Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autosähkötietäjää kaivataan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikae34
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 4991
    • Forssa

    Autosähkötietäjää kaivataan!

    Kysymykseni liittyy tuohon sigun Mussoon. Ongelma on, että lämmityslaite puhaltaa ainoastaan ylös eli laseille. Vaikka vaihtelee napeista puhallussuuntaa mitään ei tapahdu vaan puhallus jatkuu laseille koko ajan. Olen tutkinut asiaa ja testannut toisella ohjauspaneelilla mutta tilanne pysyy samana. Lisäksi olen purkanut läppiä kääntävän moottorin ja syöttänyt sähköä suoraan moottorin navoille ja todennut, että moottori toimii. Moottorille tulee liitin, jossa on useita pinnejä. Näistä pinneistä kun mittailee yleismittarilla niin likimain joka pinnille tulee 12v koko ajan ja tilanne pysyy samana vaikka säätöpaneelista painelee eri lämmityssuuntaa ohjaavia nappeja miten tahansa! Eikö noiden jännitteiden pitäisi vaihdella tuolla läppämoottorin liittimen pinneillä eri asennoissa, jotta moottori tietäisi liikkua johonkin päin? Nyt siellä on kuitenkin 12v likimain joka pinnillä vaikka mitä nappeja painaa ja tilanne on aivan sama toisellakin ohjauspaneelilla. Mikä tuossa voi oikein olla? Tämä on niin yksinkertainen auto, että mitään ”älyä” ei luulisi enää ohjauspaneelin ja läppämoottorin välissä olevan.
    Last edited by mikae34; 27-04-2019, 21:07.
    Auto on liikkumaväline.
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Tietämättä yhtään edes minkä näköisestä tai ikäisestä autosta kyse niin oletan, että reippaasti 2000 luvun taitteen jälkeen?

    Lienee tuommoisessakin autossa alihankkijan tekemä järjestelmä ja hyvin samantyylinen standardi löytynee, kuin muissakin. Eli ilmastoinnin ohjainlaite ohjaa läppämoottoreita yhteisen LIN-väylän kautta. Et silloin saa sen viestiliikenteestä muuta kiinni, kuin mainitsemasi ~12V jännitteen.

    Onko autossa webasto? Mikli näin on niin keskittyisen sen kytkentöihin. Se nimittäin kytketään kuolettamaan tuo LIN väylän toiminta halutulle asennolle valmiiksi seuraavaa webastokäyttöä varten. Se asetelma on yleensä lämmöt kuumalle ja suuntaus ylös.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • mikae34
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 4991
      • Forssa

      #3
      Originally posted by zakspeed View Post
      Tietämättä yhtään edes minkä näköisestä tai ikäisestä autosta kyse niin oletan, että reippaasti 2000 luvun taitteen jälkeen?

      Lienee tuommoisessakin autossa alihankkijan tekemä järjestelmä ja hyvin samantyylinen standardi löytynee, kuin muissakin. Eli ilmastoinnin ohjainlaite ohjaa läppämoottoreita yhteisen LIN-väylän kautta. Et silloin saa sen viestiliikenteestä muuta kiinni, kuin mainitsemasi ~12V jännitteen.

      Onko autossa webasto? Mikli näin on niin keskittyisen sen kytkentöihin. Se nimittäin kytketään kuolettamaan tuo LIN väylän toiminta halutulle asennolle valmiiksi seuraavaa webastokäyttöä varten. Se asetelma on yleensä lämmöt kuumalle ja suuntaus ylös.
      Kyllä tämä on vanhempi, tarkemmin 1997 ja ei kyllä ole mitään väyliä. Lämpötilan säätöäkin ohjataan mekaanisesti vivulla ja vaijerilla. Yksinkertainen tämä laitos on. Onhan tässä eberi mutta kun se on ollut aina ja ongelmia ei ole ollut niin miksi niitä sen takia nyt olisi? Sehän on ainoastaan kytketty puhallinmoottorin syötön väliin ja se ainoastaan käynnistää puhallinmoottorin joka sitten puhaltaa ohjaamoon sen mukaan, mihin asentoon läpät/lämpötila on viimeiseksi jätetty. Läppämoottoreita ei ole kuin yksi. Siellä on sellainen vipu, joka kääntää kaikkia läppiä erikseen ja sitä ohjataan yhdellä moottorilla. En kyllä ymmärrä mikä tuossa voi olla?
      Last edited by mikae34; 28-04-2019, 13:50.
      Auto on liikkumaväline.

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 4991
        • Forssa

        #4
        Eikö näin isolla foorumilla kenelläkään ole mitään näkökulmaa asiaan?
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #5
          Originally posted by mikae34 View Post
          Tämä on niin yksinkertainen auto, että mitään ”älyä” ei luulisi enää ohjauspaneelin ja läppämoottorin välissä olevan.
          Kyllä siellä on. Läppiä ohjaa takaisinkytketty servomoottori, jolle "äly" eli ohjain antaa pwm-signaalia. Servomoottorissa on asentotunnistin, joka kertoo ohjaimelle moottorin asennon.


          Nämä ihan yleisen elektroniikkatietämyksen ja kuvailun perusteella pääteltyä. Ja ei, en osaa korjata eo. laitteita, tunnen vain kuinka ne toimii ja käyttäytyy.


          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • ptikkala
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1571

            #6
            Törmäsin vähän vastaavaan ongelmaan erään mersun kanssa missä oli jälkiasennettu eber muistaakseni ja siinä oli hajonnut se ohjain purkki mistä lähtee karvat läppien ohjaukseen -> läpät ei enää ohjautunut minnekkään. Purkki irti ja vakio kytkennät takaisin niin alkoi toimimaan.

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4991
              • Forssa

              #7
              Originally posted by ptikkala View Post
              Törmäsin vähän vastaavaan ongelmaan erään mersun kanssa missä oli jälkiasennettu eber muistaakseni ja siinä oli hajonnut se ohjain purkki mistä lähtee karvat läppien ohjaukseen -> läpät ei enää ohjautunut minnekkään. Purkki irti ja vakio kytkennät takaisin niin alkoi toimimaan.
              Mutta kun tässä se eber on kytketty ainoastaan puhallinmoottoriin ja se ainoastaan käynnistää sen niin ei tuokaan oikein tunnu järkeenkäypältä.

              Minä olen siis testannut tätä myös toisen auton ohjauspaneelilla ja läppämoottorilla ja lopputulos on sama.
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • mikae34
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 4991
                • Forssa

                #8
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Kyllä siellä on. Läppiä ohjaa takaisinkytketty servomoottori, jolle "äly" eli ohjain antaa pwm-signaalia. Servomoottorissa on asentotunnistin, joka kertoo ohjaimelle moottorin asennon.


                Nämä ihan yleisen elektroniikkatietämyksen ja kuvailun perusteella pääteltyä. Ja ei, en osaa korjata eo. laitteita, tunnen vain kuinka ne toimii ja käyttäytyy.


                https://fi.wikipedia.org/wiki/Servo
                Niin, eli ohjaimen (säätöpaneeli) ja servomoottorin (läppämoottori) välissä ei ole mitään muuta. Sen takia ihmettelenkin miksi ei enää pelaa... koitettu toisella ohjaimella ja moottorilla myös. Vaikea uskoa, että toinenkin ohjain olisi kaput...
                Auto on liikkumaväline.

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  #9
                  Onko manuaali-ilmastointi, semi-automaattinen ilmastointi (SATC) vai automaatti-ilmastointi (FATC)?
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • mikae34
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 4991
                    • Forssa

                    #10
                    Originally posted by walde View Post
                    Onko manuaali-ilmastointi, semi-automaattinen ilmastointi (SATC) vai automaatti-ilmastointi (FATC)?
                    Eihän tässä sellaisia hienouksia ole. Perus lämppäri ja lämmönsäädin vaijerilla ja puhallussuunnat napeilla ja ne nimenomaan eivät toimi. Aina puhaltaa laseille.
                    Auto on liikkumaväline.

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      #11
                      Originally posted by mikae34 View Post
                      Minä olen siis testannut tätä myös toisen auton ohjauspaneelilla ja läppämoottorilla ja lopputulos on sama.
                      Molemmat vaihtopalikat samaan aikaan paikallaan ja ei toimi?

                      Originally posted by mikae34 View Post
                      Eihän tässä sellaisia hienouksia ole. Perus lämppäri ja lämmönsäädin vaijerilla ja puhallussuunnat napeilla ja ne nimenomaan eivät toimi. Aina puhaltaa laseille.


                      Tuolta voi jotain päätellä sen ohjausmoottorin/nappien toiminnasta.
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4991
                        • Forssa

                        #12
                        Originally posted by kalevik View Post
                        Molemmat vaihtopalikat samaan aikaan paikallaan ja ei toimi?





                        Tuolta voi jotain päätellä sen ohjausmoottorin/nappien toiminnasta.
                        Ei samaan aikaan mutta en jaksa uskoa, että sillä olisi merkitystä. Molempia kuitenkin on vaihdeltu tuloksetta. Noita service manuaaleja olenkin aiemmin tutkaillut mutta en sieltä pääse oikein jäljille. Tuossa linkissäsikään ei ole juuri tätä vanhaa versiota, vaan ns facelift, jossa jo ilmastointi. Tämä siis vanhempi preface peruslämppärillä ja ikkunat auki ilmastoinnilla.

                        Vaikeaksi tämä on mennyt. Olen alkanut jo suunnitella, että toteutan mekaanisesti vanhan ajan tapaan vaijerilla tuon läppien ohjauksen...
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #13
                          Tästäkäänkö ei ole apua? Kieltämättä hankala arvuutella vikaa jos lähtötiedot on noin heikot tai mitään kuvia tms ei ole ainuttakaan. :think




                          Jos ei tuo kelpaa niin hae täältä oikea. Vaatinee rekistöitymisen aluksi: https://www.ssangyongclub.co.uk/foru...58-electrical/

                          Ohituksia tuolla ei näemmä ainakaan kannata alkaa suunnittelemaan...
                          "Tekniikan Maailma 18/1995 mittasi SsangYong Musso 602 EL:n (70 kW, 1895 kg) kiihtyvyydeksi 0–50 km/h 5,2 sekuntia, 0–80 km/h 12,5 sekuntia, 0–100 km/h 20,0 sekuntia ja 0–120 km/h 30,4 sekuntia. Huippunopeus on valmistajan mukaan 145 km/h. Kulutus on auton kokoon nähden suhteellisen alhainen, tasaisen 90/120 km/h ECE-kulutus on 8,0 ja 12,3 l/100 km, kaupunkiajossa 11,6 l/100 km."
                          Last edited by fraatti; 13-05-2019, 01:16.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            #14
                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Ei samaan aikaan mutta en jaksa uskoa, että sillä olisi merkitystä. Molempia kuitenkin on vaihdeltu tuloksetta. Noita service manuaaleja olenkin aiemmin tutkaillut mutta en sieltä pääse oikein jäljille. Tuossa linkissäsikään ei ole juuri tätä vanhaa versiota, vaan ns facelift, jossa jo ilmastointi. Tämä siis vanhempi preface peruslämppärillä ja ikkunat auki ilmastoinnilla.

                            Vaikeaksi tämä on mennyt. Olen alkanut jo suunnitella, että toteutan mekaanisesti vanhan ajan tapaan vaijerilla tuon läppien ohjauksen...
                            fraatin laittamaa kuvaa tutkittuani lisäkysymyksiä:

                            Toimiiko nappien merkkivalot?

                            Toimiiko ilmanoton sisä/ulko ohjaus?

                            Jos ei toimi, tarkista maadoitus (musta/keltainen).

                            Voihan tuota toimilaitetta ajella 2 napaisella vaihtokytkimellä, jos ei muuta keksi.
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4991
                              • Forssa

                              #15
                              En tiä, mystiseltä tuntuu. Tuon fraatin kuvan perusteella (kiiitos siitä) siellä ei ole ohjaimen ja moottorin välissä enää mitään. Ohjaimessa napit toimii kuten kuuluu ja valot syttyvät merkiksi napin ollessa painettuna. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Mittasin kaapelit moottorin ja ohjaimen väliltä ja yhtä lukuunottamatta (musta kaapeli) kaikki olivat ehjiä väliltä. En osaa tulkita noita sähkökuvia niin hyvin, että osaisin sanoa mihin sen mustan kaapeli moottorilta kuuluu mennä.

                              Sisäkierto/ulkoilma ohjaus toimii normaalisti. Ainoastaan läppien ohjaus ei, valot kuitenkin siis toimivat läppien sähkönapeilla...
                              Last edited by mikae34; 14-05-2019, 11:46.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎