Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitsaussauman suojaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    #31
    Originally posted by Hemi View Post
    Tämä kaava pätee ainoastaan mikäli puhutaan 2-K tavarasta.
    Siis minkään spraypullosta vedetyn 1-K tavaran päälle ei voi kittiä vetää ilman että kitin tartunta on korkeitaan puolitekoinen.
    Olen tässä lueskellut foorumilta ohjeita pikku paikkausten tekemiseksi.

    Hemi, olet aiemmin vakaasti todennut, että kitti laitetaa paljaalle pellille, oletko nyt muuttanut mieltäsi.

    Itselläni olisi tarkoitus tehdä pientä purkkaviritysmaalausta eli maalata paukkupullolla muoviset helmat, jossa on vähän naarmuja sinne muoviin asti.

    Muutama kysymys:

    1) Muovipinta tulee ilmeisesti puhdistaa silikonipoistoaineella (asetoni?)
    2) Muovipinta tulee karhentaa hiekkapaperill
    3) Muovipintaan vedetään jotain tasoitekittiä, mutta millaista?
    4) tasoitekitti hiotaan 200, 400, 800 hiomapaperilla?
    5) vedetään paukkupullosta muovitartuntaa?
    6) Hiotaan vesihiomapaperilla roiskeet sun muut kävyt pois pinnasta
    7) vedetään pohjamaali (akryylipohjainen) paukkupullosta
    8) sama hionta
    9) vedetään pintaväri (metallihohto) paukkupullosta
    10) lakkapinta paukkupullosta

    Ja 2-K väri ei ole vaihtoehto, eikä ´ruiskumaalaus

    Eli onnistuuko noin?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Siis toki kittiä voi vetää hyvin karhennetun värinkin päälle(80-120-karkeuden), mikäli alla on kemiallisesti kovetettua tavaraa. Eli normaalisti kun tasoitetaan pintavaurioita, niin toki auton vanha 2-K lakkapinta tai krylli pinta+pohjat saa jäädä kitin alle. Alusta hiotaan pellille asti käytännössä vain niissä tapauksissa jos/kun alue on vaurioitunut niin että vanha värikerros on pahoin rikki/hilseillyt. Mikään kitti ei kuitenkaan tartu kunnolla jos alle jätetään purkista vedettävää tinneriin liukenevaa tavaraa joka sitten "kiehahtaa" kitin alla. Eli kuten Rockford:kin tuossa totesi, niin nykyisin ei ole olemassakaan huonosti tarttuvia autokäyttöön tarkoitettuja Polyesterikittejä, vaan ainoastaan virheellisiä tartunnan valmisteluja. Eli nämä halkeilevissa+lohkeilevissa kiteissä ei syy ole milloinkaan kitissä, vaan käytännössä siinä että "tehdään varmanpäälle" ja alle vedetään spraypullosta tai sudilla erilaisia 1-K ruosteenestoja.

      MarttiKK:lle:
      Paukkupulloilla em.hommaa ei virheettömäksi saakkaan jos/kun
      2-hiontaväri eikä 2-K lakkakerrosta ei saada vedettyä.
      Homma onnistuu kuitenkin välttävästi kun ensin karhennat helman punaisella karhunkielellä(ei puhkaista lakkapintaa). Jos kyse on vain syvistä naarmuista, ei muovitartuntoja tarvita, eikä varsinkaan maalien+pohjamaalien päälle koskase on tarkoitettu ensitartunnaksi suoraan "öljyiselle" muovipinnalle(ei siis lasikuituun tms.muutenkaan).
      Tämän jälkeen kittaat perus 2-K polyesterikitillä vaurioituneet/naarmuuntuneet alueet ohuelti yli ja kuivumisen jälkeen hiot kuivana 120+240 karkeuksilla kitit yli niin että vain raapaleet ovat täyttyneet. Pohjaväriä pullosta 4-5 kerrosta kierrosten välissä pari minuuttia tukankuivaajalla kuivaten. Tämän jälkeen annetaan vähintään 2-3 päivää kuivumisaikaa. Hiot värin 600+800 vesihiontana yli(älä puhkaise pohjavärikerrosta, mutta jos puhkeaa niin uutta väriä pintaan).
      Poppapullosta värimassaa ja päälle toisesta lakkaa taas 3-4 kierrosta kutakin välissä tukankuivaajalla kuivaten.
      Muutama viikon tai mielummin kuukauden kuluttua kevyt lakkapinnan hionta 2000-vesipaperilla ja kiilloitus Fareclan G3:lla.

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #33
        Itse teen näin:
        - pelti
        - tina
        - (kitti tarvittaessa, esim. pintapelteihin)
        - 2-k pohjamaali
        - 2-k pintamaali
        - (alusta/kiveniskumassa auton alle jääviin osiin)

        Alustassa käytän myös aina korikittiä, Hagmans tai Dinitrol, hitsaussaumojen tiivistämiseen pintamaalin alle tai päälle. Riippuu saumasta, siisti tasaiseksi hiottu ei tarvitse.

        Comment

        • onkyo87
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 219
          • Tampere

          #34
          Originally posted by BeniE30 View Post
          Öö vahvoja saumoja vedettäessä pelti ei veny vaan kutistuu ja vetää itsensä mutkalle Tämän takia alasimella ja sepänvasaralla taottu pelti venyy ja menettää jäykkyyden, esimerkisi oikaistava kattopelti on hyvä esimerkki.. Sen jälkeen kun katto on oikaistu ja pelti on lerppu niin annetaan hiilikuumia jotta pelti kutistuisi ja tällöin myös kiristyisi..
          Aivan hyvin korjattu sieltä takarivistä

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1637

            #35
            Originally posted by Hemi View Post

            MarttiKK:lle:
            Paukkupulloilla em.hommaa ei virheettömäksi saakkaan jos/kun
            2-hiontaväri eikä 2-K lakkakerrosta ei saada vedettyä.
            Homma onnistuu kuitenkin välttävästi kun ensin karhennat helman punaisella karhunkielellä(ei puhkaista lakkapintaa). Jos kyse on vain syvistä naarmuista, ei muovitartuntoja tarvita, eikä varsinkaan maalien+pohjamaalien päälle koskase on tarkoitettu ensitartunnaksi suoraan "öljyiselle" muovipinnalle(ei siis lasikuituun tms.muutenkaan).
            Tämän jälkeen kittaat perus 2-K polyesterikitillä vaurioituneet/naarmuuntuneet alueet ohuelti yli ja kuivumisen jälkeen hiot kuivana 120+240 karkeuksilla kitit yli niin että vain raapaleet ovat täyttyneet. Pohjaväriä pullosta 4-5 kerrosta kierrosten välissä pari minuuttia tukankuivaajalla kuivaten. Tämän jälkeen annetaan vähintään 2-3 päivää kuivumisaikaa. Hiot värin 600+800 vesihiontana yli(älä puhkaise pohjavärikerrosta, mutta jos puhkeaa niin uutta väriä pintaan).
            Poppapullosta värimassaa ja päälle toisesta lakkaa taas 3-4 kierrosta kutakin välissä tukankuivaajalla kuivaten.
            Muutama viikon tai mielummin kuukauden kuluttua kevyt lakkapinnan hionta 2000-vesipaperilla ja kiilloitus Fareclan G3:lla.
            Eli

            1) karhennus karhunkielellä (punainen,löytyykö esim. Motonetistä?). Sanoit, että ei rikota lakkapintaa, entä jos naarmu on sinne muoviin asti tai jopa kokonainen pala maalia on irronut kanttareosuman seurauksena?

            Ilmeisesti maalipinta pitää pestä jollain tinnerillä yms?

            2) 2-k polyesterikittiä naarmuihin ja muihin paikkakohtiin siten, että ne peittyvät kauttaaltaan.

            3) Hiotaan niin, että ovat samalla tasolla muun maalipinnan kanssa, 120-240 hiomapaperilla

            4) Pohjaväriä 4-5 kerrosta, maalauskertojen välillä kuivaten hiustenkuivaajalla.

            4) 2-3 päivää kuivumista ja 600-800 vesihiomapaperilla hiomista

            5) Pintavärimaali päälle, ilmeisesti muutama kerros ja kuivumista kierrosten välissä. Heti perään lakkaa 4-5 kerrosta tukankuivaajalla kuivaten kerrosten välissä''

            6) viikko kuivumista ja 2000 vesihiomapaperilla kevyt hionta ja lopuksi hiomatahnalla viimeistely

            Jos nyt kuitenkin päättäisin vetää ruiskulla tuon pinnan, niin miten yllä mainitut ohjeet muuttuisivat?
            Last edited by MarttiKK; 15-01-2008, 07:37.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by MarttiKK View Post
              Jos nyt kuitenkin päättäisin vetää ruiskulla tuon pinnan, niin miten yllä mainitut ohjeet muuttuisivat?
              "Pohjaväriksi" 2-K hiontaväri ja pintaan 2-K kirkaslakka.

              Comment

              • JanisHell
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 410

                #37
                Outoa kun kaikkialla hehkutetaan että normipohjamaalin pääle ei saa kitata, vaikka monessa pohjamaalipurkissa lukee että kyllä voi kitata pääle.
                325i -93 E36

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #38
                  Originally posted by JanisHell View Post
                  Outoa kun kaikkialla hehkutetaan että normipohjamaalin pääle ei saa kitata, vaikka monessa pohjamaalipurkissa lukee että kyllä voi kitata pääle.
                  ...lukeehan Ladan takalasissakin: Lujaa laatua. Ainoat maalipinnat joiden päälle voi kitata jännittämättä on tosiaan 2K-hiontaväri ja vanha 2K-lakkapinta, toki muitakin varmaan on jotka omalla kovettajalla kovetetaan. Ilmakuivuvat 1K-paskat on niin huonoa tavaraa, että vaikka purkissa lukisi mitä, niin täysin turhaa työtä kittailla päälle. Monesti etiketissä lukee vaikka mitä, mutta käytännössä homma ei toimikkaan niin kuin elokuvissa
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • Phaedrus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1888
                    • Helsinki

                    #39
                    2-K maalit ovat auto- ja venekäytössä tunnetusti parempia kuin 1-K maalit, mutta minulta on mennyt ohitse mistä (teknisestä) syystä tämä tarkalleen johtuu?

                    Comment

                    • ThemeJ
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 997
                      • Turku/Raahe

                      #40
                      En kaikkia juttuja lukenu läpi mutta "vanha" harrastajakunta käyttää semmosta ainetta kun löwerost tai nimi on jotain sinnepäin. Sekin kyllä on sellaista punaruskeaa, en tiedä oliko just kyseisestä aineesta juttua. Sen pitäis estää ruoste ja "syödä" vanha ruoste pois jos sitä sattuu hiomisen jälkeen jäämään. Ja kyllähän tuo perinteinen massaus ihan hyvä homma on mutta jos massan alle jää vähänkään ruostetta tai vettä niin pelti on kyllä sen jälkeen ihan entinen. Wurthin aineista en oo kyllä kuullu paljoakaan positiivista ruosteen eston saralla mutta joku muu voi olla eri mieltä.
                      Bmw E30
                      Bmw 2000Touring Scrap
                      Ex. Bmw E30 316
                      Ex. Bmw E36

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by Phaedrus View Post
                        2-K maalit ovat auto- ja venekäytössä tunnetusti parempia kuin 1-K maalit, mutta minulta on mennyt ohitse mistä (teknisestä) syystä tämä tarkalleen johtuu?
                        Yksi on kuivumistapa. 1-K-maalista liuotin haihtuu (pinta yleensä nopeammin kuin pohja) ja maali kuivaa paikoilleen. 2-K:n kuivuminen tapahtuu enemmän kemiallisesti kovettajan ja maalin reagoinnilla jolloin syntyvä kovuus ja kestävyys tulevat eri periaatteella.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Originally posted by Phaedrus View Post
                          2-K maalit ovat auto- ja venekäytössä tunnetusti parempia kuin 1-K maalit, mutta minulta on mennyt ohitse mistä (teknisestä) syystä tämä tarkalleen johtuu?
                          Pyyhkäiseppä mitä tahansa hyvinkin kuivunutta 1-K tavaraa tai 2-tavaraa tinnerirätillä, niin ymmärrät mistä on kyse? Eli kaikki 1-K tavarat liukenevat uudelleen kaikkiin ohenteisiin(mm.tinneri, ksyleeni,jne), kun taas kemiallisesti
                          2-K kovetetut tuotteet ovat kovettumisensa jälkeen täysin solideja ja siis täysin jälkikäteen liukenemattomia.
                          Eli mikäli tuon 2-K kitin alle jätetään kerros 1-K pohjaväriä, liukenee tuo pohjalla oleva 1-K tuote 2-K kitin kuivuessa ja luovuttaessa itsessään olevaa ohennetta pohjaväriin. Kitin alla tuo 1-K pohjaväri ikäänkuin kiehahtaa/"palaa" niin että se menettää lähes kaiken tartuntansa itse peltipintaan. Eli nämä ovat sitten myöhemmin niitä tapauksia kun kitit lohkeilee isoina laattoina peltipintojen lämpötilavaihtelujen seurauksena ja syyt ko.ongelmista kaadetaan "huonon kitin" niskaan.
                          Tämä tartuntaongelman realisoituminen seuraa aina tämän tyyppistä pohjaväri+kittiratkaisua jossain vaiheessa jos/kun vain kohteena olevan auton elinkaarta riittää riittävän pitkään.
                          Se mitä tuossa ruostumispelossa ei ymmärretä, että peltipinnan ruostumiseen vaaditaan aina happea, jota puhdas hyvin karhennettu peltipinta ei todellakaan saa jos/kun sen pinnalla on 100% kiinnittynyt polyesterikittikerros, hiontapohjaväri, väri ja lakka.
                          Jos/kun tuo kitin tartunta on sen alla olevasta 1-K pohjavärikerroksesta johtuen vain n.10%-20%:nen on ihan selvää että jossain vaiheessa kitti irtoaa pohjaväreineen peltipinnasta jolloin samalla syntyy myös pieniä hiushalkeamia kitin ja värikerrosten läpi. Tällöin happi ja kosteus pääsee kitin+pohjavärikerroksen alle kirkkaaseen peltipintaan asti ja ongelmat alkavat kasaantua nopenevassa etenemisvauhdissa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎