Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rättikaton takaikkuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #16
    jannmannin kans samaa mieltä myös... Monella on se "pakko saada bmw" ja sit ollaankin korjauskustannuksien kans täälä itkemässä. Tai sit, mun auto syö bensaa sen 9litraa, siinä täytyy olla jotain vikaa. Ostakaa se tojota, ne ei kuulemma hajoa ja jos hajoaa niin halpa korjata

    Ei herneitä... ja niille jolle herneet meni niin tais osua

    Comment

    • Herbert
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 75
      • Suomi

      #17
      Täällä saa jatkuvasti lukea miten nerokkaat autoharrastajat "vähissä" rahoissaan tekevät autoistaan karvalakki malleja. Esim. check panel pois käytöstä, huoltovalot pois, vesiventtiilit pois jne. Tollanen auto on varmaan kiva osta ja tuntuu täälläkin foorumilla olevan sellaisia aloittelevia bemaristeja joille tuollainen huippukuntoinen peli on myyty.[/QUOTE]


      No nyt täytyy kyllä tunnustaa, että tossa pihassa on myös e21 315, mutta en tiedä mikä on aloittelevan bemaristin määritelmä, pitääkö olla takana 10 bemaria vai riittääkö 6? Vai pitääkö olla takana 15 vuotta bemaristelua vai rittääkö 7? Kaikki on suhteellista...

      Mutta kuitenkin, kuten totesin niin se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa, mutta koska itkun määrä on niin valtaisa, niin tilasin uuden lasin, ihan herra bemarilta itseltään, enkä edes laakkoselta vaan metro-autosta, koska siellä on pari e kalliimpi... Luu kurkkuun...

      Mutta kiitos kuitenkin asiallisista ehdotuksista tilata germaaniasta, toi saksa vaan taittuu hiukan huonosti, metro on pienimmän vaivan tie... Ehkä sitten jos toi sattuu hajoamaan uudestaan niin mä aloitan sen ompeluoperaation...

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        #18
        www.ebay.de ssä on monta paikkaa, josta saa autoosi uuden takalasin edullisesti ja enklaannin kielellä.

        Last edited by Convertible; 26-03-2006, 20:27.
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • ART
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 305

          #19
          Se on perkele sillä lailla, että minä ainakin ostan sen käypäisen ja toimivan osan, minkä tarvitsen, sieltä mistä halvimmalla saan, jos vain joudan odottelemaan. Halvimpaan vaihtoehtoon kun yleensä liittyy se ettei sitä heti saa mukaan. Se on kyllä ihmeellistä että täällä pitää todellakin narista siitä, jos johonkin muuhun kuin siihen viiden sadan euron e30-linttaan kyselee edullisempaa ostopaikkaa jollekin osalle.

          "Jos on varaa ostaa se 20kE:n auto niin silloin et saa säästää, kun kerran olet rikas, sillä säästäminen on köyhien etuoikeus!"... ...paitsi että se köyhä saattaa ollakin köyhä juuri siksi kun ei mistään älyä yrittääkään säästää vaan raha työnnetään näpistä heti johonkin kun se vaan näppiin sattuu...

          UGH.

          Comment

          • Balle
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3413
            • UKI, Suomen New York

            #20
            Mä oon kyllä Janmann:n kanssa samoilla linjoilla tän pleksin osalta.
            Ymmärrän että 200 Euroa tosta pleksistä on kova hinta ja ei sellasia mielellään muovinpalasesta maksa, mutta että teettää sellasen itse...no jos siinä säästää muutaman kympin niin ei musta olen sen väärti koska se muovilappu sattuu olemaan ensinnäkin KAIKKEIN näkyvimmällä paikalla ko. autossa ja toisekseen sen tulisi pitää sade vedet yms poissa auton sisältä.
            Mut kukin taaplaa tavallaan...

            Janmann:n kommenttiin vielä sen verran että ymmärrän mistä hän puhuu. Liian usein näkee esim. M3:a joillain vitun all season uusiorenkailla yms. kun on haluttu säästää...
            Possuja ja Bemareita

            Comment

            • JD
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1194
              • Espoo

              #21
              Originally posted by Balle
              ...no jos siinä säästää muutaman kympin niin ei musta olen sen väärti koska se muovilappu sattuu olemaan ensinnäkin KAIKKEIN näkyvimmällä paikalla ko. autossa ja toisekseen sen tulisi pitää sade vedet yms poissa auton sisältä.
              Tuollaista heittää tohkeissaan essonbaareissaan asioita tuntemattomat, mutta näinhän se usein on että mitä vähemmän ymmärtää tekniikasta sitä enemmän joutuu turhaan rahaa käyttämään...

              Kun vaihdoin takalasin E30 kattoon niin se on PAKKO kiinnittää ompelemalla ja liimaamalla vaikka maksaisit nelinkertaisen hinnan maahantuojalle alkuperäisestä irrallisesta muovinpalasta.
              Näin se tehdään tehtaallakin ja autoverhoomoissa se kiinnitys teetetään. Verhoomossa jossa minä työn teetätin oli erittäin laadukasta nimenomaan rättikattoihin tarkoitettua muovia joka metritavarana maksaa vain osan maahantuojien hinnoista. Lasin etukäteen muotoonleikkaamisesta on turha maahantuojalle maksaa.
              Miten olet nähnyt autossani takalasin poikkeavan alkuperäisestä ja missä kohdassa siinä on vuoto?
              Miten näit että maahantuoja ei ollut leikannut sitä lasia vaan verhoomo?
              Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
              https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

              Comment

              • Balle
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3413
                • UKI, Suomen New York

                #22
                Originally posted by JD
                Tuollaista heittää tohkeissaan essonbaareissaan asioita tuntemattomat, mutta näinhän se usein on että mitä vähemmän ymmärtää tekniikasta sitä enemmän joutuu turhaan rahaa käyttämään...

                Kun vaihdoin takalasin E30 kattoon niin se on PAKKO kiinnittää ompelemalla ja liimaamalla vaikka maksaisit nelinkertaisen hinnan maahantuojalle alkuperäisestä irrallisesta muovinpalasta.
                Näin se tehdään tehtaallakin ja autoverhoomoissa se kiinnitys teetetään. Verhoomossa jossa minä työn teetätin oli erittäin laadukasta nimenomaan rättikattoihin tarkoitettua muovia joka metritavarana maksaa vain osan maahantuojien hinnoista. Lasin etukäteen muotoonleikkaamisesta on turha maahantuojalle maksaa.
                Miten olet nähnyt autossani takalasin poikkeavan alkuperäisestä ja missä kohdassa siinä on vuoto?
                Miten näit että maahantuoja ei ollut leikannut sitä lasia vaan verhoomo?
                Asiasta tuntematon saatan olla, sen myönnän. Ei ole pahemmin pleksejä räteissä ollut. Mutta tekniikan päälle kyllä ymmärrän. Olen kouluni käynyt ja muistaakseni koulutustaso Suomessa on maailman parhaimmistoa, sen lisäksi työskentelen erittäin teknisellä alalla joten sun vittuilut mun teknisestä ymmärtämisestä menee siihen samaan esson baari kategoriaan...

                Mut joo, ehkä tässä kohtaa teetä-se-itse mies homma kannattaa mutta usein niitä virityksiä näkee ja niille saa nauraa tai itkeä ihan sen hetkisen mielitilan mukaan...

                Musta toi mun M3-rengas esimerkki sopii paremminkin kuvaamaan sitä mitä mä koko mun postilla ajoin takaa. (eli olin samaa mieltä Janmann:n kanssa re: €20k auto ja säästäminen väärissä paikoissa).

                Edit: Itse aiheeseen palatakseni, jokuhan mainitsi että se on vetoketjulla se pleksi. Googlasin 2 minuuttia ja löysin ohjeet pleksin vaihtamiseen:

                1. Unhook the top
                2. Run the plastic tool between the black rubber bead and the existing window to break the bind between the top material and the double sided tape used on the window. (I almost quit at this point because it looks like you are tearing up things... but don’t worry.... the new window comes with all new parts).
                3. Pull the black rubber bead off and discard (a new one is attached to the new window.... to my relief!)
                4. Remove the metal clip at the bottom center of the window. You have to loosen it from inside the car, and then remove from outside. (easy)
                5. Unzip the existing window. Discard. (easy)
                6. Clean any reaming rubber cement off of the cloth. We used a cloth and rubbing alcohol. (easy)
                7. Zip in the new window. It’s important to follow the instructions and start with the blue side. This was the hardest part. I had a very hard time getting the zipper started. I did learn that you can start the zipper standing outside the car. I found this a lot easier than trying to do it from the inside. (Zipping the window takes two people... one on the outside holding the window and one on the inside running the zipper).
                8. Insert the metal clap to insure that the zipper does not come undone. I used both clamps that came with the new window although the original window only had one clamp. (This takes two people.... one on the outside and one on the inside) (easy)
                9. Apply extra 100 MM double sided tape to area where claps were installed. (easy)
                10. Apply rubber cement to the cloth top – where it meets the double sided tape on the window. (easy)
                11. Expose the sticky side of the double sided tape by removing the protective plastic. (easy)
                12. Use the plastic tool to push the edge of the top into the black rubber bead around the window. (not too hard... be patient).
                13. Run your finger around the cloth top pushing it against the tape and into the rubber bead. (easy... your almost done).
                14. Fasten the top and leave it up for 24 hours.


                Täytyy sanoa että jos siihen 115 eekiin saa ton koko roskan teippeineen ja työkaluineen päivineen niin kyllä mä haistatan teetä-se-itse miehille pitkät ja pulitan kiltisti ton summan.

                Eri juttu jos on aikaa ja kiinnostusta hakea oikeat vetoketjut, teipit, työkalut yms. Mulla ei ole eikä muutaman kybän takia viitti edes vaivautua jos kerran bemulta saa palikan joka menee vetskarilla kiinni...

                JD, kyllä mä näen että onko verhoomo leikannut sen pleksin vai BMW koska jälkimmäisen leikkaamassa on se vitun vetoketju jo valmiiksi kiinni. Tais osua pilkka omaan nilkkaan ton essonbaari jutun osalta...
                Last edited by Balle; 27-03-2006, 09:40.
                Possuja ja Bemareita

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1194
                  • Espoo

                  #23
                  Originally posted by Balle
                  Täytyy sanoa että jos siihen 115 eekiin saa ton koko roskan teippeineen ja työkaluineen päivineen niin kyllä mä haistatan teetä-se-itse miehille pitkät ja pulitan kiltisti ton summan

                  JD, kyllä mä näen että onko verhoomo leikannut sen pleksin vai BMW koska jälkimmäisen leikkaamassa on se vitun vetoketju jo valmiiksi kiinni. Tais osua pilkka omaan nilkkaan ton essonbaari jutun osalta...
                  No mutta tuo 115e on jo ihan eri hinta kuin 200e, jos yhdellä kysymyksellä säästää erotuksen niin tuo kysymys ja kalliin sanominen kalliiksi kannatti, eikö?

                  Ja jälkimmäiseen:
                  Et varmasti näe E30 cabrioletista mistä hankin siihen sen lasin, siinä ei alkuperäisenä ole vetoketjuvirityksiä vaan lasi ommellaan suoraan kattokankaaseen ;-)
                  En tiedä asiaa, mutta jos vetoketjumalleissa vetoketju on ommeltu&liimattu lasiin niin senkin tekee verhoilijat, oli ne sitten tehtaan palkkaamia tai alihankkijoina toimivia autoverhoomoja. Jos näin niin silloin verhoomosta tulee samaa jälkeä.

                  Mutta muutoin ihan tahallani härnäsin kaikkia yleistäjiä, koska asiat eivät todellakaan ole niin mustavalkoisia kuin monien puheet :-)
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • kake
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2002
                    • 590
                    • Kerava

                    #24
                    Originally posted by Balle
                    JD, kyllä mä näen että onko verhoomo leikannut sen pleksin vai BMW koska jälkimmäisen leikkaamassa on se vitun vetoketju jo valmiiksi kiinni. Tais osua pilkka omaan nilkkaan ton essonbaari jutun osalta...
                    Tähän väliin kommentoin senverran että minun ex-avo E30:ssä ei ollut taka"lasi" kiinni vetoketjulla, vaan alunperinkin ommeltu suoraan kattoon kiinni. Tässä tapauksessa suosittelen plexin vaihtamista, jos katto on muuten ehjä, koska katon joutuu irroittamaan kuitenkin.
                    Ja vaihdoin plexin myös omaan autoon.

                    T:Kake

                    PS.Voin myydä plexiä suoraan rullasta 10€/neliö. Siitä saa vaikka kaksi ikkunaa, jolloin kappale hinta 5€.
                    Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                    Comment

                    • ART
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 305

                      #25
                      Uskomatonta kyllä että kuinka paljon yhdestä Z3:n takalasista saadaan asiaan hyvin etäisesti liittyvää keskustelua aikaiseksi... Mutta keskusteluhan on hyvästä, vaikka aiheen kanssa olisikin vähän niin ja näin.

                      Tässä keskustelussa valitettavan pieni osa porukasta ymmärtää mistä puhuu. Käsi ylös, kuka on Z3:n takalasin vaihtanut? Ei taida kovin montaa kättä nousta. Itse olen yhden sellaisen vaihtanut, ja se oli BMW:n alkuperäinen varaosa, ja maksoi sen 200 euroa. Joka tapauksessa, jos toistamiseen olisin vaihtamassa, en käyttäisi BMW:n alkuperäisosaa, vaan tätä: http://www.emiata.com/Z3Window.asp

                      Tuossa emiata:n tarvikemallissa on ihan samalla tavalla vetoketjut ja tiivisteliimat kuin BMW:nkin osassa. Sitä voiveitsen näköistä työkalua siinä vain ei taida olla, mutta sen sijasta voi käyttää todellakin voiveitseä, luottokortin reunallakin onnistuu. Harrastajapalstoilta olen lukenut kymmeniä viestejä koskien tuota lasia ja sen laatua, ja suurin osa on puolesta, muutamia vastaan. Tästä päättelen sen olevan aivan OK laatua, ja sitä ei TAKUULLA kukaan näistä "asiantuntijoista" tässä ketjussa erota alkupeärisestä.

                      Työmäärä molempien vaihdossa on aika lailla identtinen, se ei sinällään ole hankala homma, mutta hieman töisevä kun koittaa saada ne hampaat kohdalleen ja lasin linjaan. Muutaman tunnin sen kanssa korkeintaan joutuu nysväämään, ja kaveria siinä tarvitsee pitelemään lasia paikallaan, muuten menee hankalaksi.

                      ELI SUMMA SUMMARUM: 98USD tarvikeosa, 200EUR alkuperäisosa, sama lopputulos. Tarvikeosaa vastaavaan lopputulokseen pääsee varmasti myös hyödyntämällä vanhan lasin "rungon" (eli tiiviste+vetoketju) ja ompeluttamalla siihen vain uuden muovinpalan. Sitten vain laatikosta voiveitsi, ja kaupasta PERMATEX BLACK SILICONE-tuubi, ja varovaisesti sen kanssa tiivistelemään. Tosin suosittelisin ensikertalaiselle mieluummin "valmista pakettia", on helpompi hahmottaa.

                      Comment

                      • Balle
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3413
                        • UKI, Suomen New York

                        #26
                        NO mutta mutta, tässä puhutaankin nyt jo aivan eri asiasta. Eli tarvikeosa vs. OEM osa.
                        Tässä tapauksessa tarvikeosa on ilmeisesti jopa parannettu versio OEM osasta. Siitä en toki lähde väittelemään, ei mulla ole mitään tietoutta tästä asiasta. Minunkin autossa on ja vähän vitusti tarvike osia, jotka joiltain osiltaan ovat OEM osia suoritysykyisempiä...

                        Se mistä mä väittelin oli että ITSE ei tuollaisia kannata lähteä teettämään.
                        Se on ihan tuuripeliä että löytää sellaisen verhoilijan joka saa ne vetskarin ärrät istumaan kerta heitolla niin ettei pleksi ole rutussa jostain kohtaa.

                        Ja vieläkin naurattaa toi JD:n avautuminen siitä että ei tiedetä mistä puhutaan ja itse oli saatana pihalla kuin lumiukko... (Ei millään pahalla JD, näitä sattuu kaikille, myös allekirjoittaneelle joka on suu vaahdossa joka paikassa... )



                        Originally posted by ART
                        Uskomatonta kyllä että kuinka paljon yhdestä Z3:n takalasista saadaan asiaan hyvin etäisesti liittyvää keskustelua aikaiseksi... Mutta keskusteluhan on hyvästä, vaikka aiheen kanssa olisikin vähän niin ja näin.

                        Tässä keskustelussa valitettavan pieni osa porukasta ymmärtää mistä puhuu. Käsi ylös, kuka on Z3:n takalasin vaihtanut? Ei taida kovin montaa kättä nousta. Itse olen yhden sellaisen vaihtanut, ja se oli BMW:n alkuperäinen varaosa, ja maksoi sen 200 euroa. Joka tapauksessa, jos toistamiseen olisin vaihtamassa, en käyttäisi BMW:n alkuperäisosaa, vaan tätä: http://www.emiata.com/Z3Window.asp

                        Tuossa emiata:n tarvikemallissa on ihan samalla tavalla vetoketjut ja tiivisteliimat kuin BMW:nkin osassa. Sitä voiveitsen näköistä työkalua siinä vain ei taida olla, mutta sen sijasta voi käyttää todellakin voiveitseä, luottokortin reunallakin onnistuu. Harrastajapalstoilta olen lukenut kymmeniä viestejä koskien tuota lasia ja sen laatua, ja suurin osa on puolesta, muutamia vastaan. Tästä päättelen sen olevan aivan OK laatua, ja sitä ei TAKUULLA kukaan näistä "asiantuntijoista" tässä ketjussa erota alkupeärisestä.

                        Työmäärä molempien vaihdossa on aika lailla identtinen, se ei sinällään ole hankala homma, mutta hieman töisevä kun koittaa saada ne hampaat kohdalleen ja lasin linjaan. Muutaman tunnin sen kanssa korkeintaan joutuu nysväämään, ja kaveria siinä tarvitsee pitelemään lasia paikallaan, muuten menee hankalaksi.

                        ELI SUMMA SUMMARUM: 98USD tarvikeosa, 200EUR alkuperäisosa, sama lopputulos. Tarvikeosaa vastaavaan lopputulokseen pääsee varmasti myös hyödyntämällä vanhan lasin "rungon" (eli tiiviste+vetoketju) ja ompeluttamalla siihen vain uuden muovinpalan. Sitten vain laatikosta voiveitsi, ja kaupasta PERMATEX BLACK SILICONE-tuubi, ja varovaisesti sen kanssa tiivistelemään. Tosin suosittelisin ensikertalaiselle mieluummin "valmista pakettia", on helpompi hahmottaa.
                        Possuja ja Bemareita

                        Comment

                        • JD
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1194
                          • Espoo

                          #27
                          Originally posted by Balle
                          Ja vieläkin naurattaa toi JD:n avautuminen siitä että ei tiedetä mistä puhutaan ja itse oli saatana pihalla kuin lumiukko... (Ei millään pahalla JD, näitä sattuu kaikille, myös allekirjoittaneelle joka on suu vaahdossa joka paikassa... )
                          Nauru on hyvä asia.
                          Mutta veikkaampa vieläkin että minulla on enemmän omakohtaista kokemusta BMW cabrioletin takalasin uusimisesta sekä autoverhoomon ammattitaidoista.

                          Ja kuten alunperin totesin niin päinvastaisista mielipiteistä huolimatta ei ole tyhmää kysyä saako jotakin halvemmalla. Tämä myytti tuli murretuksi kolminkertaisesti tässäkin ;-)
                          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                          Comment

                          • Balle
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3413
                            • UKI, Suomen New York

                            #28
                            Originally posted by JD
                            Nauru on hyvä asia.
                            Mutta veikkaampa vieläkin että minulla on enemmän omakohtaista kokemusta BMW cabrioletin takalasin uusimisesta sekä autoverhoomon ammattitaidoista.
                            Ei tässä siitä ollutkaan kyse, uskon että sulla on masters degree E30 rättikaton vaihodossa. Mä nauroin siksi että sä paukuttelit henkseleitä niin vitusti ja solvasit että jätkät puhuu aisioista mistä eivät tiedä ja sä et itse tienny hevon vitun vertaa tuosta Z3 katosta... Tämä oli se pointti!
                            Ja bottom line on että mieti ensi kerralla mitä sammakoita päästät suustasi/solvaat muita varsinkin kun et ole itse yhtään se paremmin asiasta perillä.

                            Ja edelleen mä väitän että tota Z3:n pleksiä EI kannata itse lähteä teettämään jos alkuperäistä paremman saa 115 Euroon, joten ei päde sen sun kommentti tässäkään kohtaa. (Mähän en koskaan sanonut että tarvike osa olisi huono ratkaisu vaan itse teetetty)
                            Possuja ja Bemareita

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #29
                              rätti

                              edelleen sen alkuperäisen saa saksasta siihen n.100eskon hintaan jos ei halua ostaa sitä tarvike osaa.. kukaan ei pakota maksamaan sitä 200eskoa maahantuojalle...
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • ART
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2003
                                • 305

                                #30
                                Originally posted by jannmann
                                edelleen sen alkuperäisen saa saksasta siihen n.100eskon hintaan jos ei halua ostaa sitä tarvike osaa.. kukaan ei pakota maksamaan sitä 200eskoa maahantuojalle...
                                No pistäppäs kuule piruuttas linkkiä, mistä sen sillä hinnalla saa. Muutaman kerran olen noitakin tonkaissut, ja sen perusteella uskaltaisin melkein kyllä pistää vetoa että sitä _alkuperäistä_ ei ihan lähelle sataa euroa saa saksasta eikä muualtakaan.

                                Jenkeissä muistaakseni halvimmillaan 130USD+toimitus, eli sekin menee jo aika paljon yli satkun, varsinkin Suomeen asti tilattuna ja tullattuna..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎