Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autosähkö-tietämystä tarvitaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    Autosähkö-tietämystä tarvitaan?

    Ajattelin täältä kysyä apua vaikka Bimmeri ei olekaan (Harrastevanhukseni Ke20 -75) , mutta eipä se vika merkkiä katso. Eli vika seuraavaa: Auton hankkiessani ilmeni että virtapuola oli väärin kytketty ja siitä johtuen pashana. No laitoin vieressä olevasta 316:sesta puolan ja jes, toimi kuin unelma...Viikkojahan se sitten toimikin, kunnes eilen yritin heittää auton käymään, niin kaasu pohjassa jaksoi juuri, ja juuri yskiä tyhjäkäyntiä + sammui. Kokeilin kädellä puolaa, niin oli kuuma. Otin kaapista taas uuden ehdokas-puolan ja kytkin kiinni, niin kävi vähän paremmin, ja jopa kahdella pytyllä Eli muistelisin että sillä oli merkitystä laittaako kärjettömän vehkeen puolan kärjelliseen ja päinvastoin. Kultani on kärjetön, ja sellaisesta mallista myöskin puolat olivat. Onko siis jollain muullakin merkitystä, eli jotain arvoja yms.? Missä vika jos polttaa puolan? Jakaja pashana-ko? Miksi käy tyyliin yhdellä-kahdella sylinterillä? Joku muu vika kenties? Autosähkö-gurut neuvokoot, kiitos. T: Leimallekin olisi kiva päästä...ajamalla...
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Rockford
    Ajattelin täältä kysyä apua vaikka Bimmeri ei olekaan (Harrastevanhukseni Ke20 -75) , mutta eipä se vika merkkiä katso. Eli vika seuraavaa: Auton hankkiessani ilmeni että virtapuola oli väärin kytketty ja siitä johtuen pashana. No laitoin vieressä olevasta 316:sesta puolan ja jes, toimi kuin unelma...Viikkojahan se sitten toimikin, kunnes eilen yritin heittää auton käymään, niin kaasu pohjassa jaksoi juuri, ja juuri yskiä tyhjäkäyntiä + sammui. Kokeilin kädellä puolaa, niin oli kuuma. Otin kaapista taas uuden ehdokas-puolan ja kytkin kiinni, niin kävi vähän paremmin, ja jopa kahdella pytyllä Eli muistelisin että sillä oli merkitystä laittaako kärjettömän vehkeen puolan kärjelliseen ja päinvastoin. Kultani on kärjetön, ja sellaisesta mallista myöskin puolat olivat. Onko siis jollain muullakin merkitystä, eli jotain arvoja yms.? Missä vika jos polttaa puolan? Jakaja pashana-ko? Miksi käy tyyliin yhdellä-kahdella sylinterillä? Joku muu vika kenties? Autosähkö-gurut neuvokoot, kiitos. T: Leimallekin olisi kiva päästä...ajamalla...
    Kyllä sen "kaikilla" puolilla saa toimimaan sen verran että saa käyntiin.

    Tommosessa nopassahan on aluperin ollut kärjellinen sytytys vai?

    Oisko unohtunut puolan esivastus paikalleen? Se on poistettava jos sytkä muuttuu kärjettömäksi. Vastus voi olla myös virtalukon ja puolan välisessä johdossa, mittaa paljonko puolalle tulee jännitettä virrat päällä, jos on huomattavasti vähemmän kuin akkujännite niin vedä uusi johto lukolta puolalle.

    Mikähän sytytysjärjestelmä tuossa sit on? Esim. petronix sarjan kanssa käytetään kärjellisen puolaa.
    Olli.

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      Originally posted by Rocla
      Kyllä sen "kaikilla" puolilla saa toimimaan sen verran että saa käyntiin.

      Tommosessa nopassahan on aluperin ollut kärjellinen sytytys vai?

      Oisko unohtunut puolan esivastus paikalleen? Se on poistettava jos sytkä muuttuu kärjettömäksi. Vastus voi olla myös virtalukon ja puolan välisessä johdossa, mittaa paljonko puolalle tulee jännitettä virrat päällä, jos on huomattavasti vähemmän kuin akkujännite niin vedä uusi johto lukolta puolalle.

      Mikähän sytytysjärjestelmä tuossa sit on? Esim. petronix sarjan kanssa käytetään kärjellisen puolaa.
      Jep, kärjellinen on ollut, mutta vaihdettu kärjetön, luultavimmin Lite-Acesta. Pitää kokeilla jollakin kärjellisen puolalla ja tarkistaa tuo johto tosiaan
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Rockford
        Jep, kärjellinen on ollut, mutta vaihdettu kärjetön, luultavimmin Lite-Acesta. Pitää kokeilla jollakin kärjellisen puolalla ja tarkistaa tuo johto tosiaan
        Kattele et millanen boksi siinä on ja jos löytyy varaboksia ni kokeile vaihtaa, johtojen kunnot ja toi vastus.
        Olli.

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Tai sitten sulla on puolan -1 ja +15 napojen johdot väärin päin tällöin auto saattaa käydä mut kipinä on heikko ja puola lämpeää eli +15 napaan tulee virtalukolta ja -1 menee kärjille/boxille.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            Puolan vaihdon jälkeen hyrähti taas käymään. Hmm. Pitääpä katsoa vielä tuo kondensaattori, jospa se on pashana ja polttaa puolan. Johdot pitäisi olla ok. Voinhan nekin vielä tarkistaa, jos joku on ennen minua sählännyt jotain. No, jokatapauksessa auto jo käy, niin se on paljon. Täytyy katsoa kauanko nyt toimii...Toitsu katsokaas Kiitos vastanneille.
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Rockford
              Puolan vaihdon jälkeen hyrähti taas käymään. Hmm. Pitääpä katsoa vielä tuo kondensaattori, jospa se on pashana ja polttaa puolan. Johdot pitäisi olla ok. Voinhan nekin vielä tarkistaa, jos joku on ennen minua sählännyt jotain. No, jokatapauksessa auto jo käy, niin se on paljon. Täytyy katsoa kauanko nyt toimii...Toitsu katsokaas Kiitos vastanneille.
              Tota noi, kuuluko Toyotan kärjettömässä olla kondensaattori? Ei niissä yleensä ole...
              Olli.

              Comment

              • Rockford
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 8028
                • Pinsiö

                #8
                Originally posted by Rocla
                Tota noi, kuuluko Toyotan kärjettömässä olla kondensaattori? Ei niissä yleensä ole...
                Tarkemmin ajatellen ei välttämättä... Mikäköhän "mötti" siinä on? No, pitää huomenna vielä tutkia tarkemmin.
                -Dodge Charger -73
                -Mercedes-Benz GLK
                -VW Transporter

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎