Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 koritakuusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jariz
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 103

    E60 koritakuusta

    Kuinka pitkä koritakuu tuossa autossa on? Toiset sanoo 6v ja toiset 12v.
    Tutkin auton pohjaa ja löysin ruostetta kohtuu paljon auton takaosasta. Ruosteet olivat sellaisissa paikoissa johon ei pääse edes kivet hakkaamaan.
    Jos koritakuu on voimassa niin onko siinä jotain ehtoja että takuu korvaa vauriot?
    Kyllä ne näköjään nämäkin ruostuu.
    Auto on vuosimallia 2004.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by jariz View Post
    Kuinka pitkä koritakuu tuossa autossa on? Toiset sanoo 6v ja toiset 12v.
    Tutkin auton pohjaa ja löysin ruostetta kohtuu paljon auton takaosasta. Ruosteet olivat sellaisissa paikoissa johon ei pääse edes kivet hakkaamaan.
    Jos koritakuu on voimassa niin onko siinä jotain ehtoja että takuu korvaa vauriot?
    Kyllä ne näköjään nämäkin ruostuu.
    Auto on vuosimallia 2004.
    Taas kerran, älä tee sille mitään ja se kestää kyllä vielä +parikymmentä vuotta.
    Kyse on punaruskeasta värjäytymisestä joka itse asiassa parantaa korroosionkestoa.
    Eli e punaruskea mikä siellä nyt näkyy, on itse asiassa korroosiokestävämpi pinta kuin mitä se oli silloin kun se neitseellisenä tuli tehtaalta.
    Sille on siis syynsä miksi kaikissa alustan alueilla ei ole varsinaista mekaanista suojaa antavaa pinnoitetta lainkaan.
    Eli sen pinnoittamattoman pohjanosan kuuluukin vetää punaruskealle suojaavalle pinnalle, joka ei enään reagoi.
    Kyse EI siis ole ”ruosteesta” sanan perinteisessä merkityksessä.
    Sen saat kyllä nyt ihan oikeasti ”ruostumaankin” peittämällä sen jonkin pikimassakerroksen alle ja/tai erilaisin 70.luvun ruosteenpoistokeinoin.
    Jos joissan varsinaisissa pinnoitteissa on vikaa, korjauta ne.
    Mikäli ”ruoste” tulee uniin, tarkistuta auto maahantuojaliikkeessä, älä alustasuojaamossa.

    Originally posted by Corrosion suomi
    Punaruskea värjäytyminen
    Piillä tiivistetyt teräkset, joissa rautasinkkifaasin osuus sinkkikerroksessa on korkea, voivat jonkin aikaa altistuneena oltuaan saada punaruskean värisävyn,joka syvenee ajan myötä. Rautasinkkifaasi korrodoituu, missä yhteydessä siitä vapautuu rautaa, joka muodostaa ruostetta ilman tai sadeveden kosteuden vaikutuksesta. Ruosteella on voimakas värjäävä vaikutus, ja jopa pienet määrät saattavat saada aikaan merkittävää värjäytymistä (kuva 2).

    Voimakasta värjäytymistä pidetään helposti merkkinä ruostesuojauskyvyn heikentymisestä tai katoamisesta,
    tämä pitää harvoin paikkansa.

    Rautasinkkiseos suojaa terästä paremmin kuin puhdas sinkki – jopa
    30 % parannuksia on havaittu. Värjäytynyt pinta voidaan hyvin maalata, jos niin on ulkonäkösyistä
    tarpeen. Eräällä värjäytyneellä valopylväällä, joka oli ollut käytössä yli 30 vuotta, oli mittauksissa todettu.
    Eli jos siellä on nyt tämän näköistä punaruskeaksi värjääntynyttä, mutta syöpymätöntä pintaa, älä tee tai teetä mitään:
    Last edited by Hemi; 11-12-2015, 01:21.

    Comment

    • jariz
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 103

      #3
      Vauriokohdat näyttivät ihan perinteiseltä ruosteelta. Kynnellä sai irroitettua syöpynyttä metallia jonka alta paljastui ruskeaa eli todennäköisesti ruostetta. Semmoisia kohonneita paiseita josta saa irroitettua pinnan. Vai onko tuokin vaan värjäytymistä?

      Pahimmat vauriokohdat on sielä mihin pohjamuovit loppuu. Runkopalkeissa siinä mistä jarruputket menevät. Myös jarruputket näyttivät olevan tiensä päässä. Myös auton takaosassa poikittaisessa palkissa on näkyvillä vaurioita. Taisi olla tankin kiinnityksetkin samannäköiset.
      Kaikki suojaamattomat kohdat ei siis ole ruskeita.

      Onko kellään laittaa kuvaa miltä metalli näyttää auton pohjassa jos se on vaan tuota värjäytynyttä?

      Huoltokirjassa muuten maininta koritakuusta että on 6 vuotta. Ilmeisesti sitten uudemmissa on se 12 vuotta?
      Last edited by jariz; 11-12-2015, 18:11.

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        ei ne ruostu ei. Multakin tehdas huvikseen vaihtoi saumasta puhki menneen oven uuteen. Ja se taitos oli irtoamassa, eli puhki.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • -rik
          BTCF Member
          • Nov 2009
          • 827
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by BeamR View Post
          ei ne ruostu ei. Multakin tehdas huvikseen vaihtoi saumasta puhki menneen oven uuteen. Ja se taitos oli irtoamassa, eli puhki.
          Maalatut ja lakatut auton peltiosat ovat vähän eri asia. Ei sinne autoon uutta pohjalevyä aleta vaihtamaan
          ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Originally posted by -rik View Post
            Maalatut ja lakatut auton peltiosat ovat vähän eri asia. Ei sinne autoon uutta pohjalevyä aleta vaihtamaan
            missasit pointin. Tätä samaa "ei-bemari-ruostu-koska-sinkki" -väittelyä on käyty ainakin niin kauan kun mä olen ollut jäsenenä, ja yllättäen aika lailla samojen hahmojen toimesta.

            point being, sinkitty pelti nyt meni ja ruostui niin että tehdas vaihtoi sen osan uuteen koritakuun puitteissa. Mä väitän että se ovi ei olis kestänyt 20 vuotta ilman että tuuli olisi alkanut puhaltamaan sisään.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6168
              • Helsinki

              #7
              Mä olen sen verran utelias, että jos voisit ottaa kuvia kyseisestä pohjasta, missä sitä ruostetta on..
              Last edited by MikeDry; 11-12-2015, 20:33. Reason: PS Olen pahoillani jos postaan sinne ja tänne, mutta kait sitä saa kysellä...
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • jariz
                Bimmer Rookie
                • Jun 2004
                • 103

                #8
                Unohtui ottaa kuvat viimeksi kun nosturilla vierailin. Täytyy seuraavalla kerralla ottaa niin voi muutkin ilmaista mielipiteensä.

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Kaikki eivät kyllä viitsi katsoa maalipinnassansa tollaisia golfpallon kokoisia ruskeita läikkiä, oli ne ruostetta tai sinkkiä? Mitäs sitten niille tekis? Ei paljon lämmitä ettei se ole puhki ruostumassa.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16418
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Perlenbacher View Post
                    Kaikki eivät kyllä viitsi katsoa maalipinnassansa tollaisia golfpallon kokoisia ruskeita läikkiä, oli ne ruostetta tai sinkkiä? Mitäs sitten niille tekis? Ei paljon lämmitä ettei se ole puhki ruostumassa.
                    Tämä.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by jariz View Post
                      Vauriokohdat näyttivät ihan perinteiseltä ruosteelta. Kynnellä sai irroitettua syöpynyttä metallia jonka alta paljastui ruskeaa eli todennäköisesti ruostetta. Semmoisia kohonneita paiseita josta saa irroitettua pinnan. Vai onko tuokin vaan värjäytymistä?

                      Pahimmat vauriokohdat on sielä mihin pohjamuovit loppuu. Runkopalkeissa siinä mistä jarruputket menevät. Myös jarruputket näyttivät olevan tiensä päässä. Myös auton takaosassa poikittaisessa palkissa on näkyvillä vaurioita. Taisi olla tankin kiinnityksetkin samannäköiset.
                      Kaikki suojaamattomat kohdat ei siis ole ruskeita.

                      Onko kellään laittaa kuvaa miltä metalli näyttää auton pohjassa jos se on vaan tuota värjäytynyttä?

                      Huoltokirjassa muuten maininta koritakuusta että on 6 vuotta. Ilmeisesti sitten uudemmissa on se 12 vuotta?
                      Kuten totesin, käy näyttämässä maahantuojaliikkeessä jos arvelluttaa, mutta älä ala itse säveltämään mitään jos et varmuudella tiedä minkälaatuinen vaurio siellä on. Netissä kysellen saat ihan samanlaisilta amatööreiltä vastauksia kuin itsekin arpomalla ja TOTTAKAI se on ”ruostetta” jos sitä täällä kysyt. Eli rälläkällä puhtaakisi ja tektyyliä pintaan....

                      Kuvat tietenkin olisivat kivat.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by BeamR View Post
                        ei ne ruostu ei. Multakin tehdas huvikseen vaihtoi saumasta puhki menneen oven uuteen. Ja se taitos oli irtoamassa, eli puhki.
                        Kuka niin on sanonut ”että ne ei ruostu”???
                        Mitä sinun mielestä olisi sille ovelle sitten tehdä että se ei olisi ruostunut ja kaikki olisivat tyytyväisiä?

                        Se vain ei ole AUTOMAATTISESTI koria syövää ”ruostetta” jos tuota punaruskeaa värjäytymistä tapahtuu.
                        Tällainen lapsellinen missio siitä että +25-vuotta ammatissa toiminut ammattipeltiseppä ”hemi” on väärässä ja netin ”todelliset ammattimiehet” jakavat tietoa jossa kaikki ”ruoste” on oikeaa ruostetta?
                        Sitten amatöörit tekee korjauksia niin kuin ne tehtiin 70-luvun sinkkamattomiin koritekniikoihin ja aikaansaavat muutamassa vuodessa ihan oikeita vaurioita ja ruostetta.
                        Sen jälkeen postaillaan tänne kuvia kuinka helmat ruostuu puhki vaikka ”hemi” kertoo että nämä eivät voi ruostua....

                        Sinkki koritekniikassa on mahdollistaja, johon kuuluu säännölliset ammattimaiset tarkastukset ja ennen kaikkea tarvittaessa oikeat korjaukset.
                        Tämä punaruskea värjäytyminen KUULUU tämän tyyppisen korirakenteen elinkaareen, joten se ei automaattisesti ole sitä perinteista ”ruostumista”, vaan itse asiassa nimenomaan lisää korroosiolujuutta.
                        Ammattimieskään ei ilman kuvia tiedä mistä on kyse, joten tuskin amatöörienkään kannattaa keulia ihan hirveästi siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä?

                        Vai oliko sinulla jokin oma vastaus mitä pitäisi tässä tapauksessa tehdä, jos se kerran on jotakin muuta kuin mitä minä toin esille?
                        Tektyyliä sudilla pintaan...ko? Sen jäkeen toki ei enään tarvitse kysellä BTCF:ltä ainakaan koritakuun perään.

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #13
                          ammattimiehenä sun luulis ymmärtävän olla jakelematta "faktoja" autosta jota et ole koskaan nähnyt. Nyt sitten heitit heti kärkeen että "älä tee mitään", entä jos siellä onkin joku rakennetta heikentänyt vaurio? Entä jos se onkin kolarikorjattu päin pyllyä ja siksi mätänee? Mutta ei, kun suuri ja mahtava Hemi sanoo että älä tee mitään niin sitä ei kukaan saa kyseenalaistaa. Jos se omistajaa mietityttää niin neuvoisin viemään tarkistettavsksi oikealle ammattimiehelle.

                          ja mä olen hyvin tyytyväinen että koritakuu toimi arvolupauksen mukaisesti. Voidaan siis olla aika satavarmoja että ainakaan Hemi ei ollut tekemässä mun auton korjaustarvearviota, koska sun mielestäsi se olisi kuitenkin ollut parempi sellaisenaan kuin korjattuna.

                          tee nyt pieni realitycheck juttuusi.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by BeamR View Post
                            ammattimiehenä sun luulis ymmärtävän olla jakelematta "faktoja" autosta jota et ole koskaan nähnyt. Nyt sitten heitit heti kärkeen että "älä tee mitään", entä jos siellä onkin joku rakennetta heikentänyt vaurio? .
                            Luet taas kerran kuin ”piru raamattua” ota kirjoittamastani vain rusinat pullasta....

                            Minähän tarkoitin sillä ”älä tee mitään”, että itse ei kannata tekemään sille mitään.
                            Kysyjällähän oli jo kysyessään oma ”diagnoosi ruosteesta ja ruostumisesta”, vaikka siitä ei välttämättä ole kyse lainkaan.
                            Lopuksi kirjoitin että alusta kannattaa tarkastuttaa oikeasti ammattilaisella(ei kuitenkaan alustasuojaamossa koska siellä mahdolliset vauriot vain piilotetaan).

                            Eli, poimitaanpa nuo pointit kirjoittamastani:

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Taas kerran, älä tee sille mitään ja se kestää kyllä vielä +parikymmentä vuotta.

                            Jos joissan varsinaisissa pinnoitteissa on vikaa, korjauta ne.
                            Mikäli ”ruoste” tulee uniin, tarkistuta auto maahantuojaliikkeessä, älä alustasuojaamossa.

                            Originally posted by BeamR View Post
                            Entä jos se onkin kolarikorjattu päin pyllyä ja siksi mätänee? Mutta ei, kun suuri ja mahtava Hemi sanoo että älä tee mitään niin sitä ei kukaan saa kyseenalaistaa. Jos se omistajaa mietityttää niin neuvoisin viemään tarkistettavsksi oikealle ammattimiehelle.
                            Niin, kumpikohan meistä oikeasti kehoittikaan näyttämään sitä ammattimiehelle, sinä vai minä?

                            Originally posted by BeamR View Post
                            ja mä olen hyvin tyytyväinen että koritakuu toimi arvolupauksen mukaisesti. Voidaan siis olla aika satavarmoja että ainakaan Hemi ei ollut tekemässä mun auton korjaustarvearviota, koska sun mielestäsi se olisi kuitenkin ollut parempi sellaisenaan kuin korjattuna.

                            tee nyt pieni realitycheck juttuusi.
                            Mikä pointti sinulla on viisastella ja vittuilla ko.asiasta varsinkaan koska oikeasti sinulla ei ole aavistustakaan ko.asiasta ja tätä kautta saat kiksit siitä että vääristelet kaiken sanomani/kirjoittamani.
                            Tiedän taatusti tästä luukkuongelmasta enemmän kuin tulet tietämään edes koko seuraavassa elämässäsi.
                            Tässä oli kuitenkin tarkoitus valistaa kysyjää ja varoittaa tekemästä omia diagnooseja ja niiden perusteella varsinkaan mitään korjauksia/suojauksia, koska niillä voidaan saada paljon pahempia ja nopeammin kehittyviä ihan oikeita vaurioita kertopilemalla että hemin pointtia ei kannata ottaa kuuleviin korviin?

                            Miten sinä muuten autoit itse kysyjää?
                            Last edited by Hemi; 12-12-2015, 00:30.

                            Comment

                            • andhu
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 535
                              • vihti

                              #15
                              Mikä on sitten se oikea tapa korjata tämmösen sinkityn ruostevaurio? Semmonen kysymys jäi vaan mieleen...
                              E30 316 Turbo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎