Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-on akun lataaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2003
    • Tampere/kainuu

    #16
    Siihenhän se nopeasti laskettuna viittaa kennojännite tasolla. 3.2V/3.3V

    Summasummarum lion akusta kyse joka tapauksessa.
    Last edited by zakspeed; 22-01-2021, 23:17.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #17
      Originally posted by zakspeed View Post
      Siihenhän se nopeasti laskettuna viittaa kennojännite tasolla. 3.2V/3.3V
      Joo 13.2/4=3.3V Tuossa valmistajan dokkari


      Jännäkun bemarin dokkarissa oli mainittu 90Ah agm akun painoksi 26,5kg. Ellen nyt aivan väärin muista niin ei tarviakut oo kyllä noin painavia... :think

      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15225
        • Ajamisen Iloa

        #18
        Originally posted by fraatti View Post
        Jännäkun bemarin dokkarissa oli mainittu 90Ah agm akun painoksi 26,5kg. Ellen nyt aivan väärin muista niin ei tarviakut oo kyllä noin painavia... :think
        Aivan taatusti 90Ah lyijyakku painaa tuon 26,5kg. Oma litiumini bemarissa 1,9kg, valintojen maailma. En nyt jaksanut lukea kaikkia viestejä mutta ehdottomasti dedikoitu laturi, jos siis autoissa on loisvirrankulutusta. Pelkästään akku itsessään ei purkaudu vaikkapa 9kk käytännössä ollenkaan.

        Ja kemia on taatusti LiFePO4, syystä...
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2539
          • .

          #19
          Mä ostin victron energyn laturin joka osaa ladata myös lion-akkuja. Valmistajalla on myös litiumakkuja eri käyttötarkoituksiin. Eräs malli on tarkoitettu asuntovaunuun ja sisältää valmistajan mukaan integroidun laturin = toimii normi autoissa, jossa on normaali laturi.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5401
            • S:t Karins

            #20
            Kävin heti ämmän takaluukussa vakoilemassa, Li-Ion 30 tarrahan siellä oli akun päällä. Eli menee laturin hankinnaksi. Tai siis taidan hommata tuon virtalähteen flässäilyjä varten. Millä volttimäärällä virtahähde nyt sitten pitää laittaa virtaa syöttämään 14,4 V?
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7518
              • Jyväshyvä

              #21
              Originally posted by Freak View Post
              Mä ostin victron energyn laturin joka osaa ladata myös lion-akkuja. Valmistajalla on myös litiumakkuja eri käyttötarkoituksiin. Eräs malli on tarkoitettu asuntovaunuun ja sisältää valmistajan mukaan integroidun laturin = toimii normi autoissa, jossa on normaali laturi.
              Tuo on varsin varteenotettava malli, olisin varmaan tuohon päätynyt jos ei olisi jo eilen tullut tuota Nocoa ostettua...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Freak View Post
                Mä ostin victron energyn laturin joka osaa ladata myös lion-akkuja.
                Mielenkiintoisia latureita tuolla Victronilla. Nyt kun olen kuullut moisesta niin C-tekit jäisi kauppaan tuon bluetooth ominaisuuden takia. Kiinnostaisi joskus koittaa millainen ero akun virranvastaanottokyvyssä on -20, 0 ja +20 asteessa... Tuolla sen näkisi helposti.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #23
                  Palataampas asiaan.

                  Pitempään seisseestä F80:stä oli akku päässyt "tyhjäksi",
                  akku katkaisee yhteyden plus navalta kun akun jännite tippuu tarpeeksi alas.
                  Eikä 10A Li-on akuri näköjään riitä siihen että sen saisi resetoitua,
                  joten pitää ottaa akku irti, purkaa kansi (5x reikätorxi ja 2 x 10 mm mutteria mustien kierteellä olevien muovikorkkien alta) jolloin pääsee suoraan lataamaan akkua...
                  Muista käyttää li-on akulle tarkoitettua laturia!!!

                  Periaatteessa siis pitäisi riittää että akkua / autoa ladataan mutta ilmeisesti ei laturi antanut tarpeeksi virtaa siihen että akku itsessään olisi resetoitunut.

                  Annetaas nyt tuon akun olla kansi auki latauksessa yön yli, josko se siitä heräisi henkiin..

                  Joten sen "kuolleen akun" tilalle ei välttämättä tarvitse ostaa uutta 1000++ € akkua ;-)
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 2003
                    • Tampere/kainuu

                    #24
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Palataampas asiaan.

                    Pitempään seisseestä F80:stä oli akku päässyt "tyhjäksi",
                    akku katkaisee yhteyden plus navalta kun akun jännite tippuu tarpeeksi alas.
                    Eikä 10A Li-on akuri näköjään riitä siihen että sen saisi resetoitua,
                    joten pitää ottaa akku irti, purkaa kansi (5x reikätorxi ja 2 x 10 mm mutteria mustien kierteellä olevien muovikorkkien alta) jolloin pääsee suoraan lataamaan akkua...
                    Muista käyttää li-on akulle tarkoitettua laturia!!!

                    Periaatteessa siis pitäisi riittää että akkua / autoa ladataan mutta ilmeisesti ei laturi antanut tarpeeksi virtaa siihen että akku itsessään olisi resetoitunut.

                    Annetaas nyt tuon akun olla kansi auki latauksessa yön yli, josko se siitä heräisi henkiin..

                    Joten sen "kuolleen akun" tilalle ei välttämättä tarvitse ostaa uutta 1000++ € akkua ;-)
                    10V - 14V 2-18sekuntia pitäisi aktivoida akun takaisin käyttökuntoon.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7518
                      • Jyväshyvä

                      #25
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      10V - 14V 2-18sekuntia pitäisi aktivoida akun takaisin käyttökuntoon.
                      Pitääkö akun olla tällöin autossa kiinni (akkuun tulevan piuhan paikallaan, enkä nyt tarkoita napoja)?
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Pitääkö akun olla tällöin autossa kiinni (akkuun tulevan piuhan paikallaan, enkä nyt tarkoita napoja)?
                        Ei tarvitse olla autossa kiinni, kun syöttää siihen tuollaisen herätysjännitteen. Sitten toki heti lataukseen akku. Eli joku säädettävä jännitelähde, jossa sitten vaan valitsee sopivan jännitteen. Kaikissa kunnon Li-on akuissa on tuollainen suojaus ja sen tosiaan yleensä saa heräteltyä kun syöttää sopivaa jännitettä ja sitten heti lataukseen. Li-on tarkoitettu laturi ei ala lataamaan, koska ei ole yhteyttä akkuun.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7518
                          • Jyväshyvä

                          #27
                          Eipä tunnu auttavan, akun sisäinen jännite 13.4V, syötän virrantyöttömoodissa laturilla navoille (akku kasattuna, tieytysti) 13.82V niin silti ei kytke napaa...
                          Last edited by MajorDrake; 24-11-2021, 10:50.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7518
                            • Jyväshyvä

                            #28
                            Sain akun henkiin kun purin sen osiksi ja käytin sisäiseltä releeltä ja ohjainlaitteelta piuhat irti...

                            Taisteluvoitto, sanoi kommunisti
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎