Originally posted by e24
Announcement
Collapse
No announcement yet.
akun siirto takakonttiin miten toteutettu?
Collapse
X
-
Originally posted by larmatinvälitys suhetta en tarkkaan muista mutta aika max rundit on mitä ahtimelle voi antaa kun kone on rajoittajassa
mulla tulee olemaan nyt ainakin aluks 1/2 ja rajoitin n.6500rpm eli n. 13000rpm (jotkut kehuneet jopa 17000rpm kestävän , mutta tuota kyllä epäilen)
välijäähdytin vielä tarvii teetättää nokalle...käyttis Honda CR-v
.... MR2
----------------------------
ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
Comment
-
-
Yksi aika iso syy, miksi autoissa joissa akku on takakontissa ei käytetä sulaketta laturilta tulevassa johdossa, on lienee se, että laturissa pitää aina olla joku kuorma johdossa. Auto käyntiin, laturin johto irti laturin päästä ja hei hei tasasuuntaussillalle... Ja palava osa ei siis ole se jännitteensäätäjä... Että ei sitä sulaketta kannata sinne laittaa.
Onhan se kumma jos uskaltaa ajaa tehtaan johdolla, joka on muuten aika kevyesti suojattu myös bemareissa, mutta ei uskalla ajaa itse tekemällään kunnollisella suojauksella varustetun johdon kanssa. Kunnon 70mm2 johto, hitsausliikkeistä tai laturikaupoista saa kulutusta kestävällä suojalla olevaa, ja jos vielä pelottaa niin siihen päälle vaikka Elfasta tai Yleiselektroniikasta nylon sukka... Sitten kunnolla se johto kiinni sinne lattiaan ettei pääse turhaan liikkumaan niin onhan se nyt kumma jos ei kestä ja vielä pelottaa.
vnuAlla riippuen ajasta ja paikasta:
Bmw E30 316 -87
Bmw E34 "525i" -89
Citroen DS23 -73
Citroen Saxo 1.4 -99
AS-202 Bravo
Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
Comment
-
-
Originally posted by VilhosuuriYksi aika iso syy, miksi autoissa joissa akku on takakontissa ei käytetä sulaketta laturilta tulevassa johdossa, on lienee se, että laturissa pitää aina olla joku kuorma johdossa. Auto käyntiin, laturin johto irti laturin päästä ja hei hei tasasuuntaussillalle... Ja palava osa ei siis ole se jännitteensäätäjä... Että ei sitä sulaketta kannata sinne laittaa.
Onhan se kumma jos uskaltaa ajaa tehtaan johdolla, joka on muuten aika kevyesti suojattu myös bemareissa, mutta ei uskalla ajaa itse tekemällään kunnollisella suojauksella varustetun johdon kanssa. Kunnon 70mm2 johto, hitsausliikkeistä tai laturikaupoista saa kulutusta kestävällä suojalla olevaa, ja jos vielä pelottaa niin siihen päälle vaikka Elfasta tai Yleiselektroniikasta nylon sukka... Sitten kunnolla se johto kiinni sinne lattiaan ettei pääse turhaan liikkumaan niin onhan se nyt kumma jos ei kestä ja vielä pelottaa.
vnu
nyt en muista johdon paksuutta tarkalleen, mutta aikoinaan tuli ammuttua yli, kun poppeja asensin autoon ja nyt olis kyllä tarkoitus käyttää tota samaa kaapelia. tarkistan vaan läpivientien paikat että on varmasti ok. ainut paikka mistä tällä hetkellä voisi johto hinkkaantua, on takakontin ja matkustamon välinen läpivienti, mutta sen kun vielä varmistaa, ettei vahinkoa pääse sattumaan, niin homma on ok.
tuo epävarmuus johtui ihan siitä että ei ikinä moista ole tehnyt eikä ajatellut, joten piti kysyä ja varmistella.
mutta eipä tässä enään epäselvää ole, kuin että mihin akun lykkään ja kuinka vahvarit asettelen toisaaltaan takakonttiin olis kiva vielä vähän tavaraakin laittaa, vaikka harvemmin sitä kyllä tossa autossa varmaankaan käyttää, mutta juuri vähäisen käytön takia vois panostaa ulkonäköön...
(jokatapauksessa pitää siististi tehdä, mutta onko "näyttely kuntoinen" vai siisti muuten...
tiedä häntä...käyttis Honda CR-v
.... MR2
----------------------------
ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
Comment
-
-
Originally posted by KariMMelko järeän sulakkeen siihen päävirtajohtoon saa laittaa, jos meinaa starttia pyörittää sen läpi. Suuruusluokka on satoja ampeereja pakkaskäynnistyksessä.
juu jätän suosiolla tuon sulakeasian unholaan.
niin ja onhan vakuutukset olemassa jos auto palaa...
tosin 1,5v näpertelyn haihtuminen savuna taivaalle vois kirpasta hieman...käyttis Honda CR-v
.... MR2
----------------------------
ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
Comment
-
-
Ite pistin 250A sulakkeen kun akun heitin cäbin takakonttiin, normi-325:sen akkupiuhaa käytin. 100A sulake kärähti heti ekalla starttauksella
Pitää autossa sulakkeenvaihtotyökalut mukana niin ei jää tielle jos sulake sattuu kärähtämään, eikä auto pala jos oikariin sattuu vetämään..- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Nostin vanhan topicin, kun en uudempaakaan yleiskeskustelua aiheesta löytänyt.
Painon siirron takia olisi tarkoitus harrasteeseen tehdä akun siirto taakse. Alkuun ajattelin, että eihän siinä ole muuta kuin yksi paksu +kaapeli konetilaan ja sieltä jako startille, laturille ja sulakerasialle.
Nyt kun tutustuin miten asia on bemareissa toteutettu, piti alkaa miettimään tarkemmin. Mikä on syynä, että bemareissa akulta sulakerasialle menee aina erillinen kaapeli laturilta tulevan rinnalla? Haetaanko tällä sitä, että laturin "epäpuhdas" virta suodattuu, kun se käy ensin mutkan akun luona? Onko järkeä apinoida tämä toteutus?E87 116i N45B16 2007
Comment
-
-
Originally posted by Wesku79 View PostNostin vanhan topicin, kun en uudempaakaan yleiskeskustelua aiheesta löytänyt.
Painon siirron takia olisi tarkoitus harrasteeseen tehdä akun siirto taakse. Alkuun ajattelin, että eihän siinä ole muuta kuin yksi paksu +kaapeli konetilaan ja sieltä jako startille, laturille ja sulakerasialle.
Nyt kun tutustuin miten asia on bemareissa toteutettu, piti alkaa miettimään tarkemmin. Mikä on syynä, että bemareissa akulta sulakerasialle menee aina erillinen kaapeli laturilta tulevan rinnalla? Haetaanko tällä sitä, että laturin "epäpuhdas" virta suodattuu, kun se käy ensin mutkan akun luona? Onko järkeä apinoida tämä toteutus?E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Niin, 2-piuhaa menee bemareissa aina alunperin. Paksu +kaapeli startille, joka on myös laturiin yhdistetty. Sitten toinen vähän ohuempi kaapeli sulakerasialle. Kai tämän täytyy häiriönpoistoon liittyä, kun mitään muuta syytä en keksi.
Normaalitilanteessahan noissa kaapeleissa kulkee virrat erisuuntiin, ja siksi kumoavat toistensa magneettikentät.
Edit: jaa no eipä tuo yllä oleva asia taida päteä ainakaan paukkunavalla varustettuun startti/laturikaapeliin. Siinä on suojajohdin ulkokuorella.
Ei helpota tämä tieto pohdintaa, että valitsenko yhden vai kahden kaapelin taktiikan.Last edited by Wesku79; 23-05-2020, 20:23.E87 116i N45B16 2007
Comment
-
-
Originally posted by jluoma View PostMissä sun akku on? Mun autoissa akku on ollut aina perässä jo valmiina. Eikö kaikissa ole?
Ei, ainakin E30/E36 pikkukoneiset+E30cab akku on konehuoneessa.
EDIT: voisi itsekin lisätä päävirtasulakkeen kun jäi laittamatta e30 cabissa, sen tarkoitushan on suojella pääasiassa päävirtakaapelia.Last edited by Axum; 24-05-2020, 01:21.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
-
Originally posted by jluoma View PostMissä sun akku on? Mun autoissa akku on ollut aina perässä jo valmiina. Eikö kaikissa ole?
Hoksasin tässä myös tuon kahden kaapelin taktiikan idean. Jos startti/laturi piuha menee oikoseen ja navan nalli napsahtaa, niin auton akussa olevaa virtaa voi edelleen käyttää auton muissa sähköissä. Esimerkiksi hinaamalla käyntiin ja ajamalla pajalle. Ihan pätevä systeemi. Ehkäpä tuo myös häiriönpoistoon vaikuttaa, mutta siitä en mitään varmaa faktaa löytänyt.E87 116i N45B16 2007
Comment
-
Comment