Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi tyhjentää akun?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #61
    Originally posted by Shadow-line
    Mittaapa yleismittarilla, tuleeko sinne suuttimille jännitettä, kuinka pitkään jne. Vaikka pienet irtopiuhat liittimeltä auton ulkopuolelle, ja vaikka 10min. välein 24h mittaustesti. Luulisi auton olevan "lepotilassa" ja testin kertovan totuuden.
    Jep..kunhan sää hiukan paranee...nyt mennään tolla 9 sulake irti metodilla kesään asti..Ei jaksa palella tuolla pihalla ja duunissa ei oo aikaa tutkiskella sitä...kunhan tuonne tulee hiukan lämpimämpää säätä...niin ja tosiaan..akku tyhjenee myös kesähelteillä jos toi sulake on kiinni..eikö pissapojan suuttimien lämmitys kuitenkin ole jollain lailla lämpötilasta riippuva.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #62
      Originally posted by Robi
      akku tyhjenee myös kesähelteillä jos toi sulake on kiinni..eikö pissapojan suuttimien lämmitys kuitenkin ole jollain lailla lämpötilasta riippuva.
      Suuttimien lämmitys pitäisi mennä päälle kun lämpö laskee alle +3 asteeseen ja pois kun lämpö nousee yli +6 asteen. Siis ulkolämpömittarin mittaama lämpötila ja vain silloin kun autossa on virrat virtalukon kautta päällä.
      E39 528iA

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #63
        Originally posted by TJJ
        Suuttimien lämmitys pitäisi mennä päälle kun lämpö laskee alle +3 asteeseen ja pois kun lämpö nousee yli +6 asteen. Siis ulkolämpömittarin mittaama lämpötila ja vain silloin kun autossa on virrat virtalukon kautta päällä.
        näin mäkin muistelin sen olevan...
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #64
          Vielä pari havaintoa: eilen kun tutkin tuota niin konepelti oli lämmin suuttimien ympäriltä mutta itse suuttimet olikin hiukan kylmemmät. Tänä aamuna ei konepellissä tuntunut lämpöä, auto oli sammutettuna 14 tuntia jonka lopussa 3 tuntia "lämmitystä" säteilylämmittimellä.
          E39 528iA

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #65
            Nyt on auto pelannut hienosti 9-sulakkeen siirron jälkeen. Joka käynnistyksellä startti tuntuu myös paljon "virkeämmältä" kuin aiemmin. Yksi asia tässä kytkennässä arveluttaa: Ilmastointihan tekee kaikennäköisiä temppuja virtojen katkaisun jälkeen. Sieltä kuuluu kaksi erilaista sirinää ehkä 5-10 s ajan. Tämän jälkeen napsahdus mittariston takaa ja sitten laite hiljenee (paitsi sisäilman imurin puhallin). Olen toki nyt tehnyt niin, että katkaisen virrat ykkösasentoon ja odotan tämän 5-10 s:n ajan "hiljaisuutta". Vasta sen jälkeen katkaisen virrat kokonaan. Mitä siellä sammutuksen jälkeen tapahtuu ja voiko laitteisto vaurioitua jos napsauttaa virrat samantien poikki niin, ettei laitteisto näitä "lopputoimenpiteitä" saa tehtyä?
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #66
              Nuo sirinät taitaa olla vain ilmaläppien sulkemista, siis ainakin ulkoilman läppä/läpät menee kiinni, en tiedä mihin asentoon muut menee vai meneekö mihinkään. Tuskinpa tuosta vaurioita tulee.
              E39 528iA

              Comment

              • pasir
                Newbiemmer
                • Feb 2006
                • 26
                • Nurmijärvi

                #67
                Vuotovirtaa hakemassa e39

                Auto on 523 -99 manuaalilaatikolla ja automaatti-ilmastoinnilla.
                Mulla vuotaa, (lukitsemattomana) ovet ja luukut kiinni ollessa, 600 mA.
                - Laakkosella sanottiin 50 mA olisi ok
                - otin yksitellen sulakkeet irti ja ainoa, mistä sain muutosta aikaan oli se sisävalojen sulake hanskalokerossa, vuoto tippui 300 mA:iin, eli viel on paljo liikaa. Toihan ei kuulosta paljolta, mutta jätäpä auto viikoks seisomaan, niin...

                Webasto löytyy ja Handsfree, vain HF jälkiasenteisena.
                - Mistähän tohon HF yksikköön pääsis käsiksi?
                - Missähän Webaston pääsulake mahtaa olla?
                - Miten saisin sen ilmastoinnin siilin käsiini, eli miten puretaan?
                - ja vielä mikähän sulake siihen siiliin vaikuttaa?

                Kiitoksin
                Pasi
                Pasi
                ---------------
                -99 523 manual
                kesäisin Triumph Herald 13/60

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by pasir
                  Auto on 523 -99 manuaalilaatikolla ja automaatti-ilmastoinnilla.
                  Mulla vuotaa, (lukitsemattomana) ovet ja luukut kiinni ollessa, 600 mA.
                  Myös 16 minuutin odotuksen jälkeen? Takaluukku pitää myös sulkea tai laittaa lukko muuten kiinni.

                  - Mistähän tohon HF yksikköön pääsis käsiksi?
                  - Missähän Webaston pääsulake mahtaa olla?
                  - Miten saisin sen ilmastoinnin siilin käsiini, eli miten puretaan?
                  - ja vielä mikähän sulake siihen siiliin vaikuttaa?
                  Miten/mihin HF on autoon viritelty, sen tietää vain laitteen asentanut liike.
                  Webaston sulake on F47 ja se on takakontin oikean verhoilun takana olevassa sulake/relepaneelissa.
                  Siilin sulake on F76 ja se on hanskalokeron takana olevassa valkoisessa telineessä, 40A sulake. Eli hanskalokero pitää purkaa tai ainakin ottaa yläkiinnikkeet irti.
                  Siilin purkuohjeet on alla olevassa linkissä ja myös palstalla on siitä ollut paljon juttua eli searchia käyttämään:
                  A site related to the BMW E39 540i 6-Speed. Provides info regarding modifications, a
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Rale
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 1482
                    • Porvoo

                    #69
                    Tuli tänään ammulla vaihdettua se "siili". Hanskalokero irti ja se sivuverhous palanen. se siili on aika paljon taaempana eli jalkotilan päässä kun tossa TTJ lähettämässa linkissä se nuoli näyttää ja aika ylhäällä. Näin ainakin mun -01 530 touringssa. Ahdasta on mutta nyt menisi jo 20 minsaan vaihto. Tsemppiä vaihtoon. Ei oo paha homma



                    Originally posted by pasir
                    Auto on 523 -99 manuaalilaatikolla ja automaatti-ilmastoinnilla.
                    Mulla vuotaa, (lukitsemattomana) ovet ja luukut kiinni ollessa, 600 mA.
                    - Laakkosella sanottiin 50 mA olisi ok
                    - otin yksitellen sulakkeet irti ja ainoa, mistä sain muutosta aikaan oli se sisävalojen sulake hanskalokerossa, vuoto tippui 300 mA:iin, eli viel on paljo liikaa. Toihan ei kuulosta paljolta, mutta jätäpä auto viikoks seisomaan, niin...

                    Webasto löytyy ja Handsfree, vain HF jälkiasenteisena.
                    - Mistähän tohon HF yksikköön pääsis käsiksi?
                    - Missähän Webaston pääsulake mahtaa olla?
                    - Miten saisin sen ilmastoinnin siilin käsiini, eli miten puretaan?
                    - ja vielä mikähän sulake siihen siiliin vaikuttaa?

                    Kiitoksin
                    Pasi

                    Comment

                    • pasir
                      Newbiemmer
                      • Feb 2006
                      • 26
                      • Nurmijärvi

                      #70
                      VIRTA
                      Mittailin vähän lisää:
                      - takaluukku auki (laitan sen kiinni ja kokeilen taas) ja takaluukun valot irrotettuina
                      -> Kun otan sulakkeen 4 (sisävalojen ja lasinpesin) hanskalokerosta irti,
                      niin muutamassa minuutissa (oven sulkeminen) virta putoaa runsaaseen 100 mA:iin. Eli edelleen johonkin menee liki kolminkertainen virta.

                      Sulakkeen 4 takana näyttäisi olevan vuoto 300 mA, en keksi vielä muuta kuin kokeilen ettiä HF:n boxin.

                      WEBASTO
                      Onkohan Webaston ohjaukselle erillinen sulake kuin tuo F47?
                      - Sitä kun ohjataan keskikonsolista tai radio-ohjaimella.

                      SULAKKEET
                      Oliskos noista sulaketauluista saatavilla mitään listaa, mun saksankielinen versio ei mene jakeluun (auto on kuitenkin ollut uudesta asti Suomessa).

                      SIILI
                      Taidan ens alkuun irrottaa pelkän siilin sulakkeen, ja kattoo sitä virrankulutusta pidemmän aikaa.
                      Pasi
                      ---------------
                      -99 523 manual
                      kesäisin Triumph Herald 13/60

                      Comment

                      • vaviah
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 632
                        • Turku

                        #71
                        Voiko siili yksistään tyhjentää akkua kun virrat on pois vai vaatiiko se sen, että ilmastointilaitteen keskusyksikölle tulee jatkuva virta sulakkeesta 9? Itselläni siis nyt sulakkeen 9 muutoksen jälkeen ongelma poistunut. Epäilen siiliä. Se ainakin voisi selittää tuollaisen jättikulutuksen jos on 40A sulakkeen takana... Taukolämmitystä auto ei kestä kauaa kun jännite laskee niin, ettei autoa enää kunnolla saa käyntiin! Sama ongelma silloin, kun väylä on aktiivisena ja ilmastoinitlaitteen "sisäilman imuri" pyörii... Siis tapauksissa, jossa auto seisoo parkkipaikalla ja ovia tai takaluukkua käy välillä tunnin parin välein availemassa niin, että kokonaisaika, jonka väylä on päällä on vaikka 1 tunti.
                        X1 18d sDrive -18
                        320i GT xDrive -13
                        i3 BEV -13
                        X1 18dA xDrive -16
                        X5 3.0iA -00
                        320d Touring -00
                        528iA Touring -97
                        325 CiA -93
                        316i -94
                        316 -88

                        Comment

                        • theelekrep
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1653
                          • Vantaa

                          #72
                          Mulla loppui akun tyhjentyminen siilin vaihdon jälkeen. Toinen mistä ehkä johtui oli aika mielenkiintoinen ja ihan vahingossa löytynyt vika. Takakonttin luukkuun menevistä sähköjohdoista oli muutama nirhautunut poikki ja oli ilmeisesti oikarissa siellä letkun sisässä

                          Kuitenkin noiden fixauksien jälkeen loppui akun tyhjentyminen ja auto menee ilmeisesti nyt siihen "virransäästötilaan" koska vaihdekepin vieressä oleva valo sammuu sen 16 minuutin jälkeen.
                          e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                          Comment

                          • pasir
                            Newbiemmer
                            • Feb 2006
                            • 26
                            • Nurmijärvi

                            #73
                            Tsekkailin tuossa viikonloppuna oikeen hartaasti noita virtoja, kun tuli neuvoa, että odotella 16 min...

                            Aiemmin virta oli jäänyt päälle suurempana, kun sisävalojen sulake oli kiinni. Mutta vaikutti siltä että hanskalokeron katkaisija ei yltänytkään katkaisemaan virtaa lampulta -> pistin pienen lapun väliin
                            tiedä sitten oliko se tässä...

                            mittaus viikonloppuna
                            - virtamittari akun ja rungon väliin (virtamittauksessa (sarjaankytkennässä) ei ole väliä onko + vai - navan puolella mittari) ja pitkillä piuhoilla mittari takakontin ulkopuolelle
                            - ovet ja luukut kiinni sekä sulakkeet paikallaan
                            - virta ensin alkuun 2 A, mutta tupavalon sammumisen jälkeen 0,7 A
                            - 16 min kuluttua virta putosi 0,07 A:iin eli 70 mA, mikä on suht Laakkosen speksin mukainen

                            Outo homma, akku ei ole enää kiusoitellut, ja auto on käynnistynyt myös
                            webasto lämmityksen jälkeen ok.

                            Toivottavasti haamu ei palaa

                            T.Pasi
                            Pasi
                            ---------------
                            -99 523 manual
                            kesäisin Triumph Herald 13/60

                            Comment

                            • Xander
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2005
                              • 122
                              • Home

                              #74
                              Otetaanpas esille..Onko vuotovirrat saatu pois ja missä oli vika? Omassa katoaa edelleen sen 0,3A mikä on aivan liikaa

                              Comment

                              • hezem
                                Newbiemmer
                                • Jul 2007
                                • 19
                                • Rovaniemi

                                #75
                                Katsos vain, tämähän näytti olevan ajankohtainen topikki

                                Sama vika täälläkin, välistä tyhjää akkua ja välistä taasen ei... Tänään käytiin heiman mittailemassa virtoja ja sen mukaan e39 530d -02 kuluttaa 0,8A ilman valaistuksia ja avaimia virtalukossa. Kulutus laski n.0,2A / seuraavat sulakkeet: 4, 9 ja 20.

                                En tosin tiennyt tuosta vartin viiveestä... joten pitänee mennä uudelleen mittailemaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎