Autosähkötietäjää kaivataan!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mikae34
    replied
    Eikö näin isolla foorumilla kenelläkään ole mitään näkökulmaa asiaan?

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Tietämättä yhtään edes minkä näköisestä tai ikäisestä autosta kyse niin oletan, että reippaasti 2000 luvun taitteen jälkeen?

    Lienee tuommoisessakin autossa alihankkijan tekemä järjestelmä ja hyvin samantyylinen standardi löytynee, kuin muissakin. Eli ilmastoinnin ohjainlaite ohjaa läppämoottoreita yhteisen LIN-väylän kautta. Et silloin saa sen viestiliikenteestä muuta kiinni, kuin mainitsemasi ~12V jännitteen.

    Onko autossa webasto? Mikli näin on niin keskittyisen sen kytkentöihin. Se nimittäin kytketään kuolettamaan tuo LIN väylän toiminta halutulle asennolle valmiiksi seuraavaa webastokäyttöä varten. Se asetelma on yleensä lämmöt kuumalle ja suuntaus ylös.
    Kyllä tämä on vanhempi, tarkemmin 1997 ja ei kyllä ole mitään väyliä. Lämpötilan säätöäkin ohjataan mekaanisesti vivulla ja vaijerilla. Yksinkertainen tämä laitos on. Onhan tässä eberi mutta kun se on ollut aina ja ongelmia ei ole ollut niin miksi niitä sen takia nyt olisi? Sehän on ainoastaan kytketty puhallinmoottorin syötön väliin ja se ainoastaan käynnistää puhallinmoottorin joka sitten puhaltaa ohjaamoon sen mukaan, mihin asentoon läpät/lämpötila on viimeiseksi jätetty. Läppämoottoreita ei ole kuin yksi. Siellä on sellainen vipu, joka kääntää kaikkia läppiä erikseen ja sitä ohjataan yhdellä moottorilla. En kyllä ymmärrä mikä tuossa voi olla?
    Last edited by mikae34; 28-04-2019, 13:50.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Tietämättä yhtään edes minkä näköisestä tai ikäisestä autosta kyse niin oletan, että reippaasti 2000 luvun taitteen jälkeen?

    Lienee tuommoisessakin autossa alihankkijan tekemä järjestelmä ja hyvin samantyylinen standardi löytynee, kuin muissakin. Eli ilmastoinnin ohjainlaite ohjaa läppämoottoreita yhteisen LIN-väylän kautta. Et silloin saa sen viestiliikenteestä muuta kiinni, kuin mainitsemasi ~12V jännitteen.

    Onko autossa webasto? Mikli näin on niin keskittyisen sen kytkentöihin. Se nimittäin kytketään kuolettamaan tuo LIN väylän toiminta halutulle asennolle valmiiksi seuraavaa webastokäyttöä varten. Se asetelma on yleensä lämmöt kuumalle ja suuntaus ylös.

    Leave a comment:


  • mikae34
    started a topic Autosähkötietäjää kaivataan!

    Autosähkötietäjää kaivataan!

    Kysymykseni liittyy tuohon sigun Mussoon. Ongelma on, että lämmityslaite puhaltaa ainoastaan ylös eli laseille. Vaikka vaihtelee napeista puhallussuuntaa mitään ei tapahdu vaan puhallus jatkuu laseille koko ajan. Olen tutkinut asiaa ja testannut toisella ohjauspaneelilla mutta tilanne pysyy samana. Lisäksi olen purkanut läppiä kääntävän moottorin ja syöttänyt sähköä suoraan moottorin navoille ja todennut, että moottori toimii. Moottorille tulee liitin, jossa on useita pinnejä. Näistä pinneistä kun mittailee yleismittarilla niin likimain joka pinnille tulee 12v koko ajan ja tilanne pysyy samana vaikka säätöpaneelista painelee eri lämmityssuuntaa ohjaavia nappeja miten tahansa! Eikö noiden jännitteiden pitäisi vaihdella tuolla läppämoottorin liittimen pinneillä eri asennoissa, jotta moottori tietäisi liikkua johonkin päin? Nyt siellä on kuitenkin 12v likimain joka pinnillä vaikka mitä nappeja painaa ja tilanne on aivan sama toisellakin ohjauspaneelilla. Mikä tuossa voi oikein olla? Tämä on niin yksinkertainen auto, että mitään ”älyä” ei luulisi enää ohjauspaneelin ja läppämoottorin välissä olevan.
    Last edited by mikae34; 27-04-2019, 21:07.
Working...
X