Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi tyhjentää akun?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    #46
    Originally posted by Robi
    Toinen mielnekiintoinen huomio...Kun sulake 9 on iroitettuna ja auton käynnistää niin takalasin lämmitys on päällä. Eli lasi sulaa vaikka ilmastoinnin ohjauspaneelissa ei ole virtaa.
    ???? ei voi olla totta... Hämäriä systeemejä, ei voi muuta sanoa. Ehkä TJJ:llä on tällekin joku selitys olemassa. Hain autoni Metro Autosta. Mitään vikaa ei löytynyt. Akku oli täysin tyhjä ja lataus toimii. Joku oli siis oikeasti akun tyhjentänyt eikä jännite pelkästään "kadonnut" matkalla mihinkään... Kytkin sulakkeen 9 takaisin virtalukon kautta toimivaksi ja katson mitä tapahtuu... Ainakin ennen tällä kyktnnällä ei ollut ongelmia. Mikä muuten mahtaa normaalisti olla laturin antama todellinen latausvirta talvella kun penkinlämmittimet, vahvistin, Xenon-valot ym. laitteet ovat päällä? Meinaan, että jos akku on tyhjä, niin kuinka kauan saa ajaa, että on edes puolillaan.
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #47
      Takalasin lämmitys toimii siten, että takakontissa on rele joka kytkee lämmitysvastuksille virrat. Tuon releen käämille tulee F20-sulakkeen kautta plussa ja ilmastoinnin säätöyksikkö kytkee käämin toisen pään maahan kun lämmitys laitetaan päälle. Joten voi olla, että tuo F9-sulakkeen poisto jättää säätöyksikön sellaiseen tilaan, että se kytkee tuon jatkuvasti päälle. Pelkkä F9-sulakkeen poistohan ei poista säätöyksikön kaikkia sähköjä, tuo sama F20 on kytketty myös syöttämään plussaa sinne ja F20:een tulee virrat kun virtalukko on 2. asennossa.
      E39 528iA

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #48
        Originally posted by TJJ
        Takalasin lämmitys toimii siten, että takakontissa on rele joka kytkee lämmitysvastuksille virrat. Tuon releen käämille tulee F20-sulakkeen kautta plussa ja ilmastoinnin säätöyksikkö kytkee käämin toisen pään maahan kun lämmitys laitetaan päälle. Joten voi olla, että tuo F9-sulakkeen poisto jättää säätöyksikön sellaiseen tilaan, että se kytkee tuon jatkuvasti päälle. Pelkkä F9-sulakkeen poistohan ei poista säätöyksikön kaikkia sähköjä, tuo sama F20 on kytketty myös syöttämään plussaa sinne ja F20:een tulee virrat kun virtalukko on 2. asennossa.
        Näin mäkin sen ajattelin...toki en noin teknisesti kun en pahemmin kontin sulakeboxia ole tullut tutkineeksi. Mutta jotenkin aavistelin että se takalasin lämppärin katkaisija katkoo maata ja sillä lämppärillä olisi periaatteessa jatkuva virta (toki virtalukon kautta) . Voisiko joku muu laite (lämmitettävät suuttimet/sisäilmakiertoläpät yms) olla samalla lailla toteutettu joka sitten jostain syystä ei toimikaan oikein ja siksi syö virtaa auton ollessa sammuksissa/lepotilassa.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by Robi
          Voisiko joku muu laite (lämmitettävät suuttimet/sisäilmakiertoläpät yms) olla samalla lailla toteutettu joka sitten jostain syystä ei toimikaan oikein ja siksi syö virtaa auton ollessa sammuksissa/lepotilassa.
          Kyllä, hyviä ehdokkaita tuohon on: ilmastoinnin puhaltimen moottori, sähkötoiminen vesipumppu, ilmaläppien moottorit. Noista vain tuo vesipumppu on samalla tavalla tehty kuin takalasin rele. Tuo puhaltimen moottorin ohjaus voisi olla syyllinen eli jos ilmastoinnin säätöyksikkö (tai puhaltimen siili) on hiukan rikki ja vuotaa kokoajan jännitettä moottorille. Siis sen verran ettei puhallin kuitenkaan jaksa lähteä pyörimään mutta akku tyhjenee. Jos vika on jatkuva niin noiden moottorien/releiden ohjauspiuhoja mittaamalla asian pitäisi selvitä.
          E39 528iA

          Comment

          • muti
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 87
            • Kuopio

            #50
            Sulake nro 9 ollut irti aina kun auto on parkissa ja hyvin on virrat pysyneet.

            Vikakoodeissa ei ollut herjaa kuin lamba-anturista..Siihen viittaavaa vikaa tosin ei ole ollut. Tiedä sitten??

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #51
              Tulipa napattua kuva kun auto ollut muutaman tuntia parkissa ja sulake 9 kiinni ...sattui sopivasti pieni lumisade kohdalle.

              Toki tossa oli satanut lunta vain noin 5 minuuttia mutta selvästi pelti on lämpöinen noitten suuttimien ympäriltä.
              Attached Files
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #52
                Originally posted by Robi
                Tulipa napattua kuva kun auto ollut muutaman tuntia parkissa ja sulake 9 kiinni ...sattui sopivasti pieni lumisade kohdalle.
                Toki tossa oli satanut lunta vain noin 5 minuuttia mutta selvästi pelti on lämpöinen noitten suuttimien ympäriltä.
                Otapa sinäkin noille menevä johto/liitin irti ja tutki sulaako lumi yhä. Tuossa kuvassahan on myös tuo ylimääräinen sula alue jota tuskin suuttimet lämmittää.
                E39 528iA

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #53
                  Originally posted by TJJ
                  Otapa sinäkin noille menevä johto/liitin irti ja tutki sulaako lumi yhä. Tuossa kuvassahan on myös tuo ylimääräinen sula alue jota tuskin suuttimet lämmittää.
                  Jep...siis konehan oli kyllä hieman lämmin tossa, mutta toi "ylimääräinen" sula on kuitenkin suhteessa paljon pienempi. Mutta miksi se lämpö vuotaisi tosta pissapojan suuttimien kohdalta kun sama "vaimennusmatto" siellä on koko pellin alla. Piuhat on toki ollut irti ja akku tyhjenee silti...tuntuu että jäisi jotain muutakin noitten suuttimien lisäksi päälle.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #54
                    Muistelen että vaimennusmaton alla on tukirakenteet siten että pissapojan suuttimien kohdasta ylöspäin eristystä on vähemmän. Tämä voisi selittää tuon sulamisen, moottorinlämpö pääsee vaikuttamaan parhaiten, kuten joku jo totesikin.
                    ---

                    Comment

                    • Robi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 7606
                      • Vantaa

                      #55
                      Originally posted by -Tapi
                      Muistelen että vaimennusmaton alla on tukirakenteet siten että pissapojan suuttimien kohdasta ylöspäin eristystä on vähemmän. Tämä voisi selittää tuon sulamisen, moottorinlämpö pääsee vaikuttamaan parhaiten, kuten joku jo totesikin.
                      Jep...mutta se ei selitä sitä että saman seisotusajan jälkeen ilman sulaketta noitten suuttimien ympäriltä ei ole sulanut. Kone siis about yhtä lämmin.
                      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                      Tiedustelut priva tai 0452210069

                      Current
                      E61 530d
                      E39 530d
                      E39 520iA
                      E46 330xd
                      E28 528i

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #56
                        Tutkin tuota konepellin sulamisilmiötä kun huomasin, että konepelti oli lämmin noiden suuttimien kohdalta ja muu pelti oli kylmä, lisäksi kuskin puolella suuttimen kohta oli lämpöisempi. Joten konepelti auki ja tutkimaan: kun vaimennusmattoa katsoo niin huomaa, että takareuna on juuri noiden suuttimien kohdalta kiinni vain sellaisilla konepellin välissä olevilla "kielillä". Muualla vaimennusmatto on ruuveilla kiinni. Ainakaan minulla nuo kielet eivät pidä vaimennusmattoa täysin konepellissä kiinni joten vaimennusmaton ja konepellin välissä on rako. Ja kas kummaa, kuskin puolella rako oli suurempi. Ja kun vaimennusmattoa raotti ja katsoi konepellin "sisään" niin huomasi, että siellä on juuri sen sulan alueen kokoinen aukko. Eli minä ainakin olen nyt vakuuttunut, että kyse on moottorin lämmöstä. Ehkäpä pitäisi laittaa tuo matto kiinni noista kohdista parilla tipalla Sikaflexiä, lämpöä ei karkaisi ja voisihan tuo vaimentaa moottorin ääniä 0,03dB...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • vaviah
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 632
                          • Turku

                          #57
                          Juuri näin. Omassa konepellissäni oli tänään töistä lähtiessäni (kun auto oli seissyt 8 tuntia) juuri samanlaiset sulat rinkulat pesurisuuttimien ympärillä kun tuoretta lunta satoi. Moottorin lämpö taitaa siis tosiaan olla tuon ilmiön takana.
                          X1 18d sDrive -18
                          320i GT xDrive -13
                          i3 BEV -13
                          X1 18dA xDrive -16
                          X5 3.0iA -00
                          320d Touring -00
                          528iA Touring -97
                          325 CiA -93
                          316i -94
                          316 -88

                          Comment

                          • Robi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 7606
                            • Vantaa

                            #58
                            Originally posted by vaviah
                            Juuri näin. Omassa konepellissäni oli tänään töistä lähtiessäni (kun auto oli seissyt 8 tuntia) juuri samanlaiset sulat rinkulat pesurisuuttimien ympärillä kun tuoretta lunta satoi. Moottorin lämpö taitaa siis tosiaan olla tuon ilmiön takana.
                            Voihan se olla...mutta hieman epäilen kuitenkaan sen moottorin pitävän lämpöänsä lähes vuorokauden kun on pari astetta pakkasta.
                            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                            Tiedustelut priva tai 0452210069

                            Current
                            E61 530d
                            E39 530d
                            E39 520iA
                            E46 330xd
                            E28 528i

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #59
                              Originally posted by Robi
                              Voihan se olla...mutta hieman epäilen kuitenkaan sen moottorin pitävän lämpöänsä lähes vuorokauden kun on pari astetta pakkasta.
                              Kokeile kädellä, kyllä ainakin e28:ssa tuntee, että ne on selvästi lämpimät. Tai sellainen pinnan lämtömittari, sillä osoittaa ja katsoo, ei se voi yön jälkeen olla montaa astetta lämpimämpi kun muu konepelti.

                              Comment

                              • Shadow-line
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 245
                                • Pirkanmaa

                                #60
                                Originally posted by Robi
                                Voihan se olla...mutta hieman epäilen kuitenkaan sen moottorin pitävän lämpöänsä lähes vuorokauden kun on pari astetta pakkasta.
                                Mittaapa yleismittarilla, tuleeko sinne suuttimille jännitettä, kuinka pitkään jne. Vaikka pienet irtopiuhat liittimeltä auton ulkopuolelle, ja vaikka 10min. välein 24h mittaustesti. Luulisi auton olevan "lepotilassa" ja testin kertovan totuuden.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎