Originally posted by Robi
Ilmastointi tyhjentää akun?????
Collapse
X
-
???? ei voi olla totta... Hämäriä systeemejä, ei voi muuta sanoa. Ehkä TJJ:llä on tällekin joku selitys olemassa. Hain autoni Metro Autosta. Mitään vikaa ei löytynyt. Akku oli täysin tyhjä ja lataus toimii. Joku oli siis oikeasti akun tyhjentänyt eikä jännite pelkästään "kadonnut" matkalla mihinkään... Kytkin sulakkeen 9 takaisin virtalukon kautta toimivaksi ja katson mitä tapahtuu... Ainakin ennen tällä kyktnnällä ei ollut ongelmia. Mikä muuten mahtaa normaalisti olla laturin antama todellinen latausvirta talvella kun penkinlämmittimet, vahvistin, Xenon-valot ym. laitteet ovat päällä? Meinaan, että jos akku on tyhjä, niin kuinka kauan saa ajaa, että on edes puolillaan.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
-
Takalasin lämmitys toimii siten, että takakontissa on rele joka kytkee lämmitysvastuksille virrat. Tuon releen käämille tulee F20-sulakkeen kautta plussa ja ilmastoinnin säätöyksikkö kytkee käämin toisen pään maahan kun lämmitys laitetaan päälle. Joten voi olla, että tuo F9-sulakkeen poisto jättää säätöyksikön sellaiseen tilaan, että se kytkee tuon jatkuvasti päälle. Pelkkä F9-sulakkeen poistohan ei poista säätöyksikön kaikkia sähköjä, tuo sama F20 on kytketty myös syöttämään plussaa sinne ja F20:een tulee virrat kun virtalukko on 2. asennossa.
Comment
-
Näin mäkin sen ajattelin...toki en noin teknisesti kun en pahemmin kontin sulakeboxia ole tullut tutkineeksi. Mutta jotenkin aavistelin että se takalasin lämppärin katkaisija katkoo maata ja sillä lämppärillä olisi periaatteessa jatkuva virta (toki virtalukon kautta) . Voisiko joku muu laite (lämmitettävät suuttimet/sisäilmakiertoläpät yms) olla samalla lailla toteutettu joka sitten jostain syystä ei toimikaan oikein ja siksi syö virtaa auton ollessa sammuksissa/lepotilassa.Originally posted by TJJTakalasin lämmitys toimii siten, että takakontissa on rele joka kytkee lämmitysvastuksille virrat. Tuon releen käämille tulee F20-sulakkeen kautta plussa ja ilmastoinnin säätöyksikkö kytkee käämin toisen pään maahan kun lämmitys laitetaan päälle. Joten voi olla, että tuo F9-sulakkeen poisto jättää säätöyksikön sellaiseen tilaan, että se kytkee tuon jatkuvasti päälle. Pelkkä F9-sulakkeen poistohan ei poista säätöyksikön kaikkia sähköjä, tuo sama F20 on kytketty myös syöttämään plussaa sinne ja F20:een tulee virrat kun virtalukko on 2. asennossa.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
Kyllä, hyviä ehdokkaita tuohon on: ilmastoinnin puhaltimen moottori, sähkötoiminen vesipumppu, ilmaläppien moottorit. Noista vain tuo vesipumppu on samalla tavalla tehty kuin takalasin rele. Tuo puhaltimen moottorin ohjaus voisi olla syyllinen eli jos ilmastoinnin säätöyksikkö (tai puhaltimen siili) on hiukan rikki ja vuotaa kokoajan jännitettä moottorille. Siis sen verran ettei puhallin kuitenkaan jaksa lähteä pyörimään mutta akku tyhjenee. Jos vika on jatkuva niin noiden moottorien/releiden ohjauspiuhoja mittaamalla asian pitäisi selvitä.Originally posted by RobiVoisiko joku muu laite (lämmitettävät suuttimet/sisäilmakiertoläpät yms) olla samalla lailla toteutettu joka sitten jostain syystä ei toimikaan oikein ja siksi syö virtaa auton ollessa sammuksissa/lepotilassa.
Comment
-
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
Otapa sinäkin noille menevä johto/liitin irti ja tutki sulaako lumi yhä. Tuossa kuvassahan on myös tuo ylimääräinen sula alue jota tuskin suuttimet lämmittää.Originally posted by RobiTulipa napattua kuva kun auto ollut muutaman tuntia parkissa ja sulake 9 kiinni ...sattui sopivasti pieni lumisade kohdalle.
Toki tossa oli satanut lunta vain noin 5 minuuttia mutta selvästi pelti on lämpöinen noitten suuttimien ympäriltä.
Comment
-
Jep...siis konehan oli kyllä hieman lämmin tossa, mutta toi "ylimääräinen" sula on kuitenkin suhteessa paljon pienempi. Mutta miksi se lämpö vuotaisi tosta pissapojan suuttimien kohdalta kun sama "vaimennusmatto" siellä on koko pellin alla. Piuhat on toki ollut irti ja akku tyhjenee silti...tuntuu että jäisi jotain muutakin noitten suuttimien lisäksi päälle.Originally posted by TJJOtapa sinäkin noille menevä johto/liitin irti ja tutki sulaako lumi yhä. Tuossa kuvassahan on myös tuo ylimääräinen sula alue jota tuskin suuttimet lämmittää.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
Jep...mutta se ei selitä sitä että saman seisotusajan jälkeen ilman sulaketta noitten suuttimien ympäriltä ei ole sulanut. Kone siis about yhtä lämmin.Originally posted by -TapiMuistelen että vaimennusmaton alla on tukirakenteet siten että pissapojan suuttimien kohdasta ylöspäin eristystä on vähemmän. Tämä voisi selittää tuon sulamisen, moottorinlämpö pääsee vaikuttamaan parhaiten, kuten joku jo totesikin.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
Tutkin tuota konepellin sulamisilmiötä kun huomasin, että konepelti oli lämmin noiden suuttimien kohdalta ja muu pelti oli kylmä, lisäksi kuskin puolella suuttimen kohta oli lämpöisempi. Joten konepelti auki ja tutkimaan: kun vaimennusmattoa katsoo niin huomaa, että takareuna on juuri noiden suuttimien kohdalta kiinni vain sellaisilla konepellin välissä olevilla "kielillä". Muualla vaimennusmatto on ruuveilla kiinni. Ainakaan minulla nuo kielet eivät pidä vaimennusmattoa täysin konepellissä kiinni joten vaimennusmaton ja konepellin välissä on rako. Ja kas kummaa, kuskin puolella rako oli suurempi. Ja kun vaimennusmattoa raotti ja katsoi konepellin "sisään" niin huomasi, että siellä on juuri sen sulan alueen kokoinen aukko. Eli minä ainakin olen nyt vakuuttunut, että kyse on moottorin lämmöstä. Ehkäpä pitäisi laittaa tuo matto kiinni noista kohdista parilla tipalla Sikaflexiä, lämpöä ei karkaisi ja voisihan tuo vaimentaa moottorin ääniä 0,03dB...
Comment
-
Juuri näin. Omassa konepellissäni oli tänään töistä lähtiessäni (kun auto oli seissyt 8 tuntia) juuri samanlaiset sulat rinkulat pesurisuuttimien ympärillä kun tuoretta lunta satoi. Moottorin lämpö taitaa siis tosiaan olla tuon ilmiön takana.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
Voihan se olla...mutta hieman epäilen kuitenkaan sen moottorin pitävän lämpöänsä lähes vuorokauden kun on pari astetta pakkasta.Originally posted by vaviahJuuri näin. Omassa konepellissäni oli tänään töistä lähtiessäni (kun auto oli seissyt 8 tuntia) juuri samanlaiset sulat rinkulat pesurisuuttimien ympärillä kun tuoretta lunta satoi. Moottorin lämpö taitaa siis tosiaan olla tuon ilmiön takana.Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
Kokeile kädellä, kyllä ainakin e28:ssa tuntee, että ne on selvästi lämpimät. Tai sellainen pinnan lämtömittari, sillä osoittaa ja katsoo, ei se voi yön jälkeen olla montaa astetta lämpimämpi kun muu konepelti.Originally posted by RobiVoihan se olla...mutta hieman epäilen kuitenkaan sen moottorin pitävän lämpöänsä lähes vuorokauden kun on pari astetta pakkasta.
Comment
-
Mittaapa yleismittarilla, tuleeko sinne suuttimille jännitettä, kuinka pitkään jne. Vaikka pienet irtopiuhat liittimeltä auton ulkopuolelle, ja vaikka 10min. välein 24h mittaustesti.Originally posted by RobiVoihan se olla...mutta hieman epäilen kuitenkaan sen moottorin pitävän lämpöänsä lähes vuorokauden kun on pari astetta pakkasta.
Luulisi auton olevan "lepotilassa" ja testin kertovan totuuden.
Comment
Comment