Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitsaussauman suojaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UDO
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 394
    • Kellokoski Rock City

    Hitsaussauman suojaus

    Elikkäs...
    Jos mää näkyvään kohtaan tikkaan pellinpalan. Hion sen hitsaussauman, mut siihen jää niitä pienenpieniä kuoppia, :oops:
    eikä tinaamisesta ole hajuakaan niin miten ne saa suojattua ennen maalin suihkimista? :?:

    -tökin pensselillä ferrexiä?
    -maalaan ruosteenestopohjamaalia tosi läheltä?
    -maalaan ruosteenestopohjamaalia normaalisti?
    -vetelen hienoa pakkelia?
    -annan olla ja lähren pubiin? :juo

    Vai onko se tinaaminen ihan ehdotonta? Kokemuksia?
    This one goes to 11.
  • joekopo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 124
    • Jaala

    #2
    riippuu vähän minin kohtaan laitat sen sauman , mutta toi pelkkä muovi kitti on aika huokosta ja ruoste tulee nopeaan läpi.
    sitten jos esim ovi peltiä tai muuta suoraa peltiä laitat niin hitsisaumat vetelee jonkin verran samoin hionta. kaikki paras olisi tinaus eikä se niin kovin vaikeaa ole.

    kyllä ne nykyään liimaakin noita peltejä koriliimoilla ja aika hyvällä menestyksellä.

    kaikki riippuu paikasta ja kuinka hyvän/pitkäikäisen haluaa
    0400 852119/janne

    Comment

    • UDO
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 394
      • Kellokoski Rock City

      #3
      No takakaareen pitäis pikkunen pala laittaa. Semmonen elinikäinen kestävyys olisi kiva
      Kumpi on muuten parempaa, sinkki- vai ruosteenesto pohjamaali?
      This one goes to 11.

      Comment

      • joekopo
        Bimmer Rookie
        • Oct 2003
        • 124
        • Jaala

        #4
        hio maalit pois, tee sopiva pala, leikkaa vanha ruostunut pois, hitsaa pisteillä eri kohdista varovasti, kuitenkin niin, että saumasta tulee 100 prosenttinen.
        hio rälläkällä kevyellä kädellä saumakohta ja naputtele varovasti saumaa vähän alespäin jos mahd.
        maalaa vaikka rostexilla ja anna kuivua kunnolla kittaa muovikitillä tai jos mahdollista niin ensin lasikuitukitti ja sitten vasta muovikitti hio ja maalaa...

        p.s. muista putsata myös kaaren sisältä hitsaus jälki ja maalata ja suojata kotelosuoja aineilla/massoilla. niin kyllä se jonkun aikaa kestää!!!
        en ole ammattilainen, mutta noin omalle tekisin.
        0400 852119/janne

        Comment

        • E36-coupe
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1099
          • Ylämylly

          #5
          Parashan se olisi tinata..... Mutta aloittelijoille se tulee hieman kalliiksi kun ne tinat yleensä löytyy lattialta :roll: (itsekkin tuli tehtyä niin..)

          Mutta tuosta kitistä....älä vaan mene laittamaan ensimmäisenä muovikittiä ( 2v. :arrow: ropisee alas..) vaan käytä pohjalla ainakin hiilikuitukittiä..tarttuu kuin prkle, tiivis ja helppo työstää..
          *545i E60 -05*

          Comment

          • Jaa
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 32
            • Kuopio

            #6
            Hitsaussaumaa tulisi lämmittää reiluun 400:n asteeseen 5cm:n leveydeltä hitsauksen jälkeen, näin vältyttäisiin hitsauksen aiheuttamasta jännityskorroosiosta.
            Tämä tietenkin mahdollisuuksien rajoissa polttamatta koko maalipintaa.
            Eikä ruostu heti uudelleen...

            Comment

            • UDO
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 394
              • Kellokoski Rock City

              #7
              Originally posted by jaa
              Hitsaussaumaa tulisi lämmittää reiluun 400:n asteeseen 5cm:n leveydeltä hitsauksen jälkeen, näin vältyttäisiin hitsauksen aiheuttamasta jännityskorroosiosta.
              :shock: :shock: eikö tommosessa mee pelti ihan solmuun?
              This one goes to 11.

              Comment

              • VuorinenJM
                Newbiemmer
                • Apr 2004
                • 11

                #8
                Maalarin vinkki :juo

                Käytä polyuretaani-kittiä. kittaa sillä kolot umpeen ja hio ylimääräset pois... jos on kyseessä iso ala, niin vedä metallin päälle happo-pohjamaali ja sit normaali pohja... Hiontapohjalla saa parhaan lopputuloksen.... Muista että pintojen tulee olla täysin "rasvattomia"

                Comment

                • kim_bo_98
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 105
                  • Espoo/Kilo

                  #9
                  sinkkiä

                  hieo hitsausjälki suihkuta sinkkiä sitten pohjamaalia ja sitten massaa ja voin taata että pysyy. keinoja on yhtä monta kuin tekiöitä

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    #10
                    suoraan bmw:n huolto oppaasta lainattua:
                    Poista kaikki maali reiän ympäriltä. Leikkaa peltisaksilla irtonainen pahoin ruostunut pelti pois. Lyö reiän reunoja sissän. Maalaa pelti ruosteenestomaalilla.REikä on nyt jollakin tavalla tukittava, jotta täyte kitin levitys olisi mahdollista. Pieniin reikiin kannattaa laittaa alumiiniteippiä Suuremmissa rei`issä käytetään sinkkiverkkoa, kiinnitä verkko kitillä runoistaan peltiin Kotelo-osissa olevien reikien tukkimiseen voidaan käyttää polyuretaanivaahtoa

                    Itse en kyllä ehkä ihan noin tekisi :lol:
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • MörköPower
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2003
                      • 192
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by joko
                      suoraan bmw:n huolto oppaasta lainattua:
                      Poista kaikki maali reiän ympäriltä. Leikkaa peltisaksilla irtonainen pahoin ruostunut pelti pois. Lyö reiän reunoja sissän. Maalaa pelti ruosteenestomaalilla.REikä on nyt jollakin tavalla tukittava, jotta täyte kitin levitys olisi mahdollista. Pieniin reikiin kannattaa laittaa alumiiniteippiä Suuremmissa rei`issä käytetään sinkkiverkkoa, kiinnitä verkko kitillä runoistaan peltiin Kotelo-osissa olevien reikien tukkimiseen voidaan käyttää polyuretaanivaahtoa

                      Itse en kyllä ehkä ihan noin tekisi :lol:
                      :shock: :shock: Mikäs huolto-opas se tommonen o.. Kaikenlaisia niitä.. :?
                      -ex- e30 325iM vm-90 (RUSINA)
                      -ex- e36 325 käyttis-coupe-vessa

                      Comment

                      • Calypsocoupe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 2932
                        • Vihti

                        #12
                        Originally posted by MörköPower
                        Itse en kyllä ehkä ihan noin tekisi :lol:
                        :shock: :shock: Mikäs huolto-opas se tommonen o.. Kaikenlaisia niitä.. :?
                        Haiskahtaa Alfameriltä :lol:

                        Tekee mitä tekee, mutta yhdellä kerroksella liuotinpohjaista maalia siitä ei saa kestävää, kun liotin haihtuu maalista niin siihen jää hyvin pieniä reikiä, joista aikaa myöten sitten vesi pääsee peltiin. Sprayllä en alkaisi edes kokeilemaan... Jos kestävän haluaa, niin ruosteenestopohjamaali (miel. 2-komponentti) ja sitten 2-komponenttipintaväri.

                        Nimim. kantapään kautta aikoinaan harjoitellut.
                        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Laitetaan nyt...Siis Paikka kiinni, saumat hieman alas, hionta lamellilla saumat alas(ei ihan pellin tasalle) ja ehdottomasti kokonaan puhtaaksi mm.valssihilseestä.
                          Pakkeli kiinni puhtaaseen peltiin, 2-3kierrosta "märkää märälle" , hionta/oikaisu, 2K pohja/hiontaväri, hieno-oikaisu, väri+lakka. Paikan takapuolelle 2K myrkky+ suoja-aineet.

                          Comment

                          • MPV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1193
                            • Muhos

                            #14
                            Mä olen kyllä laittanu paljaalle pellille ensin happopohjamaalin ja vasta sitten kitti...

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1964
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Haiskahtaa Alfameriltä :lol:



                              Oikeaan osuit, voitit pulla kahveet essolla omaan laskuusi 8)
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎