Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kattoluukun moottorin hammasratas palasina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimli
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 8
    • Knummi

    Kattoluukun moottorin hammasratas palasina

    Kattoluukun tai oikeastaan aurinkovisiirin moottori alkoi pyöriä turhaan. Avasin katon ja kaivoin moottorin esille. Kuvan hammasratas on palasina. Mistäköhän saisin uuden (Netti/Helsinki/Turku -akselilta)? :think

    Click image for larger version

Name:	WP_20150704_16_28_37_Pro.jpg
Views:	1
Size:	35.4 KB
ID:	4851366
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16418
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Bimli View Post
    Kattoluukun tai oikeastaan aurinkovisiirin moottori alkoi pyöriä turhaan. Avasin katon ja kaivoin moottorin esille. Kuvan hammasratas on palasina. Mistäköhän saisin uuden (Netti/Helsinki/Turku -akselilta)? :think

    [ATTACH]131077[/ATTACH]
    Varmaankin jostakin bmw:stä tuo osa ? Jos on niin bmw-liikkeestä.

    Comment

    • Bimli
      Newbiemmer
      • Jan 2015
      • 8
      • Knummi

      #3
      Originally posted by jr66;3576960[IMG
      resource://skype_ff_extension-at-jetpack/skype_ff_extension/data/call_skype_logo.png[/IMG]3576960[IMG]resource://skype_ff_extension-at-jetpack/skype_ff_extension/data/call_skype_logo.png[/IMG]3576960[IMG]resource://skype_ff_extension-at-jetpack/skype_ff_extension/data/call_skype_logo.png[/IMG]3576960]Varmaankin jostakin bmw:stä tuo osa ? Jos on niin bmw-liikkeestä.
      Joo, vähän heikko selitys minulta, kun koitin kännykästä kirjoitella. Eli tuota pelkkää ratasta ei saa ainakaan virallista kautta, vaan joutuu tilaamaan koko moottorin á n. 500e. Ja mietin tässä, että mistä tuollaisen rattaan voisi saada noin muuten. Känny teki muutakin jäynää turhaan = tyhjää.
      Call using Skype
      Send SMS
      Learn more
      You'll need Skype CreditNo Skype credit required

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1821
        • N/A

        #4
        Originally posted by Bimli View Post
        Joo, vähän heikko selitys minulta, kun koitin kännykästä kirjoitella. Eli tuota pelkkää ratasta ei saa ainakaan virallista kautta, vaan joutuu tilaamaan koko moottorin á n. 500e. Ja mietin tässä, että mistä tuollaisen rattaan voisi saada noin muuten. Känny teki muutakin jäynää turhaan = tyhjää.
        Call using Skype
        Send SMS
        Learn more
        You'll need Skype CreditNo Skype credit required
        Eipä taida rattaita tosiaankaan saadaan erikseen mistään:= koko moottori vaihtoon. Ehkä joku ammattikoulu ottaisi tuosta haasteen vastaan, ja sorvaisi uuden vinohammaspyörän?
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          Omassa E46:ssa oli ostettaessa sama vika, ratas halki. Rattaan kiinnitys on toteutettu siten, että tiukalla sovituksella oleva ratas on tökätty moottorin akselille ja sitten akselin pää on lyöty hieman littaan. Pieni isku sivuun ja ratas on saanut oman osansa lyöntivoimasta ja jo uutena saanut pienen hiusmurtuman.
          Ratkaisin ongelman helposti/halvalla. E30:n kattoluukun moottorissa (sama akselitapin halkaisija ja ratas) ratas on painettu samalla tavalla akselille, mutta kiinnitys on lukkosokalla. E46:n moottorin akselitapin yläpään ulkojäysteitä varovasti viilalla tasaiseksi ja aina välillä kokeilee sitä E30:n ratasta paikalleen. Sitten kun tuntuu, että on sopivan tiukka naputella vasaralla paikalleen, niin homma valmis. Oma korjaus on kestänyt kohta vuoden ja luukkua on kuitenkin käytetty aika ahkerasti. Tein sovituksesta niin tiukan, ettei akselitappia tarvinnut enää lyödä littaan. Pysyy kiinni kuin tauti.

          Samaa E30:n ratasta löytyy myös manuaalikattoisen luukkumekanismista ja kiinnitys sokalla. Myös monessa muussa vanhemmassa korimallissa on käytetty kattoluukun moottorissa samalla rattaalla olevaa, joten ehjän rattaan löytyminen ei pitäisi olla vaikea rasti. Vaatii pientä askartelua ja sorminäppäryyttä. Korjaus 10min homma, mutta siinä säästää uuteen moottoriin verrattuna satasia
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • Timelord
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 504
            • Loimaa

            #6
            Olisko tää sopiva?

            W201 2,5D
            W123 280ce
            E21 316
            ex-E60 530ia
            ex-E53 4,4i
            ex-E39 523i
            ex-E34 520ia
            ex-E21 318i

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1821
              • N/A

              #7
              Originally posted by Timelord View Post
              Sitä ei taida tietää edes myyjä Todella surkea ilmoitus, jossa ei kerrota mihin BMW:hen osa sopii ja mikä niistä mekanismin rattaista tämä on olevinaan. Lisäksi myyjä on UK:ssa, mutta englanti on mitä sattuu.

              Eihän tuossa tietysti paljon mene rahaa hukkaan, jos tuolta tilaat, mutta riski saada sopimaton osa on kyllä aika suuri.
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • Bimli
                Newbiemmer
                • Jan 2015
                • 8
                • Knummi

                #8
                Kiitos paljon vinkistä T3, enpä tosiaan tullut ajatelleeksi, että ratas ei sovikaan paikalleen ihan noin vain. Täytyy koittaa metsästää käytettyä. Myös Timelord:n linkki vaikuttaa lupaavalta, kyselen sieltä lisätietoja, jos vaikka natsaisi. Kiitos.

                Tällainen tyhmä kysymys vielä, jos onnistun rattaan jostain löytämään: Onko väliä kumminpäin sen laittaa, eli onko rattaalla määritelty ylä-/alapuoli?

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Originally posted by Bimli View Post
                  Kiitos paljon vinkistä T3, enpä tosiaan tullut ajatelleeksi, että ratas ei sovikaan paikalleen ihan noin vain. Täytyy koittaa metsästää käytettyä. Myös Timelord:n linkki vaikuttaa lupaavalta, kyselen sieltä lisätietoja, jos vaikka natsaisi. Kiitos.

                  Tällainen tyhmä kysymys vielä, jos onnistun rattaan jostain löytämään: Onko väliä kumminpäin sen laittaa, eli onko rattaalla määritelty ylä-/alapuoli?
                  Mulla on varastossa tommosia rattaita. Ei ole väliä kumminko päin sen asentaa. Nimimerkin Timelord laittamassa linkissä on juuri E30:iin ym saman aikakauden Bemareihin sopiva ratas.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • Bimli
                    Newbiemmer
                    • Jan 2015
                    • 8
                    • Knummi

                    #10
                    Tässäpä lyhyesti tilannepäivitystä. Tilasin tuolta Timelord:n laittaman linkin kautta eBaysta tuon rattaan. Näytti riittävän samalta. Ja samanlainenhan se olikin, tosin ehkä vähän "krouvimpi". Hintaa tuli postituksineen 8 eur ja paketti tuli reilussa viikossa.

                    Sitten T3:n vinkin mukaan viilaa ja vasaraa (ja loppuvaiheessa tuurnaa) käyttäen naputtelin rattaan paikalleen. En tiedä jätinkö liian tiukaksi, kun naputteluun meni lähemmäs tunti. Mutta on ainakin piukassa! Toivottavasti lämpölaajeneminen ei halkaise ratasta...

                    Eilen sitten sisäkaton purku ja moottori paikaoilleen ja initialisointi. Johan lähti taas luukku ja visiiri rullamaan

                    Kiitos vaan neuvoista!

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Originally posted by Bimli View Post
                      Tässäpä lyhyesti tilannepäivitystä. Tilasin tuolta Timelord:n laittaman linkin kautta eBaysta tuon rattaan. Näytti riittävän samalta. Ja samanlainenhan se olikin, tosin ehkä vähän "krouvimpi". Hintaa tuli postituksineen 8 eur ja paketti tuli reilussa viikossa.

                      Sitten T3:n vinkin mukaan viilaa ja vasaraa (ja loppuvaiheessa tuurnaa) käyttäen naputtelin rattaan paikalleen. En tiedä jätinkö liian tiukaksi, kun naputteluun meni lähemmäs tunti. Mutta on ainakin piukassa! Toivottavasti lämpölaajeneminen ei halkaise ratasta...

                      Eilen sitten sisäkaton purku ja moottori paikaoilleen ja initialisointi. Johan lähti taas luukku ja visiiri rullamaan

                      Kiitos vaan neuvoista!
                      Loistavaa! Pienellä viitseliäisyydellä säästi taas satasia, uuteen moottoriin verrattuna
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • Timelord
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 504
                        • Loimaa

                        #12
                        Originally posted by Bimli View Post
                        Tässäpä lyhyesti tilannepäivitystä. Tilasin tuolta Timelord:n laittaman linkin kautta eBaysta tuon rattaan. Näytti riittävän samalta. Ja samanlainenhan se olikin, tosin ehkä vähän "krouvimpi". Hintaa tuli postituksineen 8 eur ja paketti tuli reilussa viikossa.



                        Kiitos vaan neuvoista!

                        Aivan loistavaa!
                        W201 2,5D
                        W123 280ce
                        E21 316
                        ex-E60 530ia
                        ex-E53 4,4i
                        ex-E39 523i
                        ex-E34 520ia
                        ex-E21 318i

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎