX:Bmw E46 320d Touring -03
        EX:Bmw E36 318Is Limited Edition Class II -94

        Comment

        • topsi
          BTCF Member
          • Mar 2009
          • 225
          • Oulu

          #49
          Salmiakki-avaimista toisessa kaukosäätö ei pelaa.

          Asiaan liittyen, huomasin että tuossa Ämmässä ei ole avaimenreikää (liekö vakio?)

          Nyt oman turvallisuuden vuoksi haluaisin että myös vara-avaimella pääsee sisään. Vara-avaimessa siis ei napit sano mitään mutta ajaminen onnistuu normaalisti. Onko akusta vain potku lopussa? Olen tässä hieman yrittänyt käyttää vara-avainta ajamiseen jotta latautuisi, mutta ei auta.

          Eli suomeksi: Jos akku on lopussa niin pystyykö avaimella vielä käynnistämään? Vai onko kyseessä joku muu vika.
          E46 ///M3 -01
          Ex: E39 530d -01 M-sport
          Ex: E39 525tds touring -97

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #50
            Originally posted by topsi View Post
            Salmiakki-avaimista toisessa kaukosäätö ei pelaa.

            Asiaan liittyen, huomasin että tuossa Ämmässä ei ole avaimenreikää (liekö vakio?)

            Nyt oman turvallisuuden vuoksi haluaisin että myös vara-avaimella pääsee sisään. Vara-avaimessa siis ei napit sano mitään mutta ajaminen onnistuu normaalisti. Onko akusta vain potku lopussa? Olen tässä hieman yrittänyt käyttää vara-avainta ajamiseen jotta latautuisi, mutta ei auta.

            Eli suomeksi: Jos akku on lopussa niin pystyykö avaimella vielä käynnistämään? Vai onko kyseessä joku muu vika.
            Kyllä käynnistyy vaikka akku ei enää toimisikaan. Avainta voit koittaa ladata vaikka sähköisen hammasharjan laturilla. Ihan tyhjä akku voi vaatia pitkän latausajan. Yön yli lataamalla akun pitäisi herätä, jos on herätäkseen.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • topsi
              BTCF Member
              • Mar 2009
              • 225
              • Oulu

              #51
              Originally posted by HTK12 View Post
              Kyllä käynnistyy vaikka akku ei enää toimisikaan. Avainta voit koittaa ladata vaikka sähköisen hammasharjan laturilla. Ihan tyhjä akku voi vaatia pitkän latausajan. Yön yli lataamalla akun pitäisi herätä, jos on herätäkseen.
              Sähköhammasharjan laturilla?? laittaa vain laturin tapin päälle? :o Pitääpä kokeilla.

              Entä jos jättää auton virtalukkoon ilman että auto on käynnissä. Lataako?
              E46 ///M3 -01
              Ex: E39 530d -01 M-sport
              Ex: E39 525tds touring -97

              Comment

              • lepis
                Bimmer Rookie
                • Sep 2010
                • 81
                • Tampere

                #52
                Moro,

                Pitääkö avain koodata käyttöön patterin vaihdon jälkeen, jotta sillä esim. saa ovet auki?
                Kakkosavain oli aivan hengetön. Vaihdoin siihen sitten patterin, mutta edelleen ovet jäävät aukeamatta!? Uudesta patterista mittasin jännitteen => 2.95V. Vanhassakin oli kyllä 2.79V, jolla avain ei sanonut mitään. Kenties jotain muutakin hajonnut avaimesta...`?

                -J
                E39 530iA -02

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #53
                  Originally posted by lepis View Post
                  Moro,

                  Pitääkö avain koodata käyttöön patterin vaihdon jälkeen, jotta sillä esim. saa ovet auki?
                  Kakkosavain oli aivan hengetön. Vaihdoin siihen sitten patterin, mutta edelleen ovet jäävät aukeamatta!? Uudesta patterista mittasin jännitteen => 2.95V. Vanhassakin oli kyllä 2.79V, jolla avain ei sanonut mitään. Kenties jotain muutakin hajonnut avaimesta...`?

                  -J

                  Kyllä pitää koodata, ellei vaihda patteria nopeasti. En nyt muista paljonko siinä on aikaa, mutta olisko ollut jotain 60 sekunttia. Mikäli patteri on irti pidempään, pitää avain koodata uudestaan autoon.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9994
                    • KVLA

                    #54
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Kyllä pitää koodata, ellei vaihda patteria nopeasti. En nyt muista paljonko siinä on aikaa, mutta olisko ollut jotain 60 sekunttia. Mikäli patteri on irti pidempään, pitää avain koodata uudestaan autoon.
                    Muistelisin puolet tuosta,eli 30sek.

                    Comment

                    • lepis
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2010
                      • 81
                      • Tampere

                      #55
                      Ei onnistunut sitte tuo koodaus tuon patterin vaihdon jälkeen. Koitin noilla ns. ykkösavaimilla uudelleenkoodausta ja niillä kyllä toimi! Tosin ekan koodailun jälkeen nekin meni jotenkin pimeeksi, ei toiminut kauko-ohjaus ollenkaan, auton sai kyllä käymään jne... Muutaman uudelleen koodaussession/ihmettelyn jälkeen nuo "ykkösavaimet" alkoi onnneksi toimimaan kuten alunperinkin...

                      ELi onkohan noi toiset avaimet nyt yksinkertasesti vaan paskana, kun tosiaan vanhassa patterissakin näyttti olevan vielä tuo 2.79V jännitettä, eikä pelannu?
                      => uusi avain Saksasta/Ebay???:think
                      E39 530iA -02

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #56
                        Originally posted by lepis View Post
                        Ei onnistunut sitte tuo koodaus tuon patterin vaihdon jälkeen. Koitin noilla ns. ykkösavaimilla uudelleenkoodausta ja niillä kyllä toimi! Tosin ekan koodailun jälkeen nekin meni jotenkin pimeeksi, ei toiminut kauko-ohjaus ollenkaan, auton sai kyllä käymään jne... Muutaman uudelleen koodaussession/ihmettelyn jälkeen nuo "ykkösavaimet" alkoi onnneksi toimimaan kuten alunperinkin...

                        ELi onkohan noi toiset avaimet nyt yksinkertasesti vaan paskana, kun tosiaan vanhassa patterissakin näyttti olevan vielä tuo 2.79V jännitettä, eikä pelannu?
                        => uusi avain Saksasta/Ebay???:think
                        Jos nyt olet varma, että olet avaimen koodauksen yrittänyt tehdä oikein, niin hanki uusi kaukosäädin siihen. Ebay:stä löytyy hyvin edullisesti käytettyjä avaimia, joista voi sen ottaa.

                        Kun et ilmeisesti ole ihan varma, niin koita vielä uudelleen koodata, kunhan olet katsonut ohjeet tarkasti.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Bertram
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 120
                          • Tuusula

                          #57
                          Salmiakkiavaimen testaus?

                          Ovien avaus E61 salmiakkiavaimen kakella ei toimi. Onko mitään keinoa testata avaimen toimintaa siten että voisi varmistaa lähettääkö avain signaalia?

                          Taustatietona antennivahvistin ja johtosarjat on vaihdettu, avainta on ladattu ja synkattu auton kanssa (tuloksetta). Sama juttu molemmilla avaimilla. Muutoin siis ovesta saa käännettyä lukot auki/kiinni, ainoastaan kake ei pelaa.

                          Edit: Tässä siis sulettu avaimen runko akulla, ei vaihdettavaa paristoa (sorry OT).
                          Last edited by Bertram; 02-09-2020, 15:16.
                          == e61 530d aut. Touring 05 ==
                          == e61 525i man. Touring 06 ==
                          == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎