Originally posted by Shadow-line
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ilmastointi tyhjentää akun?????
Collapse
X
-
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
-
-
Originally posted by Robiakku tyhjenee myös kesähelteillä jos toi sulake on kiinni..eikö pissapojan suuttimien lämmitys kuitenkin ole jollain lailla lämpötilasta riippuva.
Comment
-
-
Originally posted by TJJSuuttimien lämmitys pitäisi mennä päälle kun lämpö laskee alle +3 asteeseen ja pois kun lämpö nousee yli +6 asteen. Siis ulkolämpömittarin mittaama lämpötila ja vain silloin kun autossa on virrat virtalukon kautta päällä.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Nyt on auto pelannut hienosti 9-sulakkeen siirron jälkeen. Joka käynnistyksellä startti tuntuu myös paljon "virkeämmältä" kuin aiemmin. Yksi asia tässä kytkennässä arveluttaa: Ilmastointihan tekee kaikennäköisiä temppuja virtojen katkaisun jälkeen. Sieltä kuuluu kaksi erilaista sirinää ehkä 5-10 s ajan. Tämän jälkeen napsahdus mittariston takaa ja sitten laite hiljenee (paitsi sisäilman imurin puhallin). Olen toki nyt tehnyt niin, että katkaisen virrat ykkösasentoon ja odotan tämän 5-10 s:n ajan "hiljaisuutta". Vasta sen jälkeen katkaisen virrat kokonaan. Mitä siellä sammutuksen jälkeen tapahtuu ja voiko laitteisto vaurioitua jos napsauttaa virrat samantien poikki niin, ettei laitteisto näitä "lopputoimenpiteitä" saa tehtyä?X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Vuotovirtaa hakemassa e39
Auto on 523 -99 manuaalilaatikolla ja automaatti-ilmastoinnilla.
Mulla vuotaa, (lukitsemattomana) ovet ja luukut kiinni ollessa, 600 mA.
- Laakkosella sanottiin 50 mA olisi ok
- otin yksitellen sulakkeet irti ja ainoa, mistä sain muutosta aikaan oli se sisävalojen sulake hanskalokerossa, vuoto tippui 300 mA:iin, eli viel on paljo liikaa. Toihan ei kuulosta paljolta, mutta jätäpä auto viikoks seisomaan, niin...
Webasto löytyy ja Handsfree, vain HF jälkiasenteisena.
- Mistähän tohon HF yksikköön pääsis käsiksi?
- Missähän Webaston pääsulake mahtaa olla?
- Miten saisin sen ilmastoinnin siilin käsiini, eli miten puretaan?
- ja vielä mikähän sulake siihen siiliin vaikuttaa?
Kiitoksin
PasiPasi
---------------
-99 523 manual
kesäisin Triumph Herald 13/60
Comment
-
-
Originally posted by pasirAuto on 523 -99 manuaalilaatikolla ja automaatti-ilmastoinnilla.
Mulla vuotaa, (lukitsemattomana) ovet ja luukut kiinni ollessa, 600 mA.
- Mistähän tohon HF yksikköön pääsis käsiksi?
- Missähän Webaston pääsulake mahtaa olla?
- Miten saisin sen ilmastoinnin siilin käsiini, eli miten puretaan?
- ja vielä mikähän sulake siihen siiliin vaikuttaa?
Webaston sulake on F47 ja se on takakontin oikean verhoilun takana olevassa sulake/relepaneelissa.
Siilin sulake on F76 ja se on hanskalokeron takana olevassa valkoisessa telineessä, 40A sulake. Eli hanskalokero pitää purkaa tai ainakin ottaa yläkiinnikkeet irti.
Siilin purkuohjeet on alla olevassa linkissä ja myös palstalla on siitä ollut paljon juttua eli searchia käyttämään:
Comment
-
-
Tuli tänään ammulla vaihdettua se "siili". Hanskalokero irti ja se sivuverhous palanen. se siili on aika paljon taaempana eli jalkotilan päässä kun tossa TTJ lähettämässa linkissä se nuoli näyttää ja aika ylhäällä. Näin ainakin mun -01 530 touringssa. Ahdasta on mutta nyt menisi jo 20 minsaan vaihto. Tsemppiä vaihtoon. Ei oo paha homma
Originally posted by pasirAuto on 523 -99 manuaalilaatikolla ja automaatti-ilmastoinnilla.
Mulla vuotaa, (lukitsemattomana) ovet ja luukut kiinni ollessa, 600 mA.
- Laakkosella sanottiin 50 mA olisi ok
- otin yksitellen sulakkeet irti ja ainoa, mistä sain muutosta aikaan oli se sisävalojen sulake hanskalokerossa, vuoto tippui 300 mA:iin, eli viel on paljo liikaa. Toihan ei kuulosta paljolta, mutta jätäpä auto viikoks seisomaan, niin...
Webasto löytyy ja Handsfree, vain HF jälkiasenteisena.
- Mistähän tohon HF yksikköön pääsis käsiksi?
- Missähän Webaston pääsulake mahtaa olla?
- Miten saisin sen ilmastoinnin siilin käsiini, eli miten puretaan?
- ja vielä mikähän sulake siihen siiliin vaikuttaa?
Kiitoksin
Pasi
Comment
-
-
VIRTA
Mittailin vähän lisää:
- takaluukku auki (laitan sen kiinni ja kokeilen taas) ja takaluukun valot irrotettuina
-> Kun otan sulakkeen 4 (sisävalojen ja lasinpesin) hanskalokerosta irti,
niin muutamassa minuutissa (oven sulkeminen) virta putoaa runsaaseen 100 mA:iin. Eli edelleen johonkin menee liki kolminkertainen virta.
Sulakkeen 4 takana näyttäisi olevan vuoto 300 mA, en keksi vielä muuta kuin kokeilen ettiä HF:n boxin.
WEBASTO
Onkohan Webaston ohjaukselle erillinen sulake kuin tuo F47?
- Sitä kun ohjataan keskikonsolista tai radio-ohjaimella.
SULAKKEET
Oliskos noista sulaketauluista saatavilla mitään listaa, mun saksankielinen versio ei mene jakeluun (auto on kuitenkin ollut uudesta asti Suomessa).
SIILI
Taidan ens alkuun irrottaa pelkän siilin sulakkeen, ja kattoo sitä virrankulutusta pidemmän aikaa.Pasi
---------------
-99 523 manual
kesäisin Triumph Herald 13/60
Comment
-
-
Voiko siili yksistään tyhjentää akkua kun virrat on pois vai vaatiiko se sen, että ilmastointilaitteen keskusyksikölle tulee jatkuva virta sulakkeesta 9? Itselläni siis nyt sulakkeen 9 muutoksen jälkeen ongelma poistunut. Epäilen siiliä. Se ainakin voisi selittää tuollaisen jättikulutuksen jos on 40A sulakkeen takana... Taukolämmitystä auto ei kestä kauaa kun jännite laskee niin, ettei autoa enää kunnolla saa käyntiin! Sama ongelma silloin, kun väylä on aktiivisena ja ilmastoinitlaitteen "sisäilman imuri" pyörii... Siis tapauksissa, jossa auto seisoo parkkipaikalla ja ovia tai takaluukkua käy välillä tunnin parin välein availemassa niin, että kokonaisaika, jonka väylä on päällä on vaikka 1 tunti.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Mulla loppui akun tyhjentyminen siilin vaihdon jälkeen. Toinen mistä ehkä johtui oli aika mielenkiintoinen ja ihan vahingossa löytynyt vika. Takakonttin luukkuun menevistä sähköjohdoista oli muutama nirhautunut poikki ja oli ilmeisesti oikarissa siellä letkun sisässä
Kuitenkin noiden fixauksien jälkeen loppui akun tyhjentyminen ja auto menee ilmeisesti nyt siihen "virransäästötilaan" koska vaihdekepin vieressä oleva valo sammuu sen 16 minuutin jälkeen.e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster
Comment
-
-
Tsekkailin tuossa viikonloppuna oikeen hartaasti noita virtoja, kun tuli neuvoa, että odotella 16 min...
Aiemmin virta oli jäänyt päälle suurempana, kun sisävalojen sulake oli kiinni. Mutta vaikutti siltä että hanskalokeron katkaisija ei yltänytkään katkaisemaan virtaa lampulta -> pistin pienen lapun väliin
tiedä sitten oliko se tässä...
mittaus viikonloppuna
- virtamittari akun ja rungon väliin (virtamittauksessa (sarjaankytkennässä) ei ole väliä onko + vai - navan puolella mittari) ja pitkillä piuhoilla mittari takakontin ulkopuolelle
- ovet ja luukut kiinni sekä sulakkeet paikallaan
- virta ensin alkuun 2 A, mutta tupavalon sammumisen jälkeen 0,7 A
- 16 min kuluttua virta putosi 0,07 A:iin eli 70 mA, mikä on suht Laakkosen speksin mukainen
Outo homma, akku ei ole enää kiusoitellut, ja auto on käynnistynyt myös
webasto lämmityksen jälkeen ok.
Toivottavasti haamu ei palaa
T.PasiPasi
---------------
-99 523 manual
kesäisin Triumph Herald 13/60
Comment
-
-
Katsos vain, tämähän näytti olevan ajankohtainen topikki
Sama vika täälläkin, välistä tyhjää akkua ja välistä taasen ei... Tänään käytiin heiman mittailemassa virtoja ja sen mukaan e39 530d -02 kuluttaa 0,8A ilman valaistuksia ja avaimia virtalukossa. Kulutus laski n.0,2A / seuraavat sulakkeet: 4, 9 ja 20.
En tosin tiennyt tuosta vartin viiveestä... joten pitänee mennä uudelleen mittailemaan.
Comment
-
Comment