528iA -97 tyhjentää uudenkin 100Ah akun parissa yössä. Autossa istuessani huomasin ilmastointilaitten keskusyksikön sisältä tulevan hurinan. Lisäksi kädellä kokeillen sisäilman "haisteluaukon" edessä oli selkeä imu. Laiteessa on ilmeisimmin siis puhallin, joka imee kajuutan ilmaa sisäänsä anturille? Tämä nyt sitten ei suostu sammumaan... Sulake nro 9:n irroitus lopettaa hurinan. Tein nyt kytkennän, jossa ilmastoinnille menevä kyseisen sulakkeen virta tulee vain virran ollessa kytkettynä virtalukolta. Mutta kysymys kuuluu, pystyykö tällaista vikaa kukaan itse korjaamaan? Tällä kykennällä ei taida REST-toiminto toimia... Vian on pakko olla kuitenkin laitteen piirilevyllä tms. hankalassa paikassa. Ilmastointi toimii muuten moitteitta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ilmastointi tyhjentää akun?????
Collapse
X
-
Johan nyt jos n. 40mm flekti sen akun tyhjentää
Itselläni flekti hyrrää n. 5-10min sammuttamisen jälkeen.BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 53*BMW
-
-
Älä nyt hyvä mies ala tekemään omia virityksiä ellei ole tuon tarkempaa tietoa ko. auton oikeasta toiminnasta. Eli se kyseinen hurina lähtee automaatti-ilmastoinnin ohjauspaneelista, ja kuuluu asiaan. Siellä on pieni flekti joka imee ilmaa anturille, ja se flekti käynnistyy heti kun avaat oven, ja sammuu 15min viimeisimmän sähköä kuluttaneen operaation jälkeen.
Eli tuo ei aiheuta akun tyhjenemistä, vaan jokin muu. Käytä searchia, niin löytyy juttua asian tiimoilta. Loppupelissä asiantunteva huoltoliike on oikea paikka."If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
Comment
-
-
Ei pitäisi näköjään koskaan tehdä omia päätelmiä ennen täältä asiasta kysymistä... Tuntui vaan niin järjettömältä että tuo anturi puhaltelee siellä itsekseen. Ei toki 0,1-0,2 A virrankulutus pelkästään tyhjennä 100 Ah uutta akkua vaan vian on oltava jossain muualla. Ajattelin, että tämän pikkuflektin lisäksi olisi jäänyt jokin muukin päälle ilmastoinnissa... Mikä muuten tulisi olla uuden akun jännite täyteen ladattuna, kun ainut virtaa kuluttava laite on takaluukun valo (sisävalot pois kytkettynä)? Omani antaa 12,83V. Vuorokauden kuluttua vastaava arvo on 12,40 ja toisen vuorokauden 12,20. Joka tapauksessa jatkuvan purkavan kulutuksen tulisi olla n. 2A että tuolla tavalla tyhjenee. Mistä lähden testailemaan ja miten?X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviahEi pitäisi näköjään koskaan tehdä omia päätelmiä ennen täältä asiasta kysymistä... Tuntui vaan niin järjettömältä että tuo anturi puhaltelee siellä itsekseen. Ei toki 0,1-0,2 A virrankulutus pelkästään tyhjennä 100 Ah uutta akkua vaan vian on oltava jossain muualla. Ajattelin, että tämän pikkuflektin lisäksi olisi jäänyt jokin muukin päälle ilmastoinnissa... Mikä muuten tulisi olla uuden akun jännite täyteen ladattuna, kun ainut virtaa kuluttava laite on takaluukun valo (sisävalot pois kytkettynä)? Omani antaa 12,83V. Vuorokauden kuluttua vastaava arvo on 12,40 ja toisen vuorokauden 12,20. Joka tapauksessa jatkuvan purkavan kulutuksen tulisi olla n. 2A että tuolla tavalla tyhjenee. Mistä lähden testailemaan ja miten?Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Juu vika oli jo ennen vahvaria... Yhtään jälkiasennuslaitetta ei puhelimen lisäksi ole. Ja Handfree keskusyksikönkin poistin jo auton uumenista. En löytänyt haullakaan mitään suurempaa apua asiaan. Katson vielä latausjännitteen, mutta tämä 12,83V tulee jo melko lyhyen ajon jälkeen akun jännitteeksi ja on käsittääkseni ihan ok. Akku ottaa virtaa vastaan hyvin. Ulkopuolinen laturi lataa täydellä 6A teholla. Ja kyseessä siis 6 kk vanha Vartan 100Ah akku. Pitäisikö nyt sitten tehdä niin, että nyppii yhden sulakkeen kerralaan pois ja katsoo jännitettä koko ajan, että muuttuuko jonkun sulakkeen osalta? Onko helpompia tapoja vikaa selvitellä? En suostu heti kättelyssä maksamaan 50e tunti korjaamolle, jos jotain voi itsekin tehdä.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviahJuu vika oli jo ennen vahvaria... Yhtään jälkiasennuslaitetta ei puhelimen lisäksi ole. Ja Handfree keskusyksikönkin poistin jo auton uumenista. En löytänyt haullakaan mitään suurempaa apua asiaan. Katson vielä latausjännitteen, mutta tämä 12,83V tulee jo melko lyhyen ajon jälkeen akun jännitteeksi ja on käsittääkseni ihan ok. Akku ottaa virtaa vastaan hyvin. Ulkopuolinen laturi lataa täydellä 6A teholla. Ja kyseessä siis 6 kk vanha Vartan 100Ah akku. Pitäisikö nyt sitten tehdä niin, että nyppii yhden sulakkeen kerralaan pois ja katsoo jännitettä koko ajan, että muuttuuko jonkun sulakkeen osalta? Onko helpompia tapoja vikaa selvitellä? En suostu heti kättelyssä maksamaan 50e tunti korjaamolle, jos jotain voi itsekin tehdä.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Kiitos. Näissä virtamittauksissa olen täysi amatööri, joten sanoisitko vielä, mihin lykkään ne mittarin kärjet? Ei ainakaan akun napojen välille... Tämä nyt ei toki sinällään paljon auta muuta kuin varmistaa sen, että virtaa kuluu... Toki selviää kuinka paljon. Käsittääkseni siis luokkaa 1,5-2A pitäisi kulutuksen olla. Joka tapauksessa aion tänään mitata jännitteen napojen väliltä niin, että positan yhden sulakkeen kerrallaan. Jonkun sulakkeen poiston pitäisi sitten nostaa jännitettä jonkin verran, jos virtaa hukkuu vasta sulakkeen jälkeen. Sulakkeita on käsittääkseni sekä takaluukussa että hansikaslokerossa.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Tein mittauksen. Ainoa sulake, jonka poisto nosti jännitettä 0,02V oli hansikaslokeron valo, joka tietysti paloi kun sulakerasia oli auki. Lampun sammutus palautti tämänkin jännitteen normaaliksi. Toki katsoin myös takaluukun sulakkeet. Tämä nyt kertoo siitä, että yksikään sulakkeen takana oleva laite ei suuremmin virtaa kuluta... Täytyy sitten viikonloppuna katsoa kuinka alas jännite taas menee. Kotikonstit alkavat olemaan lopussa... Lopetti parkkitutkakin toimintansa tässä 2 pv sitten, samoin takaluukun avaus kahvasta. Liittimet takaluukussa ovat kaikki aivan hapettuneita. Myös tunkki ja työkalut aivan valkoisen hapettuman peitossa?? Parkkitutka toimii taas, kun vähän liittimiä rassasi. Sama vika taitaa olla takaluukun aukaisussakin vain. Mahtaako akkuakin loppujen lopuksi purkaa joku hapettunut johtoliitin? Täytynee kyllästää koko takaluukku jollain sähkösprayllä!Last edited by vaviah; 17-08-2005, 11:16.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Jos palataan omaan ongelmaani, niin itselläni siis lähes uusi 100Ah Vartan akku ja ottaa latauksen ilmeisen hyvin vastaan, jos 12,83 on kerran jo melkein liikaa. On siis normaalia, että jännite putoaa vuorokaudessa tuon 0,6 volttia? Ensimmäisellä kerralla tyhjentyi alle 2 vrk:ssa niin, ettei auto käynnistynyt. Tuolloin en jännitettä edes mitannut. Sen jälkeen on toiminut kyllä, mutta en ole purkanut tuota ilmastoinnin virtakytkentämuutosta vieläkään pois... Tuolla 12,20 jännitteellä käynnistyi kyllä.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Anteeksi vanhan topicin uppaus, mutta autossani (E39 523iA -96) myös sama ongelma: automaatti-ilmastoinnin anturin puhallin pyörii aina.. Akku on lähes uusi Vartan 100Ah ja laturi on vaihdettu viime kesänä. Akku tyhjenee 3 päivän sisällä ja näin kylmällä nopeammin (siis kun autolla ei ajeta). Auto ollut kertaalleen merkkihuollossa mega-autossa (Lahti), sanoivat auton olevan kunnossa. Toisessa korjaamossa, erikoistuneet autosähköihin, vaihtoivat takaluukun lukon. Sanoivat että se oli koko ajan päällä, mutta vika ei hävinnyt. Vikaa on siirretty ostamalla aina uusi akku ja nyt alkaa todella ottamaan päähän!!
Olisiko mittään apua ko asiaan jos vaihtaisi ilmastoinnin siilen??
Pitääkö automaatin vaihteistokaaviossa palaa koko ajan valo (siis parkissa P).
Apu olisi nyt todella tarpeen, kun merkkihuollossakin saa vain valohoitoa!
Comment
-
Comment