Kysymykseni liittyy tuohon sigun Mussoon. Ongelma on, että lämmityslaite puhaltaa ainoastaan ylös eli laseille. Vaikka vaihtelee napeista puhallussuuntaa mitään ei tapahdu vaan puhallus jatkuu laseille koko ajan. Olen tutkinut asiaa ja testannut toisella ohjauspaneelilla mutta tilanne pysyy samana. Lisäksi olen purkanut läppiä kääntävän moottorin ja syöttänyt sähköä suoraan moottorin navoille ja todennut, että moottori toimii. Moottorille tulee liitin, jossa on useita pinnejä. Näistä pinneistä kun mittailee yleismittarilla niin likimain joka pinnille tulee 12v koko ajan ja tilanne pysyy samana vaikka säätöpaneelista painelee eri lämmityssuuntaa ohjaavia nappeja miten tahansa! Eikö noiden jännitteiden pitäisi vaihdella tuolla läppämoottorin liittimen pinneillä eri asennoissa, jotta moottori tietäisi liikkua johonkin päin? Nyt siellä on kuitenkin 12v likimain joka pinnillä vaikka mitä nappeja painaa ja tilanne on aivan sama toisellakin ohjauspaneelilla. Mikä tuossa voi oikein olla? Tämä on niin yksinkertainen auto, että mitään ”älyä” ei luulisi enää ohjauspaneelin ja läppämoottorin välissä olevan.
Autosähkötietäjää kaivataan!
Collapse
X
-
Tietämättä yhtään edes minkä näköisestä tai ikäisestä autosta kyse niin oletan, että reippaasti 2000 luvun taitteen jälkeen?
Lienee tuommoisessakin autossa alihankkijan tekemä järjestelmä ja hyvin samantyylinen standardi löytynee, kuin muissakin. Eli ilmastoinnin ohjainlaite ohjaa läppämoottoreita yhteisen LIN-väylän kautta. Et silloin saa sen viestiliikenteestä muuta kiinni, kuin mainitsemasi ~12V jännitteen.
Onko autossa webasto? Mikli näin on niin keskittyisen sen kytkentöihin. Se nimittäin kytketään kuolettamaan tuo LIN väylän toiminta halutulle asennolle valmiiksi seuraavaa webastokäyttöä varten. Se asetelma on yleensä lämmöt kuumalle ja suuntaus ylös.
-
Kyllä tämä on vanhempi, tarkemmin 1997 ja ei kyllä ole mitään väyliä. Lämpötilan säätöäkin ohjataan mekaanisesti vivulla ja vaijerilla. Yksinkertainen tämä laitos on. Onhan tässä eberi mutta kun se on ollut aina ja ongelmia ei ole ollut niin miksi niitä sen takia nyt olisi? Sehän on ainoastaan kytketty puhallinmoottorin syötön väliin ja se ainoastaan käynnistää puhallinmoottorin joka sitten puhaltaa ohjaamoon sen mukaan, mihin asentoon läpät/lämpötila on viimeiseksi jätetty. Läppämoottoreita ei ole kuin yksi. Siellä on sellainen vipu, joka kääntää kaikkia läppiä erikseen ja sitä ohjataan yhdellä moottorilla. En kyllä ymmärrä mikä tuossa voi olla?Originally posted by zakspeed View PostTietämättä yhtään edes minkä näköisestä tai ikäisestä autosta kyse niin oletan, että reippaasti 2000 luvun taitteen jälkeen?
Lienee tuommoisessakin autossa alihankkijan tekemä järjestelmä ja hyvin samantyylinen standardi löytynee, kuin muissakin. Eli ilmastoinnin ohjainlaite ohjaa läppämoottoreita yhteisen LIN-väylän kautta. Et silloin saa sen viestiliikenteestä muuta kiinni, kuin mainitsemasi ~12V jännitteen.
Onko autossa webasto? Mikli näin on niin keskittyisen sen kytkentöihin. Se nimittäin kytketään kuolettamaan tuo LIN väylän toiminta halutulle asennolle valmiiksi seuraavaa webastokäyttöä varten. Se asetelma on yleensä lämmöt kuumalle ja suuntaus ylös.Last edited by mikae34; 28-04-2019, 12:50.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
Kyllä siellä on. Läppiä ohjaa takaisinkytketty servomoottori, jolle "äly" eli ohjain antaa pwm-signaalia. Servomoottorissa on asentotunnistin, joka kertoo ohjaimelle moottorin asennon.Originally posted by mikae34 View PostTämä on niin yksinkertainen auto, että mitään ”älyä” ei luulisi enää ohjauspaneelin ja läppämoottorin välissä olevan.
Nämä ihan yleisen elektroniikkatietämyksen ja kuvailun perusteella pääteltyä. Ja ei, en osaa korjata eo. laitteita, tunnen vain kuinka ne toimii ja käyttäytyy.
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Törmäsin vähän vastaavaan ongelmaan erään mersun kanssa missä oli jälkiasennettu eber muistaakseni ja siinä oli hajonnut se ohjain purkki mistä lähtee karvat läppien ohjaukseen -> läpät ei enää ohjautunut minnekkään. Purkki irti ja vakio kytkennät takaisin niin alkoi toimimaan.
Comment
-
Mutta kun tässä se eber on kytketty ainoastaan puhallinmoottoriin ja se ainoastaan käynnistää sen niin ei tuokaan oikein tunnu järkeenkäypältä.Originally posted by ptikkala View PostTörmäsin vähän vastaavaan ongelmaan erään mersun kanssa missä oli jälkiasennettu eber muistaakseni ja siinä oli hajonnut se ohjain purkki mistä lähtee karvat läppien ohjaukseen -> läpät ei enää ohjautunut minnekkään. Purkki irti ja vakio kytkennät takaisin niin alkoi toimimaan.
Minä olen siis testannut tätä myös toisen auton ohjauspaneelilla ja läppämoottorilla ja lopputulos on sama.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
Niin, eli ohjaimen (säätöpaneeli) ja servomoottorin (läppämoottori) välissä ei ole mitään muuta. Sen takia ihmettelenkin miksi ei enää pelaa... koitettu toisella ohjaimella ja moottorilla myös. Vaikea uskoa, että toinenkin ohjain olisi kaput...Originally posted by Vauhtivaunu View PostKyllä siellä on. Läppiä ohjaa takaisinkytketty servomoottori, jolle "äly" eli ohjain antaa pwm-signaalia. Servomoottorissa on asentotunnistin, joka kertoo ohjaimelle moottorin asennon.
Nämä ihan yleisen elektroniikkatietämyksen ja kuvailun perusteella pääteltyä. Ja ei, en osaa korjata eo. laitteita, tunnen vain kuinka ne toimii ja käyttäytyy.
https://fi.wikipedia.org/wiki/ServoAuto on liikkumaväline.
Comment
-
Eihän tässä sellaisia hienouksia ole. Perus lämppäri ja lämmönsäädin vaijerilla ja puhallussuunnat napeilla ja ne nimenomaan eivät toimi. Aina puhaltaa laseille.Originally posted by walde View PostOnko manuaali-ilmastointi, semi-automaattinen ilmastointi (SATC) vai automaatti-ilmastointi (FATC)?Auto on liikkumaväline.
Comment
-
Molemmat vaihtopalikat samaan aikaan paikallaan ja ei toimi?Originally posted by mikae34 View PostMinä olen siis testannut tätä myös toisen auton ohjauspaneelilla ja läppämoottorilla ja lopputulos on sama.
https://cardiagn.com/ssangyong-musso-service-manual/Originally posted by mikae34 View PostEihän tässä sellaisia hienouksia ole. Perus lämppäri ja lämmönsäädin vaijerilla ja puhallussuunnat napeilla ja ne nimenomaan eivät toimi. Aina puhaltaa laseille.
Tuolta voi jotain päätellä sen ohjausmoottorin/nappien toiminnasta.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
Ei samaan aikaan mutta en jaksa uskoa, että sillä olisi merkitystä. Molempia kuitenkin on vaihdeltu tuloksetta. Noita service manuaaleja olenkin aiemmin tutkaillut mutta en sieltä pääse oikein jäljille. Tuossa linkissäsikään ei ole juuri tätä vanhaa versiota, vaan ns facelift, jossa jo ilmastointi. Tämä siis vanhempi preface peruslämppärillä ja ikkunat auki ilmastoinnilla.Originally posted by kalevik View PostMolemmat vaihtopalikat samaan aikaan paikallaan ja ei toimi?
https://cardiagn.com/ssangyong-musso-service-manual/
Tuolta voi jotain päätellä sen ohjausmoottorin/nappien toiminnasta.
Vaikeaksi tämä on mennyt. Olen alkanut jo suunnitella, että toteutan mekaanisesti vanhan ajan tapaan vaijerilla tuon läppien ohjauksen...Auto on liikkumaväline.
Comment
-
Tästäkäänkö ei ole apua? Kieltämättä hankala arvuutella vikaa jos lähtötiedot on noin heikot tai mitään kuvia tms ei ole ainuttakaan. :think

Jos ei tuo kelpaa niin hae täältä oikea. Vaatinee rekistöitymisen aluksi: https://www.ssangyongclub.co.uk/foru...58-electrical/
Ohituksia tuolla ei näemmä ainakaan kannata alkaa suunnittelemaan...
"Tekniikan Maailma 18/1995 mittasi SsangYong Musso 602 EL:n (70 kW, 1895 kg) kiihtyvyydeksi 0–50 km/h 5,2 sekuntia, 0–80 km/h 12,5 sekuntia, 0–100 km/h 20,0 sekuntia ja 0–120 km/h 30,4 sekuntia. Huippunopeus on valmistajan mukaan 145 km/h. Kulutus on auton kokoon nähden suhteellisen alhainen, tasaisen 90/120 km/h ECE-kulutus on 8,0 ja 12,3 l/100 km, kaupunkiajossa 11,6 l/100 km."Last edited by fraatti; 13-05-2019, 00:16.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
fraatin laittamaa kuvaa tutkittuani lisäkysymyksiä:Originally posted by mikae34 View PostEi samaan aikaan mutta en jaksa uskoa, että sillä olisi merkitystä. Molempia kuitenkin on vaihdeltu tuloksetta. Noita service manuaaleja olenkin aiemmin tutkaillut mutta en sieltä pääse oikein jäljille. Tuossa linkissäsikään ei ole juuri tätä vanhaa versiota, vaan ns facelift, jossa jo ilmastointi. Tämä siis vanhempi preface peruslämppärillä ja ikkunat auki ilmastoinnilla.
Vaikeaksi tämä on mennyt. Olen alkanut jo suunnitella, että toteutan mekaanisesti vanhan ajan tapaan vaijerilla tuon läppien ohjauksen...
Toimiiko nappien merkkivalot?
Toimiiko ilmanoton sisä/ulko ohjaus?
Jos ei toimi, tarkista maadoitus (musta/keltainen).
Voihan tuota toimilaitetta ajella 2 napaisella vaihtokytkimellä, jos ei muuta keksi.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
En tiä, mystiseltä tuntuu. Tuon fraatin kuvan perusteella (kiiitos siitä) siellä ei ole ohjaimen ja moottorin välissä enää mitään. Ohjaimessa napit toimii kuten kuuluu ja valot syttyvät merkiksi napin ollessa painettuna. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Mittasin kaapelit moottorin ja ohjaimen väliltä ja yhtä lukuunottamatta (musta kaapeli) kaikki olivat ehjiä väliltä. En osaa tulkita noita sähkökuvia niin hyvin, että osaisin sanoa mihin sen mustan kaapeli moottorilta kuuluu mennä.
Sisäkierto/ulkoilma ohjaus toimii normaalisti. Ainoastaan läppien ohjaus ei, valot kuitenkin siis toimivat läppien sähkönapeilla...Last edited by mikae34; 14-05-2019, 10:46.Auto on liikkumaväline.
Comment
Comment