Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun elvytys c-tekillä akku kytkettynä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jariz
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 103

    Akun elvytys c-tekillä akku kytkettynä

    Saako tuota elvytystoimintoa käyttää kun akku on kytkettynä autoon? Ohjeissa ei mitään mainintaa. Jännite parhaimmillaan 15.8v. Autona e60.
  • Scyber
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 686
    • Hyvinkää

    #2
    En suosittele käyttämään suoraan akkuun kytkettynä, kun autossa kiinni.

    Eikös elvytystoiminto nosta jännitettä juurikin tuonne 16V tienoille.

    Onko jo akku sen verta sökö että tarvii elvytellä? Suosittelen ostamaan uuden akun, jolla taas porskuttaa muutaman vuoden.
    Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
    www.napalmi.com

    Comment

    • jariz
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 103

      #3
      Akku ei kauhean hyvä enää ole mutta mielenkiinnosta aattelin koittaa onko tuosta elvyttämisestä mitään hyötyä.
      Elvytystähän suositellaan tehtäväksi kerran vuodessa vaikka akussa ei vikaa olisikaan.
      Täytyy ottaa akunkenkä latauksen ajaksi irti ettei hajota mitään.

      Comment

      • [fuse]
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 299
        • Kerava

        #4
        Vanha kikkahan on irrottaa akku autosta, kytkeä starttikaapelit napoihin ja raapasta pieni oikari, rikkoo akun sisäistä kuonaa.

        Comment

        • nappe74
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 2845
          • South Carelia

          #5
          Mutta eikös E60 pitäsi olla aina virran päässä... myös kun akkua vaihdetaan?? Muistelin lukeneeni ettei autoa saisi päästää virrattomaksi... :think
          Itsekin ajattelin c-tekillä ladata oman auton akkua jossain vaiheessa koska kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa !!
          Mitenkä tuo sitten oikeaoppisesti tehdään...
          G30 530e xDrive A M-Sport -20

          ex-Bimmerit:
          F10 525dA xDrive M-Sport -13
          E21 316 -80
          E91 330xdA M-Sport -06
          E53 X5 3.0iA Sport -04
          E91 335xiA M-Sport -08
          E60 530iA M-Sport -06
          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
          E91 320d -06
          E39 530iAT M-Sport -01
          E36 328iA -96
          E39 528iA -96
          E36 325i -92

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by nappe74 View Post
            Mutta eikös E60 pitäsi olla aina virran päässä... myös kun akkua vaihdetaan?? Muistelin lukeneeni ettei autoa saisi päästää virrattomaksi... :think
            Itsekin ajattelin c-tekillä ladata oman auton akkua jossain vaiheessa koska kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa !!
            Mitenkä tuo sitten oikeaoppisesti tehdään...
            Ei suoraan akun navoista vaan konepellin pistokkeiden puolelta. Siellä on silloin "älykäs" kaapeli välissä.
            Ja älä käytä elvytystä vaan normaalia latausta.

            Comment

            • nappe74
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 2845
              • South Carelia

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Ei suoraan akun navoista vaan konepellin pistokkeiden puolelta. Siellä on silloin "älykäs" kaapeli välissä.
              Ja älä käytä elvytystä vaan normaalia latausta.
              No näin minä sen ajattelinkin varmaan menevän... konehuoneen puolelta olenkin aina ladannut...
              Kiitos !!
              G30 530e xDrive A M-Sport -20

              ex-Bimmerit:
              F10 525dA xDrive M-Sport -13
              E21 316 -80
              E91 330xdA M-Sport -06
              E53 X5 3.0iA Sport -04
              E91 335xiA M-Sport -08
              E60 530iA M-Sport -06
              E36 320i Cabriolet M-Sport -96
              E91 320d -06
              E39 530iAT M-Sport -01
              E36 328iA -96
              E39 528iA -96
              E36 325i -92

              Comment

              • J_K
                Bimmer Rookie
                • May 2013
                • 117
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by nappe74 View Post
                Mutta eikös E60 pitäsi olla aina virran päässä... myös kun akkua vaihdetaan?? Muistelin lukeneeni ettei autoa saisi päästää virrattomaksi... :think
                Itsekin ajattelin c-tekillä ladata oman auton akkua jossain vaiheessa koska kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa !!
                Mitenkä tuo sitten oikeaoppisesti tehdään...
                Onko syynä mikä, että autoa ei saisi päästää virrattomaksi? Eri mallisarjaan, E90 akun vaihtaneena kylmän viileästi oli auto virratta reilu puolisen tuntia, kun nysväsin uutta akkua tilalle. IBS-mötikkäkin autosta löytyy. Kaikki toimi, kun uuden akun sai kiinni, virrat autoon ja OBD:n kautta kertoi akun vaihdon. Edes radion kanavat eivät kadonneet, mutta kellonajan joutu kertomaan autolle uudelleen.
                sigpic
                325i E90

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #9
                  Poikkeaako tuo c-tekin elvytystoiminto vanhemmissa malleissa olleista lumihiutas-moodista, siinäkin muistaakseni käytetään korkeampaa jännitettä. Vähän aprikoinut että pitäiskö AGM-akkua ladata juurikin tuolla korkeammalla jännitteellä:think
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Poikkeaako tuo c-tekin elvytystoiminto vanhemmissa malleissa olleista lumihiutas-moodista, siinäkin muistaakseni käytetään korkeampaa jännitettä. Vähän aprikoinut että pitäiskö AGM-akkua ladata juurikin tuolla korkeammalla jännitteellä:think
                    Täysin eri toiminto, elvytystä ei sitten löydy niistä pienistä ~3A C-tekeistä olleenkaan. Lumihiutale on tarkoitettu akun lataamiseen, kun lämpötila on alle +5c sekä useille AGM-akuille. Jännite lumihiutale-moodissa ainakin tuossa omassani on 14.7V. Elevytys sitten 15.8v, ohjeessa suositellaan, että akku irroitettaan autosta tuon ajaksi. Itsellä hieman vanhempi xs7000.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Originally posted by [fuse] View Post
                      Vanha kikkahan on irrottaa akku autosta, kytkeä starttikaapelit napoihin ja raapasta pieni oikari, rikkoo akun sisäistä kuonaa.
                      Ei näin

                      Oikeaoppisesti akkua säikäytetään puikkohitsillä

                      Comment

                      • jariz
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2004
                        • 103

                        #12
                        Tuli elvyteltyä navat irti mutta ei se enää siitä paljon kohentunut. Juuri kun olin lähdössä ostamaan uutta akkua niin auto ei enää käynnistyny
                        Vielä kun saisi kerrottua autolle tuon vaihdon. Ketään lahti/ympäristö?

                        Comment

                        • Weuli
                          BTCF Member
                          • Feb 2008
                          • 1169
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by nappe74 View Post
                          Mutta eikös E60 pitäsi olla aina virran päässä... myös kun akkua vaihdetaan?? Muistelin lukeneeni ettei autoa saisi päästää virrattomaksi... :think
                          Itsekin ajattelin c-tekillä ladata oman auton akkua jossain vaiheessa koska kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa !!
                          Mitenkä tuo sitten oikeaoppisesti tehdään...
                          Miksei? Kyllä itsellä ainakin auto on ollut useamman kerran ilman virtaa eikä se siitä miksikään ole mennyt n
                          F10 530da xDrive -14
                          ----------------
                          E92 330d -09
                          E93 325i -08
                          E92 330d -08
                          E61 535d -06
                          E91 320d -08
                          E46 330Ci -01
                          E61 525d -06
                          E90 320i -05
                          E46 325i -01
                          E46 318i -99
                          E36 316i -91

                          Comment

                          • nappe74
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 2845
                            • South Carelia

                            #14
                            Originally posted by Weuli View Post
                            Miksei? Kyllä itsellä ainakin auto on ollut useamman kerran ilman virtaa eikä se siitä miksikään ole mennyt n
                            Ok...

                            Muistelin vaan lukeneeni jostain että autossa on sen verran sähkötoimintaa että ei saisi tulla katkoa tai jotain sekoaa... tais olla sitten vaan esson baari-juttuja...
                            G30 530e xDrive A M-Sport -20

                            ex-Bimmerit:
                            F10 525dA xDrive M-Sport -13
                            E21 316 -80
                            E91 330xdA M-Sport -06
                            E53 X5 3.0iA Sport -04
                            E91 335xiA M-Sport -08
                            E60 530iA M-Sport -06
                            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                            E91 320d -06
                            E39 530iAT M-Sport -01
                            E36 328iA -96
                            E39 528iA -96
                            E36 325i -92

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by nappe74 View Post
                              Ok...

                              Muistelin vaan lukeneeni jostain että autossa on sen verran sähkötoimintaa että ei saisi tulla katkoa tai jotain sekoaa... tais olla sitten vaan esson baari-juttuja...
                              Kyllähän sen akun saa autosta kun autosta irrottaa. Pitää vaan odottaa, eikä heti repiä akkua irti. Miten sitä muka voisi mitään sähköille tehdä kun aina ensimmäiseksi käsketään irroittamaan akku?
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎