Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autosähkötietäjää kaivataan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Hyvä että tuli kuntoon

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Kunnossa. Musta/harmaa johto on matkalta jostain poikki. Tämän korvaaminen laittoi toimimaan. Kiitos suuresti asiaan perehtyneille !

    Ja vielä fraatille niin, kyllä, ei tuolla kannata tiukkoihin paikkoihin lähteä ohittelemaan. Laiska on kuin perkele. Tämä on hieman vakiota parempi, kun on mynädieselin säätämä pumppu mutta ei se silti mihinkään mene. Hieman kyllä kutkuttaisi tehdä jotain, kun tuolla on kuitenkin OM602...
    Last edited by mikae34; 14-05-2019, 18:47.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by L.H View Post
    Oon lukenut tän nyt moneen kertaan, mutta pitää silti kysyä onko se musta piuha siis poikki, vai eikö sitä ole mitattu? Mihin pinniin se tulee, kun en löydä tosta kytkiksestä mustaa johtoa paneelin ja moottorin väliltä?
    Olin katsonut huolimattomasti. Kyseessä on siis musta johto, jossa harmaita täpliä eli ilmeisesti musta harmaa. Onko se siis tuo BG lyhenne. Tässä johdossa siis ei ole siis yhteyttä paneelin ja moottorin välillä, muissa johdoissa on. Pitänee testata hyppyjohdolla.

    Leave a comment:


  • L.H
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Mittasin kaapelit moottorin ja ohjaimen väliltä ja yhtä lukuunottamatta (musta kaapeli) kaikki olivat ehjiä väliltä. En osaa tulkita noita sähkökuvia niin hyvin, että osaisin sanoa mihin sen mustan kaapeli moottorilta kuuluu mennä.
    Oon lukenut tän nyt moneen kertaan, mutta pitää silti kysyä onko se musta piuha siis poikki, vai eikö sitä ole mitattu? Mihin pinniin se tulee, kun en löydä tosta kytkiksestä mustaa johtoa paneelin ja moottorin väliltä?

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    En tiä, mystiseltä tuntuu. Tuon fraatin kuvan perusteella (kiiitos siitä) siellä ei ole ohjaimen ja moottorin välissä enää mitään. Ohjaimessa napit toimii kuten kuuluu ja valot syttyvät merkiksi napin ollessa painettuna. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Mittasin kaapelit moottorin ja ohjaimen väliltä ja yhtä lukuunottamatta (musta kaapeli) kaikki olivat ehjiä väliltä. En osaa tulkita noita sähkökuvia niin hyvin, että osaisin sanoa mihin sen mustan kaapeli moottorilta kuuluu mennä.

    Sisäkierto/ulkoilma ohjaus toimii normaalisti. Ainoastaan läppien ohjaus ei, valot kuitenkin siis toimivat läppien sähkönapeilla...
    Last edited by mikae34; 14-05-2019, 10:46.

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Ei samaan aikaan mutta en jaksa uskoa, että sillä olisi merkitystä. Molempia kuitenkin on vaihdeltu tuloksetta. Noita service manuaaleja olenkin aiemmin tutkaillut mutta en sieltä pääse oikein jäljille. Tuossa linkissäsikään ei ole juuri tätä vanhaa versiota, vaan ns facelift, jossa jo ilmastointi. Tämä siis vanhempi preface peruslämppärillä ja ikkunat auki ilmastoinnilla.

    Vaikeaksi tämä on mennyt. Olen alkanut jo suunnitella, että toteutan mekaanisesti vanhan ajan tapaan vaijerilla tuon läppien ohjauksen...
    fraatin laittamaa kuvaa tutkittuani lisäkysymyksiä:

    Toimiiko nappien merkkivalot?

    Toimiiko ilmanoton sisä/ulko ohjaus?

    Jos ei toimi, tarkista maadoitus (musta/keltainen).

    Voihan tuota toimilaitetta ajella 2 napaisella vaihtokytkimellä, jos ei muuta keksi.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tästäkäänkö ei ole apua? Kieltämättä hankala arvuutella vikaa jos lähtötiedot on noin heikot tai mitään kuvia tms ei ole ainuttakaan. :think




    Jos ei tuo kelpaa niin hae täältä oikea. Vaatinee rekistöitymisen aluksi: https://www.ssangyongclub.co.uk/foru...58-electrical/

    Ohituksia tuolla ei näemmä ainakaan kannata alkaa suunnittelemaan...
    "Tekniikan Maailma 18/1995 mittasi SsangYong Musso 602 EL:n (70 kW, 1895 kg) kiihtyvyydeksi 0–50 km/h 5,2 sekuntia, 0–80 km/h 12,5 sekuntia, 0–100 km/h 20,0 sekuntia ja 0–120 km/h 30,4 sekuntia. Huippunopeus on valmistajan mukaan 145 km/h. Kulutus on auton kokoon nähden suhteellisen alhainen, tasaisen 90/120 km/h ECE-kulutus on 8,0 ja 12,3 l/100 km, kaupunkiajossa 11,6 l/100 km."
    Last edited by fraatti; 13-05-2019, 00:16.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by kalevik View Post
    Molemmat vaihtopalikat samaan aikaan paikallaan ja ei toimi?





    Tuolta voi jotain päätellä sen ohjausmoottorin/nappien toiminnasta.
    Ei samaan aikaan mutta en jaksa uskoa, että sillä olisi merkitystä. Molempia kuitenkin on vaihdeltu tuloksetta. Noita service manuaaleja olenkin aiemmin tutkaillut mutta en sieltä pääse oikein jäljille. Tuossa linkissäsikään ei ole juuri tätä vanhaa versiota, vaan ns facelift, jossa jo ilmastointi. Tämä siis vanhempi preface peruslämppärillä ja ikkunat auki ilmastoinnilla.

    Vaikeaksi tämä on mennyt. Olen alkanut jo suunnitella, että toteutan mekaanisesti vanhan ajan tapaan vaijerilla tuon läppien ohjauksen...

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Minä olen siis testannut tätä myös toisen auton ohjauspaneelilla ja läppämoottorilla ja lopputulos on sama.
    Molemmat vaihtopalikat samaan aikaan paikallaan ja ei toimi?

    Originally posted by mikae34 View Post
    Eihän tässä sellaisia hienouksia ole. Perus lämppäri ja lämmönsäädin vaijerilla ja puhallussuunnat napeilla ja ne nimenomaan eivät toimi. Aina puhaltaa laseille.


    Tuolta voi jotain päätellä sen ohjausmoottorin/nappien toiminnasta.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by walde View Post
    Onko manuaali-ilmastointi, semi-automaattinen ilmastointi (SATC) vai automaatti-ilmastointi (FATC)?
    Eihän tässä sellaisia hienouksia ole. Perus lämppäri ja lämmönsäädin vaijerilla ja puhallussuunnat napeilla ja ne nimenomaan eivät toimi. Aina puhaltaa laseille.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Onko manuaali-ilmastointi, semi-automaattinen ilmastointi (SATC) vai automaatti-ilmastointi (FATC)?

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Kyllä siellä on. Läppiä ohjaa takaisinkytketty servomoottori, jolle "äly" eli ohjain antaa pwm-signaalia. Servomoottorissa on asentotunnistin, joka kertoo ohjaimelle moottorin asennon.


    Nämä ihan yleisen elektroniikkatietämyksen ja kuvailun perusteella pääteltyä. Ja ei, en osaa korjata eo. laitteita, tunnen vain kuinka ne toimii ja käyttäytyy.


    https://fi.wikipedia.org/wiki/Servo
    Niin, eli ohjaimen (säätöpaneeli) ja servomoottorin (läppämoottori) välissä ei ole mitään muuta. Sen takia ihmettelenkin miksi ei enää pelaa... koitettu toisella ohjaimella ja moottorilla myös. Vaikea uskoa, että toinenkin ohjain olisi kaput...

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post
    Törmäsin vähän vastaavaan ongelmaan erään mersun kanssa missä oli jälkiasennettu eber muistaakseni ja siinä oli hajonnut se ohjain purkki mistä lähtee karvat läppien ohjaukseen -> läpät ei enää ohjautunut minnekkään. Purkki irti ja vakio kytkennät takaisin niin alkoi toimimaan.
    Mutta kun tässä se eber on kytketty ainoastaan puhallinmoottoriin ja se ainoastaan käynnistää sen niin ei tuokaan oikein tunnu järkeenkäypältä.

    Minä olen siis testannut tätä myös toisen auton ohjauspaneelilla ja läppämoottorilla ja lopputulos on sama.

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Törmäsin vähän vastaavaan ongelmaan erään mersun kanssa missä oli jälkiasennettu eber muistaakseni ja siinä oli hajonnut se ohjain purkki mistä lähtee karvat läppien ohjaukseen -> läpät ei enää ohjautunut minnekkään. Purkki irti ja vakio kytkennät takaisin niin alkoi toimimaan.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Tämä on niin yksinkertainen auto, että mitään ”älyä” ei luulisi enää ohjauspaneelin ja läppämoottorin välissä olevan.
    Kyllä siellä on. Läppiä ohjaa takaisinkytketty servomoottori, jolle "äly" eli ohjain antaa pwm-signaalia. Servomoottorissa on asentotunnistin, joka kertoo ohjaimelle moottorin asennon.


    Nämä ihan yleisen elektroniikkatietämyksen ja kuvailun perusteella pääteltyä. Ja ei, en osaa korjata eo. laitteita, tunnen vain kuinka ne toimii ja käyttäytyy.


    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎