Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    Ilmastoinnin huoltelua

    Hii-o-hoi.
    Tänään kiesi kylmästöinti-huollosta ulos.
    Matskua tuli puhdistukseen järjestelmästä reipas 400g, järjestelmäähän menee 750g plusmiinus 10g, eli mielestäni aika iso täyttö; jäähdytys toimi kylläkin iha riittävästi ennen huoltoakin.
    Mitenkäs teillä muilla, jotka olette varautuneet hellekesään?
    Kilometrejä mittarissa vajaa 140tkm.
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    #2
    16.3 oli diagnoosi ja huomenna 27.3 ilmastoinnin huolto.

    Uusiksi meni flekti ja etukenno, lisäksi täyttö ja työ. 560e maksoi hellekesän helpotus meikäläiselle tällä kertaa.

    EDIT: Hinta arviosta lopulliseksi.
    Last edited by Tenox; 27-03-2007, 23:07.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1204
      • GrassLake

      #3
      Originally posted by WarHead View Post
      Hii-o-hoi.
      Tänään kiesi kylmästöinti-huollosta ulos.
      Matskua tuli puhdistukseen järjestelmästä reipas 400g, järjestelmäähän menee 750g plusmiinus 10g, eli mielestäni aika iso täyttö; jäähdytys toimi kylläkin iha riittävästi ennen huoltoakin.
      Mitenkäs teillä muilla, jotka olette varautuneet hellekesään?
      Kilometrejä mittarissa vajaa 140tkm.
      Iso täyttö? Tosi pieneltä kuulostaa, kun pienempään e36:een menee tasan kilo +-50g...

      Comment

      • Hannu_H
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2002
        • 410
        • Paskakaupunni

        #4
        E34 menee melkein 1,5kg kylmäainetta, mutta mitä siitä kun se ei maksa käytännössä mitään...

        Paljonko muuten muilla on maksanut ilmastointihuolto, kylmäaineet, öljyt ja väriaine?

        Onko muilla valmistajilla kuin Fortella toimivia höyrystimen puhdistusaineita?
        Last edited by Hannu_H; 26-03-2007, 23:09.

        Comment

        • JK88
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 55

          #5
          Originally posted by Hannu_H View Post
          Paljonko muuten muilla on maksanut ilmastointihuolto, kylmäaineet, öljyt ja väriaine?
          0€

          Kiva ku saa koululta opiskelun ohessa ilmasiks
          Last edited by JK88; 26-03-2007, 23:36.
          Mercedes-Benz E55 AMG
          ex. BMW 740iA

          Comment

          • Aksu|
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1063

            #6
            Originally posted by JK88 View Post
            0€

            Kiva ku saa koululta opiskelun ohessa ilmasiks
            Sarjassamme: hyödyllistä tietoa



            Huomena vien omani tarkastukseen/huoltoon. 90e huolto + tarvittava kylmäaineiden määrä. 45e/kg veloittavat kylmäaineesta.


            Originally posted by Risto113 View Post
            Iso täyttö? Tosi pieneltä kuulostaa, kun pienempään e36:een menee tasan kilo +-50g...
            Taisi tarkoittaa tuota 750g ja 400g erotusta. 300g lisää ainetta == iso täyttö 750g laitteistossa.
            EX:
            328CiA -99
            525tdsA -98
            525i -93
            316i -95
            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

            Comment

            • WarHead
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 774

              #7
              Taisi tarkoittaa tuota 750g ja 400g erotusta. 300g lisää ainetta == iso täyttö 750g laitteistossa.

              -juuri näin.
              Prosenttuaalisesti kokonaismäärään nähden aika iso lisäys järjestelmään tehtiin, vaikkakin kylmää puski mielestäni normaalisti hyttiin vielä viime kesänä (talven aikanahan on voinu tapahtua mitä vain).
              Sen verra kuitenki oli jo noita >+6 astetta päiviä ennen huoltoon menoa, että kompura kyllä heräsi iha normaalisti ja puski viileetä raikasta hyttään.
              E91 335iAT -08

              -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

              Comment

              • JK88
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 55

                #8
                Originally posted by Aksu| View Post
                Sarjassamme: hyödyllistä tietoa
                Eikös olekki
                Mercedes-Benz E55 AMG
                ex. BMW 740iA

                Comment

                • Aksu|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1063

                  #9
                  Noniin. Tulipa käytettyä huollossa. Ylläri ettei pukannu kylmää kun ainetta oli hurjat 150g

                  740g +-25 siis pitäisi olla.

                  Huolto maksoi 90e, lisätty kylmäaine 27e ja öljyväriaine mikäli alkaa vuotamaan 3e. Huolto sisälsi ainemäärän tarkistuksen, tyhjiökoeponnistuksen ja täytön. Nyt kun vielä joku tämän coupen hakisi omakseen niin hyvin menis
                  EX:
                  328CiA -99
                  525tdsA -98
                  525i -93
                  316i -95
                  Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                  Comment

                  • WarHead
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 774

                    #10
                    Originally posted by Aksu| View Post
                    Noniin. Tulipa käytettyä huollossa. Ylläri ettei pukannu kylmää kun ainetta oli hurjat 150g

                    740g +-25 siis pitäisi olla.

                    Huolto maksoi 90e, lisätty kylmäaine 27e ja öljyväriaine mikäli alkaa vuotamaan 3e. Huolto sisälsi ainemäärän tarkistuksen, tyhjiökoeponnistuksen ja täytön. Nyt kun vielä joku tämän coupen hakisi omakseen niin hyvin menis
                    Paljoko lie pitäny ajaa, että saatu noinki tyhjäksi?
                    Sinänäsä ihmetyttää, että mihi se tavara sieltä häviää; järjestelmässä kuitenki ymmärtääkseni sen verta kovat paineet, että jos se vuotaa, niin kaikki tulis pihalle... Taas toisaalta, en ole tämänkään alan ammattilainen.
                    Em. aiheeseen liittyen ( myös omaan autooni ), onko joku aikaisemmin täyttänyt/huoltanut järjestelmää huonommalla menestyksellä, eli onko täyttö jäänyt vajaaksi, koska itellekin tosiaan meni matskua noinki paljo sissään, mutta järjetelmä toimi vielä ennen täyttöä moitteettomasti...
                    E91 335iAT -08

                    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                    Comment

                    • an13
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 260

                      #11
                      E34:ään meni viime kesän lopussa 1.7 kiloa R413a:ta, vajaa 100e/kg. Mutta eilen piti jo pistää lumihiutalenappia ja kylläpä rupesi viileää puskemaan. Talvella laitoin ilmastoinnin putkien eristeet uusiksi, vanhat mureni käsiin, pistin jotain vesiputkien eristettä, sitä missä on karhun kuva pussissa ja kätevä kynsimallinen kiinnitys.
                      ex-535iA E34

                      Comment

                      • Aksu|
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1063

                        #12
                        Originally posted by WarHead View Post
                        Paljoko lie pitäny ajaa, että saatu noinki tyhjäksi?
                        Sinänäsä ihmetyttää, että mihi se tavara sieltä häviää; järjestelmässä kuitenki ymmärtääkseni sen verta kovat paineet, että jos se vuotaa, niin kaikki tulis pihalle... Taas toisaalta, en ole tämänkään alan ammattilainen.
                        Em. aiheeseen liittyen ( myös omaan autooni ), onko joku aikaisemmin täyttänyt/huoltanut järjestelmää huonommalla menestyksellä, eli onko täyttö jäänyt vajaaksi, koska itellekin tosiaan meni matskua noinki paljo sissään, mutta järjetelmä toimi vielä ennen täyttöä moitteettomasti...

                        Tuota samaa kyselin asentajalta ja hän totesi että ei mikään ihmetys että aineet loppu jos ei ole -99 jälkeen tehty mitään huoltoa. Kilsoja mittarissa vajaat 174 tuhatta. Kyselin sitten että mihinkäs ne häviää niin hän perusteli asian näin:

                        1. Kompuran akselilla on tiiviste mikä kuivuu kun laitteistoa ei käytetä, kun ilmastointi laitetaan päälle niin tuon tiivisteen kautta hukkuu kylmäainetta kunnes tiiviste taas kostuu.

                        2. Letkut päästävät kuulemma myös osittain läpi kylmäainetta mikäli järjestelmää ei käytetä.

                        Sielähän pyörii öljyt kylmäaineen mukana voitelemassa järjestelmää. Tämän takia siis pitäisi talvella ajoittain käytellä, ja mikäli on automaatti-ilmastointi niin pitää se aina päällä. Automaatiikka kyllä huolehtii koska se saa pyöriä ja koska ei. Sisäkierronkytkimen kun laittaa päälle niin kuulemma mahdollisesti antaa kompuran pyörähtää ---> voitelee. Sen takia taasen pistettiin väriainetta järjestelmään että jos laitteisto lakkaa toimimasta niin UV-valolla pystytään paikallistamaan mistä vuotaa.
                        EX:
                        328CiA -99
                        525tdsA -98
                        525i -93
                        316i -95
                        Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                        Comment

                        • WarHead
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 774

                          #13
                          Originally posted by Aksu| View Post
                          ...Sisäkierronkytkimen kun laittaa päälle niin kuulemma mahdollisesti antaa kompuran pyörähtää ---> voitelee....
                          Tätä muute epäilin itekki, ku sisäkierto on automaatti asennossa, niin linkkurin perässä valoissa, tai muute ajaessa, alkaa tunkemaan lievästi parannetun oloista ilmaa lärvii. Liekkä tämä sitte kompuran aikaansaannosta vai pelkkää automatiikkaa, mene ja tiedä sitte. Tätä siis tapahtuu MYÖS <+6 asteen lämpötilassa.
                          Saman hoidon sain itekki merkkihuollossa, eli entisten aineiden puhdistus, uudet öljyt, koeponnistus, väriaineet ja uudella matskulla täytön. Hintaa tälle vaan kerty 139€, näyttäs olevan kiinteä hinta.
                          E91 335iAT -08

                          -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                          Comment

                          • 540iA Tapsa
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 97
                            • Kangasala

                            #14
                            Originally posted by Aksu| View Post
                            Tuota samaa kyselin asentajalta ja hän totesi että ei mikään ihmetys että aineet loppu jos ei ole -99 jälkeen tehty mitään huoltoa. Kilsoja mittarissa vajaat 174 tuhatta. Kyselin sitten että mihinkäs ne häviää niin hän perusteli asian näin:

                            1. Kompuran akselilla on tiiviste mikä kuivuu kun laitteistoa ei käytetä, kun ilmastointi laitetaan päälle niin tuon tiivisteen kautta hukkuu kylmäainetta kunnes tiiviste taas kostuu.

                            2. Letkut päästävät kuulemma myös osittain läpi kylmäainetta mikäli järjestelmää ei käytetä.

                            Sielähän pyörii öljyt kylmäaineen mukana voitelemassa järjestelmää. Tämän takia siis pitäisi talvella ajoittain käytellä, ja mikäli on automaatti-ilmastointi niin pitää se aina päällä. Automaatiikka kyllä huolehtii koska se saa pyöriä ja koska ei. Sisäkierronkytkimen kun laittaa päälle niin kuulemma mahdollisesti antaa kompuran pyörähtää ---> voitelee. Sen takia taasen pistettiin väriainetta järjestelmään että jos laitteisto lakkaa toimimasta niin UV-valolla pystytään paikallistamaan mistä vuotaa.
                            Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
                            -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                            Auto: e46 330d manual touring -00
                            -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                            -ex: e34 525tds touring -94
                            -ex: e34 540iA
                            -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                            Moottoripyörät:
                            Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                            KTM EXC-F 250 -08
                            ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                            ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                            ex: Gas Gas EC300
                            ex: Husqvarna CR125

                            Comment

                            • 540iA Tapsa
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 97
                              • Kangasala

                              #15
                              Originally posted by WarHead View Post
                              Paljoko lie pitäny ajaa, että saatu noinki tyhjäksi?
                              Sinänäsä ihmetyttää, että mihi se tavara sieltä häviää; järjestelmässä kuitenki ymmärtääkseni sen verta kovat paineet, että jos se vuotaa, niin kaikki tulis pihalle... Taas toisaalta, en ole tämänkään alan ammattilainen.
                              Em. aiheeseen liittyen ( myös omaan autooni ), onko joku aikaisemmin täyttänyt/huoltanut järjestelmää huonommalla menestyksellä, eli onko täyttö jäänyt vajaaksi, koska itellekin tosiaan meni matskua noinki paljo sissään, mutta järjetelmä toimi vielä ennen täyttöä moitteettomasti...
                              Pienestä reiästä tulee hitaasti ja isosta hieman nopeammin.. Näin yksinkertaista.. Muutaman vuoden välein jos tarvii täytää niin eipä silloin kannata
                              liiemmin huolestua, meinaa olla noissa autoissa noi liitokset ja värinän vaimentimet sellaiset jotka pikkuhiljaa vuotaa. Sit jos jostain enemmän vuotaa niin yleensä se on lauhdutin, saa vuosien saatossa niin paljon paskaa ja hiekkakylpyä että tulee reikiä..
                              -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                              Auto: e46 330d manual touring -00
                              -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                              -ex: e34 525tds touring -94
                              -ex: e34 540iA
                              -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                              Moottoripyörät:
                              Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                              KTM EXC-F 250 -08
                              ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                              ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                              ex: Gas Gas EC300
                              ex: Husqvarna CR125

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎