Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi tyhjentää akun?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    Ilmastointi tyhjentää akun?????

    528iA -97 tyhjentää uudenkin 100Ah akun parissa yössä. Autossa istuessani huomasin ilmastointilaitten keskusyksikön sisältä tulevan hurinan. Lisäksi kädellä kokeillen sisäilman "haisteluaukon" edessä oli selkeä imu. Laiteessa on ilmeisimmin siis puhallin, joka imee kajuutan ilmaa sisäänsä anturille? Tämä nyt sitten ei suostu sammumaan... Sulake nro 9:n irroitus lopettaa hurinan. Tein nyt kytkennän, jossa ilmastoinnille menevä kyseisen sulakkeen virta tulee vain virran ollessa kytkettynä virtalukolta. Mutta kysymys kuuluu, pystyykö tällaista vikaa kukaan itse korjaamaan? Tällä kykennällä ei taida REST-toiminto toimia... Vian on pakko olla kuitenkin laitteen piirilevyllä tms. hankalassa paikassa. Ilmastointi toimii muuten moitteitta.
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3845
    • Nokia

    #2
    Johan nyt jos n. 40mm flekti sen akun tyhjentää

    Itselläni flekti hyrrää n. 5-10min sammuttamisen jälkeen.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Älä nyt hyvä mies ala tekemään omia virityksiä ellei ole tuon tarkempaa tietoa ko. auton oikeasta toiminnasta. Eli se kyseinen hurina lähtee automaatti-ilmastoinnin ohjauspaneelista, ja kuuluu asiaan. Siellä on pieni flekti joka imee ilmaa anturille, ja se flekti käynnistyy heti kun avaat oven, ja sammuu 15min viimeisimmän sähköä kuluttaneen operaation jälkeen.

      Eli tuo ei aiheuta akun tyhjenemistä, vaan jokin muu. Käytä searchia, niin löytyy juttua asian tiimoilta. Loppupelissä asiantunteva huoltoliike on oikea paikka.
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        #4
        Ei pitäisi näköjään koskaan tehdä omia päätelmiä ennen täältä asiasta kysymistä... Tuntui vaan niin järjettömältä että tuo anturi puhaltelee siellä itsekseen. Ei toki 0,1-0,2 A virrankulutus pelkästään tyhjennä 100 Ah uutta akkua vaan vian on oltava jossain muualla. Ajattelin, että tämän pikkuflektin lisäksi olisi jäänyt jokin muukin päälle ilmastoinnissa... Mikä muuten tulisi olla uuden akun jännite täyteen ladattuna, kun ainut virtaa kuluttava laite on takaluukun valo (sisävalot pois kytkettynä)? Omani antaa 12,83V. Vuorokauden kuluttua vastaava arvo on 12,40 ja toisen vuorokauden 12,20. Joka tapauksessa jatkuvan purkavan kulutuksen tulisi olla n. 2A että tuolla tavalla tyhjenee. Mistä lähden testailemaan ja miten?
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Originally posted by vaviah
          Ei pitäisi näköjään koskaan tehdä omia päätelmiä ennen täältä asiasta kysymistä... Tuntui vaan niin järjettömältä että tuo anturi puhaltelee siellä itsekseen. Ei toki 0,1-0,2 A virrankulutus pelkästään tyhjennä 100 Ah uutta akkua vaan vian on oltava jossain muualla. Ajattelin, että tämän pikkuflektin lisäksi olisi jäänyt jokin muukin päälle ilmastoinnissa... Mikä muuten tulisi olla uuden akun jännite täyteen ladattuna, kun ainut virtaa kuluttava laite on takaluukun valo (sisävalot pois kytkettynä)? Omani antaa 12,83V. Vuorokauden kuluttua vastaava arvo on 12,40 ja toisen vuorokauden 12,20. Joka tapauksessa jatkuvan purkavan kulutuksen tulisi olla n. 2A että tuolla tavalla tyhjenee. Mistä lähden testailemaan ja miten?
          Yleensä vianetsintä aloitetaan jälkiasennuslaitteista: vahvari, navi, puhelin jne. Muistaakseni olit juuri asentanut autoosi vahvarin, eli oliko vikaa sitä ennen vai vasta sen jälkeen? Jos näin oli, niin tarkista sen vahvarin kytkentä ihan eka tai irroita siitä kaikki piuhat ja testaa toimiiko sen jälkeen.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #6
            Juu vika oli jo ennen vahvaria... Yhtään jälkiasennuslaitetta ei puhelimen lisäksi ole. Ja Handfree keskusyksikönkin poistin jo auton uumenista. En löytänyt haullakaan mitään suurempaa apua asiaan. Katson vielä latausjännitteen, mutta tämä 12,83V tulee jo melko lyhyen ajon jälkeen akun jännitteeksi ja on käsittääkseni ihan ok. Akku ottaa virtaa vastaan hyvin. Ulkopuolinen laturi lataa täydellä 6A teholla. Ja kyseessä siis 6 kk vanha Vartan 100Ah akku. Pitäisikö nyt sitten tehdä niin, että nyppii yhden sulakkeen kerralaan pois ja katsoo jännitettä koko ajan, että muuttuuko jonkun sulakkeen osalta? Onko helpompia tapoja vikaa selvitellä? En suostu heti kättelyssä maksamaan 50e tunti korjaamolle, jos jotain voi itsekin tehdä.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Originally posted by vaviah
              Juu vika oli jo ennen vahvaria... Yhtään jälkiasennuslaitetta ei puhelimen lisäksi ole. Ja Handfree keskusyksikönkin poistin jo auton uumenista. En löytänyt haullakaan mitään suurempaa apua asiaan. Katson vielä latausjännitteen, mutta tämä 12,83V tulee jo melko lyhyen ajon jälkeen akun jännitteeksi ja on käsittääkseni ihan ok. Akku ottaa virtaa vastaan hyvin. Ulkopuolinen laturi lataa täydellä 6A teholla. Ja kyseessä siis 6 kk vanha Vartan 100Ah akku. Pitäisikö nyt sitten tehdä niin, että nyppii yhden sulakkeen kerralaan pois ja katsoo jännitettä koko ajan, että muuttuuko jonkun sulakkeen osalta? Onko helpompia tapoja vikaa selvitellä? En suostu heti kättelyssä maksamaan 50e tunti korjaamolle, jos jotain voi itsekin tehdä.
              Ite kokeilin mitata omasta vessasta noita jännitteitä aikanaan, koska luulin virtojen katoavan. Mulla vika oli kuitenkin kuolleessa akussa, mutta anyway mittaus pitää tehdä TIS:n ohjeiden mukaan, jotta oikea tulos tulee. En muista suoraan miten meni, mutta jotenkin silleen, että takaluukku jätetään auki (jos akku siellä) ja laitetaan siitä salpa kiinni, että auto luulee luukun olevan kiinni. Suljetaan ovet ja odotetaan muistaakseni kunnes automaatin merkkivalo k-konsolissa sammunut. Sitten pihtimittarilla tai modicilla + adapterilla mitataan virrankulutus akun plus-kaapelista. Sulakeboksista jos mittailee, niin mulla tuli ainakin ihan kummallisia tuloksia, koska autossa tais pyörii vielä aika kauan jotain laitteita päällä ja toisaalta kun ovet on lukossa ja konepelti auki, niin "häläriledi" vilkkuu kojelaudassa ja taas on jotain virrankuluttajaa pelissä. Pitäs siis jollain saada konepelti muka kiinniasentoon mittauksen ajaksi. En oikeen osaa muuta apua antaa, kuin, että TIS:n ja WDS:n hommaus maksaa ittensä takas äkkiä.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • vaviah
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 632
                • Turku

                #8
                Kiitos. Näissä virtamittauksissa olen täysi amatööri, joten sanoisitko vielä, mihin lykkään ne mittarin kärjet? Ei ainakaan akun napojen välille... Tämä nyt ei toki sinällään paljon auta muuta kuin varmistaa sen, että virtaa kuluu... Toki selviää kuinka paljon. Käsittääkseni siis luokkaa 1,5-2A pitäisi kulutuksen olla. Joka tapauksessa aion tänään mitata jännitteen napojen väliltä niin, että positan yhden sulakkeen kerrallaan. Jonkun sulakkeen poiston pitäisi sitten nostaa jännitettä jonkin verran, jos virtaa hukkuu vasta sulakkeen jälkeen. Sulakkeita on käsittääkseni sekä takaluukussa että hansikaslokerossa.
                X1 18d sDrive -18
                320i GT xDrive -13
                i3 BEV -13
                X1 18dA xDrive -16
                X5 3.0iA -00
                320d Touring -00
                528iA Touring -97
                325 CiA -93
                316i -94
                316 -88

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  #9
                  Tein mittauksen. Ainoa sulake, jonka poisto nosti jännitettä 0,02V oli hansikaslokeron valo, joka tietysti paloi kun sulakerasia oli auki. Lampun sammutus palautti tämänkin jännitteen normaaliksi. Toki katsoin myös takaluukun sulakkeet. Tämä nyt kertoo siitä, että yksikään sulakkeen takana oleva laite ei suuremmin virtaa kuluta... Täytyy sitten viikonloppuna katsoa kuinka alas jännite taas menee. Kotikonstit alkavat olemaan lopussa... Lopetti parkkitutkakin toimintansa tässä 2 pv sitten, samoin takaluukun avaus kahvasta. Liittimet takaluukussa ovat kaikki aivan hapettuneita. Myös tunkki ja työkalut aivan valkoisen hapettuman peitossa?? Parkkitutka toimii taas, kun vähän liittimiä rassasi. Sama vika taitaa olla takaluukun aukaisussakin vain. Mahtaako akkuakin loppujen lopuksi purkaa joku hapettunut johtoliitin? Täytynee kyllästää koko takaluukku jollain sähkösprayllä!
                  Last edited by vaviah; 17-08-2005, 11:16.
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • JOn5er
                    Newbiemmer
                    • Jul 2005
                    • 9
                    • Pirkkala

                    #10
                    Omassa -96 528:ssa sama vika, anturin puhallin pyörii aina. Tai ainakin yli 2 tuntia vaikka sähkölaitteet pois päältä ja ovet lukossa. Vie virtaa n. 0,5 A. Onko tietoa mistä puhaltimen ohjaus tulee / onko korjattavissa itse?
                    Auto tykkää että sillä ajetaan.

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6741
                      • PK-seutu

                      #11
                      Tarkoitatko otsikossa mainitulla "akun tyhjentymisellä" tuota jännitteen laskua 12,83V -> 12,20V? Eihän tuo mitään tyhjä ole, vaan ihan normaali 12 voltin akun lepojännite. 12,83V on periaatteessa kuulemma jopa "liikaa" tavalliselle akulle.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • JOn5er
                        Newbiemmer
                        • Jul 2005
                        • 9
                        • Pirkkala

                        #12
                        Kolmen päivän seisomisen jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin, eli akku oli tyhjä. Akun lataamisen jälkeen taas ihan ok.
                        Auto tykkää että sillä ajetaan.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10043
                          • KVLA

                          #13
                          Onhan akku varmasti ehjä,vaikka on noinkin uusi ?Vie se kuormitusmittaukseen tai kokeile tippuuko tuo jännite akussa seisokin aikana jos akunkenkä on irti.

                          Comment

                          • vaviah
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 632
                            • Turku

                            #14
                            Jos palataan omaan ongelmaani, niin itselläni siis lähes uusi 100Ah Vartan akku ja ottaa latauksen ilmeisen hyvin vastaan, jos 12,83 on kerran jo melkein liikaa. On siis normaalia, että jännite putoaa vuorokaudessa tuon 0,6 volttia? Ensimmäisellä kerralla tyhjentyi alle 2 vrk:ssa niin, ettei auto käynnistynyt. Tuolloin en jännitettä edes mitannut. Sen jälkeen on toiminut kyllä, mutta en ole purkanut tuota ilmastoinnin virtakytkentämuutosta vieläkään pois... Tuolla 12,20 jännitteellä käynnistyi kyllä.
                            X1 18d sDrive -18
                            320i GT xDrive -13
                            i3 BEV -13
                            X1 18dA xDrive -16
                            X5 3.0iA -00
                            320d Touring -00
                            528iA Touring -97
                            325 CiA -93
                            316i -94
                            316 -88

                            Comment

                            • muti
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2003
                              • 87
                              • Kuopio

                              #15
                              Anteeksi vanhan topicin uppaus, mutta autossani (E39 523iA -96) myös sama ongelma: automaatti-ilmastoinnin anturin puhallin pyörii aina.. Akku on lähes uusi Vartan 100Ah ja laturi on vaihdettu viime kesänä. Akku tyhjenee 3 päivän sisällä ja näin kylmällä nopeammin (siis kun autolla ei ajeta). Auto ollut kertaalleen merkkihuollossa mega-autossa (Lahti), sanoivat auton olevan kunnossa. Toisessa korjaamossa, erikoistuneet autosähköihin, vaihtoivat takaluukun lukon. Sanoivat että se oli koko ajan päällä, mutta vika ei hävinnyt. Vikaa on siirretty ostamalla aina uusi akku ja nyt alkaa todella ottamaan päähän!!

                              Olisiko mittään apua ko asiaan jos vaihtaisi ilmastoinnin siilen??
                              Pitääkö automaatin vaihteistokaaviossa palaa koko ajan valo (siis parkissa P).

                              Apu olisi nyt todella tarpeen, kun merkkihuollossakin saa vain valohoitoa!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎